Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

@Förgätmigej Usch!!! Jag minns också sjukdomskänslan de värsta veckorna där. Det är förjävligt första trimestern. Vilken vecka är du i nu?
V.8. Det värsta är ju att jag inte vet vad som är sjukdomen och vad som är graviditeten 😝 illamåendet är ju troligen graviditeten men yngsta fick magsjuka i tisdags och äldsta igår så vem vet när det övergår till magsjuka hos mig med 🤪

Åh, vad mysigt! ❤️ Men förstår vad du menar mer skräckblandad förtjusning, jag håller med om att det också är lite läskigt/obehagligt!

Fick du åka in mycket pga minskade fosterrörelser i förra gravidieterna? Jag gjorde aldrig det med första, hon var så otroligt rörlig i magen, men har haft en del kompisar som behövt åka in några gånger och det verkar oroligt!

Lycka till på RUL ❤️
Jag har aldrig åkt in för minskade fosterrörelser, men det var en gång i min förra graviditet då jag kanske hade velat göra det. Men klockan var närmare 12 på natten, det tar ca 50 min med bil till närmsta sjukhus, jag hade behövt köra in själv, och till slut fick jag bara hoppas på det bästa och försöka sova. Nu var det ingen fara, men det gjorde mig uppmärksam på att det låter lättare att "åka in med en gång" än vad det alltid är i praktiken.

Men nu är jag framme vid milstolpen v 20 :bump: Och fick dessutom fira det med ett fint RUL-häng med lilla bebisen :love: Hon är sjövild och av allt att döma helt perfekt!

Jag har aldrig åkt in för minskade fosterrörelser, men det var en gång i min förra graviditet då jag kanske hade velat göra det. Men klockan var närmare 12 på natten, det tar ca 50 min med bil till närmsta sjukhus, jag hade behövt köra in själv, och till slut fick jag bara hoppas på det bästa och försöka sova. Nu var det ingen fara, men det gjorde mig uppmärksam på att det låter lättare att "åka in med en gång" än vad det alltid är i praktiken.

Men nu är jag framme vid milstolpen v 20 :bump: Och fick dessutom fira det med ett fint RUL-häng med lilla bebisen :love: Hon är sjövild och av allt att döma helt perfekt!

Åhhh så fina nyheter. Grattis till halvvägs igenom och fått se lillan på UL igen 😍😍

Halvvägs är helt klart en ordentlig milstolpe 😁

Jag toppade min 2v sjuka med att avrunda med magsjuka i söndags 🙃 så fick stanna hemma och vila igår. Idag vaknade jag och mådde bra för första gången på 2v 🤩 ingen jobbig matthet, äckelkänsla över mat eller illamående och jag orkade rida min ridlektion ikväll. Vilken härlig dag det har varit!

Jag toppade min 2v sjuka med att avrunda med magsjuka i söndags 🙃 så fick stanna hemma och vila igår. Idag vaknade jag och mådde bra för första gången på 2v 🤩 ingen jobbig matthet, äckelkänsla över mat eller illamående och jag orkade rida min ridlektion ikväll. Vilken härlig dag det har varit!
Ja, gud vad man uppskattar att må bra efter att ha varit dålig en längre tid! Vad skönt att du mår bättre nu och tom kunde rida :love:

Hur går det för er andra?🙂
Imorgon är första besöket hos bm. Har sluppit illamåendet nästan helt sen snart en vecka tillbaka. Först lättade det på morgonen men då blev jag illamåendet från kl.17 istället 😝🤢 den här graviditeten har verkligen varit motsatsen mot pojkarnas på alla vis! De andra två gångerna älskade jag hur superstabil i känslorna jag blev, jag föreställer mig att det är så männen har det jämt. Nu kan jag bli tårögd för både sorgliga och inte sorgliga saker 🤪

Imorgon är första besöket hos bm. Har sluppit illamåendet nästan helt sen snart en vecka tillbaka. Först lättade det på morgonen men då blev jag illamåendet från kl.17 istället 😝🤢 den här graviditeten har verkligen varit motsatsen mot pojkarnas på alla vis! De andra två gångerna älskade jag hur superstabil i känslorna jag blev, jag föreställer mig att det är så männen har det jämt. Nu kan jag bli tårögd för både sorgliga och inte sorgliga saker 🤪

Vad skönt att illamåendet nästan är borta nu! Det är ju typ det värsta symtomet tycker jag.

Jag mår ganska bra! Har börjat få lätt halsbränna (men jag tänker inte kosten riktigt så skulle nog kunna råda bot på det om jag ansträngde mig) och sen är foglossningen kvar men under kontroll. Jag behöver vara noga med hur jag belastar kroppen, annars får jag snabbt mycket smärta, men sköter jag mig och typ inte gör nåt som provocerar så har jag inte så ont. Nu har jag under dagen haft ganska mycket ont efter skridskoåkning igår, men det var det värt ändå!

Imorgon har vi RUL. Alltid lite nervöst med dessa hållpunkter, men håll tummarna att allt ser bra ut 🧡

Bebis lever annars loppan i magen och jag känner av henne flera gånger varje dag ☺️ Så att hon lever, det vet jag i alla fall!

RUL gick bra. Det verkar vara ännu en riktigt pigg krabat därinne (😅) och som idag inte heller var minsta samarbetsvillig! Så det tog lång tid och var nära att de inte kunde se allt, men efter en timma lyckades de till slut få till alla betraktningavinklar på hjärtat så de kunde meddela att lillan växer som hon ska och allt såg helt normalt ut 🥰

Trots att barnmorskan verkligen ville få till några snygga bilder/filmer att visa vår dotter så var det HELT omöjligt, lillan låg aldrig stilla eller kröp ihop som en boll eller krumbuktade med hela kroppen. Så vi fick med oss ett par bilder och filmer på alien-liknande skelett att visa dottern men ingen normal ultraljudsbild 😂 Barnmorskan var så besvärad; "Åh jag önskar jag hade kunnat ge en fin bild" men vad gör det när man har en pigg, rolig och till synes helt frisk unge i magen efter 2,5 års syskonförsök 😍

RUL gick bra. Det verkar vara ännu en riktigt pigg krabat därinne (😅) och som idag inte heller var minsta samarbetsvillig! Så det tog lång tid och var nära att de inte kunde se allt, men efter en timma lyckades de till slut få till alla betraktningavinklar på hjärtat så de kunde meddela att lillan växer som hon ska och allt såg helt normalt ut 🥰

Trots att barnmorskan verkligen ville få till några snygga bilder/filmer att visa vår dotter så var det HELT omöjligt, lillan låg aldrig stilla eller kröp ihop som en boll eller krumbuktade med hela kroppen. Så vi fick med oss ett par bilder och filmer på alien-liknande skelett att visa dottern men ingen normal ultraljudsbild 😂 Barnmorskan var så besvärad; "Åh jag önskar jag hade kunnat ge en fin bild" men vad gör det när man har en pigg, rolig och till synes helt frisk unge i magen efter 2,5 års syskonförsök 😍
Haha, vad sa storasyster om sin aliensyster då? 😂

Haha, vad sa storasyster om sin aliensyster då? 😂

Haha, insåg att hon väl inte har några referenspunkter för hur aliens eller skelett riktigt ser ut (vi kollar aldrig på läskiga saker), så hon verkade inte tycka det såg nåt läskigt ut!

Detta är alltså bästa stillbilden från videon 😂 Man ser alltså ansiktet rakt framifrån till höger i bild (bebis liggande), med en hand och arm som ligger mot ansiktet/kinden till vänster i bild. Jag tycker iaf det ser lite creepy ut 😂

Bifogade filer

• Screenshot_20260217_211002_Video Player.webp
    Screenshot_20260217_211002_Video Player.webp
    25,6 KB · Visningar: 2 256
Haha, insåg att hon väl inte har några referenspunkter för hur aliens eller skelett riktigt ser ut (vi kollar aldrig på läskiga saker), så hon verkade inte tycka det såg nåt läskigt ut!

Detta är alltså bästa stillbilden från videon 😂 Man ser alltså ansiktet rakt framifrån till höger i bild (bebis liggande), med en hand och arm som ligger mot ansiktet/kinden till vänster i bild. Jag tycker iaf det ser lite creepy ut 😂
Jag har svårt att se bebisen trots din beskrivning 😂

Grattis till lyckat RUL :heart Tänk vilken lång resa ni haft, och nu kan man ändå skymta målet!

Jag är vanligtvis en person med jämnt humör som inte märker av hormoner så mycket. Idag när jag lyssnade på en podd beskrev en tjej sin student så blev jag gråtfärdig av tanken på att mina ungar ska ta studenten en dag 😅

I övrigt tuffar det på här, bebisen lever rövare en del men än så länge lider jag inte av några särskilda krämpor i övrigt. Någon kväll har jag känt mig helt slut efter kvällens stallsysslor men det är också för att det är extra tungt nu när det är så kallt. Det känns lite lyxigt att jag den här gången har bf när hästarna är på bete och allt med de är lite mindre arbetskrävande.

Jag är vanligtvis en person med jämnt humör som inte märker av hormoner så mycket. Idag när jag lyssnade på en podd beskrev en tjej sin student så blev jag gråtfärdig av tanken på att mina ungar ska ta studenten en dag 😅

I övrigt tuffar det på här, bebisen lever rövare en del men än så länge lider jag inte av några särskilda krämpor i övrigt. Någon kväll har jag känt mig helt slut efter kvällens stallsysslor men det är också för att det är extra tungt nu när det är så kallt. Det känns lite lyxigt att jag den här gången har bf när hästarna är på bete och allt med de är lite mindre arbetskrävande.
Man skrattar ju åt sig själv när man blir så blödig 😂 var du så med dina pojkar?
Jag är med nöjd över att slippa vara höggravid under vintern! I september är de ute på bete än och de brukar inte behöva hö förrän mitten av oktober så det blir mindre passande denna gången 😁 de går också på lösdrift nu, med pojkarna stod de på box hos grannen 1min bort. Det var lite bökigare än nu utanför dörren.

Jag är också känslig i humöret, igår bröt jag ihop och grät för att det strulade med vårt sonos-system hemma och jag inte lyckades lösa det. Alltså fulgrät deluxe och satt och hulkade. Till mitt försvar var jag också dunderförkyld och jättetrött 🙈

Hur är det med er allihop?

Idag gick jag in i v22 och foglossningen har börjat komma lite mer nu. Tröttsamt att vara så stel och ha så ont i kroppen, känner mig så gammal. Vankar fram och har svårt att resa mig, vända mig i sängen osv. Allt är tungt, jobbigt och smärtsamt! Bara hålla tummarna att det håller sig hyfsat i schack ju längre tiden går.

Annars känner jag lilla terroristen mest hela tiden, hon tumlar runt som en galning och både dottern och mannen har känt hennes sparkar många gånger utanpå magen också 🥰

Jag har sluppit nästan allt illamående nu men det kan komma svagt en kväll då och då. Men nu är jag galet törstig på kvällarna och måste springa på toa nästan varje natt. Gick in i v.12 i torsdags och har 1,5v kvar till nipt. Jag hade egentligen velat berätta när vi gjort ultraljudet och sett att det finns något som lever där men sambon vill vänta tills svaret på blodprovet kommit. En nära vän till mig fick en dåligt besked av nipt och fick göra abort så jag tror sambon blivit nojig av det. När berättade ni andra? 🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar