Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Allt såg fint ut på KUB igår, så nu har vi gått ut lite bredare i familjen och berättat om nyheten. Vi berättade även för våra barn (jag tyckte att vi kanske skulle vänta till efter RUL men min man var lite otålig). Båda våra barns reaktion var "Okej" :cool: Sen ville de hellre se ultraljudsbilder på sig själva och sen dess verkar de ha glömt hela grejen :p

Jag blev dock framflyttad en dag till på KUB så nu är jag beräknad den 28 juni, och därmed är det tredje gången i den här graviditeten som jag (tror jag) är 12+4. Imorgon får jag äntligen en ny siffra och kan känna att det går framåt igen!

Åh grattis! Gud så skönt att kunna pusta ut efter KUB och härligt att få berätta för alla 🥰 Haha, små barn kan man nog inte räkna med så mycket reaktioner från antar jag 🙈

Men åh, jag förstår verkligen känslan! Jag har alltid vetat vad jag skulle vilja att en framtida son skulle heta, men aldrig sagt det till någon. Min syster fick barn sju år innan jag fick, och när de glatt berättade att det var en pojke som skulle heta E fick jag en klump i magen, det var ju mitt namn. Men nu var jag inte i närheten av någon graviditet då, och av olika anledningar hade det i det här fallet inte varit aktuellt att ge en kusin det namnet, och han som senare blev pappa till mina barn hade ändå inte velat ha det, så det stöp, men nog tänker jag innerst inne att det fortfarande lite är mitt namn.

I ditt fall förstår jag att du blir ledsen, men jag tycker absolut inte du ska släppa namnet. Hur nära du än är kollegan så vet man så lite om livet, om fem år kanske ni inte alls är kollegor längre, eller umgås mycket alls, och då hade det känts fånigt att släppa ett älskat namn som ditt barn skulle haft hela livet bara för att det delade namnet med ett annat barn i bekantskapskretsen under några år precis i början.

Personligen tycker jag flicknamn är svårare. Eller ja, jag har några jag gillar men som min man inte gillar, och vice versa. Vårt efternamn börjar dessutom på A och jag har en låsning vid förnamn som slutar på samma bokstav (eller snarast ljud) som efternamnet börjar på. Heter man Anna Andersson så kommer der låta som Ann Andersson när man säger det. Min man är helt obrydd om detta (som de flesta antar jag) men jag kan inte se oss ge en eventuell dotter ett namn som slutar på A. Så det rensar ju bort typ 90 % av alla flicknamn :p

Min man tror att bebisen är en pojke och kallar den för ett visst namn. Jag är inte övertygad om det namnet alls, men min man hoppas på att nöta in det ;) Jag har ett pojknamn jag gillar jättemycket men som min man var väldigt sval inför vid förra pojkens namndiskussion.

Jag tycker namn är jättespännande, och svårt! Men har också lite tvångstankar om att jag inte vill gå ut till familj och vänner om namnet vi väljer förrän bebisen är född. Jag själv tänker aldrig på bebisen som det namn vi valt förrän den är född, och jag vill absolut inte släktingar ska börja prata om bebisen som ett visst namn i förväg. Sen har jag heller ingen lust att folk ska berätta om vad de tycker om namnet vi valt, eller försöka övertala oss om andra namn eller på annat sätt påverka oss. Jag har vissa ingifta släktingar som är lite gränslösa, och en man som ibland avslöjar mer än vad jag hade önskat, så jag kommer försöka bordlägga namndiskussionen till någon gång sent i vår för att minska risken att namnet läcker.

Åh, då har du också ett barnnamn som du sörjt lite kring tidigare! Tokigt när det blir sådär att någon nära "tar" ens namn - syster är ju klart mycket värre än en kollega. Nej, jag ska inte släppa "mitt" namn ännu, men jag är rädd att det kommer förstöras här innan vårt barn föds ändå eftersom jag kommer träffa kollegan och hennes barn en hel del och då kommer ju det barnet förknippas med namnet liksom 😢 Vi får se hur det blir helt enkelt. Jag tror också framförallt att min partner aldrig skulle kunna tänka sig att döpa vårt barn till nåt som min kompis nyligen döpt sitt barn till, suck. Han hade precis gått med på "mitt' namn men nu har jag inte ens vågat säga till honom vad kollegan döpt sin bebis till 🤦🙈

Jag håller med om att man inte vill gå ut med namn innna barnet är född, jag vill inte heller ha allas tyckande och tänkande utan bestämma själv 🧡

Det är svårt med namn helt klart. Det ska kännas rätt för alla och lira bra med efternamn och andra i familjens namn. Jag vill nog också gärna att vår dotter tycker namnet är okej, även om hon inte får bestämma eller ha någon stark åsikt liksom. Hon frågade vad min kollegas bebis fått för namn och när jag sa det blev hon öm i rösten "Ååhhh så gulligt" 😫

God jul ni andra sommarföräldrar! 🥰

Hur har julen varit för er? Mitt illamående har triggats lite extra av all fet julmat och magen har varit uppsvälld som en ballong så nu finns det säkert några i släkten som misstänker nåt (också pga drack ingen alkohol osv). Men jag börjar verkligen se lite gravid ut! Har ju lite mage sen innan så det hjälper ju till, men ändå, bara v12. Hur är det med era magar och har de börjat synas nåt än?

God Jul 🥰

Är väl läge för mig att hoppa in här.
Lyckades på första ivf-försöket och är nu gravid i v 8.
Senaste veckan har illamåendet slagit till men gett sig runt lunch.
Lillejul gick bra.
Julafton slog huvudvärk till och konstig frossa. Så vi fick åka hem ganska tidigt.
Idag har jag mått skit, allmän sjukdomskänsla frossa varvat med svettningar och illamående.
Idag stannade jag hemma och sov några h efter sambon åkte.

Är osäker på om det bara är graviditetssymptom eller jag dragit på mig något virus med.

God Jul 🥰

Lillejul gick bra.
Julafton slog huvudvärk till och konstig frossa. Så vi fick åka hem ganska tidigt.
Idag har jag mått skit, allmän sjukdomskänsla frossa varvat med svettningar och illamående.

Är osäker på om det bara är graviditetssymptom eller jag dragit på mig något virus med.

Åh välkommen in i tråden och grattis till gravidieten ❤️! Om du är i v8 misstänker jag att du också redan varit på ett ultraljud? Så skönt att få se nåt levande dörinne!

Låter ju nästan som du fått feber, har du kunnat ta ngn temp? Fy så vidrigt att samtidigt må illa. Krya på dig!

God Jul 🥰

Lillejul gick bra.

Låter som influensa tycker jag. Den verkar gå rätt mycket...

Hur har julen varit för er? Mitt illamående har triggats lite extra av all fet julmat och magen har varit uppsvälld som en ballong så nu finns det säkert några i släkten som misstänker nåt (också pga drack ingen alkohol osv). Men jag börjar verkligen se lite gravid ut! Har ju lite mage sen innan så det hjälper ju till, men ändå, bara v12. Hur är det med era magar och har de börjat synas nåt än?
God Jul! Jag hade en sådan tur att mitt illamående tog semester på julafton, det var väldigt skönt. Däremot blev jag väldigt trött mot kvällen. Men jag kunde äta det jag var sugen på vilket kändes bra. Känner dock igen det där med att illamåendet kan bli värre av fet mat! Jag gick in i v 10 idag, så på mig syns det nog inget förutom att jag blir ganska uppblåst av att äta, men det kommer säkert börja synas snart. Är ditt illamående fortfarande lika jobbigt som tidigare?

God Jul 🥰

Lillejul gick bra.

Grattis och välkommen till tråden! 😊 Tycker det kan vara jättesvårt att skilja på graviditetssymtom och sjukdom när illamåendet är som värst faktiskt, har haft dagar de senaste veckorna då jag inte kunnat ta mig ur sängen i princip. Jag håller tummarna för att det går över för dig snabbt!

Åh välkommen in i tråden och grattis till gravidieten ❤️! Om du är i v8 misstänker jag att du också redan varit på ett ultraljud? Så skönt att få se nåt levande dörinne!

Låter ju nästan som du fått feber, har du kunnat ta ngn temp? Fy så vidrigt att samtidigt må illa. Krya på dig!
Tack! ❤️
Var på ett privat i början av veckan då de på ivf kliniken inte är förrän om 1.5 v. Och där var ett tickande hjärta 💗
Med tanke på illamåendet som hade stegrat då hade jag på känn att de skulle vara så 🙈

Ingen direkt feber, ibland känns de som de hade varit bättre så de tog död på skiten.
Tack! 🥰

Grattis och välkommen till tråden! 😊 Tycker det kan vara jättesvårt att skilja på graviditetssymtom och sjukdom när illamåendet är som värst faktiskt, har haft dagar de senaste veckorna då jag inte kunnat ta mig ur sängen i princip. Jag håller tummarna för att det går över för dig snabbt!
Tack! 🥰

Usch låter inget kul.
Är väldigt glad att jag är ledig just nu och undrar hur det ska gå när jag ska jobba igen.

God Jul! Jag hade en sådan tur att mitt illamående tog semester på julafton, det var väldigt skönt. Däremot blev jag väldigt trött mot kvällen. Men jag kunde äta det jag var sugen på vilket kändes bra. Känner dock igen det där med att illamåendet kan bli värre av fet mat! Jag gick in i v 10 idag, så på mig syns det nog inget förutom att jag blir ganska uppblåst av att äta, men det kommer säkert börja synas snart. Är ditt illamående fortfarande lika jobbigt som tidigare?

Nej, illamåendet är ändå mycket mycket bättre totalt sett. Men jag har stunder när det triggas lite extra och oftast har jag också en lätt illamående-/obehagskänsla i bakgrunden mest hela tiden, men inte alls på nivån som för ett par veckor sen. Är ganska trött fortfarande dock, blir helt slut av att hålla igång hela dagarna så försöker hitta vilopauser här och där. Hoppas allt går över helt snart så jag får må sådär bra och känna mig så fantastisk som jag gjorde i andra trimestern förra gravidieten!

Har dock börjat få lite småkänningar av foglossning nu, men det är ju väntat.

God Jul 🥰

Lillejul gick bra.

Grattis, välkommen in i tråden och god jul :D

Stackare, det är tufft att vara sjuk som gravid. Hoppas det snart släpper!

God jul! Jag var inställd på att julmaten skulle vara döden för min halsbränna (som ju ter sig som ett konstant illamående/obehag som blir värre efter viss mat) men det gick oväntat bra. Jag mådde mycket bättre än hemma, men misstänker att det var för att vi var bortresta och att jag kände efter mindre. Tyvärr blev äldste sonen sjuk, och efter att vi kom hem igår igen har både min man och jag också insjuknat.

Jag ser klart gravid ut! Är i vecka 14 nu, men jag har behövt anpassa klädseln på jobbet sen åtminstone vecka 7 för att det inte ska synas (så mycket). Nu har jag förvisso en rätt strikt klädstil på jobbet (typ blus och kavaj) och en mage som är naturligt platt, men jag märker stor skillnad denna tredje graviditet, magen bara studsade ut. Jag hade gärna fått den lite senare, jag är en väldigt privat person och träffar en hel del folk på jobbet och tycker inte alls om att folk vill prata om min graviditet. Efter julledigheten räknar jag inte längre med att kunna dölja magen med taktiska kläder, så då får jag väl berätta för kollegorna (chefen vet redan). Vilka har ni andra berättat för?

Förresten är det väl läge för en lista nu när vi blivit ett litet gäng. Fyll gärna på!

Juni
Bf 28/6, Human, tredje barnet

God jul! Jag var inställd på att julmaten skulle vara döden för min halsbränna (som ju ter sig som ett konstant illamående/obehag som blir värre efter viss mat) men det gick oväntat bra. Jag mådde mycket bättre än hemma, men misstänker att det var för att vi var bortresta och att jag kände efter mindre. Tyvärr blev äldste sonen sjuk, och efter att vi kom hem igår igen har både min man och jag också insjuknat.

Jag ser klart gravid ut! Är i vecka 14 nu, men jag har behövt anpassa klädseln på jobbet sen åtminstone vecka 7 för att det inte ska synas (så mycket). Nu har jag förvisso en rätt strikt klädstil på jobbet (typ blus och kavaj) och en mage som är naturligt platt, men jag märker stor skillnad denna tredje graviditet, magen bara studsade ut. Jag hade gärna fått den lite senare, jag är en väldigt privat person och träffar en hel del folk på jobbet och tycker inte alls om att folk vill prata om min graviditet. Efter julledigheten räknar jag inte längre med att kunna dölja magen med taktiska kläder, så då får jag väl berätta för kollegorna (chefen vet redan). Vilka har ni andra berättat för?

Nää fy, sjukdom på graviditetsmående är inte kul! Och med barn att ta hand om. Hoppas det inte blir långvarigt och att du inte blir alltför sjuk.

Jag håller med om att man helst hade velat hålla graviditeten för sig själv lite längre. Jag träffar patienter i jobbet och där kan det ibland bli lite jobbigt med besked om graviditet osv så jag vill helst hålla på det åtminstone till RUL, men det känns i nuläget svårt...

Vi har knappt berättat för någon ännu! Några av mina närmsta vänner vet dock, då de följt mig under IVF-processen och då frågar de såklart efter varje återföring hur det har gått osv. Jag vill ogärna rakt av ljuga, så då har jag svarat som det är helt enkelt. Men annars vet inga! Kommer berätta för chef, kollegor, familj och resterande vänner efter KUB 5 januari, om det ger lugnande besked. Då är jag i v14. Vilka var det ni har berättat för? Om barnen vet antar jag att ordet spridit sig om inte annat 😄

Nää fy, sjukdom på graviditetsmående är inte kul! Och med barn att ta hand om. Hoppas det inte blir långvarigt och att du inte blir alltför sjuk.

Jag håller med om att man helst hade velat hålla graviditeten för sig själv lite längre. Jag träffar patienter i jobbet och där kan det ibland bli lite jobbigt med besked om graviditet osv så jag vill helst hålla på det åtminstone till RUL, men det känns i nuläget svårt...

Vi har knappt berättat för någon ännu! Några av mina närmsta vänner vet dock, då de följt mig under IVF-processen och då frågar de såklart efter varje återföring hur det har gått osv. Jag vill ogärna rakt av ljuga, så då har jag svarat som det är helt enkelt. Men annars vet inga! Kommer berätta för chef, kollegor, familj och resterande vänner efter KUB 5 januari, om det ger lugnande besked. Då är jag i v14. Vilka var det ni har berättat för? Om barnen vet antar jag att ordet spridit sig om inte annat 😄
Innan KUB visste mina föräldrar, ett fåtal nära vänner, min närmsta kollega och min chef. Lite brokig blandning, men föräldrarna är läkare så jag behövde kunna diskutera medicinering med dem. Min bästa vän fick veta med en gång och en annan nära vän började planera alla hästgrejer vi kunde åka på i sommar så där kände jag att det var lättare att säga sanningen än vara undanglidande. En kollega för att vi jobbar väldigt tight och jag behövde utebli från vissa gemensamma möten vi skulle ha pga barnmorskebesök. Och chefen för att jag sitter på en rätt tung position på jobbet nu, och det kändes inte bra att vårdplanera på fel basis. Nu kunde vi med en gång planera in att jag får back up på mina största projekt, vilket var skönt för min kontrollbehövshjärna.

Men annars avslöjade vi för resten av familjen efter KUB, och i övrigt berättar jag bara när jag träffar på folk. Barnen verkar inte ha tagit in informationen för de har än så länge inte sagt något till någon :p

Vi har KUB imorgon och jag känner mig lite nervös ändå. Blä! Det är som att jag mer eller mindre går runt med en illavarslande känsla denna graviditet, väntar på den dåliga nyheten...

Vi gjorde ju privat NIPT den 17/12 också men företaget har julledigt fram till 11/1 (det visste vi inte när vi tog testet 🤦), så det känns lite värdelöst nu i efterhand!

En annan sak jag börjat oroa mig för är placenta previa och ännu värre placenta accreta! Jag hade ju halvt föreliggande moderkaka i förra gravidieten (men den flyttade sig uppåt senare i graviditeten), men då är risken förhöjd att få det igen. Nu har jag också gjort IVF och ett tidigare snitt, villet är två ytterligare riskfaktorer för previa. Får man previa är risken relativt stor för accreta också, när man gjort ett tidigare snitt... Denna oro har kommit av att jag senaste veckan haft lite konstig, djup värk inuti i magen omkring ärret. Inte som växtvärk eller ligamentsmärta, utan något annat, som jag inte känner igen. Ni hör ju, hur hjärnan spinner iväg 🤦 Tur att jag inte är så grubblande lagd i alla fall, så det är inget som ligger där hela tiden utan mest när värken kommer så dyker någon tanke upp!

Men först, ta sig igenom KUB helt enkelt!

Undrar också om/när några fler kanske ska komma till tråden, eller så blir vi bara ett litet gäng ☺️

Vårt lilla skruttiga bröllopsdag-embryo verkar må alldeles utmärkt i magen 😭🥰 Pigg och friskt, med alla organ på rätt ställe och i rätt storlek. Jättebra siffror på KUB med väldigt låg risk för samtliga kromosomfel ❤️

Moderkakan ligger lågt och täcker en del av livmoderhalsen precis som i förra gravidieten, MEN i bakvägg så ingen risk för placenta accreta som jag förstod det som. Jippi! Vi får se om moderkaka flyttats uppåt till nästa ultraljud alt längre fram i graviditeten, eller om vi får en placenta previa denna gång.... Håll tummarna.

Idag är vi så glada och kommer inte kunna hålla oss från att berätta för vår dotter ikväll ❤️🎈🎂

Vårt lilla skruttiga bröllopsdag-embryo verkar må alldeles utmärkt i magen 😭🥰 Pigg och friskt, med alla organ på rätt ställe och i rätt storlek. Jättebra siffror på KUB med väldigt låg risk för samtliga kromosomfel ❤️

Moderkakan ligger lågt och täcker en del av livmoderhalsen precis som i förra gravidieten, MEN i bakvägg så ingen risk för placenta accreta som jag förstod det som. Jippi! Vi får se om moderkaka flyttats uppåt till nästa ultraljud alt längre fram i graviditeten, håll tummarna, eller om vi får en placenta previa denna gång....

Idag är vi så glada och kommer inte kunna hålla oss från att berätta för vår dotter ikväll ❤️🎈🎂
Vad roligt att höra 🎉

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat