Sommar- & höstföräldrar 2026

Min BM rekommenderar bara 2-3 ggr/vecka då det finns nya studier som visar att det är precis lika effektivt som att ta dagligen, men färre biverkningar.
Jag kollade upp Sideral men den var lägre doserad så man behövde ta oftare. Så jag fortsätter med Niferex ett tag till.
Finns studier som till och med visar att det är mer effektiv att inte ta varje dag, då järnupptaget kan hämmas när man tar varje dag. Varannan dag/var tredje dag precis som du skrev är bäst 😃

Finns studier som till och med visar att det är mer effektiv att inte ta varje dag, då järnupptaget kan hämmas när man tar varje dag. Varannan dag/var tredje dag precis som du skrev är bäst 😃
Jaså?! Fantastiskt, jag har svårt att svälja tabletter så jag tänker prova detta 😁 ta varje dag funkade ju ändå inte när mitt järnvärde var 100 🤪
Tack! Så synd bara att allt det är äckligt 🙈 Förutom persilja då, men det känns svårt att äta enorma mängder av, haha!
Blir nog dyrt i längden med 😜 😂

Alltså - helt vanligt rött kött är en utmärkt källa till hemjärn, så ett bra råd KAN vara att äta lite mer kött än vanligt och se om det får någon effekt.

Ja, jag har bara svårt för rött kött också... Mer kyckling&fisk-persob. Men lite mer nötfärs kan jag nog få i mig!

Alltså varierar er känsla kring gravidieten dag dör dag?

Ibland tycker jag det bara är mysigt och härligt, känner mig fin osv! Andra dagar (som idag) känner jag mig mest otymplig, stor och att det är jobbigt!

Ibland tycker jag det bara är mysigt och härligt, känner mig fin osv! Andra dagar (som idag) känner jag mig mest otymplig, stor och att det är jobbigt!
Jag har aldrig någonsin känt mig fin som gravid, bara tjock 😅 men jag tycker andra är fina! Jag tycker det är mysigt att tänka på att vara gravid när jag själv inte är det, men har aldrig tyckt om det när jag är gravid 😅 men det är bättre denna gången. Med pojkarna var jag helt jämn i humöret och totalt neutral till att få dem. Folk kunde fråga om jag längtade och jag bara svarade nä för jag kände verkligen inget speciellt för dem! Nu kan jag ändå känna ibland att jo, lite mysigt är det. Det är kul att få känna så 😊

Jag har aldrig någonsin känt mig fin som gravid, bara tjock 😅 men jag tycker andra är fina! Jag tycker det är mysigt att tänka på att vara gravid när jag själv inte är det, men har aldrig tyckt om det när jag är gravid 😅 men det är bättre denna gången. Med pojkarna var jag helt jämn i humöret och totalt neutral till att få dem. Folk kunde fråga om jag längtade och jag bara svarade nä för jag kände verkligen inget speciellt för dem! Nu kan jag ändå känna ibland att jo, lite mysigt är det. Det är kul att få känna så 😊

Åh vad mysigt för dig att få känna lite mysiga känslor i denna graviditet ändå 🥰 Annars håller jag med om att jag inte heller känner så jättemycket för bebis i magen. Varken i förra eller nuvarande, trodde det skulle vara annorlunda med barn nummer två ändå. Jag tror nästan jag kände lite mer anknytning förra gången, nu verkligen väldigt lite/ingenting 😎😁

Jag gillar inte alls att vara gravid, tyvärr. Jag känner mig så begränsad, det retar mig så mycket att jag tex inte längre kan gå min vanliga hundpromenadsrunda utan att flåsa mig upp för den lilla backen. Igår behövde jag springa runt i ojämn mark då jag hade tappat bort mina barn (oops...) och det var tungt och jag fick ont efteråt. Jag har dessutom lite svårt att acceptera att min kropp ser annorlunda ut, och känner mig inte alls fin. Men jag vet ju att jag tycker det är värt det, och längtar verkligen efter min bebis :love:

Jag gillar inte alls att vara gravid, tyvärr. Jag känner mig så begränsad, det retar mig så mycket att jag tex inte längre kan gå min vanliga hundpromenadsrunda utan att flåsa mig upp för den lilla backen. Igår behövde jag springa runt i ojämn mark då jag hade tappat bort mina barn (oops...) och det var tungt och jag fick ont efteråt. Jag har dessutom lite svårt att acceptera att min kropp ser annorlunda ut, och känner mig inte alls fin. Men jag vet ju att jag tycker det är värt det, och längtar verkligen efter min bebis :love:
Jag hade en ofrivillig springtur på sisådär 150m efter en häst som stack förra veckan. Jag fick träningsvärk i låren, skitont i benhinnorna (lätt haltande av detta i backar) och ilningar upp i vänster sittben 🤪 😂 sån usel kondis har jag faktiskt inte.

Svar på nipt kom idag och det var normalt, skönt 😊 tittade på vill-du-veta-kön knappen men var bara en gnutta frestad att trycka på den 😅 sambon hade lätt tryckt på knappen om han hade kunnat komma åt mitt inlogg.
Gud så skönt att det var normalt. Jag är nervös, vi ska ta det nästa lördag.
Vill ni inte alls ta reda på kön innan bebis kommer?

Ni andra som inte är förstagångsföräldrar - vilken storlek ska man egentligen köpa på kläder till första tiden? Alltså jag fattar ju att det varierar beroende på hur stort barnet är men liksom vad är rimligt. Vill ju ha något hemma så man slipper köpa den första tiden åtminstone.
Tänker köpa second hand om det spelar roll.

Ni andra som inte är förstagångsföräldrar - vilken storlek ska man egentligen köpa på kläder till första tiden? Alltså jag fattar ju att det varierar beroende på hur stort barnet är men liksom vad är rimligt. Vill ju ha något hemma så man slipper köpa den första tiden åtminstone.
Tänker köpa second hand om det spelar roll.
Första var normal i vikt och längd vid födsel och hade stl 50 i en månad och stl 56 i 3mån, han var en tunnis som rörde sig mycket från start. Lillebror föddes 53cm lång och 4075g tung, han fick gå över på stl 56 direkt och hade väl det typ 1,5 månad innan 62. Så jag skulle säga 56 och 62 och några i stl 50 🙂 nu föds ju din på hösten så du behöver ju inte sommarkläder på länge så får du en liten en så är det ju bara att vänta med nästa storlek.

Första var normal i vikt och längd vid födsel och hade stl 50 i en månad och stl 56 i 3mån, han var en tunnis som rörde sig mycket från start. Lillebror föddes 53cm lång och 4075g tung, han fick gå över på stl 56 direkt och hade väl det typ 1,5 månad innan 62. Så jag skulle säga 56 och 62 och några i stl 50 🙂 nu föds ju din på hösten så du behöver ju inte sommarkläder på länge så får du en liten en så är det ju bara att vänta med nästa storlek.
Toppen tack! Då satsar vi främst på 56/62 och sen får man väl ha några små storlek 50 och komplettera om man får en liten rackare 😅

Toppen tack! Då satsar vi främst på 56/62 och sen får man väl ha några små storlek 50 och komplettera om man får en liten rackare 😅
jag köpte 50/56 för att jag hört så många som knappt har storlek 50. Det kunde vår ha tills 3-4 månader. Vi fick panikköpa 44 och tack och lov låna mycket i storlek 50. Vi upplevde också att vi fick storlek 56-62 i present mest, så vi hade verkligen stort behov av storlek 50. Ville skicka med det. Särskilt om man köper säsongsbetonade kläder. shorts och solhattar i januari var liksom ingen höjdare. Vanliga bodys kan man däremot använda oavsett säsong så då är det ju ingen fara att ha mer av de större storlekarna.

@Malibu_Stacy Vi använde våra i strl 50 kanske någon månad iaf. Vår tjej var bara 47 cm när hon föddes så strl 50 var i vissa plagg t.o.m. lite stort, 56 hade hon nog drunknat i 😁

jag köpte 50/56 för att jag hört så många som knappt har storlek 50. Det kunde vår ha tills 3-4 månader. Vi fick panikköpa 44 och tack och lov låna mycket i storlek 50. Vi upplevde också att vi fick storlek 56-62 i present mest, så vi hade verkligen stort behov av storlek 50. Ville skicka med det. Särskilt om man köper säsongsbetonade kläder. shorts och solhattar i januari var liksom ingen höjdare. Vanliga bodys kan man däremot använda oavsett säsong så då är det ju ingen fara att ha mer av de större storlekarna.
Så drygt att man inte vet innan vilken storlek som behövs! Men eftersom bebis kommer i oktober så slipper vi i alla fall köpa sommargarderob i de minsta storlekarna.
I början har man väl mest pyjamas och typ body+byxor tänker jag? 😅

Så drygt att man inte vet innan vilken storlek som behövs! Men eftersom bebis kommer i oktober så slipper vi i alla fall köpa sommargarderob i de minsta storlekarna.
I början har man väl mest pyjamas och typ body+byxor tänker jag? 😅
Ja, i början har man kanske inte ens alltid kläder. Mycket hud mot hud körde vi. Kan vara klokt att avvakta med overall och sånt tills ni vet vilken storlek bebis blir 🙂

Jag tror vi hade med oss både 50, 56 och 62 till bb. Klädde honom i 62 där för vi vågade knappt ta i honom 😅❤. Fast vi hade inte behövt klä på honom alls, det var så varmt.

Sen hade han ju egentligen 50/56 tror jag. Vi hade mycket i 50/56 om jag minns rätt😊. Hade köpt 50 också, men de plaggen använde vi knappt eftersom han knappt hade kläder första månaden, det var ju mitt i värmeböljan där i juli och sen var de urvuxna.
Blir ju annorlunda i oktober, men tyckte det var ett lite kul minne.

Såg att en som jag vet fick barn samtidigt som vi efterfrågade kläder i 62 i en lokal fb-grupp nu och vår har 74 nu, så kan ju skilja mkt!

Liknande trådar

• Vinter/vårföräldrar 25/26
  • Mål och planer 2026!
  • Namngivning/dop
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner