Jo, jag ska försöka få en telefontid till min BM (det var ju eg det jag bad om i första meddelandet via 1177, men får prova att ringa till kvinnokliniken om be om kontakt med min BM). Jag har inte nästa besök hos henne förrän om 3-4 veckor så det känns långt bort plötsligt...
De har som rutin hos oss att boka läkarbesöket för beslut om snitt i v32 ungefär. Men i förra graviditeten fick jag det senare pga läkarbrist, det gick helt enkelt inte att få en tid till läkare så min BM sprang lite hastigt och lustigt och hämtade en läkare vid ett av mina vanliga BM-besök. Minns inte hur långt gången jag var då, bara att allt dragit ut på tiden trots att de vetat om min rädsla sen start... Dock hade jag en moderkakskomplikation då som också följdes, och hade den kvarstått hade det blivit medicinsk indikation på kejsarsnitt, så det kanske var därför alla satt lite väl lugnt i båten.
Jag bor tyvärr i det län som beviljar och utför absolut lägst andel snitt i hela landet. Men i förra gravidieten stötte jag aldrig på någon som var elak eller så - det tog bara tid och jag kände mig sällan väl bemött i min rädsla, förutom min barnmorska som förstod mig och tryggade mig mycket redan då

Hon tog sig till och med tiden att besöka oss på BB, en timma efter att de plockat ut min dotter, för att se hur jag mådde och hur det gått. Alltså det finns inte ord för hur mycket tacksamhet jag känner för min barnmorska och hennes stöd. Men många andra i vården och deras bemötande, fy. Jag jobbar ju själv inom vården och blir uppenbart ledsen hur dåliga många varit inom mödravården på att möta oro och patienters upplevelser överlag.
Jag vill inte kriga eller slåss för nåt. Jag vill bara att någon ska höra och se mig och bemöta mig där jag är...
Hur ser rutinen ut för beslut kring snitt på ditt sjukhus? Här beslutar de aldrig om snitt innan abortmöjlighete. är över, men vet att det ser annorlunda ut på andra orter.