Bukefalos 28 år!

Sötpotatis

Jag tycker bara att sötpotatis passar till släta, mixade soppor. Bitar blir lite slemmiga nästan om de inte är perfekt, al dente, kokade.
För det mesta ångkokar jag sötpotatis i bitar, det är lättare att få den mjuk men inte slemmig då. Jag tycker att sötpotatis funkar bäst med kalla såser, så det blir tex lax och romsås, panerad fisk och remouladsås, kyckling och sweet chili-röra.
 
Jag har rostat sötpotatis i ugn och serverat till, bland annat fläskkotlett. Nu är jag sugen på att prova nya saker.
Vad har ni för favoriter att laga med sötpotatis?
Alla goda förslag mottages med tacksamhet. Det behöver inte alls vara något kött inblandat om ni har någon vegetarisk favorit. Att det går att göra glutenfritt med bra resultat är dock ett krav.

Googla på amerikanska recept, där äter man mycket sötpotatis.

Men t ex kokt i skivor till ceviche, eller gör mos som du blandar med lite mjölk, vaniljpulver och ett ägg, häller i en form och sen har lite pekannötter ovanpå (helst som du har rostat med lite smör och lönnsirap eller brunt socker i en stekpanna först) och kör i ugnen en stund tills alltihop får lite färg, gott till t ex ribs eller annan sydstatsmat, typ bbq. Pommes frites på sötpotatis är jättegott, passar till amerikanskt.

Vit, lila och orange sötpotatis är rätt olika, den orangea är blötast och sötast, den lila mycket mjöligare och inte lika söt, mer lik vanlig potatis.
 
Det godaste jag vet är att skiva den ganska tunt och lägga i en form, och krydda ordentligt med salt, chili av något slag (färsk, sambal, piri piri...) och lime- eller citronsaft. Och så bara baka i ugnen. Och frossa loss. Man kan såklart ha någonting till om man vill men jag behöver inget mer ;)
 
Jag gillar att göra en vanlig kycklinggratäng men byta ut potatisen mot sötpotatisstomp och så gör jag en svampsås med buljong istället för bechamel. En smakrik riven ost (typ västerbotten eller så) blir toppen att gratinera med.
 
Sötpotatisaioli!! :love::love:

Tillaga sötpotatis i ugnen (ca 200 grader) tills den blir mjuk, helst med skalet kvar. Gröp ur, mixa och låt svalna.
Rör ihop äggulor och neutral olja till en majonnäs, blanda i mixad sötpotatis.
Krydda med valfria kryddor. Här hemma kör vi med pressad lime, chipottlesås, en liten skvätt tabasco, salt, nymalen svartpeppar och ev. ett par droppar liquid smoke.
Har inga mått på någonting, utan känner och smakar av från gång till gång. Viktigt dock att allt har samma temperatur, annars skär sig majonnäsen på nolltid.

Sjukt beroendeframkallande röra som passar riktigt bra till allt möjligt grillat :love:
 
...och vad är en vanlig kycklinggratäng, @Ninnurur :confused:;)
Haha, kycklinggratäng i min värld är potatismos längs kanterna, färdig kyckling i mitten (riven i bitar), ev crabsticks också om man vill, hälla på en brun bechamelsås (med svamp i om man vill) över kycklingen, strö på ost över allt och gratinera ;) :d
 
Haha, kycklinggratäng i min värld är potatismos längs kanterna, färdig kyckling i mitten (riven i bitar), ev crabsticks också om man vill, hälla på en brun bechamelsås (med svamp i om man vill) över kycklingen, strö på ost över allt och gratinera ;) :d
Oj! Tänkte mig nåt helt annat ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 989
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Samhälle Jag vill vara en god medborgare. För att undvika att sprida Covid 19 går jag in på Folkhälsomyndighetens hemsida och läser vad jag...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 821
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 587
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp