Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Vårt lilla skruttiga bröllopsdag-embryo verkar må alldeles utmärkt i magen 😭🥰 Pigg och friskt, med alla organ på rätt ställe och i rätt storlek. Jättebra siffror på KUB med väldigt låg risk för samtliga kromosomfel ❤️

Moderkakan ligger lågt och täcker en del av livmoderhalsen precis som i förra gravidieten, MEN i bakvägg så ingen risk för placenta accreta som jag förstod det som. Jippi! Vi får se om moderkaka flyttats uppåt till nästa ultraljud alt längre fram i graviditeten, eller om vi får en placenta previa denna gång.... Håll tummarna.

Idag är vi så glada och kommer inte kunna hålla oss från att berätta för vår dotter ikväll ❤️🎈🎂
Jaaaa! 😍❣️ så glad för din skull!

Vårt lilla skruttiga bröllopsdag-embryo verkar må alldeles utmärkt i magen 😭🥰 Pigg och friskt, med alla organ på rätt ställe och i rätt storlek. Jättebra siffror på KUB med väldigt låg risk för samtliga kromosomfel ❤️

Moderkakan ligger lågt och täcker en del av livmoderhalsen precis som i förra gravidieten, MEN i bakvägg så ingen risk för placenta accreta som jag förstod det som. Jippi! Vi får se om moderkaka flyttats uppåt till nästa ultraljud alt längre fram i graviditeten, eller om vi får en placenta previa denna gång.... Håll tummarna.

Idag är vi så glada och kommer inte kunna hålla oss från att berätta för vår dotter ikväll ❤️🎈🎂
Åh vad fina nyheter! Stort grattis än en gång.

Alltså wow vad fint att höra! ❤️❤️❤️ Stort grattis!

Grattis, så skönt att ha kommit förbi KUB med fint resultat! ❤️ Hoppas dottern blir glad ikväll!

Vad fint att läsa, härligt ❤️

---
Jag har det lite jobbigt idag faktiskt :cry: Igårkväll innan jag skulle sova och flera ggr idag har jag upptäckt ljusrosa, brunt och mörkbrunt sekret/flytningar när jag torkar mig efter toalettbesök. Detta hände aldrig vid min förra graviditet. Är i v 10+3 idag, när jag pratade med BM var hennes kommentar bara att jag skulle ta det lugnt och avvakta. De gör inte ens UL såhär tidigt pga av såna här symtom. Har lite mensliknande värk, men det har jag haft till och från hela graviditeten och hade även förra gången. Fortfarande illamående och ömma bröst, även om illamåendet lugnat ner sig ganska ordentligt sedan ca 1 1/2 v. Har dock även en känsla i livmodern som jag ofta brukar få innan mens, en lite varm och blöt känsla typ.. så jag kan inte låta bli att vara oroad och googla runt på andras erfarenheter. Det är verkligen 50/50 skulle jag säga, typ hälften säger att det inte är någon fara och hälften säger MF. :cry: Har bokat UL privat 12 mil bort på torsdag, har inte KUB förrän 16/1 och känner inte att jag kan vänta så länge på besked..

---
Jag har det lite jobbigt idag faktiskt :cry: Igårkväll innan jag skulle sova och flera ggr idag har jag upptäckt ljusrosa, brunt och mörkbrunt sekret/flytningar när jag torkar mig efter toalettbesök. Detta hände aldrig vid min förra graviditet. Är i v 10+3 idag, när jag pratade med BM var hennes kommentar bara att jag skulle ta det lugnt och avvakta. De gör inte ens UL såhär tidigt pga av såna här symtom. Har lite mensliknande värk, men det har jag haft till och från hela graviditeten och hade även förra gången. Fortfarande illamående och ömma bröst, även om illamåendet lugnat ner sig ganska ordentligt sedan ca 1 1/2 v. Har dock även en känsla i livmodern som jag ofta brukar få innan mens, en lite varm och blöt känsla typ.. så jag kan inte låta bli att vara oroad och googla runt på andras erfarenheter. Det är verkligen 50/50 skulle jag säga, typ hälften säger att det inte är någon fara och hälften säger MF. :cry: Har bokat UL privat 12 mil bort på torsdag, har inte KUB förrän 16/1 och känner inte att jag kan vänta så länge på besked..

Det där är jobbigt. Jag hade liknande 3 gånger under denna graviditeten. V 9, 13 och 16 typ. Så när jag gjorde Nipt två dagar efter blödningen v.13 förväntade jag mig ett MA. Men nä. Två pigga tvillingar ❤️

Blödningen v.13 färgade hela toavattnet knallrött, de andra var mer som du beskriver.

Håller tummarna för dig!

Det där är jobbigt. Jag hade liknande 3 gånger under denna graviditeten. V 9, 13 och 16 typ. Så när jag gjorde Nipt två dagar efter blödningen v.13 förväntade jag mig ett MA. Men nä. Två pigga tvillingar ❤️

Blödningen v.13 färgade hela toavattnet knallrött, de andra var mer som du beskriver.

Håller tummarna för dig!
Skönt att läsa, tack så mycket :heart Det är så himla läskigt!

Åh det är så förfärligt jobbigt med blödningar i graviditet! Om det lugnar dig något alls så hade jag precis likadana blödningar som dig i båda mina gravidieter (både gångerna i v6-7 tror jag). I min första graviditet höll det i ett par dagar, nu i denna graviditet var det väl några fler dagar och blödningen kom och gick lite mer. Inte i någon av gravidieterna har det varit något fel med bebis eller missfall.

Det är väldigt vanligt med små blödningar under första trimestern, till och med även lite större blödningar har jag förstått!

Men jag vet så väl att det är svårt att tänka att det förhoppningsvis bara är normalt/ingenting, för man blir ju så himla orolig just när det kommer till blod 🧡 Det skulle ju vem som helst bli. Jag vet den där hemska känslan att gå på toaletten och behöva titta på pappret...

Så skönt att du fått tid för tidigt ultraljud även om du får åka en bit. Att göra något enstaka extra ultraljud pga oro vid jobbiga symtom tycker jag ändå känns rimligt, om det lan lugna en 🧡

Lycka till och jag håller alla tummar och tår att din blödning också är en helt ofarlig och normal blödning!

Tack snälla för alla grattis-önskningar! ❤️ Blir så varm i hjärtat och nästan lite tårögd när ni skriver!

Nu vet dottern om. Hon reagerade ganska exakt som jag trodde - först med glädje och massa förväntan, och sen strax därefter märkte man hur de positiva känslorna blandades med rädsla och oro inför framtiden och stundande stor förändring. Hon är ju så stor nu så hon förstår ju mycket om vad detta kommer innebära för henne och det kommer bli en stor omställning för oss alla ❤️

---
Blödningar är jobbiga, men jag hade såna flytningar vid ett par tillfällen under graviditeten samt någon mindre blödning under typ v 10-14, men även någon mer ihållande runt v 32 (gjordes ingen undersökning då heller faktiskt) utan att det var något. Så håller tummarna att allt är som det ska för dig.

Nu har jag nästan kommit ur influensan from hell. Fy tusan! Jag och min barnmorska pratade om rekommendationerna att som gravid vaccinera sig mot influensan och att den sades vara rätt tuff i år, men jag bedömde sannolikheten att smittas som låg (barnen går på liten förskola och har inte ens varit förkylda på hela hösten/vintern och jag jobbar mycket på distans och blir extremt sällan sjuk). Det beslutet har jag ångrat kan jag säga. Alla i familjen insjuknade, jag först på annandagen, och då hade jag fem dagar av feber, förkylning, muskelvärk och hela skiten. Ingen matlust alls. Sen piggnade jag på mig i en-två dagar, och på nyårsafton orkade jag tom laga till en enkel pastarätt och faktiskt äta middag. På nyårsdagen vaknade jag upp, väldigt illamående, och det vägrade ge med sig. Jag trodde först att det var gravidillamåendet, men har i efterhand förstått att det troligen var influensan som var tillbaka för fas 2. Sen låg jag i sängen i tre dagar, oförmögen att äta. På fjärde dagen orkade jag sitta upp i soffan och äta två smörgåsar, och idag på femte dagen har jag orkat stå mer än sitta, fått i mig några smörgåsar och lite potatismos.

Jag påbörjade ändå influensanedicinering inom 24 h efter insjuknande, men fick ändå ett så långvarigt förlopp. Hemskt! Det har också känts tufft att knappt äta alls på 1,5 vecka, tappa flera kg i vikt och samtidigt få upp meddelande på gravidappen att jag nu var i andra trimestern, skulle må så himla bra och tänka på att äta ett extra mellanmål om dagen. Jag vet att fostret tar vad det behöver, men det har ändå känts tufft att gravidmagen liksom försvann.

Dessutom gjorde jag nipt den 17 december, om även om mitt labb inte hade helstängt såsom ditt @cherie så har det bara öppet icke-röda dagar och det har ju knappt varit några. Så väntar fortfarande på resultatet, och har en viss inre stress över att jag nog inte får det förrän i slutet av denna vecka (v 16) och att jag vid ev dåligt besked behöver hinna boka in och genomföra fostervattensprov och i värsta fall en abort innan vi 18 är över. Nu är ju det liten risk, KUB såg fint ut, men jag kan inte helt släppa det förrän jag får resultatet.

Nåväl, slut på gnällig rant!

@Human Men fy, det låter helt vidrigt! Stackare! Och med antiviral behandling också, att det ändå blev så jävligt. Det var bra påminnelse för mig att gå på drop-in vaccination nästa vecka (jag var innan v12 innan jul när vaccinationerna var igång, och nu har de inte vaccinerat alls under hela julledigheten). Jag har funderat på om det är värt att ta så sent, men influensan håller kanske på ett tag till. Så det var bra att du skrev så jag fick spark i baken! Hoppas verkligen du kryar på dig för varje dag som går nu, så du kan få njuta lite av andra trimestern och gravidieten framöver 🧡 Få känna dig lite stark och välmående liksom! Taskigt att när man precis kommit ut ur första trimestern så byter man den mot influensan från helvetet...

Och jag förstår stressen över NIPT! Jag kan känna lite samma, även om KUB var bra vet man ju aldrig om NIPT kanke ändå visar något man behöver gå vidare med. Det ska väl ändå inte ta så många arbetadagar för labbet att analysera provet, men det är klart, de får kanske lite extra att göra när dagarna blir så få också. Håller tummarna att NIPT kommer när som helst nu! Och att det ger lugnande besked. Valde ni att också få reda på könet? Jag har nästan börjat ångra NIPT nu när det beskedet kommer så långt efter KUB 🤦, vår initiala tanle var att vi skulle ha det resultatet precis innan KUB alt ungefär samtidigt.

Nu fick jag NIPT-resultatet, visade låg risk på allt! Skönt!! Och det blir en till liten tjej i familjen 🥰
Vi verkar ha fått samma NIPT-resultat idag :D Låg risk på allt, och även vi väntar en liten tjej :love:

Lite extra kul att jag varit säker på kön alla tre gånger, och alla säkrast denna tredje gång, och att jag haft rätt alla gånger. Vi hade gissningslek i familjen innan vi öppnade mejlet. Storebror och pappa trodde på kille och jag och lillebror på tjej. När det sen stod klart att det är en tjej började storebror prata om bebisen vi ska ha efter den här bebisen och där var det väldigt skönt att tydligt kunna stoppa honom och säga att efter den här bebisen är det stopp vad gäller bebisar i vår familj :D

Vi verkar ha fått samma NIPT-resultat idag :D Låg risk på allt, och även vi väntar en liten tjej :love:

Lite extra kul att jag varit säker på kön alla tre gånger, och alla säkrast denna tredje gång, och att jag haft rätt alla gånger. Vi hade gissningslek i familjen innan vi öppnade mejlet. Storebror och pappa trodde på kille och jag och lillebror på tjej. När det sen stod klart att det är en tjej började storebror prata om bebisen vi ska ha efter den här bebisen och där var det väldigt skönt att tydligt kunna stoppa honom och säga att efter den här bebisen är det stopp vad gäller bebisar i vår familj :D

Haha, bra att redan nu i tidigt skede vara tydlig med vad som gäller 😁 Grattis till resultatet! Sååå skönt att nu bara kunna njuta! Så roligt att du haft sån stark magkänsla alla graviditeter också! Vi har starkt kvinnodominerade släkter både jag och mannen, så vi båda har alltid föreställt sig oss med två döttrar!

Och alltså det är så mysigt att dela gravidieten med min äldsta dotter 😭 Det är så fint att hon är så stor och förstår lite mer vad detta innebär. Hon är alltid gosig, men nu varit lite extra gosig sen hon fick veta. Hon skyddar magen från att katten går där. Klappar och pratar med magen mest hela tiden. Ritar hjärtan över naveln med fingrarna. Lägger örat mot magen och lyssnar efter ljud konstant; "Mamma! Jag hörde nåt bubblande! Det kanske är fostervattnet! Nu hörde jag hjärtslag, och ditt hjärta sitter högre upp så det måste vara bebisen!" 😂 Hon vill titta i appar hur bebisen ser ut och hur stor den är. Pysslat mängder med skojiga leksaker till bebis och även en mobil att hänga i taket över sängen t.ex. Och så har hon massor med frågor och funderingar. Om bebisar, graviditet, förlossning, tiden efter. Hon lyfter också sin oro om att vi ska älska bebis mer, att hon är rädd att bebis ska ta så mycket tid att vi inte kommer ha tid för henne längre osv. Det är såå fina samtal vi har om både allt det roliga och allt det jobbiga ❤️

Älskade ungar alltså, så fina barn kan vara 🥰

Haha, bra att redan nu i tidigt skede vara tydlig med vad som gäller 😁 Grattis till resultatet! Sååå skönt att nu bara kunna njuta! Så roligt att du haft sån stark magkänsla alla graviditeter också! Vi har starkt kvinnodominerade släkter både jag och mannen, så vi båda har alltid föreställt sig oss med två döttrar!

Och alltså det är så mysigt att dela gravidieten med min äldsta dotter 😭 Det är så fint att hon är så stor och förstår lite mer vad detta innebär. Hon är alltid gosig, men nu varit lite extra gosig sen hon fick veta. Hon skyddar magen från att katten går där. Klappar och pratar med magen mest hela tiden. Ritar hjärtan över naveln med fingrarna. Lägger örat mot magen och lyssnar efter ljud konstant; "Mamma! Jag hörde nåt bubblande! Det kanske är fostervattnet! Nu hörde jag hjärtslag, och ditt hjärta sitter högre upp så det måste vara bebisen!" 😂 Hon vill titta i appar hur bebisen ser ut och hur stor den är. Pysslat mängder med skojiga leksaker till bebis och även en mobil att hänga i taket över sängen t.ex. Och så har hon massor med frågor och funderingar. Om bebisar, graviditet, förlossning, tiden efter. Hon lyfter också sin oro om att vi ska älska bebis mer, att hon är rädd att bebis ska ta så mycket tid att vi inte kommer ha tid för henne längre osv. Det är såå fina samtal vi har om både allt det roliga och allt det jobbiga ❤️

Älskade ungar alltså, så fina barn kan vara 🥰

Men gud vad fin hon är 😭❤️

Åh det är så förfärligt jobbigt med blödningar i graviditet! Om det lugnar dig något alls så hade jag precis likadana blödningar som dig i båda mina gravidieter (både gångerna i v6-7 tror jag). I min första graviditet höll det i ett par dagar, nu i denna graviditet var det väl några fler dagar och blödningen kom och gick lite mer. Inte i någon av gravidieterna har det varit något fel med bebis eller missfall.

Det är väldigt vanligt med små blödningar under första trimestern, till och med även lite större blödningar har jag förstått!

Men jag vet så väl att det är svårt att tänka att det förhoppningsvis bara är normalt/ingenting, för man blir ju så himla orolig just när det kommer till blod 🧡 Det skulle ju vem som helst bli. Jag vet den där hemska känslan att gå på toaletten och behöva titta på pappret...

Så skönt att du fått tid för tidigt ultraljud även om du får åka en bit. Att göra något enstaka extra ultraljud pga oro vid jobbiga symtom tycker jag ändå känns rimligt, om det lan lugna en 🧡

Lycka till och jag håller alla tummar och tår att din blödning också är en helt ofarlig och normal blödning!
Blödningar är jobbiga, men jag hade såna flytningar vid ett par tillfällen under graviditeten samt någon mindre blödning under typ v 10-14, men även någon mer ihållande runt v 32 (gjordes ingen undersökning då heller faktiskt) utan att det var något. Så håller tummarna att allt är som det ska för dig.
Tack så mycket ❤️

Nu dröjde det lite längre än vad jag tänkt med att svara, men har varit otroligt stressad och ledsen. Flytningarna höll i sig fram till mitten av tisdagen ungefär, sen försvann de. Skulle egentligen göra UL i torsdags men då blev det snöstorm och röd varning, så det var bara att boka om. 🙄 Fick en tid idag, lustigt nog. Och allt såg fint ut ❤️ Blev SÅ lättad! Ska göra KUB på fredag också, men barnmorskan idag tittade lite på några av de grejerna de undersöker under KUB också och tyckte inte att hon kunde se något som såg tokigt ut alls. Sen så mätte hon ju inget dock. Men det känns så bra att få ha sett en pigg liten krabat där inne :love:

Tack så mycket ❤️

Nu dröjde det lite längre än vad jag tänkt med att svara, men har varit otroligt stressad och ledsen. Flytningarna höll i sig fram till mitten av tisdagen ungefär, sen försvann de. Skulle egentligen göra UL i torsdags men då blev det snöstorm och röd varning, så det var bara att boka om. 🙄 Fick en tid idag, lustigt nog. Och allt såg fint ut ❤️ Blev SÅ lättad! Ska göra KUB på fredag också, men barnmorskan idag tittade lite på några av de grejerna de undersöker under KUB också och tyckte inte att hon kunde se något som såg tokigt ut alls. Sen så mätte hon ju inget dock. Men det känns så bra att få ha sett en pigg liten krabat där inne :love:

Åh gud vilken lättnad! Så glad för din skull ❤️ Det verkar verkligen så vanligt med lite blödningar från och till i tidig gravidiet. Tur att det var något ofarligt även i ditt fall!

Haha, jag har noterat här hemma att jag hela tiden plockar undan ultraljudsbilden från köksbänken och sen har den plötsligt hamnat där igen! Funderat på om den ramlat ner från hyllan där jag istället lagt undan den, men min man sa imorse "Nejmen det är jag som tar ner den, jag vill ju ha den där! När jag går ut i köket och ser bilden blir jag påmind och kan äntligen bli glad och njuta av tanken" 🥰❤️ Min man är en orolig själ och tiden fram till kub (för att inte tala om UNDER kub 🤦) hade han mest konstant ångest och kunde inte riktigt glädjas åt den lilla i magen. Så det gjorde mig glad att han äntligen får slippa sin oro och istället får glädjas litegrann 🥰 Så den där ultraljudsbilden får väl ligga framme ett tag till!

Någon som börjat känna rörelser än? Jag väntar tålmodigt på vår lilla 😅 Inbillar mig att hon verkade lugnare i magen än vad storasyster var när vi gjorde KUB, så kanske dröjer det lite längre.... Men minns inte heller när jag kände med storasyster, men tror det var lite tidigare än snittet.

Vecka 15 nu ☺️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar