*snyft* snart inga höns kvar...

gadriel

Trådstartare
har fått in ett virus bland mina höns och de dör som flugor :( :(

Är ju ganska vanligt med de olika virusen i hobbyflockar men man tror ju aldrig att man själv ska drabbas. Usch, det är så hemskt att se hur alla bara dör och man inte kan göra ngt mer än att skicka dom på obduktion för att få konstaterat att det verkligen är det jag tror ,det är bara obduktion som kan fastställa sjukdomen och det finns inget bot mer än att avliva de som plågas.

Mina fina höns :cry: De som itne dör är säkerligen smittbärare så jag får nog ta bort de också. usch det känns så hemskt, aldrig mer ska jag köpa höns från olika ställen :cry:
 
Sv: *snyft* snart inga höns kvar...

Så trist...

Åskådliggör det förnuftiga i att ha nyinköpta djur i karantän 2-3 veckor innan man blandar.

Hoppas du får några kvar av dom gamla. Dessa har då antagligen en större motståndskraft mot den aktuella sjukan.

LIA
 
Sv: *snyft* snart inga höns kvar...

Tror inte karantär hade hjälpt, de kan ju bära på virus hela livet och ändå se friska ut. De sista jag köpte kommer från samma ställe där jag köpt innan för många veckor sedan och alla har varit friska och till det stället var inga nya höns komna och jag har börjat misstänka att detta är ngt jag fick redan i höstas när jag skaffade höns men att det brutit ut först nu.

Både gamla och nya är drabbade och de som överlever kommer ändå bära på sjukdommen så jag får ta bort de med. Vi har andra höns i ett annat hönshus som tack och lov är friska fortrfarande men behåller jag smittade fåglar är det bara en tidsfråga innan de också smittas. :(
 
Sv: *snyft* snart inga höns kvar...

Fy vad trist. Alltid tråkigt när djuren blir sjuka. Håller tummarna för att de andra i alla fall klarar sig. Är det något speciellt virus? Eftersom du tror att de kommer fortsätta bära på sjukdomen.
 
Sv: *snyft* snart inga höns kvar...

javill skrev:
Fy vad trist. Alltid tråkigt när djuren blir sjuka. Håller tummarna för att de andra i alla fall klarar sig. Är det något speciellt virus? Eftersom du tror att de kommer fortsätta bära på sjukdomen.

Jag tror att det är ILT som det har varit mkt diskussioner om på sista tiden och det var även vad han på SVA trodde.

Men sambon och jag bestämde nu ikväll att om det överlever några så ska jag vänta ut dom till de antingen blir sjuka eller dör av ålder och helt enkelt vara jättenoga med att inte komma i kontakt med det andra hönshuset eller andra folk som har höns. Just nu är det 33 som inte visar några symptom och jag hoppas verkligen att de får leva.
 
Sv: *snyft* snart inga höns kvar...

Vad har de för symptom när de blir sjuka?
Vi har blivit av med tuppen, 2 höns samt vaktel tupp och vaktelhöna på kort tid. Tuppen har troligen haft encefalit på hjärnan då han varit vinglig ett tag innan han dog. De andra var lite ruggiga innan de dog (eller innan vi had ihjäl dem)de hade troligen Marek. Det finns i hela flocken trolgtvis så vi ska behandla dem med essebe (tror jag att det hette)

Coccidier är en parasit som inte tillhör den normala tarmfloran. Symtomen är framför allt att djuren står uppburrade och ser ut som de fryser. Förloppet är snabbt så åtgärder bör insättas så fort det någonsin går om man ska ha en chans att rädda djuret.

Marekviruset ger, förutom neurologiska symtom, även tumörer i kroppen och djuren blir då även vid denna sjukdom magra och dör så småningom utmärglade. Efter utbrott finns inte viruset alls alltid kvar men det tar lång tid innan det försvinner ur besättningen. Inomhus städas det mekaniskt bort ganska snart men det lever t.ex. 2 år utanför hönskroppen och påverkas inte av kyla
 
Senast ändrad:
Sv: *snyft* snart inga höns kvar...

Usch va tråkigt :(

Nej marek har inte mina, de har precis de symptom som är beskrivna för ILT. Svullna kladdiga ögon, ngn hostar blod, problem med andning eller dött så fort att man itne sett några symptom.
 
Sv: *snyft* snart inga höns kvar...

"Coccidier är en parasit som inte tillhör den normala tarmfloran. Symtomen är framför allt att djuren står uppburrade och ser ut som de fryser. Förloppet är snabbt så åtgärder bör insättas så fort det någonsin går om man ska ha en chans att rädda djuret."

Hur behandlar man det?? Låter ungefär som det som några avvåra vaktlar drabbats av? Du kan väll skicka mig ett PM då jag inte är inne på detta forum så ofta....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 813
Senast: skuggi
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 536
Övr. Hund Jag tror jag dör-Bibbis Kan dö! Jag måste skriva av mig! Åkte till mamma och pappa idag, och jag tackar GUD att jag lämnade Gobbi (min...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 409
Senast: Kalinsi
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 285
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp