Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Jag hoppas jag inte jinxar nåt nu (även om jag fattar att sömnen kommer försämras framöver så har jag det gärna såhär så länge som det går) 🙏🏼

Alltså jag är inte oroligt lagd, men bebis sover SÅ gott och så bra nattetid att jag liksom vaknar upp och måste kolla så hon andas ibland? Får för mig saker som att bebisar som sover såhär bra nattetid måste typ ha högre risk för SIDS!?

MEN, i grunden tacksam. Och chockad. Finns dessa bebisar? Som dessutom ammas,.och inte bara bland de som får ersättning? Och har VI fått en sån bebis?

Kl är 6. Jag är vaken, men inte bebis. Hon har sovit sen kl 21.30, utan uppvak. Riktigt såhär drömmigt är det inte varje natt, ofta ammar vi efter 5-6 timmar innan hon sover vidare uppemot 9-10 timmar. Men även det år ju superlyx.

Det är mannens gener, definitivt! Han och hans syskon har superkraft att kunna sova igenom allt i livet. Och hans mamma sa alltid att hennes barn sov hela nätter från tidig ålder. Jag har sagt att hon måste typ ha mints fel eller glömt bort exakt hur det var, men okej då...
Båda mina har ammat 1-2ggr per natt och sen sovit vidare. Har aldrig fattat sömnbristen som det snackas om som förälder med nyfödd 😅 aldrig heller haft någon man behövt byta blöja på nätterna.

Båda mina har ammat 1-2ggr per natt och sen sovit vidare. Har aldrig fattat sömnbristen som det snackas om som förälder med nyfödd 😅 aldrig heller haft någon man behövt byta blöja på nätterna.

Såå skönt! Hur har sömnen hållt i sig sen? Vid 4 månader när det brukar försämras och för att inte tala om perioden när de blir mer rörliga? 😅

Äldsta dottern sov iof helt okej i denna ålder, ammades kanske 2 ggr per natt men hon hade ju redan då så väldiga besvär med reflux så hon låg ju och satte spya i halsen hela nätterna o fick andnöd, så vi sov inte så gott ändå!

Men lillan bara fortsätter sova här (nu uppe i 10 timmar) och snart har jag mjölkstockning på G 😂

Såå skönt! Hur har sömnen hållt i sig sen? Vid 4 månader när det brukar försämras och för att inte tala om perioden när de blir mer rörliga? 😅

Äldsta dottern sov iof helt okej i denna ålder, ammades kanske 2 ggr per natt men hon hade ju redan då så väldiga besvär med reflux så hon låg ju och satte spya i halsen hela nätterna o fick andnöd, så vi sov inte så gott ändå!

Men lillan bara fortsätter sova här (nu uppe i 10 timmar) och snart har jag mjölkstockning på G 😂
Funkade bra fram till 8-9 månader då jag övergick till att bli napp och inte mat, då fick jag sluta amma och så sov de hela nätter istället 🙂

De finns, jag har också haft turen att ha två helammande sovande bebisar (i spjälsäng dessutom) @cherie !
Fantastiskt! Man har ju hört talas om dem, trodde bara de var sååå sällsynta att vi aldrig skulle få någon 😁 Lillan sover i nest bredvid mig i sängen men tror inte det skulle göra någon skillnad i spjälsängen faktiskt, hon sov i en i somras på landet och gick lika bra det 😁

Jag hade för mig att bebisar bara brukade bajsa på nätterna de första typ två veckorna, innan de hade fattat dygnsrytmen. Men min nuvarande bebis tyckte åtminstone fram till för någon vecka sen att natten är den givna tiden för att bajsa. Så kasst vana!

Vi är såååå ressugna (och hade nog velat göra favorit i repris från förra året och åka till Kanarieöarna under vintern), men vi är också så oerhört riskmedvetna personer så nu har vi landat i att inte åka någonstans då olika faktorer gör att det känns lite för oroligt med spädis 😔

Vi kan ju resa senare i vår eller nästa höst, men känns också nästan svårare rent aktivitetsmässigt att åka med precis-lärt-sig-krypa-bebis eller precis-lärt-sig-gå-bebis.

Jaja. Det finns tid att resa framåt också. Får påminna mig om det.

Någon med tips på roliga utflykter man kan göra i Sverige eller grannländerna? Under höstlov, jullov, sportlov, påsklov?

Jag har haft väldigt mycket mensvärk på småtimmarna och morgonen när jag vaknar. Eller jag antar ju att det är förvärkar. Har varit så senaste veckan skulle jag säga och känns som att det blir lite mer hela tiden. Idag har jag även haft några sammandragningar och lite smärtor även dagtid.
Fick kallelsen för det planerade snittet idag också så jag hoppas han håller sig kvar tills dess. Min fru sa för första gången igår att hon tycker att han kan komma nu.
Vecka 36 och 29 dagar kvar 🙈

Jag har haft väldigt mycket mensvärk på småtimmarna och morgonen när jag vaknar. Eller jag antar ju att det är förvärkar. Har varit så senaste veckan skulle jag säga och känns som att det blir lite mer hela tiden. Idag har jag även haft några sammandragningar och lite smärtor även dagtid.
Fick kallelsen för det planerade snittet idag också så jag hoppas han håller sig kvar tills dess. Min fru sa för första gången igår att hon tycker att han kan komma nu.
Vecka 36 och säg

Vecka 36 och 29 dagar kvar 🙈
Säg till honom att vänta till söndag kväll iaf! Kanske sätter igång när du springer genom figurrraden :banana:

Hade så svårt att sova i natt pga all mensvärk/förvärkar så ringde förlossningen i morse. Fick komma in på besök för undersökning och utesluta UVI.
Visade sig på UL att han ligger i säte (det gjorde han inte enligt barnmorskan förra veckan) så det var menat att jag skulle ha ett planerat snitt tydligen 😄
Fått behandling för UVI även om de inte såg några bakterier och sen får vi se hur det utvecklar sig till måndag då det är återbesök.
Han behöver ju mogna ett tag till helst för att vara helt redo för världen.
Fick lite småpanik av att han skulle kunna komma så har diskat och steriliserat nappflaskor och nappar för fullt idag 😅 Måste packa klart BB-väskan och göra i ordning hundarnas grejer också men behöver pausa då och då med alla förberedelser då det blir lite mycket mentalt 🙈

Hade så svårt att sova i natt pga all mensvärk/förvärkar så ringde förlossningen i morse. Fick komma in på besök för undersökning och utesluta UVI.
Visade sig på UL att han ligger i säte (det gjorde han inte enligt barnmorskan förra veckan) så det var menat att jag skulle ha ett planerat snitt tydligen 😄
Fått behandling för UVI även om de inte såg några bakterier och sen får vi se hur det utvecklar sig till måndag då det är återbesök.
Han behöver ju mogna ett tag till helst för att vara helt redo för världen.
Fick lite småpanik av att han skulle kunna komma så har diskat och steriliserat nappflaskor och nappar för fullt idag 😅 Måste packa klart BB-väskan och göra i ordning hundarnas grejer också men behöver pausa då och då med alla förberedelser då det blir lite mycket mentalt 🙈
Hörrudu, du får inte smita före mig 😜🙈

En lillebror gjorde entré imorse 🥰
Försökte lägga det som spoiler men det vägrar 🤪

Vaknade vid 01.30 av värkar som kom var 10e minut. Gick upp strax efter 2 när jag insåg att det nog var på riktigt. Värkarna övergick snabbt till att komma med 2min mellanrum men var inte så starka. Vid halv 4 väckte jag sambon när de började friska i lite och ringde barnvakten. Vid halv 5 körde vi mot förlossningen. Var inte så skön bilfärd. Till skillnad mot tidigare gånger var det inte alls skönt att sitta eller ligga utan jag ville stå. I slutet av bilfärden kom det ett par, tre mer obehagliga värkar men ändå inte så farliga. Kl.5.45 kom vi in på förlossningen, jag undersöktes och var öppen 9cm! 😳 vilken chock! Så snabbt byta om och in på ett rum. Hängde över sängens uppfällda ryggstöd, sambon tryckte vid svanken och strax efter 06 kom plötsligt krystvärkarna. Vattnet gick och på 12min var han ute. Så 45min hann vi vara där 😅 hade aldrig kunnat gissa att jag var så nära krystvärkarna för det kändes inte så illa, tidigare har jag varit helt bedövad av epiduralen (och haft typ obefintliga krystvärkar). Provade lustgasen igen men precis som sist gav det mig bara panik att andas i masken så den tog jag kvickt väck. Supernöjd ändå, ville undvika epidural och det gick ju både fort och mycket mer smärtfritt än vad jag trodde. Behövde inte sy något heller.
Tyvärr ville inte moderkakan lossna och jag var iordninggjord för operation när de tillslut lyckades. Men då började jag istället blöda en massa så det blev mycket folk på rummet och jag pumpades full med mediciner som fick mig att skaka i hela kroppen och skallra tänder nåt fruktansvärt i en timme. Men jag var aldrig orolig eller så men känner mig sjuk av blodförlusten.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka