Sömstick? Kan det bli såhär..

Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

I mitt fall gick veterinärna inte alls på det jag sa

men hovisarna gjorde det - kanske för att hovisarna förstod hoviska :D

Eller nja vissa hovisar gick på det jag sa - inte alla

Som jag fattat det så är det viktigt att det inte blri fel - jag bromsade en hovis som ville komma och fångsko - om jag fattat rätt så skall en sulis inte ha strålstöd

Jag bromsade också barfota - då sulan skulle avlastas på en sulis

Eftersom jag fick så spontant ( svullnaden gick ned på en gång) bra resultat på det - så kändes det galet att byta metod och gå på Strömsjolms metoden vid fång

Detta är garanterat det läskigasta jag varit med om

Vem :devil: ska man lita på.

Det fick bli hästens gensvar på det jag gjorde
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Ang visitertång så flyttar man den och trycker på olika ställen på hoven för att lokalisera smärtan :idea:

PÅ min rönthenbil så tejpades fast ett gem på hovväggen - det ser ut att vara "i luften" på plåten

Själva påhittet röntgen är ju att strålarna inte går igenom mer homogent material som ben - väggen är ju inte lika homogen i tådelen som längre bak då strålarna skall igenom yttervägg och innervägg :idea:
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Ingen aning tyvärr hur stor erf vet har av fblhovar. Vet är ganska ny där, jag har aldrig haft den vet förr. Däremot vet jag vem det är, och iaf i andra fall varit duktig på hovar. Men mer vet jag inte. 'Min' veterinär som jag alltid, alltid väljer på MK är tyvärr mammaledig, så var bara att ta 'nån i högen'. Gjorde likadant med L, ta en veterinär i högen liksom. Båda två är ridhästmänniskor dock.

D har ju dock väldigt fina hovar för att vara fbl, vilket poängterades av både vet och hovslagare, så nåt lär de ju haft att jämföra med. Hovslagaren är också 'ny för mig', träffat honom första gången i samband med L. Verkar kunnig, och ffa så kan han förklara och visa, frågar jag så kan han svara på hur, var och varför typ. Jag kan alldeles för lite för att kunna ha någon åsikt så, men för mig är det viktigt att personen iaf kan förklara vad tanken är, och inte bara t ex tycker 'därför att det är så/är bäst så' eller liknande.

Skoningen är för övrigt prydlig och fin, däremot så skulle jag inte vilja ha herrn skodd så som standard, men det är inte hovslagarens fel, utan det har ju tagit även min vanliga hovslagare en period att själv se och komma fram till med vad just den här hästen trivs bäst med. T ex tycker jag det är alldeles för lite traktunderstöd, och trängre skott än jag vill ha det.

Och jo, fång utan rtgförändringar är ju skitsvårt i de lite mer 'luddiga' fallen, som t ex Ds. Därför jag tjatade om andra anledningar. Ska försöka komma ihåg att fråga EXAKT vad som gjorde det, nöjde mig ju nu med 'eftersom det inte finns NÅGRA symptom på annat', och jag liksom hört samma sak så många gånger nu att jag känner mig snart fånig i mina försök att ändra diagnosen, 'vägra inse' typ.

Men, ska fråga, för nu är jag nyfiken med. Det kan ju vara en massa sådana små saker som borde finnas men inte finns? T ex det jag började fundera på i bilen, att han är ren i trav rakt fram (men kort fram), men har svårt att vända i skritt. Eller att han inte blir sämre på grus/av att trampa på små stenar som gör att man går från alternativdiagnos X? Alltså förutom då att man inte får fram minsta reaktion på visitertång och de andra uppenbara då?

Jag gav för övrigt veterinären ett papper med ett kort sammandrag, där jag även redogjorde för stråltryckskänsligheten etc, skoningen osv. Just för de INTE skulle snöa in på fång. Och besöket var 'ställt' som 'fång?', dvs inte 'jag vet min häst har fång, jag vill ha rtg' utan 'det här har hänt, det här sa hovis + DV, men det är såhär och såhär, är det fång eller något annat?'
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Nä det gått längre tid så kan man ju skilja fång och sulis dvs vid verkning

Blödde det i lamelranden?

och vid röntgenfynd är lamellerna av eller tänjda? Sa de tillmig

Jag undrar

efetr hur mångaveckor ser hovis blodet i lamellranden vid fång

Kära Kollergor detta är inga kuggfrågor

HJÄLP MIG OSS
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Ang visitertång så flyttar man den och trycker på olika ställen på hoven för att lokalisera smärtan :idea:

PÅ min rönthenbil så tejpades fast ett gem på hovväggen - det ser ut att vara "i luften" på plåten

Själva påhittet röntgen är ju att strålarna inte går igenom mer homogent material som ben - väggen är ju inte lika homogen i tådelen som längre bak då strålarna skall igenom yttervägg och innervägg :idea:

Jo jag vet ang visitertång, och är ju det de gjort, hela tiden. Klämt igenom varenda mm, och han har inte reagerat ALLS utom första 2 dagarna då han reagerade lite precis framför strålspetsen. Då vek han bak öronen och spände sig. I övrigt så var de än klämde och hur hårt de än tog i stod han lugnt med öronen framåt och helt avslappnad. Nu på kliniken reagerade han inte där vid strålspetsen heller. De har ju verkligen FÖRSÖKT få fram reaktion någonstans, om inte annat för att det vore fint att hitta ex hovböld nånstans 'istället', men nä.

Ah, du menade så, här var det en söm men det var faktiskt inte svårt se även utan, naturligtvis var inte konturen av sulan/marknivå knivskarp, men det var inga problem att se faktiskt ens för mig, kanske beror på hur man mixtrar med skärpa och så? Är ju häftigt med digital rtg, att man kan ändra om medan man tittar på bilden och se olika saker olika bra. (Vet när annan vet visade en sak ang K, jag såg inte alls, men då justerade hon ljuset på bilden och vips såg ju även blind-jag utmärkt vad vet menade/pratade om)
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Nä det gått längre tid så kan man ju skilja fång och sulis dvs vid verkning

Blödde det i lamelranden?

Frågan är hur lång tid 'längre tid' är i det fallet ja?

På Lillen syntes blödningarna i lamellranden efter 4 v. Hur länge då funnits är ju svårt att säga. Men han verkades ju 3 eller om det var 4 dagar efter insjuknande, var dags enligt intervall. Då verkades han och tån kortades in till lamellranden. Då syntes ingenting.

Sen rördes ju inte hovarna på 4 v, men sen när han verkades 4 v efter syntes tydliga blödningar, och det där 'tänjda', randiga eller hur man ska säga samt breddad lamellrand.

Ytterligare 4 v senare, då han haft gips under tiden, så verkades han igen, då såg man än mer gamla blödningar som kom ner, man såg fortfarande avvikande struktur på lamellranden, men den var inte breddad.

D verkades ju på intervall dagen innan anfallet, sen samma dag som han insjuknade kortades tårna in till lamellranden. Iom att han var såpass nyverkad nu när skorna slogs på så behövdes han ju inte verkas, utan hovis raspade till kanterna lite bara, så gick ju inte se ev lamellrandsblödning. Ingen aning hur fort en sådan kan komma dock, om man skulle kunnat se om man verkat då 9 dagar efter anfallet? Nästa gång, om 4 veckor, borde man ju dock kunna se om man ska jmf med ponnyn iaf?
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

MIna frågor var till veterinärer och hovisar

Jodå, jag såg det. Jag trodde dock (måhända i min enfald?) att det kunde vara intressant att veta när man på L kunde se lamellrandsblödningarna? Det svarar inte, vilket framgick i mitt svar, på hur tidigt man kan se som tidigast, men var en erfarenhet ang att 4 veckor senare kunde man iaf utan problem se på just den hästen.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Ja det är bra med andras erfarenheter men det är ju också bra med ett facit vid diagnos.
det var så jag tänkte

Jag var tvungen att gå ifrån så det blev kort
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

På Lillen syntes blödningarna i lamellranden efter 4 v. Hur länge då funnits är ju svårt att säga. Men han verkades ju 3 eller om det var 4 dagar efter insjuknande, var dags enligt intervall. Då verkades han och tån kortades in till lamellranden. Då syntes ingenting.

Hur stor del av lamellerna är skadade?
ska försöka förklara hur jag menar
Är det bara ex på ena sidan av hoven eller mer runt om hela eller vad man ska säga? Jag undrar eftersom det inte syns ngn förändring på röntgen. Dessutom verkar det sitta långt ner på hoven? På min ponny tog det längre tid innan det had vuxit ner. Om det sitter fast högre upp så är det kanske anledningen till att inte hovbenet har ändrat sig. Men du har kanske fått ngn förklaring på varför?

Min ponny reagerade inte heller på tången.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Nej, inte reflekterat över varför. Blödningen är mest i tån, där är det mest 'blodigt', men det är föränringar hela vägen.

Fan jag snodde med mig en fin bit att fota, fast hunden åt upp den =/

Han har rejält snabb hovtillväxt herrn btw, vet inte om det kanske ska nämnas ang hur lång tid det tar innan det syns? Han går normalt på 4 v intervall sommartid och 5 vintertid, och då finns det rejält att ta, som om en normal häst har gått 7 - 8 v. Vet inte om det spelar in hur snabbt man kan se/inte se.

Ska bli intressant att se hur det ser ut nästa gång, då det ju var mer blod (fast det är ju gammalt, torkat som växt ner) gång 2 men finare lameller (förklara det typ?)
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Min har nog förändringar i lamellerna nästan runt om. Ca 6 veckor efter fånganfallet syntes det endast en lite förändring i en liten del av lamellerna. De senaste gångerna har det synts mkt mer. Men fångranden har ju kommit en bra bit ner nu.

Att det såg olika ut på din ponny de olika gångerna kanske delvis beror på att det första gången var hornet längst ner? Jag menar att det kanske är annorlunda i strukturen ju närmare marken det kommer.

Jag hoppas att detta blev begripligt, tror i alla fall att jag förstår själv vad jag menar.

Jag tycker att det är mkt intressant att få veta varför din ponny inte har några förändringar av hovbenet.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Som jag fattat det, men OBS att det kan vara fel, så vet man inte riktigt varför vissa roterar/sjunker? Ja alltså man vet vad det rent 'mekaniskt' beror på i hoven såklart, men inte varför vissa klarar sig och andra inte?

Olikheten ang blödning beror väl på hur mkt horn som vuxit ner, dvs hur 'nära' grundblödningen man kommer eller hur man säger? Först ser man det som mer sippra ner en liten bit och sen vuxit ner, och sen nästa gång kommer man närmare grundblödningen? Men ska bli intressant att se om man ser ännu mer (eh vet inte om det går, som sagt runt hela sist, bara längst bak i trakterna det var vitt) eller om man ser mindre?

Men lamellerna låter det ju himla logiskt som du säger, att det beror på hur 'marknära' det varit?
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Nej det är inte mätt. Ponnyn mättes inte heller btw. Veterinären studerar bilderna, och konstaterar att det är ingen som helst avvikelse, alltså mäts det inte hur många grader/millimeter, eftersom det med blotta ögat kan konstateras att det inte är några förändringar. Var lika för ponnyn (annan vet, samma klinik).


Trots det så verkar båda ha avikelser och uppvisa hälta i hovarna..

Jag förstår inte hur ett öga kan göra mer noggrana mätningar än dom mätningarna man med digitalröntgen för dagen kan genomföra.

Nog om detta.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Trots det så verkar båda ha avikelser och uppvisa hälta i hovarna..

Jag förstår inte hur ett öga kan göra mer noggrana mätningar än dom mätningarna man med digitalröntgen för dagen kan genomföra.

Nog om detta.

Lika nogranna nej. Men det finns ju ingen anledning att mäta om ögat talar om att det inte är någon avvikelse?

Mäter du med vattenpass att hoven är plant verkad - eller litar du på ditt öga? Trots att det inte är lika exakt som ett vattenpass?

Ingen av herrarna har (eller hade vid senaste rtgtillfället iaf) lägesförändringar av hovbenen. Ponnyn har ingen hälta, fbl vet jag inte riktigt hur han ser ut just nu, men igår kväll när DV var ut och gav dropp etc så fick han ju gå ur boxen, och då var han lite tassig BF. Trots skor alltså, för de som fortfarande är mer inne på sulömhet/etc.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

jag är intresserad av

Varför är EL bra - men inte Roller motion = Och var hamnar classic roller i detta? Jag förstår att med EL går det att backa överrullningen mera i mm.

Och varför väljer man att spika på en Roller Motion istället för att limma vi hovlidande???



Sedan är jag inte kunnig i hur man tolkar röntgenbilder

Jag vet inte heller hur man skiljer fång och sulläderinflammation åt

Annat än det du skrivit tidigare att det ena kommer smygande

rent logiskt borde en sulis reagera vid visitertång mot sulan.
Min gjorde det inte - den hade tjocka och hårda sulor

Men utifrån A's beskrivnig så verkar hennes ha tjockare - och den är ett fullblod

Kommer också på - hur kan man mäta sultjocklek på en röntgenbild då hovens kontur inte är skarp?


Hur särskiljer man dessa åkommor vid diagnos?

Undrar jag :confused:

Sedan ang MK har inte den travprofil - travet jar ju liksom inte samma lösningar
Men jag är allmänt förvirrad, enligt Hovslagarutbildningen verkar en heartbar öppen tå vara "da shit" vid fång. Men inte hos MK eller Strhlm

Detta är en djungel

Och tyvärr så verkar det som om det bara är du som vet vart du vill komma

Oj va mkt att svara på,, ska försöka bena upp det.

1. Sulläderinflamatinon syns inte på röntgen. Heller inte för hårt verkad bärrand.

2. Visitertångs reaktion kommer enbart påvisa reaktion över det området man visiterar.

3. Digitalröntgen har 2 fördelar,, man kan bearbeta en ngt dålig bild (sk. photoshop) och därefter lägga in mätningar som "kan" ge ledtrådar om man vet vilka mätningar som är viktiga att genomföra.

4. Om vi har en individ med tjockt gammalt sulhorn som inte är renskuret så "kan" det leda till en falsk ingivelse, speciellt om det under detta döda sulhorn befinner sig en s.k. dubbelsula med nytt friskt tunnt sulhorn. Detta kan mkt lätt leda till att det gammla döda sulhornet som börjar släppa ger ett ökat tryck (ömhet) mot den nya sulkroppen. Jämför det med en blånagel där den nya nageln växer fram innanför den tidigare numera döende och släppande nageln.. Gör det ont???

5. Classic Roller är som bekant en halvrund sko,, detta kan mkt lätt leda till att den/dim halvrunda sido/traktsidodelarna/traktdelarna ger för övriga hoven och främst hovbenet en instabil belastning för främst hovbenet i sidvärtes belastning.

6. Roller motion,,, det framgår inte hur detta beslag är utfört, heller inte var själva överrullningen startar. En äkta "roller motion" har en plan anläggning mot hovens bärrand, har en fri överrullning från mediala andra sömhålet till laterala andra sömhålet med centrering över själva hovledens center. Har vi däremot en (s.k) roller motion som är tåriktad i själva skons gots så kommer det ofelbart leda till att även vägghornet kommer verkas konkav vinkel vilket ofelbart kommer leda till dels spänningar i negativ riktning i tåns vägghorn och främst under själva sulans horn lager under själva hovbens spetsen. Här söker jag därför en förklaring om hur denna s.k. Roller Motion är i sitt utförande som beslag tillpassat. Det framgår heller inte om den även i sidodel/traktdel är s.k. roller motion utförd. (läs har inte ett plant undersöd mot hovens bärrand.

7. E.L. är tjockare i tådelen vilket ger 2 egenskaper,, 1. den ger tådelen understöd och, 2. den skyddar främst sulans tå/tåsidodel. Den har en plan anläggning mot hovens bärrand, är opimalt utformad med sk "Roller motion" från andra sömhålet lateralt till andra sömhålet medialt sett från skons markdel. Från strax bakom andra sömhålet medialt och lateralt (läs insida och utsida) så är sidodelar/traktsidodelar och traktdelarna inte avfasade eller halvrunda utan helt plana som på en vanlig sko enbart för att denna del av hoven ska få ett plant understöd och opimal belatning över hovens svagaste del.

Alla som ngn gång haft en barfotahov har säkert oxå sett att vägghornet har olika strukturer och hållfastighet.. Man kan säga att hoven har tre bärande punkter, tådel medial trakt och lateral trakt..

Av denna enkla anledning uppfattar man ofta att en barfotahov har en mer avlång form där tåsidodel/sidodel/traktsidodel har mindre yttre vägghorn är i tådel och traktdelarna.

Detta är oxå mkt lätt att ta del av om man vill studera "äkta" vildhästars hovform även om "viissa andra vill påvisa motsatsen.

Så därför är E.L. utformad som ett optimalt understöd för hela hovens behov av understöd och belastningsförhållande.

Visst Hovleden är utformad för att i benets styvaste riktning röra sig fritt beroende på individens exteriöra förutsättningar maximalt framåt och bakåt,, i sidled så har dock hovleden en viss begränsning i rörelse och tur är väl det för i annat fall skulle hästen i en 360 graders vändning ombående drabbas av hovleds/hovbensbrott..

Så varför anlägga ett beslag som är halvrunt över hela hovens bärrand på ett redan instabilt hovben???

Hoppas mer än du förstår mig..

Får jag gå och sova nu,, jag går på övertid,, därav min stavning.

P.S. Vad gäller fång så är barfota och vila i det akuta stadiet det bästa alternativet..

Hästen ska stå på tjock mjuk bädd,, allt gulligull med äpplen och morrötter mm äventyrar individens framtida hållbarhet. Hovarna (alla fyra) ska verkas så att hovarna enbart belastar sidodel,traktsidodel och traktdel. Ingen belastning för ske över varesig vägghornets tå/tåsidodel och sulans motsvarande involverande belastning. Vägghornet i tådelens ska backas ända in i lamellläderhuden så att ödemet kan finna en utgångs kanal.
 
Senast ändrad:
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Hörru,,,

Som jag uppfattade det så har kliniken digitalröntgat hovarna och mätningar har gjorts för att diagnostisera fång (för det är väl det TS bestämt påstår att man genom bilderna kommit fram till enligt detta Citat TS: Det enda som nämndes var fång, och diagnosen är satt till fång

Så då förutsatte jag att klinikvet suttit vid datorn och angett var och hur dessa mätningar ska göras, tillhör det även inte som bacis att man även mäter sulans tjocklek under hovbens spetsen vid en fångröntgen???

När mätningarna är gjorda så ligger dom kvar (syns) på röntgenbilden och mig veterligt så framkommer dessa mätningar då automatiskt på varje digitalröntgad fångbild.

I alla fall är det alltid så på dom digatröntgenbilder jag fått skickade på skiva för att utifrån dessa mätningar ha en bra grund att stå på för individens lämpligaste verkning i vinklar och vetskap om sulans tjocklek.

Någon linjal behövs verkligen inte,

Sörru,,,

Närru,

nån linjal behöws inte, men några knapptryckningar för att få datorn att utföra mätningarna. Naturligtwis sparar de bilder med relewant data på skiwa åt dig, men det är inte den produkt som hasplar upp på skärmen. Så Ale[ks]andra ljuger inte. Men de borde ju ha mätt med tanke på misstanke och satt diagnos, det håller jag med om!

Sörru!!

Wad som tillhör basics wad gäller röntgenmätningar aw fånghästar wet jag faktiskt inte. Men det du säger låter rimligt.
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Wad som tillhör basics wad gäller röntgenmätningar aw fånghästar wet jag faktiskt inte. Men det du säger låter rimligt.

Hööruu,,

det ingår faktiskt i dagens Veterinärutbildning att det inte bara är rimligt utan ett krav att dessa mätningar görs för att kunna fastställa diagnostik och trauma.

Allt annat vore tjänstefel och ren missvisande information till den yrkesgrupp som senare ska utföra korrekt hovvård.

Det vore väldigt kunskapsgivande om du som veterinär kunde ta reda på vad som är basic i veterinär utbildningen när det gäller diagnostisering av just fång.

Jag vet många kollegor som senare fått "skit" från både behandlande veterinär och klinikveterinär, enbart beroende på behandlande veterinärs egen bristande kunskap hur man gör mätningar med "rita gissa spring" streck utifrån en diagonal röntgenplåt.

Tycker du det är rätt att en veterinär ska ha så dålig utbildning att man inte ens kan delge behandlande hovis basic information för optimalt utövande för att i nästa läge kasta skit på att det va hovis fel att det gick åt :devil:

Jag börjar bli trött på yrkesutövare som skyddar sig med att inneha en "legetimerad" titel.

Se bara på dagens verklighet,, antalet anmälda fall till veterinära ansvarsnämden ökar lavinartat (främst ifrån dagens hästägare;)
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

I just mitt fall kollade behandlande hovis på bilderna själv. För Lillen så kollade han på dem själv efter veterinären, för D så kollade hovis och veterinären på dem ihop. Han finns ju 'i huset', så där är ju en fördel och förenklar.

Tillägg förresten - många år sen nu, och före digitalröntgens tid, men Ultuna mätte inte graderna på stoet med lindrig rotation heller, utan konstaterade med ögat att 'lindrig'. Ang vad som är 'common procedure' eller ej. (Jag vet inte, har 'bara' de tre som erfarenhet)
 
Sv: Sömstick? Kan det bli såhär..

Tillägg förresten - många år sen nu, och före digitalröntgens tid, men Ultuna mätte inte graderna på stoet med lindrig rotation heller, utan konstaterade med ögat att 'lindrig'.

Varför plötsligt börja vända focus på dåtid när vi i denna tråd diskutterar modern teknik??

I så fall vill jag nämna min "once in a life" hopphäst som genom dagens teknik kunde ha räddats men för många år sedan, och före astoskopi:s tid inte fanns en tjans att diagnostisera.

Handlar tråden om dåtid eller nutid??
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 129
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 414
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp