Bukefalos 28 år!

Sv: Sövas?

Men enligt min uppfattning kan man inte få en annan person att sova, precis som man inte kan hindra en annan person från att vakna.

Precis.

Det enda som riktigt små barn kan styra från första början är sin sömn och sitt ätande, du kan inte tvinga ett barn att sova, lika lite som du kan tvinga det att äta. Det enda man egentligen kan göra är att ge de bästa möjliga förutsättningarna för att barnet ska kunna somna, hur man gör det beror ju på barnet i det aktuella fallet (jag skulle heller aldrig kunna få min dotter att somna genom att vara kvar i rummet tills hon somnat, då skulle hon inte komma till ro)
 
Sv: Sövas?

AMEN !

Jag håller med i varenda stavelse. Det allra värsta är när alla som är så duktiga minsann VET hur lätt det är att lägga barn bara man gör RÄTT.

Jag har en numera snart 13-åring som ALLTID haft problem med sömnen. Från dag 1. Och fortfarande har det jobbigt på nätterna. Vaknar och har fruktansvärda mardrömmar, vilket naturligtvis gör att det är svårt att somna och att han är mörkrädd.

För övrigt - så ordet söva får mig också att tänka på nån form av narkos.

Räknas jag som ts in i alla som är duktiga?

Och samtidigt, du verkar hålla med om att ordet söva leder tanken fel?
 
Sv: Sövas?

Nej, nej...du är så oskyldig ! För jag håller fullständigt med om just ordet SÖVAS - ger andra associationer - ävom om jag önskat att det funkat på vår son.

Jag var mer inne på det allmänna om barn och sömnsvårigheter.
Att det är ett stort mått på hur duktig förälder man är och hur RÄTT man gör. Och att det är jävligt lätt att glappa om man aldrig har haft en unge med sömnproblem.
 
Sv: Sövas?

Okej, jag vet ju att det är jobbigt med spädbarnsåren, just för att man är så utsatt för alla råd och hur Man Ska Göra.
 
Sv: Sövas?

Kompenceras?
Det låter ju som att ett bra barn är ett sovande barn.

Bara undan med dem så att man blir "ledig".

Jag för min del tycker att vakna barn är roligare än sovande barn.
Så de slocknar väl till slut av ren utmattning.
Jag förstår inte riktigt hur du tolkar mig. Det jag menar är att de flesta barn är "lätta" på vissa punkter och "svårare" på andra. Personligen har jag inget problem med att vår dotter är lite knepigare att lägga och det tar lite tid eftersom hon är kvällspigg när hon samtidigt är morgontrött och sover bra på morgnarna. Att få sova ordentligt pratar många föräldrar om som nåt viktigt och jag vet att många har småbarn som aldrig sover längre än till 6-snåret, vilket leder till att de vuxna aldrig får sova ut eller får sova i skift. En utdragen läggning behöver alltså inte upplevas som ett jätteproblem som till varje pris måste "metodas" bort.
 
Sv: Sövas?

Att få sova ordentligt pratar många föräldrar om som nåt viktigt
Och många pratar även om barnfri tid på kvällen.
Samtidigt som de vill sova morgonen.

..och jag vet att många har småbarn som aldrig sover längre än till 6-snåret, vilket leder till att de vuxna aldrig får sova ut eller får sova i skift.

Men det är ju bara att gå och lägga sig själv tidigare och gå upp tidigare då.
Antal sovande timmar brukar vara desamma.

Många är de föräldrar som kräver att dagis skall hålla de stackars barnen vakna hela dagen så att de skall somna tidigt på kvällen.
Resultatet blir i stället ett övertrött barn som inte kan komma till ro.
Men föräldrarnas barn-lediga kvällar går före barnets välmående.
 
Senast ändrad:
Sv: Sövas?

kl

Som svar på ursprungsfrågan, min tolkning av sövas är att det är något man gör även under dagen när de ska sova i t ex vagn. Sen om det är en rutin med en sång eller om det innebär att man drar vagnen över en tröskel i 20 minuter det är olika beroende på barn och föräldrar. Natta är för mej något man gör inför natten, mer en rutin. T ex så brukar vi bada vid 20-tiden, klä på pyjamas och äta om han vill. Sen lägger jag inte honom förrän han är trött och det kan vara mellan 21 och 23.

Folk frågar mej också om Sam sover hela nätter, vilket han typ gör, fast han vaknar ju och äter. Nu har han ju matstationen framför näsan hela nätterna så det är egentligen ingen av oss som vaknar på riktigt, och därför får jag ganska god sömn ändå. Men jag har också upplevt det som att det är något fel på antingen barnet eller mej om det inte sover typ 19-07 från det är tre dagar gammalt. Visst jättefint om det är så, men det behöver inte vara så heller. Jag har än så länge inte gjort något aktivt för att lägga honom vid en viss tid och tänker inte göra än. Jag tycker det är våldsamt länge för en så liten individ att sova 12 timmar utan att äta, jag själv vaknar ju efter åtta och är vrålhungrig! Så jag väntar nog tills han kan äta riktig mat.
 
Sv: Sövas?

Folk frågar mej också om Sam sover hela nätter, vilket han typ gör, fast han vaknar ju och äter.

Just här tror jag du satt fingret på en källa till många missförstånd. Att sova hela natten, är för mig, inte att vakna för att äta och sedan somna om. Då kan man säga att min dotter sovit hela natten från dag 1 ;). Jag kan ju inte säga att jag har rätt och du fel, men i min värld är just sova hela natten att sova (=inte vakna). Sen kan man ju diskutera när en natt övergår till morgon... :grin:

Vilka menar du har barn som inte sover hela natten enligt din definition? De som har barn som vaknar och är vakna (och vill leka typ) är nog ganska ovanliga (det händer oss ett par gånger/månaden att dottern inte somnar om direkt).
 
Sv: Sövas?

Hm det är nog en definitionsfråga. På Irland säger de "sleeping through the night" och det gör han ju, fast med matpauser. Och de som inte gör det enligt mej de vaknar och vill inte somna om igen direkt. I och med att vi knappt vaknar så tycker jag att han sover rätt så bra.
Fast jag förstår hur du menar också. Det kanske är jag som har fel. Och i så fall sover Sam inte hela nätter. Han somnar vid 22 och äter var 3e - 4e timme förutom på morgonen efter 6 då äter han typ 06, 07 och 08, ofta med lite krypövningar vid 6tiden. :D
 
Sv: Sövas?

Jag tror det finns två läger. De som tycker som du och de som tycker som jag ;). Du är absolut inte ensam. Det jag menar är att vi, med min definition, blir otroligt stressade att höra om alla dessa (små-)barn som sover hela natten. När sanningen är den att många vaknar.

Du förstår att det är som gjort för missförstånd!!:D
 
Sv: Sövas?

Kanske jag låter supersur och bitsk, egentligen borde jag inte vara det då min dotter vanligen går att lägga på 5-15 minuter och det är inte betungande att vara i hennes rum under den tiden. Det är nog det att jag ser rött när man som förälder blir beskylld att ha skapat sitt barns beteende och när det enda man gör är att bejaka barnets behov av närhet och trygghet!

Men ett barn som vanligen går att lägga på 5-15 minuter och ibland kräver mer tid är väl inte något [svårnattat /I]barn? Ungefär så skulle jag beskriva läggandet av vår son och jag skulle kalla honom lätt att lägga.... Att han dessutom vaknar 2-3-4 ggr per natt (somnar dock om lätt, med hjälp av min hand/tröst, napp eller amning) tycker jag inte är ett dugg konstigt, jobbigt eller "ovanligt".

Jag är nog benägen att hålla med J_D om det där med "förväntningar" (det tangerar ju mitt resonemang om att "våga prova") - fast kanske i en lite annan betydelse. Om man anser att ett "lättnattat barn" som "sover bra" är ett barn som läggs själv, får 2 minuters nattning och sen somnar utan att pipa alls efter mamma eller pappa och sen sover som en stock hela natten tills morgonen - ja, då är det klart att allt annat är "svårnattat". Om man som jag tycker att "lättnattat" är 5-15 (nu ibland 30) minuters fram-o-tillbaka-i-rummet-spring och ett barn som lätt somnar om när det vaknar på natten så är ju gränsen en annan.
 
Sv: Sövas?

T.ex satt jag på en middag där vi kom in på barnfrågan (man gör ju ofta det :)) där det deklarerades att "vi har minsann lärt våra barn att sova till 10 på morgonen på helgerna". Om man då har ett barn som vaknar 6 har man alltså missat lära barnet att ta sovmorgon är kontentan...

:rofl:
Det tycker jag bara var så sällsynt lustigt sagt. Jag skulle nog faktiskt mest flina åt en sån grej. Herreminje....
 
Sv: Sövas?

Det har jag hört.
Just det.
Samt att barn ofta blir så som vi har våra förväntningar.

Tankar och förväntningar har en ganska så stor förmåga att påverka.

ja, till viss del är det väl rätt självklart att det är så. Och vi vore ju inte mänskliga om inte våra tidigare erfarenheter (på barnet eller på barn i allmänhet), våra förväntningar påverkade?

Min sambo har precis gått på föräldraledighet. Han har haft problem att få sonen att somna. Allt annat går bra, men just att få honom att sova är det lite si och så med. Självklart måste det ju i viss mån påverka honom som person att han inte VET inför varje läggning hur det kommer att gå. Att han kan känna lite oro/spändhet inför att sonen kanske blir otröstlig och ledsen. Och att han genom detta påverkas så att spändheten/oron kan märkas för sonen. Även om han förstås försöker vara "neutral" och "positiv". Och tvärtom; när det gått bra gången innan så har han en positiv utgångspunkt inom sig.

Jag tycker det vore konstigt om inte vår egen dagsform, våra förväntningar i någon mån påverkade barnet. Däremot tror jag inte det är så enkelt att det BARA är det som påverkar.

Det blir ju så att säga "goda" eller "onda" cirklar. Jag funkar i varje fall så. Efter tex 5 kvällar/dagar med "svåra nattningar" då jag fått lov att ligga bredvid sonen tills han somnar för att han inte ska börja gråta/bli ledsen så ÄR det svårare för mig att lägga honom i egna sängen och själv känna mig säker på att det kommer att "gå vägen".
 
Sv: Sövas?

Jag haller verkligen med om det dar med onda/goda cirklar!! Vi hade en riktigt bra rutin med bada barnen - sen blev det plotsligt stekhett vader och hela familjen fick svart att sova pa natterna. Nar vi antligen lyckats vanda den trenden sa fick Chloe sin forsta tand och det var jobbigt for henne. Osv.
 
Sv: Sövas?

Något som absolut är dömt att misslyckas är ju att lägga barnen före de är trötta. Där hade jag en bekant som klagade på att barnen tog så lång tid på sig att somna (de fick ligga med dem ca 1,5h) men å andra sidan sov de rätt länge på morgonen och en stund under dagen. Enligt min mening fanns det inte en sportslig att barnen skulle kunna somna så tidigt med tanke på den sammanlagda sömntiden och då känns det helt bortkastat att ligga i sängen och desperat försöka få dem att somna, bättre att hinna umgås hela familjen en extra timme på kvällen.

Våra tvillingtjejer har ju varit väldigt lätta att natta men å andra sidan så har vi aldrig lagt dem förrän de är trötta nog att kunna somna och det har fungerat för oss.

Jag har läst en artikel om att det ska ta 14 dagar att ändra ett sömnmönster, exempelvis att hålla barnen vakna lite längre på kvällen ska resultera i något längre sovmorgon men jag tror inte det går att ändra alltför mycket i barnens läggning (kvällstrött respektive kvällspigg).
 
Sv: Sövas?

Något som absolut är dömt att misslyckas är ju att lägga barnen före de är trötta. Där hade jag en bekant som klagade på att barnen tog så lång tid på sig att somna (de fick ligga med dem ca 1,5h) men å andra sidan sov de rätt länge på morgonen och en stund under dagen. Enligt min mening fanns det inte en sportslig att barnen skulle kunna somna så tidigt med tanke på den sammanlagda sömntiden och då känns det helt bortkastat att ligga i sängen och desperat försöka få dem att somna, bättre att hinna umgås hela familjen en extra timme på kvällen.

Våra tvillingtjejer har ju varit väldigt lätta att natta men å andra sidan så har vi aldrig lagt dem förrän de är trötta nog att kunna somna och det har fungerat för oss.

Jag har läst en artikel om att det ska ta 14 dagar att ändra ett sömnmönster, exempelvis att hålla barnen vakna lite längre på kvällen ska resultera i något längre sovmorgon men jag tror inte det går att ändra alltför mycket i barnens läggning (kvällstrött respektive kvällspigg).


Jag kan inte räkna alla gånger folk klagat på att vår tjej är uppe sent och sover länge på morgonen. Så får det tydligen inte gå till. Jag har försökt lära henne andra tder, men det resulterade i ett jättegnälligt och övertrött barn som inte sov alls. Nu får hon sova när hon är trött och så länge hon behöver på morgonen. Hon är 6 mån.
 
Sv: Sövas?

Det kan jag verkligen inte förstå. Bättre följa barnens rytm (mina är också kvällspigga och morgontrötta precis som jag som tur var...).

Har man ett barn som man är hemma med ser jag ingen anledning att inte följa barnets rytm så gott det går. Har man däremot flera andra barn med fasta tider så kan det bli knepigare.
 
Sv: Sövas?

jag har funderat lite på din ursprungsfråga Jane och trodde ett tag att det var Anna W som hade kommit med "söva" eftersom hon pratar så mycket om nattsömn, men jag hittar det inte där. Jag undrar om det inte var så att bvc pratade i termer av att söva och hur man kan göra för att söva spädbarn på träffarna där i början. I så fall så kommer ju termen från medicinskt håll. Vilket iofs gör det hela ännu intressantare ur ett lingvistiskt perspektiv.
 
Sv: Sövas?

Bvc låter troligt. Att det skulle vara AnnaW är helt uteslutet, hon lämnar över somnandet till barnets eget kompetens, efter, vad jag skulle bedöma, som en rätt normal eller i alla fall vanligt, kvällsrutin för barn.

Det jag funderat på är om föräldrar upplever skillnad vad gäller läggning, eller sövande, med barn ett och barn två. Apropå diskussionen om man helt enkelt får ett barn som har svårt att somna eller om förhållningssättet skiljer sig åt och då också resultatet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 405
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 993
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 831
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 971
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Återkommande uvi
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp