Bukefalos 28 år!

Sol och vårad på nätet

De finns också på alla dejtingsidor och appar som Tinder. Profilerna ser ut som alla andras men när orden Amerikan och militär finns med i presentationen fattar man ju direkt vad det handlar om.
Att de inte kommit på att byta yrke och land ännu på bluffgubbarna 🙄
Varför skulle de när det fortfarande fungerar?
 
@Jättehemlig fast även om du är rädd för att din vän kommer slå ifrån sig och rent av ”säga upp bekantskapen” om du presenterar väldigt välkänd etablerad fakta runt fenomenet på ett ”milt” sätt, så kommer hon ju förr eller senare en dag förstå att hon faktiskt är grundlurad. Då inser hon även att hon hade en god vän som försökte hjälpa henne tidigt, istället för att inte ha sagt eller gjort något. Så skulle iallafall jag resonera.

Det går ju att lägga fram underlag till eftertanke på ett försiktigt och milt sätt. Tex skriva ett brev ”du är min fina vän och jag bryr mig så mycket om dig och vill det bästa, även om du inte tror det kan du ändå läsa mitt brev till dig” typ. Och sen länkar och fakta . Med kanske någon fin liten blomma eller annan present .

Jag vet ju givetvis inte - men JO - jag tycker det vore ett bättre försök än att tiga still i oro för att er relation blir sabbad just nu .... även om hon skulle slå ifrån sig just nu så kommer det kanske insikt och eftertanke ”med tiden” utifrån det.
 
Anonymt nick p g a känsligt ämne.

Finns det något sätt jag kan hjälpa min vän på?

Jag har en vän som via sociala medier blivit kontaktad av någon som påstår sig vara amerikansk militär som behöver en massa pengar av den ena och andra anledningen. Vännen har tagit lån för att ge mannen pengar. När man försiktigt antyder att det låter som en nätbedragare går vännen i försvarsställning och säger att det är på riktigt. Vännen är kär i mannen och tycker det är jättespännande. Jag och andra vänner är oroliga för henne för att hon ger alla sina pengar till mannen och vi vet inte vad vi kan göra för att hjälpa henne.

De som går på det hamnar i en "missbruksprofil", de tror att personen finns och de tror att de pengar de ger bara är ett lån som de ska få tillbaka, för att få tillbaka dem måste de dock bara ge lite till. Jämför med en spelberoende som ska försöka vinna tillbaka det som personen förlorat.

Gör man för stora utlandsöverföringar har banken varningar som gör att de kommer att agera men de kan inte förbjuda någon göra det. Min pappas ex har gått på detta så jag har sett det på nära håll och stora pengar som rullat ut. Helt galet. Hennes barn håller nu på att försöka få henne under förvaltarskap så hon inte gör av med mer pengar än hon redan gjort.

Mitt råd är att läsa på hur man hanterar folk med beroenden och utgå från samma problematik om du vill hjälpa din vän.
 
Finns ett bra poddavsnitt, del 1 av en pod som heter Dokumentära berättelser som är mkt bra och som ger en tydlig bild av hur dessa jobbar. Kanske du kan få henne att lyssna. Har en bekant som blir lurad på samma vis, hon har dock inte gett honom några pengar. Det är inte alls som t ex Nigeriabreven. Dessa är väldigt skickliga, de ringer och pratar i timmar, inger förtroende och bokar tid för att komma och hälsa på som sedan ställs in i sista minuten för en oväntad händelse osv.
 
Att säga till vännen i skarpa ordalag och visa tråden för henne vill jag inte göra. Den mest sannolika effekten av det skulle bli att hon bryter med mig. Helst av allt vill jag bara skaka om henne och skrika att hon förstör sitt liv ekonomiskt men det tror jag också leder till en brytning från hennes sida.

Det var precis det jag försökte med, men lyckades inte :( Vi ungås inte längre, är barndomsvänner, men är inte heller ovänner el så.
 
Det är sant och även om vi är många på detta forum som ser igenom det gör inte alla det. Min önskan med tråden var inte att diskutera om det är sant att någon faktiskt går på sånt.

Helst av allt skulle jag vilja anmäla till polisen att min vän är utsatt för en bluff.

Att säga till vännen i skarpa ordalag och visa tråden för henne vill jag inte göra. Den mest sannolika effekten av det skulle bli att hon bryter med mig. Helst av allt vill jag bara skaka om henne och skrika att hon förstör sitt liv ekonomiskt men det tror jag också leder till en brytning från hennes sida.

Jag håller på att snoka på sociala medier efter ledtrådar till mannen.

Det är jättebra att du försöker hitta vägar, och jag hoppas att du når fram till din vän med tydliga varningar innan det är för sent. På en medelstor åklagarkammare kommer det in ungefär ett nytt ärende varje månad med (oftast) kvinnor som lurats att betala, och betala stora pengar, ibland miljonbelopp i liknande fall. Det är målsägande som raserat hela sin ekonomi, skuldsatt sig, förbrukat förtida arv eller vanliga arv, försäkringspengar etc.

Det är lätt att som utomstående tänka att det är obegripligt hur man kan luras in i detta, men det blir uppenbarligen som en form av hjärntvätt och sedan, som många säger, som en djup förnekelse likt en spelmissbruksproblematik.

Jag förstår att du vill gå vägen att själv anmäla till polisen, men utredningsprognosen är mycket dyster även när målsäganden själv anmäler, pga att brotten är internationella och svårutredda med konton ofta spridda över flera länder. Anmälningarna läggs nästan alltid ner för att det inte går att spåra bedragaren utan bara kontoöverföringarna.

Och svensk polis kan inte utreda penningtvättsbrott i utlandet utan det är beroende på det andra landets intresse (som ofta är svagt/obefintligt). Så sannolikheten är 100 % att anmälan skulle läggas ner direkt och utan åtgärd om inte ens målsäganden själv, utan någon annan anmäler. Tyvärr!

Därför: desto viktigare att göra allt för att stoppa utflödet av pengar så snart det går, för det kommer inte att gå att få tillbaka dem när de väl är överförda. Det är väldigt ledsamt att läsa om konsekvenserna för dem som skuldsatt sig för resten av livet för bedragarnas cyniska utnyttjande.

Men det är på något sätt lika ledsamt att tänka att målsäganden inte haft någon kompis eller anhörig som åtminstone gjort vad den/de kunnat för att bryta in och sätta stopp för det hela.
 
Det är sant och även om vi är många på detta forum som ser igenom det gör inte alla det. Min önskan med tråden var inte att diskutera om det är sant att någon faktiskt går på sånt.

Helst av allt skulle jag vilja anmäla till polisen att min vän är utsatt för en bluff.

Att säga till vännen i skarpa ordalag och visa tråden för henne vill jag inte göra. Den mest sannolika effekten av det skulle bli att hon bryter med mig. Helst av allt vill jag bara skaka om henne och skrika att hon förstör sitt liv ekonomiskt men det tror jag också leder till en brytning från hennes sida.

Jag håller på att snoka på sociala medier efter ledtrådar till mannen.

Fråga din vän om hon har berättat för banken vad pengarna ska gå till. Om hon ljugit för banken så vet hon ju någonstans ändå att det är fel tänker jag?
 
Men visst har väl varenda vettig människa ett filter gentemot sådant här. Männen de Amerikanska med bilder där de är ursnygga, alltså hur troligt? Ja jag vet att det sker och tänker inte förebrå någon även om jag gör det just nu.. Hur kan man ens tro det är på riktigt? 😬
 
Jag vill inte skriva för mycket om vad vi redan gjort för att försöka nå fram men flera av era förslag har vi redan använt. Jag är inte ensam vän om att försöka hjälpa henne till en annan inställning.

Vi ska tillsammans läsa och fundera över det ni skrivit.
 
Anonymt nick p g a känsligt ämne.

Finns det något sätt jag kan hjälpa min vän på?

Jag har en vän som via sociala medier blivit kontaktad av någon som påstår sig vara amerikansk militär som behöver en massa pengar av den ena och andra anledningen. Vännen har tagit lån för att ge mannen pengar. När man försiktigt antyder att det låter som en nätbedragare går vännen i försvarsställning och säger att det är på riktigt. Vännen är kär i mannen och tycker det är jättespännande. Jag och andra vänner är oroliga för henne för att hon ger alla sina pengar till mannen och vi vet inte vad vi kan göra för att hjälpa henne.
https://www.army.mil/socialmedia/scams
Det är tyvärr såpass vanligt att bli lurad på exakt det här sättet att amerikanska militären till och med har en varning för detta på sin hemsida.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 636
Senast: Tofs
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 775
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp