Social kompetens?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med diagnos eller inte diagnos, har ju diskuterats en del. I mitt förra inlägg gjorde @Tora en kommentar som fick mig att tänka till. Det stod:

"Hade nog kanske snarare trott att du skulle reagera ”Aha! Är det därför det kan bli lite sociala kulturkrockar ibland! Men nu när jag vet det så kanske jag provar att göra så här, eller så här istället”. "

Sociala kulturkrockar :confused:. Upplever jag sådana? Alltså, nä, inte vad jag vet eller har reagerat över. Undrar om andra tycker jag är socialt klumpig? Jag vet inte, men själv har jag som sagt inte märkt något. Jag upplever nog mest hjärnspöken.

Jag skulle t.ex. aldrig ställa en massa frågor till någon som är obekväma för den andre. Jag skulle heller aldrig bete mig irriterande mot andra med flit. Det fanns ju en person här på Buke förut som envisades med att ha en irriterande signatur i sin profil. Folk reagerade mot det, men hon hävdade att det var hennes rätt att ha signaturen för det var ju inte förbjudet. Okej? Det är ju inte förbjudet att fisa folk i ansiktet heller. Däremot är det inte lämpligt alls.

Jag funderar en hel del på de "sanningar" jag lever efter och på hur mycket sanningar de egentligen är. Vilka "sanningar" kan jag skrota? Det tål att tänkas på. Genom tidigare händelser har jag dragit slutsatser som blivit en del av min verklighet. Nu försöker jag skaffa nya erfarenhet som motbevisar mina tidigare slutsatser, så att jag kan gå från tankesättet "ursäkta att jag finns till" till att vara bekväm med att finnas. Men att möblera om sin verklighetsuppfattning går inte i brådrasket. "Sanningar" är sanningar, ända tills de motbevisas.

Jag har i alla fall varit ovanligt social på sistone. Sist jag var i Stockholm fikade jag med @Hyacint vilket var väldigt trevligt (och nu viftar hon med pompomsen ibland för att påminna mig om att tänka i andra banor). Dagen efter hade jag inget för mig men chattade lite med bikervännen. Jag föreslog att vi skulle ses. Han sa att de hade varit roligt men att han råkade befinna sig i Skåne, så det funkade inte rent praktiskt. Nåja, han var ju inte avig till att ses, så det ser jag som positivt. I stället fortsatte vi att chatta med messenger. På lördagen åkte jag och besökte ytterligare en vän och vi hade en jäkligt bra dag, med både paddling och ridning.

Igår passade jag Ls hund och när hon kom och hämtade honom snackade vi en del och sen föreslog hon att vi någon fredag skulle åka ner till byn och käka tapas tillsammans. Jag nappade direkt. Efter en koll i kalendern insåg vi att det var den här fredagen som gällde för sen var det fullt ända till mitten av juli. Så idag träffades vi, käkade gott och snackade bort 2½ timme. Vi hade skittrevligt med en massa snack om allt möjligt plus hästar så klart.

Och så är ju islänningens ägare LL och hennes man, trevliga nya bekantskaper. Jag känner mig välkommen där. Och en annan granne, som flyttade hit förra året från Stockholm, snackade jag också med här om dagen. De satt i sin trädgård när jag kom förbi och så började vi snacka. Ytterligare en annan granne får jag gammalt hö av att täcka mina odlingar med. Han visade mig sin ängslada här om dagen. Jag får höet och han får sin lada tömd. Win win. Sånt gillar jag. Förra året fick jag också hö av honom. Jag hade ju tänkt gå och ge honom en påse potatis i höstas som tack (och som jag då odlat i höet), men blev ju tyvärr sjuk så jag fick inte ens upp all skörd.

Och sist men inte minst så är jag inbjuden på ett event i sommar. Känns kul!

Kan det bli någon ordning på den här människan någon gång månntro?
 
Senast ändrad:

Fast mina svackor provoceras fram.

I meningen att det finns en utlösande faktor? Eller du känner att någon faktiskt medvetet provocerar fram dina svackor?

I första fallet: jag tror de flesta av oss har en utlösande faktor när vi kommer i en svacka. Ibland blir jag golvad av lite, ibland krävs det bulldozer för att jag ens ska överväga att tänka två gånger på en händelse. Allt handlar om hur balanserad jag är när det inträffar.
 
I meningen att det finns en utlösande faktor? Eller du känner att någon faktiskt medvetet provocerar fram dina svackor?

I första fallet: jag tror de flesta av oss har en utlösande faktor när vi kommer i en svacka. Ibland blir jag golvad av lite, ibland krävs det bulldozer för att jag ens ska överväga att tänka två gånger på en händelse. Allt handlar om hur balanserad jag är när det inträffar.
Skillnaden är hårfin. Provocerandet är väl inte medvetet och då faller det under "utlösande faktor". Meningen är nog inte att jag ska må dåligt av det men det gör jag.
 
Spelar väl ingen roll om det är avsiktligt eller inte? Någon/ några gör något och det är tillräckligt.
Självklart spelar det väl roll om något är avsiktligt eller inte :confused:?? Till exempel: Om någon knuffar dig med flit så du ramlar och slår dig, eller om någon tappar balansen och oavsiktligt knuffar till dig så du ramlar och slår dig. Tycker du inte att det är STOR skillnad på dessa exempel, trots att resultatet på ytan är detsamma? I båda fallen får du förmodligen ont i kroppen, men det är väl bara i det ena fallet som du också skulle bli ledsen/rädd/sårad/osv?
 
Självklart spelar det väl roll om något är avsiktligt eller inte :confused:?? Till exempel: Om någon knuffar dig med flit så du ramlar och slår dig, eller om någon tappar balansen och oavsiktligt knuffar till dig så du ramlar och slår dig. Tycker du inte att det är STOR skillnad på dessa exempel, trots att resultatet på ytan är detsamma? I båda fallen får du förmodligen ont i kroppen, men det är väl bara i det ena fallet som du också skulle bli ledsen/rädd/sårad/osv?
Nä, det är ingen större skillnad.

Nog för att det haft en allt för negativ inverkan på dig i det här fallet, men det måste ju på ett sätt vara jobbigt att gå i terapi för att komma åt problemen.
Men inte på det här sättet. Det är helt onödigt.
 
Det låter märkligt för mig. Menar du att om du är ute och går och möter en person som snubblar så illa på sitt skosnöre som just gått upp att h*n faller på dig och ni bägge går i backen så likställer du det med att en person går fram till dig och medvetet fäller dig?
Är det så förstår jag att du har problem och att världen verkar ganska fientlig.
 
Det låter märkligt för mig. Menar du att om du är ute och går och möter en person som snubblar så illa på sitt skosnöre som just gått upp att h*n faller på dig och ni bägge går i backen så likställer du det med att en person går fram till dig och medvetet fäller dig?
Är det så förstår jag att du har problem och att världen verkar ganska fientlig.
Den som fäller mig av misstag och inte ber om ursäkt är en ungefär lika stor rövhatt som den andra. Det är så jag upplever allt som händer. Folk bara går på och går på, utan att ens bry sig om mig.
 
Nä, det är ingen större skillnad.

Ett annat exempel. Jag kommer hem till dig och hälsar på. När jag är där råkar jag komma lite för nära en vas som du tycker mycket om. Den trillar i golvet och går i tusen bitar.

Eller: Jag kommer hem till dig och hälsar på. När jag är där tar jag en vas som du tycker mycket om och slänger den med full kraft i väggen. Den går i tusen bitar.

Du skulle alltså bli precis lika arg/besviken på mig i båda fallen?
 
Den som fäller mig av misstag och inte ber om ursäkt är en ungefär lika stor rövhatt som den andra. Det är så jag upplever allt som händer. Folk bara går på och går på, utan att ens bry sig om mig.
Vem har sagt att personen inte ber om ursäkt?

Det första jag tänker när jag läser @Shaggy s exempel är "stackars människa! Det måste ha gjort ont att trilla så!" Helt annan tolkning alltså, trots att jag läste exakt samma scenario som du gjorde.
 
Ett annat exempel. Jag kommer hem till dig och hälsar på. När jag är där råkar jag komma lite för nära en vas som du tycker mycket om. Den trillar i golvet och går i tusen bitar.

Eller: Jag kommer hem till dig och hälsar på. När jag är där tar jag en vas som du tycker mycket om och slänger den med full kraft i väggen. Den går i tusen bitar.

Du skulle alltså bli precis lika arg/besviken på mig i båda fallen?
Jag blir ledsen i båda fallen. I andra fallet även arg. Och i första fallet kan jag nog också bli arg beroende på hur olyckan hanteras efteråt.
 
Den som fäller mig av misstag och inte ber om ursäkt är en ungefär lika stor rövhatt som den andra. Det är så jag upplever allt som händer. Folk bara går på och går på, utan att ens bry sig om mig.
De flesta ber faktiskt om ursäkt men ibland händer saker som gör att man blir så 'chockad' att man inte kommer sig för det. Hur reagerar du i det första fallet? Om du klarar dig bra frågar du personen hur det gick?
 
Vem har sagt att personen inte ber om ursäkt?

Det första jag tänker när jag läser @Shaggy s exempel är "stackars människa! Det måste ha gjort ont att trilla så!" Helt annan tolkning alltså, trots att jag läste exakt samma scenario som du gjorde.
Det där är en fiktiv historia. I verkliga livet är det ingen som ber om ursäkt.
 
Jag har nästan aldrig råkat ut för att folk inte ber om ursäkt. Ibland tycker jag tom att det kan bli lite jobbigt när det ska ursäktas för minsta lilla som tex om en kollega råkar stöta till en lätt när man ska genom en dörr.
Då har du tur. Men å andra sidan är dina exempel inte riktigt applicerbara på min situation.
 
Då har du tur. Men å andra sidan är dina exempel inte riktigt applicerbara på min situation.
Kanske inte bokstavligt men intentionsmässigt. Det känns som om du går in i alla situationer med känslan av att någon är ute efter att göra dig ledsen. Om man konsekvent gör det så blir det en självuppfyllande profetia.
Om vi tar din psykolog som exempel så har du öst ve och förbannelse över karln här i månader men du har vad jag förstått fortfarande inte berättat för honom hur du ser på den terapi han ger. Han kanske är idiot men med största sannolikhet så är han inte ute efter att vara elak. Tyvärr är han inte han heller tankeläsare, antalet sådana är rätt låg i det mänskliga släktet, så om du inget säger så vet han inte vad som är fel.
För din egen skull måste du lära dig att hantera den här typen av saker. Det blir då betydligt lättare att få vänner och att behålla dem och om man slipper vara arg på hela världen så sover man även bättre på nätterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 147
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag åkte jag hem från Stockholm. Längs vägen tänkte jag handla en del. Det var ju det som jag hade som dagens uppgift. Dessvärre...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 561
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här med relationer är ett knepigt ämne. Jag känner mig ofta som en elefant i ett glashus samtidigt som jag själv har ömma tår. Det...
Svar
18
· Visningar
1 819
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp