Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Vi hade en sån här: https://www.elodiedetails.com/sv/vaskor/portabla-skotbaddar/portabel-skotbadd-dalmatian-dots i en vanlig ryggsäck. Ibland bara skötbädden i vagnen, tar ingen plats och rymmer det viktiga. Extrakläder låg i ryggsäcken. Så jag håller med din fru :D
En sån portabel skötbädd verkar smart, man kan väl trycka ned en body och byxor i den också till och med ☺️
Vi kommer inte amma så vi kommer ju behöva ha lite mer grejer med oss om vi går iväg så någon väska måste det ju bli!

Och efter en liten buke-paus kanske det är dags att presentera den här trådens sista höstbebis lagom i v.30 :angel:

Vi får om allt går som det ska får vi en lillebror med BF 3/11, tänker och hoppas på en halloweenbebis men räknar kallt med att gå över även med den här. Storebror blev vräkt BF+10 dagar

En sån portabel skötbädd verkar smart, man kan väl trycka ned en body och byxor i den också till och med ☺️
Vi kommer inte amma så vi kommer ju behöva ha lite mer grejer med oss om vi går iväg så någon väska måste det ju bli!
Absolut, så länge storlekarna är små gick det att få ner det i den med. Sen är det som det mesta, man bantar ner prylarna efterhand. Minns vår första promenad med vagnen där vi var utrustade för polarexpedition (i slutet av mars och det snöade). Barnet var skitförbannad och gallskrek för att han var alldeles för varmt ☺🙃

Sånt här kan få mig så himla upprörd. Regeringen pratar om att barnafödandet går ner och vi måste skaffa fler barn, men sen så ser verkligheten ut som den gör.
Det enda rimliga är att man som förälder till fler barn borde kunna välja själv hur ofta, länge och mellan vilka tider det äldre syskonet ska gå till förskolan. Åtminstone till det yngre barnet är ett år.
Jag tycker 16h/v är rimligt. Hade verkligen inte kunnat lämna mitt/mina andra barn dubbla tiden på förskolan. Förstår också varför det behöver vara en fast tid för jag känner en förskollärare där föräldrarna hade 4-5tider att välja på och hon säger att det är jobbigt att hålla koll på. Men att ett barn ska hämtas 12 och ett 13 för att det är skolplikt på äldsta önskar jag att man kunde lösa.

Behöver man ha en sån där skötväska till barnvagnen? Min fru säger att en vanlig ryggsäck är bättre och skötväska bara är onödigt 😝
Vi har haft både skötväska och en miniryggsäck till våra och brukar stoppa det under vagnen. Skötväskan används mest när vi ska iväg längre stunder och det behövs mer saker med.

Behöver man ha en sån där skötväska till barnvagnen? Min fru säger att en vanlig ryggsäck är bättre och skötväska bara är onödigt 😝

Vi har haft båda, i olika perioder beroende på ålder hos barnet! Vanlig skötväska först och när barnet blev lite äldre körde vi ryggsäck. Dock ryggsäck i skötväske-variant så den hade lite smarta fack och gick att hänga på vagnen.

Om jag bara fick välja en variant hade jag valt ryggsäcks-skötväskan. För det är himla praktiskt att kunna hänga av den från vagnen och sätta på sig den på ryggen. Tex när man är på språng, ska ställa vagnen någonstans men ändå vill ha med sig skötväskan. Man behöver inte heller packa om på utflykter som ej inkluderar vagn.

Däremot är jag inte personen som "vill packa så lätt som möjligt" just när det kommer till barn och skötväska. Tvärtom vill jag att min skötväska ska vara packad jämt med allt man kan tänkas behöva till bebis/mig när vi är iväg, så jag inte ska behöva tänka och packa inför varje utflykt.

Så vår skötväska är rymlig (!) och innehåller typ allt 😝 Både svala och varma ombyten till bebis, blöjor, skötbädd, vårservetter, mössa och solhatt, nötter och wasaknäcke till mig, liten vattenflaska, inotyol, nappar, amningsinlägg, små handdukar, liten filt, myggnät och regnskydd till vagnen,ofta även en sjal och när jag hade en kräkbebis även ombyte till mig... 🙈

Jag är team ryggsäck. 😅 Men jag giller inte pryttlar och släpade aldrig med mig en massa saker. Helammade iofs så hade typ några extra blöjor och några våtservetter med som max.

Kanske kan jag också få hänga med er här, som ny användare? Gravid i v 34 😍, beräknad i början av oktober. Första barnet efter en lång resa med IVF, flera missfall och MA tidigare och det känns ju smått otroligt att det än så länge ser normalt ut den här gången. Har det fortfarande lite kämpigt med oro för att något ska gå fel efter vår långa resa hit och bara längtar efter att bebis ska vara på utsidan istället.

Vi har haft båda, i olika perioder beroende på ålder hos barnet! Vanlig skötväska först och när barnet blev lite äldre körde vi ryggsäck. Dock ryggsäck i skötväske-variant så den hade lite smarta fack och gick att hänga på vagnen.

Om jag bara fick välja en variant hade jag valt ryggsäcks-skötväskan. För det är himla praktiskt att kunna hänga av den från vagnen och sätta på sig den på ryggen. Tex när man är på språng, ska ställa vagnen någonstans men ändå vill ha med sig skötväskan. Man behöver inte heller packa om på utflykter som ej inkluderar vagn.

Däremot är jag inte personen som "vill packa så lätt som möjligt" just när det kommer till barn och skötväska. Tvärtom vill jag att min skötväska ska vara packad jämt med allt man kan tänkas behöva till bebis/mig när vi är iväg, så jag inte ska behöva tänka och packa inför varje utflykt.

Så vår skötväska är rymlig (!) och innehåller typ allt 😝 Både svala och varma ombyten till bebis, blöjor, skötbädd, vårservetter, mössa och solhatt, nötter och wasaknäcke till mig, liten vattenflaska, inotyol, nappar, amningsinlägg, små handdukar, liten filt, myggnät och regnskydd till vagnen,ofta även en sjal och när jag hade en kräkbebis även ombyte till mig... 🙈

Jag är team ryggsäck. 😅 Men jag giller inte pryttlar och släpade aldrig med mig en massa saker. Helammade iofs så hade typ några extra blöjor och några våtservetter med som max.
Så kul med alla era inputs!
Jag är nog lite mer som du @cherie och gillar att ha allt jag kan tänkas behöva med mig. Vet ju hur jag är gällande hundarna bara med alla prylar och grejer som ska med 😅🙈

Kanske kan jag också få hänga med er här, som ny användare? Gravid i v 34 😍, beräknad i början av oktober. Första barnet efter en lång resa med IVF, flera missfall och MA tidigare och det känns ju smått otroligt att det än så länge ser normalt ut den här gången. Har det fortfarande lite kämpigt med oro för att något ska gå fel efter vår långa resa hit och bara längtar efter att bebis ska vara på utsidan istället.
Wow vad kul, välkommen! Då är du bara en dryg vecka före mig. Är du ensam eller finns det någon partner med i bilden, om du vill delge det?
Den där oron kan jag förstå, min har blivit bättre nu men fortfarande kan jag vara svinrädd för att han helt plötsligt ska sluta sparka där inne eller vi ska få ut en unge som inte lever eller liknande. Kan absolut förstå att det kan vara än mer när man gjort den resan som du gjort.
Just nu är det jag oroar mig mest för faktiskt post-partum tiden. Att vi båda ska må jättedåligt och bli deprimerade typ.

Wow vad kul, välkommen! Då är du bara en dryg vecka före mig. Är du ensam eller finns det någon partner med i bilden, om du vill delge det?
Den där oron kan jag förstå, min har blivit bättre nu men fortfarande kan jag vara svinrädd för att han helt plötsligt ska sluta sparka där inne eller vi ska få ut en unge som inte lever eller liknande. Kan absolut förstå att det kan vara än mer när man gjort den resan som du gjort.
Just nu är det jag oroar mig mest för faktiskt post-partum tiden. Att vi båda ska må jättedåligt och bli deprimerade typ.
Tack! Jodå, vi är två och min man är tack och lov inte lika oroligt lagd som mig så han lugnar mig mycket. Post-partum har jag inte så mycket oro kring ännu utan mycket oro kretsar kring att det ska hända något så att bebis inte ska komma ut och leva. Men vi har fått jättefin stöttning av vården under graviditeten och det är jag väldigt tacksam för, det har verkligen hjälpt mig och oss.

Och efter en liten buke-paus kanske det är dags att presentera den här trådens sista höstbebis lagom i v.30 :angel:

Vi får om allt går som det ska får vi en lillebror med BF 3/11, tänker och hoppas på en halloweenbebis men räknar kallt med att gå över även med den här. Storebror blev vräkt BF+10 dagar
Grattis! En halloweenbebis låter ju perfekt, vi håller tummarna för det! :love:
Grattis och välkommen! Vilken tuff resa ni har haft, förstår att du längtar efter att ha bebisen på utsidan istället. Jag ska inte säga att det inte är långt kvar, för de sista veckorna känns ju oändliga, men ni är åtminstone på god väg!

I min kommun får jag förskola mellan kl.8-12 mån-torsdag vilket kändes lagom när tvåan kom. Nu blev det dock pest flr äldsta går i nollan 8.15-13 samma dagar så jag kommer hinna vara hemma ca 20min efter tvåans hämtning innan jag måste hämta ettan 😩 vet inte om jag kommer orka lämna och hämta så fyra gånger i veckan så tror tvåan kommer få vara hemma någon extra dag så jag slipper dubbelt körande. Önskar man kunde välja att enbart gå 3 dagar i veckan och så en timme längre men nä, det får man inte...

Sånt där är ju hopplöst! Har ni pratat med förskolan?

När jag var föräldraledig med vårt tredje barn så började äldsta skolan klockan 8, och mellanbarnet började förskolan klockan 9, och dessa ligger precis bredvid varandra. Men förskolan insåg också det orimliga och vi fick lämna på förskolan efter att vi varit och lämnat på skolan.

Vi körde på tygpåse med de två första barnen, och efter att ha läst din fråga undrar jag varför vi inte tog en ryggsäck istället? O_o Nu till trean köpte jag en begagnad skötväska, och jag gillar facken men tycker den är alldeles för liten. Men vi är ute med barnvagn väldigt sällan, så har aldrig haft behov av att just kunna hänga på vagnen.

Åh vad kul med ännu en bebis i tråden! Välkommen och grattis ❤️

Vi körde på tygpåse med de två första barnen, och efter att ha läst din fråga undrar jag varför vi inte tog en ryggsäck istället? O_o Nu till trean köpte jag en begagnad skötväska, och jag gillar facken men tycker den är alldeles för liten. Men vi är ute med barnvagn väldigt sällan, så har aldrig haft behov av att just kunna hänga på vagnen.

Haha vi kör också ofta tygpåsar i många olika situationer när det hade varit så mycket smartare med ryggsäck! Ryggsäck är underskattat, så bra sätt att bära eg 😁

Sånt där är ju hopplöst! Har ni pratat med förskolan?

När jag var föräldraledig med vårt tredje barn så började äldsta skolan klockan 8, och mellanbarnet började förskolan klockan 9, och dessa ligger precis bredvid varandra. Men förskolan insåg också det orimliga och vi fick lämna på förskolan efter att vi varit och lämnat på skolan.
Min mamma är chef på på barnens förskola så ja 😝 hon tycker själv inte om det men det är bestämt så i kommunen så hon har inte mycket att säga till om 🤷‍♀️

V.38 idag! Vaknade i natt med en hemsk mensvärk. Sån där man kryper ihop och vill ha en värmedyna på magen 😝 lyckades somna om tillslut och när jag vaknade till nästa gång hade det släppt. Antar att det är luriga trean igen som luras 😅🤪

V.38 idag! Vaknade i natt med en hemsk mensvärk. Sån där man kryper ihop och vill ha en värmedyna på magen 😝 lyckades somna om tillslut och när jag vaknade till nästa gång hade det släppt. Antar att det är luriga trean igen som luras 😅🤪
Jag hade mensvärk lite till och från igår men jag är ju bara vecka 33 och absolut inte redo för något 😅 Vecka 38 hade känts mer okej.
Men idag är det lugnt!
Känner du att du hellre skulle vilja att luriga trean kommer tidigare eller är du inte redo för det än, mentalt?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar