Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

En lillebror gjorde entré imorse 🥰
Försökte lägga det som spoiler men det vägrar 🤪

Vaknade vid 01.30 av värkar som kom var 10e minut. Gick upp strax efter 2 när jag insåg att det nog var på riktigt. Värkarna övergick snabbt till att komma med 2min mellanrum men var inte så starka. Vid halv 4 väckte jag sambon när de började friska i lite och ringde barnvakten. Vid halv 5 körde vi mot förlossningen. Var inte så skön bilfärd. Till skillnad mot tidigare gånger var det inte alls skönt att sitta eller ligga utan jag ville stå. I slutet av bilfärden kom det ett par, tre mer obehagliga värkar men ändå inte så farliga. Kl.5.45 kom vi in på förlossningen, jag undersöktes och var öppen 9cm! 😳 vilken chock! Så snabbt byta om och in på ett rum. Hängde över sängens uppfällda ryggstöd, sambon tryckte vid svanken och strax efter 06 kom plötsligt krystvärkarna. Vattnet gick och på 12min var han ute. Så 45min hann vi vara där 😅 hade aldrig kunnat gissa att jag var så nära krystvärkarna för det kändes inte så illa, tidigare har jag varit helt bedövad av epiduralen (och haft typ obefintliga krystvärkar). Provade lustgasen igen men precis som sist gav det mig bara panik att andas i masken så den tog jag kvickt väck. Supernöjd ändå, ville undvika epidural och det gick ju både fort och mycket mer smärtfritt än vad jag trodde. Behövde inte sy något heller.
Tyvärr ville inte moderkakan lossna och jag var iordninggjord för operation när de tillslut lyckades. Men då började jag istället blöda en massa så det blev mycket folk på rummet och jag pumpades full med mediciner som fick mig att skaka i hela kroppen och skallra tänder nåt fruktansvärt i en timme. Men jag var aldrig orolig eller så men känner mig sjuk av blodförlusten.
Stort stort grattis till lillebror ❤️

Vilken snabb förlossning och härligt att du fick som du ville med epiduralen. Det där med blodförlusten låter läskigt, det blir ju väldigt dramatiskt när det plötsligt är fullt av människor på rummet. Hoppas att du mår bättre snart!

Vaknade vid 01.30 av värkar som kom var 10e minut. Gick upp strax efter 2 när jag insåg att det nog var på riktigt. Värkarna övergick snabbt till att komma med 2min mellanrum men var inte så starka. Vid halv 4 väckte jag sambon när de började friska i lite och ringde barnvakten. Vid halv 5 körde vi mot förlossningen. Var inte så skön bilfärd. Till skillnad mot tidigare gånger var det inte alls skönt att sitta eller ligga utan jag ville stå. I slutet av bilfärden kom det ett par, tre mer obehagliga värkar men ändå inte så farliga. Kl.5.45 kom vi in på förlossningen, jag undersöktes och var öppen 9cm! 😳 vilken chock! Så snabbt byta om och in på ett rum. Hängde över sängens uppfällda ryggstöd, sambon tryckte vid svanken och strax efter 06 kom plötsligt krystvärkarna. Vattnet gick och på 12min var han ute. Så 45min hann vi vara där 😅 hade aldrig kunnat gissa att jag var så nära krystvärkarna för det kändes inte så illa, tidigare har jag varit helt bedövad av epiduralen (och haft typ obefintliga krystvärkar). Provade lustgasen igen men precis som sist gav det mig bara panik att andas i masken så den tog jag kvickt väck. Supernöjd ändå, ville undvika epidural och det gick ju både fort och mycket mer smärtfritt än vad jag trodde. Behövde inte sy något heller.
Tyvärr ville inte moderkakan lossna och jag var iordninggjord för operation när de tillslut lyckades. Men då började jag istället blöda en massa så det blev mycket folk på rummet och jag pumpades full med mediciner som fick mig att skaka i hela kroppen och skallra tänder nåt fruktansvärt i en timme. Men jag var aldrig orolig eller så men känner mig sjuk av blodförlusten.
Grattis, vad härligt att ha honom här!

Wow grattis!! Tur att ni ändå hann in 😁
Läskigt med blodförlusten men det låter som att de ändå löste det väldigt snabbt. Hoppas ni mår bra idag och kanske får komma hem till och med 💕

@Förgätmigej Åh, äntligen! Stort grattis till lillebror ❤️ Hur känns det att ha fått komma hem nu? Blev trots allt inte så lång visit på sjukhuset ju!
Jätteskönt! Och storebrorsorna är jättenära i bebisen, framför allt stora. Själv överväger jag skarpt att skaffa en fyra för en sån här liten är ju galet söt 🥰🤣 jag kände för att gråta när vi lämnade BB och jag insåg att det högt sannolikt att vi aldrig kommer återvända 😅

Jätteskönt! Och storebrorsorna är jättenära i bebisen, framför allt stora. Själv överväger jag skarpt att skaffa en fyra för en sån här liten är ju galet söt 🥰🤣 jag kände för att gråta när vi lämnade BB och jag insåg att det högt sannolikt att vi aldrig kommer återvända 😅

Åhh så fint 🥹 Jag håller med dig att man blir så bebissjuk när man ha bebis, och jag har båda gångerna bara velat ha fler. Den känslan har ännu inte släppt för mig här hemma, tog nog några månader sist. Min brorsa ska få barn och jag har ju tänkt att han ska få ärva alla bebiskläder men nu när jag lägger undan och packar ihop så känner jag mig absolut inte grundad i att det här verkligen är sista barnet? Fast jag eg verkligen tror det. Både pga min ålder och våra generella förutsättningar i livet, och hur vi upplevde småbarnsåren med syrran. Vågar inte riskera ett till snitt heller, när mina två nu verkar gått så bra...

Men ändå. Bebisar alltså. Ska det här vara sista gången?.😭

Stort grattis @Förgätmigej!

Kanske lite too much information här nu, men i natt var det väldigt slemmig lite rosastrimmig flytning på pappret när jag torkade mig. Kanske slempropp? Magen har varit lite obekväm till och från, lätt mensvärksaktigt till och från vissa dagar den senaste veckan. Kanske börjar kroppen förbereda sig? Har planerat besök hos BM på MVC idag på förmiddagen så får se vad hon säger.

Kanske lite too much information här nu, men i natt var det väldigt slemmig lite rosastrimmig flytning på pappret när jag torkade mig. Kanske slempropp? Magen har varit lite obekväm till och från, lätt mensvärksaktigt till och från vissa dagar den senaste veckan. Kanske börjar kroppen förbereda sig? Har planerat besök hos BM på MVC idag på förmiddagen så får se vad hon säger.
Det låter som att det börjar närma sig!

Jag har först återbesök på sjukhuset idag, vet inte riktigt varför egentligen för förvärkarna har definitivt minskat markant sedan jag började med antibiotikan för evtl UVI. Såg att det stod i journalen att de hade velat göra ett abdominellt UL också förra veckan för att bekräfta/utesluta sätesläget men att det missades så kanske ska jag göra det idag. Sen har jag den vanliga kontrollen hos BM på eftermiddagen.
Igår kunde jag knappt gå på hela dagen då jag var tvungen att springa en del på morgonen när hunden skulle gå sitt mentaltest. Känns som att mitt blygdben klyvdes i tu då och då. Hoppas det avtar idag. Men vad gör man inte för sin hund och uppfödare @falukorw ? 😆

Åh så spännande! Låter ju onekligen som att något kan vara på gång... Du får rapportera efter MVC-besöket sen!

Det låter som att det börjar närma sig!

Jag har först återbesök på sjukhuset idag, vet inte riktigt varför egentligen för förvärkarna har definitivt minskat markant sedan jag började med antibiotikan för evtl UVI. Såg att det stod i journalen att de hade velat göra ett abdominellt UL också förra veckan för att bekräfta/utesluta sätesläget men att det missades så kanske ska jag göra det idag. Sen har jag den vanliga kontrollen hos BM på eftermiddagen.
Igår kunde jag knappt gå på hela dagen då jag var tvungen att springa en del på morgonen när hunden skulle gå sitt mentaltest. Känns som att mitt blygdben klyvdes i tu då och då. Hoppas det avtar idag. Men vad gör man inte för sin hund och uppfödare @falukorw ? 😆

Skönt att förvärkarna lugnat sig så du kanske med lite mer ro kan vänta in snittet!

Minns precis känslan du beskrev när jag behövde ta några varv som höggravid som ledare i trav när dottern red.bFy farao så ont det gjorde! Hoppas smärtan lättar under dagen.

Tänk att det närmar sig för alla er som väntar!

Idag har lillan haft ett riktigt sömnmarathon. Vi sa senast igår att det senaste veckan/veckorna mer växlat över till att räkna sömnperioder än vakenhetsperioder, men idag har hon bara varit vaken korta stunder. Dock ofta väldigt glad och social när hon är vaken, bäst är det när vi är iväg och hon har mycket att titta på!

Just nu ligger hon på mitt bröst och sover. Den där gulliga lilla öppna munnen och hamsterkinderna 🥹😍🥰 njuuuuuter! De är sååååå söta när de sover.

Åhh så fint 🥹 Jag håller med dig att man blir så bebissjuk när man ha bebis, och jag har båda gångerna bara velat ha fler. Den känslan har ännu inte släppt för mig här hemma, tog nog några månader sist. Min brorsa ska få barn och jag har ju tänkt att han ska få ärva alla bebiskläder men nu när jag lägger undan och packar ihop så känner jag mig absolut inte grundad i att det här verkligen är sista barnet? Fast jag eg verkligen tror det. Både pga min ålder och våra generella förutsättningar i livet, och hur vi upplevde småbarnsåren med syrran. Vågar inte riskera ett till snitt heller, när mina två nu verkar gått så bra...

Men ändå. Bebisar alltså. Ska det här vara sista gången?.😭
Jag har sluppit babyblues tidigare men igårkväll satt jag och grät över hur söt lillebror är och att jag vill ha en till 🤣
Satte på en maskin tvätt och la in lite gravidkläder. Tänkte först att vad skönt, nu slipper jag dem och gör mig av med dem! Och sen, pang! Panik. NEJ, jag vill ha en fyra!
Dessa hormoner alltså 🤣🤣🤣🤪 har också hunnit med 3 vändor att vara ledsen och förbannad över att jag inte heller nu fick välja ett fint flicknamn. Ja ni hör ju hur stabil jag är 😂

Jag har sluppit babyblues tidigare men igårkväll satt jag och grät över hur söt lillebror är och att jag vill ha en till 🤣
Satte på en maskin tvätt och la in lite gravidkläder. Tänkte först att vad skönt, nu slipper jag dem och gör mig av med dem! Och sen, pang! Panik. NEJ, jag vill ha en fyra!
Dessa hormoner alltså 🤣🤣🤣🤪 har också hunnit med 3 vändor att vara ledsen och förbannad över att jag inte heller nu fick välja ett fint flicknamn. Ja ni hör ju hur stabil jag är 😂

Haha, babyblues ändå. Jag har varit gråtmild med båda barnen. Ni minns väl mina känslomässiga svängar med namnet här med lillasyster 😁

Fullt rimliga saker du gråtit/varit förbannad över tycker jag, särskilt med helt ny bebis i famnen! Kram på dig!!

Tillbaka fr BM nu. Hon tyckte att det lät som att det möjligen var en bit av slemproppen, men att det inte behöver betyda att ngt är på gång än på ett tag ändå. Däremot hade jag först lite högt blodtryck, och protein i urinen. Kollade blodtrycket igen ngr minuter senare och då låg det normalt. Ska lämna urinprov imorn igen för säkerhets skull, men jag som är så oroligt lagd blev orolig för havandeskapsförgiftning. Får försöka tänka att de har koll på mig.

Jag tror att jag hade kunnat skaffa tio barn och fortfarande vilja ha en till nyfödd :love: Jag älskar bebisar generellt, men just nyfödda är något speciellt. Kanske beror det på att man så sällan träffar på den, förutom när man har en egen. Även om en vän eller ett syskon fått en, så hinner man ju ofta bara träffa pyttisen några gånger innan det där stadiet är över, det går ju så fort!

Men ja, jag har fått låta förnuftet råda och säga åt hjärtat att det för vår familj räcker med tre. Men gud vad det kommer svida när jag ska börja göra mig av med bebisgrejer:cry:

Vår pojk föddes igår iväll v 37+3. Precis efter att jag skrivit här gick vattnet. Allt har gått bra, vi fick föda med snitt som planerat, jag hann dock ha värkar i 6 timmar innan operationen. Jag mådde väldigt illa hela natten efteråt, men nu under dagen har jag mått oförskämt bra, har nästintill ingen smärta.

Vår pojk föddes igår iväll v 37+3. Precis efter att jag skrivit här gick vattnet. Allt har gått bra, vi fick föda med snitt som planerat, jag hann dock ha värkar i 6 timmar innan operationen. Jag mådde väldigt illa hela natten efteråt, men nu under dagen har jag mått oförskämt bra, har nästintill ingen smärta.

Oj, vilken snabb vändning! Stort stort grattis! Så fantastiskt att er grabb är här ❤️ Hur kändes allt med förlossningen och kejsarsnittet? Skönt att du är smärtfri och att alla mår bra! Min erfarenhet är att man kan ha liiite mer smärta/stelhet dygn 2 när all smärtlindrig från ryggmärgsbedövningen gått ur kroppen, bara så du inte blir orolig ifall du känner att det "backar" litegrann.

Så då var det ändå på gång! Stort grattis till att han äntligen är här, även om det kanske var lite tidigare än planerat. Jobbigt att du behövde ha värkar så länge, de kunde inte ge något för att stoppa värkarna i väntan på snittet?

Allt såg bra ut på sjukhuset samt hos BM igår. Förvärkarna har minskat i frekvens under helgen och jag har nu fått bekräftat att han ligger i säte så hade sannolikt blivit snitt oavsett 😁

Vi sammanfattade graviditeten och vad som är viktigt för mig under själva förlossningen/BB-tiden. Där är det väl mest att jag vill att vi ska bli bra bemötta (som mammor båda två) och att jag absolut inte vill bli övertalad till att amma för det är bestämt att så ska det inte bli.
Jag ska försöka mjölka/pumpa ut råmjölk att ge honom första dygnet men sen vill jag inte fortsätta pumpa för att jag inte vill dra igång en stor mjölkproduktion. Gick in i vecka 37 idag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka