Solskydd på förskolan

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare soom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 239

Bukefalos 30 år!

soom

Trådstartare
Vår förskola smörjer inte barnen med solkräm utan vill att de ska ha långärmat och långbyxor. Är jag orimlig som tycker att det är orimligt att barnen ska behöva gå så påklädda i sommarvärmen? Hur gör era förskolor?

Tillägg: det är alltså påfyllningen på em de inte gör

Senast ändrad:
Vår förskola smörjer inte barnen med solkräm utan vill att de ska ha långärmat och långbyxor. Är jag orimlig som tycker att det är orimligt att barnen ska behöva gå så påklädda i sommarvärmen? Hur gör era förskolor?
Där jag jobbar ber vi föräldrar smörja barnen på morgonen sedan "fyller vi på" när de går ut på eftermiddagen. Men jag tycker att det är jättebra när det finns tunna långärmade kläder på hyllan också.

Låter helt orimligt faktiskt. Självklart måste barnen få ha shorts och t-shirt när det är varmt! Vi smörjer på morgonen och sedan har barnen varsin tub där som pedagogerna fyller på med på eftermiddagen.

Är det en privat förskola?

• Gilla
Reactions: Sel
Där jag jobbar ber vi föräldrar smörja barnen på morgonen sedan "fyller vi på" när de går ut på eftermiddagen. Men jag tycker att det är jättebra när det finns tunna långärmade kläder på hyllan också.

Några år sedan men vi smörjde hemma och hade en tub/flaska i korgen som de kunde fylla på med vid behov, enligt förskolans önskemål.
Det är påfyllningen de inte gör. Och eftersom de inte gör det, så vill de att alla är fullt påklädda. Det är strängt förbjudet att ta med solkräm (oklart varför).

Idag gick min fyraåring till förskolan i t-shirt, han hade fått en ny som han ville visa. När han hämtades hade han fortfarande T-shirten på sig, plus en långärmad ovanpå.

Låter helt orimligt faktiskt. Självklart måste barnen få ha shorts och t-shirt när det är varmt! Vi smörjer på morgonen och sedan har barnen varsin tub där som pedagogerna fyller på med på eftermiddagen.

Är det en privat förskola?
Kommunal. Vi smörjer på morgonen men ungen är fullt påklädd när vi hämtar oavsett vad han lämnas i.

Men alltså, kläder rekommenderas ju som bästa skydd men även om de har långärmat och hatt behöver ju händer och ev delar av ansiktet smörjas in ändå? Eller vill de att barnen ska ha vantar mitt i sommaren också? Jag hade blivit väldigt upprörd faktiskt. 👀

Kan det ha att göra med att rekommendationen är att återapplicera solskydd varannan till var tredje timme (och att det kan anses tidskrävande om barnen är ute mycket)?

Eller att kläder anses vara det bästa skyddet och solkräm beskrivs som ett komplement?

https://www.stralsakerhetsmyndighet...h-rekommendationer/sarskilda-solrad-for-barn/
Förmodligen är väl den verkliga anledningen ekonomisk på ett eller annat sätt. Men de hänvisar till strålskyddsmynidghetens rekommendationer, ja. Men jag har ändå lite svårt att få ihop det, argumentationen från förskolan är: eftersom vi inte smörjer in barnen så ska de ha heltäckande kläder. Och det är inte vad jag läser på strålskyddsmyndigheten, jag hittar inte alls att man ska skippa solkräm. (Fast ska jag vara ärlig är mitt största problem med det här att de går fullt påklädda i högsommarvärme. Det skulle inte jag vilja, och det vill inte pedagogerna heller för de har shorts och kortärmat. Och då har jag svårt att förstå varför barnen ska tvingas till det. )

Men alltså, kläder rekommenderas ju som bästa skydd men även om de har långärmat och hatt behöver ju händer och ev delar av ansiktet smörjas in ändå? Eller vill de att barnen ska ha vantar mitt i sommaren också? Jag hade blivit väldigt upprörd faktiskt. 👀
Ansiktet ska skyddas av solhatt (jag har ännu ej lyckas hitta en solhatt som gör ett så bra jobb att solkräm inte behövs) och händerna… ja de får väl klara sig, antar jag.

Alltså förlåt, men FULLT orimligt i mina ögon!?

Jag har en oerhört varmblodig dotter (precis som jag och hennes pappa) som dryper av svett även i den luftigaste, svalaste klänningen när det är sommarvärme och sol. Hon är alltså röd i ansiktet och blöt i hela håret av värmen när vi hämtar.

Skulle hon behöva ha heltäckande kläder hade hon mått skit (vilket hon typ redan gör trots så lite kläder det bara går) och pedagogerna hade dessutom fått veta det i form av att hon både gnällt och klagat och sannolikt också vägrat gått ut typ 🙈

Jag tar typ inte upp något med förskolan (då min dotter reder sig i mycket osv) men just denna strid hade jag definitivt tagit!

Som rödhårig, med ett rödhårigt barn, måste jag bara flika in att vi mestadels går i täckande kläder hela sommaren och att jag upplever det som svalare än när solen lyser mot bar hud. Men det är tunna, luftiga kläder förstås. Och ett problem med barn är att de har hål på tunna byxor i ett nafs. :rofl:

Såklart går vi i kortärmat och shorts ibland, då får vi vara väldigt noga med att smörja och fylla på.

Men! Även om man har täckande kläder så måste ju ansikte, hals och ovansida av händer smörjas in, vilket förskolan ju behöver göra på eftermiddagen. Så det låter inte alls rimligt att de inte gör det. Och jag förstår att täckande kläder dels är en vanesak men framförallt väldigt individuellt, och jag ser ju att det är fler som klär sig i kort än täckande, så jag fattar att det är jag som är det udda fåret. :D

Problemet är väl också att en tunn långärmad tröja i ljus färg har SPF runt 7-10. Räcker det till små barn?
Fast läkemedelsverket skriver:
När solen är stark ökar risken för hudskador och hudcancer. Det bästa skyddet är inte solkräm först och främst, utan kläder, skugga och att undvika solen mitt på dagen. Solkräm är ett viktigt komplement på hud som inte täcks av kläder.

Jag tror att vi ofta har en övertro på solkrämer. Det kan ju stå SPF 50 på flaskan, men säkerligen stämmer det inte riktigt med tanke på, till exempel, hur ofta och hur otroligt mycket man ska smörja på sig.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/...da-solkram-som-komplement#StepListBlock-73994

Fast läkemedelsverket skriver:
När solen är stark ökar risken för hudskador och hudcancer. Det bästa skyddet är inte solkräm först och främst, utan kläder, skugga och att undvika solen mitt på dagen. Solkräm är ett viktigt komplement på hud som inte täcks av kläder.

Jag tror att vi ofta har en övertro på solkrämer. Det kan ju stå SPF 50 på flaskan, men säkerligen stämmer det inte riktigt med tanke på, till exempel, hur ofta och hur otroligt mycket man ska smörja på sig.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/...da-solkram-som-komplement#StepListBlock-73994

Men bara för att man har en tunn tröja på sig så är man inte skyddad. Det är lite det jag är ute efter. Speciellt för små barn kanske både och behövs?

Men bara för att man har en tunn tröja på sig så är man inte skyddad. Det är lite det jag är ute efter. Speciellt för små barn kanske både och behövs?
Fast vi smörjer aldrig in nakna barn på förskolan utan smörjer de delar som "sticker ut", dvs armar, händer, ansikte, ben... Ja, jag tycker absolut att båda delar behövs, men tror som Läkemedelsverket skriver att kläder är bäst.

Om man läser vidare på samma sida står det ju specifikt kring barn:
  • barn under ett år ska inte alls vara i direkt solljus
  • för äldre barn är täckande kläder, hatt och skugga de bästa skydden
  • för oskyddade hudytor bör du komplettera med en solkräm som är avsedd för barn, har hög solskyddsfaktor, gärna SPF 30 eller högre.

Vår förskola smörjer inte heller in, men eftersom gården ligger i skugga på eftermiddagarna har det aldrig varit några problem.

Sen kan jag säga att mina barn även på helger och lov sällan smörjs in mer än en gång per dag om vi inte är tex på stranden. Tycker att en bra SPF 50 för barn som smörjs in i ett tjockt lager håller i många timmar. Och då har jag ändå väldigt ljusa barn.

De sitter väl inte i solen med barnen, och är kanske inne de värsta timmarna över lunch? Då hade jag kanske snarare tagit striden om att de byter kläder på barnet, känns ju som lika onödigt merjobb som att smörja in.

Problemet är väl också att en tunn långärmad tröja i ljus färg har SPF runt 7-10. Räcker det till små barn?

Det måste vara extremt tunna kläder! Jag bränner mig som sagt väldigt lätt men har aldrig bränt mig genom kläder, har aldrig smörjt mig under kläder heller. Däremot har jag flera gånger bränt mig på bar hud trots att jag har smörjt in mig med solkräm med spf 50, när jag missat att fylla på tillräckligt ofta.

Mina barn har heller aldrig bränt sig genom kläder. Så jag förstår inte riktigt hur det funkar med att kläder skulle ha så låg spf.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?