Vi har haft båda, i olika perioder beroende på ålder hos barnet! Vanlig skötväska först och när barnet blev lite äldre körde vi ryggsäck. Dock ryggsäck i skötväske-variant så den hade lite smarta fack och gick att hänga på vagnen.
Om jag bara fick välja en variant hade jag valt ryggsäcks-skötväskan. För det är himla praktiskt att kunna hänga av den från vagnen och sätta på sig den på ryggen. Tex när man är på språng, ska ställa vagnen någonstans men ändå vill ha med sig skötväskan. Man behöver inte heller packa om på utflykter som ej inkluderar vagn.
Däremot är jag inte personen som "vill packa så lätt som möjligt" just när det kommer till barn och skötväska. Tvärtom vill jag att min skötväska ska vara packad jämt med allt man kan tänkas behöva till bebis/mig när vi är iväg, så jag inte ska behöva tänka och packa inför varje utflykt.
Så vår skötväska är rymlig (!) och innehåller typ allt

Både svala och varma ombyten till bebis, blöjor, skötbädd, vårservetter, mössa och solhatt, nötter och wasaknäcke till mig, liten vattenflaska, inotyol, nappar, amningsinlägg, små handdukar, liten filt, myggnät och regnskydd till vagnen,ofta även en sjal och när jag hade en kräkbebis även ombyte till mig...