Bukefalos 28 år!

Sol och vårad på nätet

Jättehemlig

Trådstartare
Anonymt nick p g a känsligt ämne.

Finns det något sätt jag kan hjälpa min vän på?

Jag har en vän som via sociala medier blivit kontaktad av någon som påstår sig vara amerikansk militär som behöver en massa pengar av den ena och andra anledningen. Vännen har tagit lån för att ge mannen pengar. När man försiktigt antyder att det låter som en nätbedragare går vännen i försvarsställning och säger att det är på riktigt. Vännen är kär i mannen och tycker det är jättespännande. Jag och andra vänner är oroliga för henne för att hon ger alla sina pengar till mannen och vi vet inte vad vi kan göra för att hjälpa henne.
 
Jag skulle tippa på att det där är något din vän själv kommer att inse senare, om denne inte tar åt sig av att ni nu sagt till henom. Jag personligen skulle kanske säga till lite hårdare en gång att det nog är ganska sannolikt att "militären" inte kommer betala tillbaka pengarna och frågat vännen om denne känner sig ok att bli av med dem och skuldsätta sig för att ge pengar till en person denne inte känner. Därefter hade jag försökt släppa det tills hen insett det själv.

Min egen bild av såna grejer är helt enkelt lite att det går att jämföra med beroenden av olika former av droger. Dvs det är något jag inte kan styra över men kanske kan finnas där när situationen förändras och beroende ska skrotas så att säga.
 
Är detta verkligen på allvar? Finns där någon idag som faller för detta?? Jag får dagligen (nästan) fb-förfrågningar från medelålders amerikanske män, oftast änklingar, med fina jobb, oftast fd militärer. Med rosor och kattungar på sina fb-sidor. Herregud. Man undrar vilka som ligger bakom dessa sanslöst fejkade profiler.

Om detta är på riktigt, säg inget snällt och försiktigt till din vän utan sätt in stora artellieriet och se till att hon fattar.

Jag blir helt matt.....
 
Anonymt nick p g a känsligt ämne.

Finns det något sätt jag kan hjälpa min vän på?

Jag har en vän som via sociala medier blivit kontaktad av någon som påstår sig vara amerikansk militär som behöver en massa pengar av den ena och andra anledningen. Vännen har tagit lån för att ge mannen pengar. När man försiktigt antyder att det låter som en nätbedragare går vännen i försvarsställning och säger att det är på riktigt. Vännen är kär i mannen och tycker det är jättespännande. Jag och andra vänner är oroliga för henne för att hon ger alla sina pengar till mannen och vi vet inte vad vi kan göra för att hjälpa henne.
Jag har (hade?) också en vän som har gått på det där, men förhoppningsvis inte så grundligt så hon tog lån. Då jag snällt ifrågasatte sanningsenligheten i hennes militär så slutade hon höra av sig. Hon hade surt sagt till en gemensam vän att "tott tror att han är fake".

Så mitt tips är att leta reda på lite artiklar om sådana här fall och sätta fakta under näsan på din vän...men var beredd på att du kan bli en "skitstövel". Vill du inte ta den risken så...Tja...inte så mycket du kan göra. Varna snällt är bra, men går inte fram.

Jag fattar inte heller att någon går på sånt där nuförtiden. Skrämmande att någon är så lättlurad och bekräftelsetörstig eller vad det nu kan handla om.
 
Senast ändrad:
Alltså verkligen?? Jag får ständigt nya Facebook-förfrågningar och Instagram-följare som är "amerikanska militärer" och kan liksom inte begripa hur någon fortfarande kan falla för detta? Alla sådana förfrågningar ignoreras, och om de ändå försöker kontakta mig så blockar jag.

Har tyvärr inga jättegoda råd att ge, mer än att informera om andra liknande fall och hoppas att vännen tar sitt förnuft till fånga!
 
Så tråkigt.

Vet flera som går på detta. Dock brukar de dra öronen åt sig när de börjar be om pengar men :(

Har tyvärr inga råd att ge hoppas det löser sig för din vän och att hen inte blir alltför lurad.
 
Alltså verkligen?? Jag får ständigt nya Facebook-förfrågningar och Instagram-följare som är "amerikanska militärer" och kan liksom inte begripa hur någon fortfarande kan falla för detta? Alla sådana förfrågningar ignoreras, och om de ändå försöker kontakta mig så blockar jag.

Har tyvärr inga jättegoda råd att ge, mer än att informera om andra liknande fall och hoppas att vännen tar sitt förnuft till fånga!

De finns också på alla dejtingsidor och appar som Tinder. Profilerna ser ut som alla andras men när orden Amerikan och militär finns med i presentationen fattar man ju direkt vad det handlar om.
Att de inte kommit på att byta yrke och land ännu på bluffgubbarna 🙄
 
De finns också på alla dejtingsidor och appar som Tinder. Profilerna ser ut som alla andras men när orden Amerikan och militär finns med i presentationen fattar man ju direkt vad det handlar om.
Att de inte kommit på att byta yrke och land ännu på bluffgubbarna 🙄
Om statistiken visar att fler nappar på just amerikanska militärer så vore det en dålig strategi.
På något vis så misstänker jag att vi som tänker så inte är representativa för personerna i den målgrupp som de riktar sig till...
 
Anonymt nick p g a känsligt ämne.

Finns det något sätt jag kan hjälpa min vän på?

Jag har en vän som via sociala medier blivit kontaktad av någon som påstår sig vara amerikansk militär som behöver en massa pengar av den ena och andra anledningen. Vännen har tagit lån för att ge mannen pengar. När man försiktigt antyder att det låter som en nätbedragare går vännen i försvarsställning och säger att det är på riktigt. Vännen är kär i mannen och tycker det är jättespännande. Jag och andra vänner är oroliga för henne för att hon ger alla sina pengar till mannen och vi vet inte vad vi kan göra för att hjälpa henne.
Min ena väninna var likadan, med ena scammaren efter den andra. Ena hade bilder på en italiensk borgmästare och när jag visade henne det, rann det av som vatten på en gås...m
 
Min ena väninna var likadan, med ena scammaren efter den andra. Ena hade bilder på en italiensk borgmästare och när jag visade henne det, rann det av som vatten på en gås...m
Hon jag nämnde här tidigare har också innan fallit för amerikanska militärer. Hon sa en gång "Han är så kär han, men jag skrev till honom att jag tyvärr inte har samma känslor för honom." Skrämmande!
 
Om man kollar deras facebookprofiler och går bakåt på tidslinjen kan man ofta se att de bytt profilbild till en militärbild rätt nyligen. Även att de har annat namn än det som står i profilen. De som försökt ta kontakt med mig har haft engelska namn men enbart nigerianska/afrikanska vänner, hur sannolikt är det att en amerikansk militär har enbart nigerianska/afrikanska vänner … :grin:
 
Det är sant och även om vi är många på detta forum som ser igenom det gör inte alla det. Min önskan med tråden var inte att diskutera om det är sant att någon faktiskt går på sånt.

Helst av allt skulle jag vilja anmäla till polisen att min vän är utsatt för en bluff.

Att säga till vännen i skarpa ordalag och visa tråden för henne vill jag inte göra. Den mest sannolika effekten av det skulle bli att hon bryter med mig. Helst av allt vill jag bara skaka om henne och skrika att hon förstör sitt liv ekonomiskt men det tror jag också leder till en brytning från hennes sida.

Jag håller på att snoka på sociala medier efter ledtrådar till mannen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 614
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 653
Senast: Tofs
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 668
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp