På bf+1 den 20/7 vid kl 23 började jag känna av mensvärk som kom och gick. Trodde det var förvärkar. Men la mig ändå på soffan, så min man skulle få sova ifall vi skulle behöva åka in. Tog värkar hela natten, men fattade inte riktigt om det var förvärkar eller riktiga värkar, är ju första gången. Klockade dem vid kl 3 typ, 7 minuter emellan. Klockade igen vid 8-tiden på morgonen, fortfarande 7 min emellan. De ökade i styrka, men var fortfarande hanterbara. Andades genom dem och försökte fokusera på annat.
Men så vid kl 9 kände jag att det rann lite någonting, gick på toa och det kom massa (tyckte jag, men var kanske mest vatten) blod och så plumsade det i toan, så det var nog vattnet också.
Då blev jag skärrad och ringde förlossningen. Hon i tel tyckte jag kunde avvakta om jag ville

, men jag ville in på kontroll. Hade fortfarande inte fattat hur nära det var.
Vi satte oss i bilen, har 1h15min till förlossningen. Jag tog med vetekudden, som varit min följeslagare genom värkarna.
På vägen köpte vi lite frukost, jag var hungrig. Stannade också och gick på toa. Började få ondare, bad min man att prata på om olika saker under värkarna för att fokusera på nåt annat. Men hade fortfarande inte fattat riktigt att det var på riktigt. Men när vi hade 1,5 mil kvar blev värkarna tätare, från ca 7 min emellan till ca 3 min emellan. Så när vi kom fram var det skarpt läge direkt. Vi parkerade kl 11.13 och gick upp på avdelningen och fick ett rum. Genast blev värkarna väldigt täta och smärtsamma. En uska kom in och sa hon skulle hämta en bm för hon såg att jag hade det väldigt jobbigt. Jag mådde även illa, men kräktes inte.
Uskan visade sen hur man kunde trycka ihop höfterna under värken, först gjorde hon en och sen min man, det hjälpte verkligen!
Sen ville bm och uskan att jag skulle lägga mig ner på rygg på sängen så de kunde kolla bäbisens ljud. Men det gick tyvärr bara inte, jag kunde inte ta värkarna liggande. Så upp igen och så kom en krystvärk när jag stod framåtlutad och min man tryckte ihop höfterna. Gick inte att stå emot och jag tänkte att nu kommer bäbisen snart på golvet.
Ungefär här börjar det bli lite suddigt för mig, det blir liksom för mycket så från och med nu blundar jag och bara följer med lite lealöst. Känner att de får av mig byxorna och jag ropar efter lustgas. Sen är jag på en säng och de säger att bäbisens fosterljud är påverkade. Jag får "hoppa" över till en förlossningssäng. Sen känner jag att de provar att jag ligger på sidan med benet i ställning, men sen bestämmer de sig för gynstälĺlning för bäbis måste ut fort pga påverkade fosterljud. Jag hör att de beställer dit sugklocka och förbereder för klipp. Ett tag var där 8 personal i rummet, två läkare, 3 bm och 3 uskor tror jag en sa när jag frågade efteråt. Men en bm guidar mig genom krystandet och säger att det går fint och snart kommer bäbisen utan hjälpmedel. Jag har tidigare fått lustgas tack och lov, men nu tar de den och säger att jag ska krysta. Jag känner av ring of fire, men det känns lite konstigt, tror jag fick bäckenbottenbedövning.
Sen hör jag bäbisen skrika och får upp honom på bröstet. Gråter av trötthet och chock över det snabba förloppet tror jag.
Min man sa att han grät under skeendet, känns som det var läskigare för honom som var mer medveten.
Men personalen var jättebra, jag kände mig hela tiden trygg (Falu lasarett). Hade även känt bäbisens rörelser i bilen, det är ingen garanti, men annars hade jag nog fått panik.
Ungefär 45 min tog det efter att vi kom in på avd, han kom ut 12.05, första barnet. ❤
Fick bristning grad 2 och sprucken blygdläpp men inget extra komplicerat trots det snabba förloppet.
Vi stannade på patienthotellet i 2 dygn.
3236 gram och 49 cm lång var vår lilla pojke

. Jag hade väntat mig en 4-kilos bäbis då både jag och mina 3 syskon vägt över 4, men är glad att han inte vägde mer.
❤