Sömstick? Kan det bli såhär..

Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

smärt lindrig kan ge oanade konsekvenser,, främst en mer lugn hysterisk hästägare,, tyvärr kan det leda till att individen själv känner avsaknad av smärta.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

*eget KL*

Klinikbesök idag. Även klinikens veterinär och klinikens hovslagare ställer sig bakom fångdiagnosen. Går ju på butta, men rörde sig betydligt bättre än för en vecka sen (sista veckan har han ju bara stått i boxen med de där mjuka paddarna, så jag har bara kunnat gå på pulsen), dubbelslår inte rakt fram i varken skritt eller trav, däremot kort fram, och i vändningar har han det besvärligt och vill inte lägga vikten på framtassarna.

Inga sänkningar/rotationer vad man kan se för dagen iaf, tack och lov. Boxvila 4 v, buttan sätts ut idag pga sprutdiarre :crazy: Fått roller motion-skor fram, vilket jag misslyckades med att eg riktigt begripa vitsen med men vill de han ska ha det närmsta 4 v så sure.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

*eget KL*

Klinikbesök idag. Även klinikens veterinär och klinikens hovslagare ställer sig bakom fångdiagnosen. Går ju på butta, men rörde sig betydligt bättre än för en vecka sen (sista veckan har han ju bara stått i boxen med de där mjuka paddarna, så jag har bara kunnat gå på pulsen), dubbelslår inte rakt fram i varken skritt eller trav, däremot kort fram, och i vändningar har han det besvärligt och vill inte lägga vikten på framtassarna.

Inga sänkningar/rotationer vad man kan se för dagen iaf, tack och lov. Boxvila 4 v, buttan sätts ut idag pga sprutdiarre :crazy: Fått roller motion-skor fram, vilket jag misslyckades med att eg riktigt begripa vitsen med men vill de han ska ha det närmsta 4 v så sure.


Utifrån de symptom som du själv beskriver blir jag lite nyfiken på vilka grunder klinikens veterinär och hovslagare beslutade sig för att ställa diagnosen fång och därigenom utesluta tex sultryck/sulläderinflamation.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Det finns inte ett enda tecken på sulläderiflammation eller sultryck. Antar det var därför?

Dvs, han har symptom på fång, vilket förvisso är symptom på ont i tassarna, och man misslyckas med att hitta minsta tecken på annan anledning än fång till symptomen?

Sen, jag frågade inte specifikt just 'varför då?', utan jag frågade 'fång eller ej?' i princip. Men kan ju hända att saker som just okej rakt ut men vänder si och så osv pekar mot just fång? (Jag vet inte alltså).

Inte heller de fick minsta reaktion med visitertången btw, sulan sviktade inte etc. Knepig häst den där.

Men nu har 3 veterinärer och 2 hovslagare, alla oberoende av varandra, sagt samma sak, så bara acceptera och försöka gilla läget..
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Utifrån de symptom som du själv beskriver blir jag lite nyfiken på vilka grunder klinikens veterinär och hovslagare beslutade sig för att ställa diagnosen fång och därigenom utesluta tex sultryck/sulläderinflamation.

Ja där håller jag med dig. En sak till som gör mig förundrad är valet av beslag eftersom det inte är ett lämpligt fångbeslag, däremot ett mkt effektivt beslag
vid sultryck/sulläderinflamation.

Kan det vara så att kliniken gjort en "helgardering"??
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Ja där håller jag med dig. En sak till som gör mig förundrad är valet av beslag eftersom det inte är ett lämpligt fångbeslag, däremot ett mkt effektivt beslag
vid sultryck/sulläderinflamation.

Kan det vara så att kliniken gjort en "helgardering"??

Det enda som nämndes var fång, och diagnosen är satt till fång. Tyvärr. Jag frågade flera gånger, jag VILL ju det ska vara något annat. Jag frågade om det kunde vara sulorna/annat men iom att det inte finns reaktion alls från dem så njet. Han har inte speciellt tunna sulor btw, det har jag iofs sagt förr i tråden, men nu syntes det ju på rtg med. Var på en fram han hade lite tunnare sula vid hovbensspetsen (den bilden fick jag skrämselhicka av först ska tilläggas), annars var det rätt god sultjocklek (givetvis inte tjocka, men inte 'fullblodstunna' heller)

Vad gäller skoningen så det man vill/e åstadkomma med den är en lättare överrullning åt alla håll. Just roller motion är för övrigt samma beslag, med samma motivering, som ponnyn med fång skulle fått om han skotts nu.

Jag förstår tanken med lättare överrullning, jag begriper dock inte hur det påverkar märkbart för en häst som ska stå på sin tjocka spånbädd och inget annat? Men, vill de han ska ha det kan han väl få ha det, kvittar mig ganska lika just för han bara står där han står. Kanten är 'avfasad'/avslipad extra med, av hovslagaren alltså. Sitter med två bakre sömmarna på var sida, iom att tån är backad gick det inte använda de främre sömhålen.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Hur stort va avståndet mellan hovbens spetsen och sulans nedere del( läs marknivå) ?? Eftersom dom har digitalröntgen så är det jättelätt att ta fram den informationen.

Hur kan en "roller motion" kunna stabelisera ett instabilt hovben som (tydligen) bevisar fång och hur kan det i detta läge vara bra att lägga ett mekaniskt tryck över själva hovbens spetsen på en fånghov??

Vad menar du exakt med "roller motion" sko, tåriktad från första sömhålet medialt till första sömhålet lateralt eller kan du ge en mera ingående förklaring och vad va klinikens hovis mer ingående förklaring till att detta va det bästa fångbeslaget på just denna individ. Finns det även kappor /kappa på denna skoning???

Jag vidhåller i alla fall att den inte har fång utan är rent allmänt påverkad av den sista skoningen för det finns ingen ting av vad som hitills framkommit att det skulle vara fång. Inte ens från klinikens Veterinärer eller Hovis,, däremot så skriver du att det är den diagnosen dom gissar på.

Själv är jag förvånad att denna klinik inte skodde om den med en tåriktad ringsko med sidokappor eftersom det under dom sista två åren verkar vara en helande (helhets) lösning på alla trauma.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Nej, de gissar inte. Var inte ett enda 'tror' med, som sagt ingen tveksamhet. Utan det var när jag 'tjatade' om att är de säkra och kan det inte vara något annat, som de konstaterade att i princip 'lilla vännen, det finns inte ett enda tecken på annan anledning'.

Om 3 veterinärer och 2 hovslagare har fel och du rätt lär vi nog dock aldrig få veta dessvärre.

Den sko som heter roller motion, jag är nyvaken så kommer inte på tillverkaren just nu. Skon är liksom 'avfasad' på alla håll och kanter är det enklaste jag kan förklara. Jag fick den visad, och förklarat med skon framför mig vad som skilde den från en vanlig sko, och varför de ville ha den. Som jag beskrivit. Anledningen har jag beskrivit, förenkla och snabba på överrullningen. Skon ligger inte över hovbensspetsen btw, men skon är inte till för hovbenet/hindra sänkning etc på något vis (därför jag som sagt inte förstår hur det ska göra annat än marginell skillnad på box i spånbädd, där det inte är många steg överrullning övht)

Jag hade bråkat mer för att de INTE skulle sko om det inte varit just så att han bara ska stå i box. Finns en anledning han är skodd med ringskor, sidokappor, rejält understöd för trakten osv, och jag misstänker att skulle jag ta ut honom på stallplanen och kolla nu skulle han landa tå först osv. Men när han ska stå där han står så jaja låt han ha de där roller motion då.

Avstånd mellan hovbensspets och sula angav inte i millimeter i och med att det var inte ororväckande tunna sulor, men jag såg ju bilderna själv och utan att ha mätt med linjal, utan bara ögonmått så ungefär 1½ cm.

Antar du med ringskoförvåningen menar att kliniken i fråga har varit väldigt förtjust i ringskor? 'Nya' veterinär och 'ny' hovslagare kanske? Vilket i just detta fall är synd, då herrn ju fungerar bäst på ringsko, och det är vad jag föredragit att han fått på sig igen.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Jag är fullständigt fascinerad som vanligt. Hur lyckas du?!

Jag tror inte heller det är fång. För mycket problem med hästens hovar och belastning och stråltryck och allmän känslighet för att det skulle vara en tillfällighet. Jag skiter i att tre veterinärer säger att det är fång faktiskt.
Hur kommer det sig att hästen som är 13 år, löpt aktivt nästan hela sitt liv, varit frisk fram tills du köpte den, och sen har alla dessa grova problem med strålbens känslighet, stråltryck osv osv? jag fattar faktiskt inte.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Avstånd mellan hovbensspets och sula angav inte i millimeter i och med att det var inte ororväckande tunna sulor, men jag såg ju bilderna själv och utan att ha mätt med linjal, utan bara ögonmått så ungefär 1½ cm.

Humm,, å det där försöker du ljuga i mig???

Lilla vännen,, när man tar röntgenbilder på hoven och främst hovbilder för att diagnosticera fång med digitalkamera så framgår även på bilderna samtliga mått, hovbenets lutning, vägghornets lutning, avståndet mellan hovbenet och sulans tjockhet ex ex ... Det behövs liksom ingen linjal för att ta del av det. Bara ett ögonmått som kan läsa siffrorna som står mellan dom digitalt linjerande linjerna.


Jag är fortfarande mkt nyfiken på beslaget "roller motion" för i verkligheten så har alla hästar som är skodda för mer än 2 veckor sedan själv skapat sig "roller motion".

Roller motion= individens eget individuella slitage i skons tådel.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Med digitalröntgen kan man låta datorn mäta, men det är liksom inte grundinställningen. Du måste sitta wid datorn och ange war och hur det ska mätas. Det kommer inte upp siffor per automatik.

Sörru.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Jag stod med och tittade när min vet mätte rotationer och sänkningar på min häst. Med hjälp av pekaren "drog" hon linjer, som sedan bildade de vinklar hon ville mäta. Är det så du menar? För jag såg inte heller några siffror som "automatiskt" visades på skärmen...
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Han är 15. Han var sulad fram när han kom, hade sulats nån period innan, pga 'sulömhet'. Vilke dock visade sig vara ömhet för stråltryck.

Kan inte påstå han haft 'massa problem' hos mig, han har alltid blivit rejält besvärad av tappsko, enda skillnaden är väl att jag rotat i exakt varför/varifrån, då det inte 'stämde' just iom att han inte har de där tunna sulorna osv.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Humm,, å det där försöker du ljuga i mig???

Lilla vännen,, när man tar röntgenbilder på hoven och främst hovbilder för att diagnosticera fång med digitalkamera så framgår även på bilderna samtliga mått, hovbenets lutning, vägghornets lutning, avståndet mellan hovbenet och sulans tjockhet ex ex ... Det behövs liksom ingen linjal för att ta del av det. Bara ett ögonmått som kan läsa siffrorna som står mellan dom digitalt linjerande linjerna.


Jag är fortfarande mkt nyfiken på beslaget "roller motion" för i verkligheten så har alla hästar som är skodda för mer än 2 veckor sedan själv skapat sig "roller motion".

Roller motion= individens eget individuella slitage i skons tådel.

Nej du, man måste säga ÅT datorn att mäta. Vilket man inte gjorde eftersom det var tydligt 'bara för ögat' att det var inga avvikelser. Du får inte upp 'strecken' utan att säga åt datorn att du vill ha dem. Eftersom man inte vill ha streck och siffror på alla bilder. Precis som andra redan påpekat.

Och eftersom det inte gjordes, då det inte var något som avvek, så kan jag inte tala om på millimetern hur tjock sulan var, utan bara mitt ögonmått. Om jag kommer ihåg ska jag be dem mäta på återbesöket om det gör dig lyckligare.

Ang skon kan jag inte hjälpa dig mer än att den 'heter' roller motion. Misslyckas med att komma ihåg tillverkaren, Kerckhart far i huvudet men kan ha varit ngn annan sko vi diskuterat/tittat på i samband med ponnyn, besöken låg så tätt.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Med digitalröntgen kan man låta datorn mäta, men det är liksom inte grundinställningen. Du måste sitta wid datorn och ange war och hur det ska mätas. Det kommer inte upp siffor per automatik.

Sörru.


Hörru,,,

Som jag uppfattade det så har kliniken digitalröntgat hovarna och mätningar har gjorts för att diagnostisera fång (för det är väl det TS bestämt påstår att man genom bilderna kommit fram till enligt detta Citat TS: Det enda som nämndes var fång, och diagnosen är satt till fång

Så då förutsatte jag att klinikvet suttit vid datorn och angett var och hur dessa mätningar ska göras, tillhör det även inte som bacis att man även mäter sulans tjocklek under hovbens spetsen vid en fångröntgen???

När mätningarna är gjorda så ligger dom kvar (syns) på röntgenbilden och mig veterligt så framkommer dessa mätningar då automatiskt på varje digitalröntgad fångbild.

I alla fall är det alltid så på dom digatröntgenbilder jag fått skickade på skiva för att utifrån dessa mätningar ha en bra grund att stå på för individens lämpligaste verkning i vinklar och vetskap om sulans tjocklek.

Någon linjal behövs verkligen inte,

Sörru,,,
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Hur stort va avståndet mellan hovbens spetsen och sulans nedere del( läs marknivå) ?? Eftersom dom har digitalröntgen så är det jättelätt att ta fram den informationen.

Hur kan en "roller motion" kunna stabelisera ett instabilt hovben som (tydligen) bevisar fång och hur kan det i detta läge vara bra att lägga ett mekaniskt tryck över själva hovbens spetsen på en fånghov??

Vad menar du exakt med "roller motion" sko, tåriktad från första sömhålet medialt till första sömhålet lateralt eller kan du ge en mera ingående förklaring och vad va klinikens hovis mer ingående förklaring till att detta va det bästa fångbeslaget på just denna individ. Finns det även kappor /kappa på denna skoning???

Jag vidhåller i alla fall att den inte har fång utan är rent allmänt påverkad av den sista skoningen för det finns ingen ting av vad som hitills framkommit att det skulle vara fång. Inte ens från klinikens Veterinärer eller Hovis,, däremot så skriver du att det är den diagnosen dom gissar på.

Själv är jag förvånad att denna klinik inte skodde om den med en tåriktad ringsko med sidokappor eftersom det under dom sista två åren verkar vara en helande (helhets) lösning på alla trauma.

Jag har inte lagt mig i förut... men Alexandra skriver ju tydligt att hon inte visste exakt hur denna skoning skulle hjälpa. I samma andetag som hon nämner vilka skor som används. Jag blir häpen över din ton mot henne. OK - förstår att upprinnelsen inte är denna tråd utan tidigare diskussioner. Men dina inlägg här uppfattar jag som direkt förföljande! Du tycker tydligen att hon skall diktera för kliniken hur de skall sko - skulle det vara med hänvisning till ett anonymt nick på Bukefalos? Herrejösses. 3 veterinärer och 2 hovslagare..... och hon skall lita mer på din Internetdiagnos??
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Som jag uppfattade det så har kliniken digitalröntgat hovarna och mätningar har gjorts för att diagnostisera fång (för det är väl det TS bestämt påstår att man genom bilderna kommit fram till enligt detta Citat TS: Det enda som nämndes var fång, och diagnosen är satt till fång

Nej det är inte mätt. Ponnyn mättes inte heller btw. Veterinären studerar bilderna, och konstaterar att det är ingen som helst avvikelse, alltså mäts det inte hur många grader/millimeter, eftersom det med blotta ögat kan konstateras att det inte är några förändringar. Var lika för ponnyn (annan vet, samma klinik).

När jag var in så båda gångerna har det varit andra fångisar där, och på de där man kunnat se att det är förändringar, eller att men tyckt det 'skulle kunna vara' - DÅ har de mätt.

Hänger du med hur jag menar?

Diagnosen fång är INTE ställd på röntgenbilderna, utan på symptom. Rena bilder utesluter ju (tyvärr) inte fång, eftersom hästar kan få fång men utan rotation/sänkning.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

jag är intresserad av

Varför är EL bra - men inte Roller motion = Och var hamnar classic roller i detta? Jag förstår att med EL går det att backa överrullningen mera i mm.

Och varför väljer man att spika på en Roller Motion istället för att limma vi hovlidande???



Sedan är jag inte kunnig i hur man tolkar röntgenbilder

Jag vet inte heller hur man skiljer fång och sulläderinflammation åt

Annat än det du skrivit tidigare att det ena kommer smygande

rent logiskt borde en sulis reagera vid visitertång mot sulan.
Min gjorde det inte - den hade tjocka och hårda sulor

Men utifrån A's beskrivnig så verkar hennes ha tjockare - och den är ett fullblod

Kommer också på - hur kan man mäta sultjocklek på en röntgenbild då hovens kontur inte är skarp?


Hur särskiljer man dessa åkommor vid diagnos?

Undrar jag :confused:

Sedan ang MK har inte den travprofil - travet jar ju liksom inte samma lösningar
Men jag är allmänt förvirrad, enligt Hovslagarutbildningen verkar en heartbar öppen tå vara "da shit" vid fång. Men inte hos MK eller Strhlm

Detta är en djungel

Och tyvärr så verkar det som om det bara är du som vet vart du vill komma
 
Senast ändrad:
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Jag vet inte heller hur man skiljer fång och sulläderinflammation åt

Annat än det du skrivit tidigare att det ena kommer smygande

rent logiskt borde en sulis reagera vid visitertång mot sulan.
Min gjorde det inte - den hade tjocka och hårda sulor

Men utifrån A's beskrivnig så verkar hennes ha tjockare - och den är ett fullblod

Kommer också på - hur kan man mäta sultjocklek på en röntgenbild då hovens kontur inte är skarp?


Hur särskiljer man dessa åkommor vid diagnos?

Undrar jag :confused:

Exakt samma frågor får jag, särskilt efter att ha förstått på en fånghäst (inte min) i somras och min egen gamling för fem år sen, hur svårt det är att ställa en diagnos på att det är fång:confused:

Sen ang kliniken så vet jag inte mycket om den, men nog skulle jag vilja ha en vet med rejäl erf av fullblodshovar, men det kanske det är där:confused:

Hur mycket går man på ägarens egen diagnos, hur mycket gör man "för säkerhets skull", hur mycket är man säker på? ingen aning.

Förstår om du alex inte heller vet, jag frågar inte dej utan lägger bara ut mina egna frågetecken.:confused:
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Hur menar du med hovens kontur oskarp? *nyfiken*

MK har inte profil så åt något håll faktiskt, från början var det övervägande travhästar, då de ju gärna åker till Arne. Kom långväga ifrån. De har fortfarande en hel del travare, men 'totalt' så har de iaf sist jag kollade mer ridhästar än travhästar. De flesta veterinärerna är ridinriktade med.

Ska jag gå på hur fördelningen varit när jag varit där så har det varit cirkus 70 - 80% rid och 20-30 % trav - dock väljer jag nästan alltid pga restiden tider tidigast kring lunch, möjligt det på fm är helt annan fördelning t ex.

MK har inget 'standardbeslag' för fång, utan de avgör från fall till fall med vad det ska skos. Ls veterinär tyckte 'allt som fungerar är bra, vad som fungerar är individuellt, för vissa är heartbar bäst, andra fungerar bäst med tåöppen, ytterligare andra..'. Den här veterinären D hade tyckte i princip 'skor' och vände sig mot hovslagaren, som tyckte roller motion.

Samma hovslagare var ju involverad i L, och tyckte första besöket fortsatt barfota, och om allt gick som det ska så skulle han fått natural balance nästa besök (för att kunna ha väldigt kort tå och flytta överrullningen långt bak). När nästa besök kom var det ju inte som 'det skulle' och då fick han ju gips. Besöket efter så barfota, och när han sen ska skos när han får promenixa så tyckte hovslagaren att 'han har så fina fötter så du kan ha vanlig sko på honom om du vill, eller vad din hovslagare föreslår'. När jag pressade på 'vad skulle DU använt' så tyckte han att 1 - 2 perioder med roller motion och sen vanlig skoning.

Och D fick som sagt roller motion första besöket. Jag frågade ju varför inte han fick t ex gips, och hovslagaren svarade kort och koncist att 'han har helt andra hovar'. Dvs de har inte 'ett beslag passar alla' utan verkar avgöra väldigt mycket från fall till fall. Hovis berättade om några andra fångisar med, och jag tror inte 2 st hade samma beslag faktiskt.

Kom på ang sulläderinflammation kontra fång btw, att borde det inte skilja sig i hur hästen går på olika underlag då? Dvs bättre på slätt och jämnt underlag (lite tryck på sulan) och sämre på t ex grus (mer tryck och tidvis punkttryck på sulan?). Disse skrittade likadant på löpargången med gummibeläggning som på parkeringen med 'tillkört grus med stenar här och var'. Och en sulläderinflammation, påverkar den mer när hästen vänder än annars?

Slog mig när jag satt i bilen. För D var ju ren men kort rakt fram på löpargång i skritt och trav. Dock så i vändningar la han över vikten bak och ville inte riktigt. På grus (parkeringen) rakt fram kort men ren, där förväntade jag mig att han skulle linka till när han klev på sten faktiskt, men icke då.

Reagerat på visistertång har han ju konsekvent 'vägrad' sen dag ett, men det är ju inget tvärsäkert tecken. Fånghästar t ex 'ska' ju reagera de med, men det gjorde inte L heller trots att han hade så ont så han helst låg, och absolut inte tänkte lyfta några fötter. (L har haft sulläderinflammation med btw, och jäklar vad han reagerade på sultryck, behövde inte ens tång, räckte bra med tummen. Vet jag frågade då hur man eg kan skilja det från fång, men fick inget svar mer än att (från coari) det inte var ngt problem för en hovslagare)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 128
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 414
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp