Sommar-/höstföräldrar -25

Bukefalos 30 år!

@strawberrysylt Jag kom på en annan grej när jag klädde lilla, en tjock dregglis skyddar ju i halsen. Jag tycker att tunna dregglisar är värdelösa då bebis dregglar ner den snabbt och så blir den blöt och kall, men en tjock dregglis med fleece eller ull på insidan håller sig varm och torr mot bebisen även om den är helt plaskblöt på utsidan. Kan ju funka som lite skydd mot kyla även i babyskyddet tänkte jag!

@strawberrysylt Jag kom på en annan grej när jag klädde lilla, en tjock dregglis skyddar ju i halsen. Jag tycker att tunna dregglisar är värdelösa då bebis dregglar ner den snabbt och så blir den blöt och kall, men en tjock dregglis med fleece eller ull på insidan håller sig varm och torr mot bebisen även om den är helt plaskblöt på utsidan. Kan ju funka som lite skydd mot kyla även i babyskyddet tänkte jag!

Håller helt med om dreglisarna, de där från Lindex eller HM tex, helt värdelösa. Bara små tyglappar ju.. De bästa dreglisarna jag köpt var från en marknad, en fembarnsmamma som sydde egna lite tjockare med typ frotté på baksidan. De både höll formen och blev inte blöta på direkten.

Provade att vakna med totalt sprängfyllda bröst. Fy fan vad ont det gjorde! Kunde knappt gå ner till köket, än mindre lyfta storasyrran. Lilleman har varit väldigt snuttig i några dagar och inatt sov han som en gris.. Stackars brösten. Så fram med pumpen för en gångs skull..vill inte prova mjölkstockning 😬

Börjar bli ganska knäckt av lillans dåliga sömn. Jag fattar inte riktigt hur hon får ihop den sömn hon behöver, för hon sover varken på dagen eller natten. Eller jo, klart hon sover men alltså... vääldigt korta pass, väldigt uppdelat.

På natten vaknar hon varje-varannan timma och vill äta. På dagen somnar hon bara vid amning eller efter en bra stund i sele, bil eller vagn så länge det RÖR på sig. Samma sekund som bilen eller vagnen stannar slår hon upp ögonlocken. Eller om man slutar dansa, vagga, skumpa runt med selen.

Jag är så trött, och så två vilda större barn på det. Konflikter, kaos, utbrott, gap och trots kräver en sååå stor skopa tålamod, och med denna ständiga sömnbrist är det så jäkla svårt att inte tappa det. Känner mig verkligen inte som en bra förälder nu, verkligen inte som den förälder jag vill vara.

Jag har alltid kört med bara filtar faktiskt. Tjocka strumpor, varm mössa, tjocka strumpor även på händerna (funkar fint som bebisvantar) och två lager små ullfiltar som jag förvisso får knö in rejält runtom bebisen så att hon inte bara ska sparka av sig dem på två röda. Det sistnämnda är det kluriga, ibland får jag hålla fast filtarna med en av mina åtta bläckfiskarmar... Men jag funderar på om det inte går att fästa med vanthållare. Vid ösregn har jag dragit på regnskyddet till liggdelen om det är en längre bit mellan bilen och dit vi ska, funkar faktiskt fint till babyskyddet också även om det är för stort.

Men öppet i halsen har jag aldrig upplevt som ett problem. Kanske har jag haft varma bebisar, men de har i alla fall alltid varit varma och goa när jag tagit upp dem ur babyskyddet, även kalla vinterdagar. Finns små balaklava i ull till bebisar annars. 😊

Har heller ingen åkpåse i babyskyddet. Oftast sätter jag på värmaren en stund innan så bilen håller 21 grader vid avfärd, men det ju en lyx såklart. Har då bara vanliga kläder + filtar. Är det riktigt kallt har jag kört med en tunnare ulloverall utan luva, och ev filt. Aldrig tyckt att glipan vid halsen är något stort problem, men som ovan skriver - baklava är ju smart. Det enda som funkar till min dotter då hon envist tagit av sig alla typer av mössor annars.

Okej, tack. Jo, alltså inuti bilen när vi kommer dit kan vi värma upp åtminstone när vi ska åka hemifrån. Men det är vägen ut till bilen jag menar, fast det kanske är jag som är för nojig?
Vi har typ 15 meter ut till bilen, men jag tänker sen när (om? Äckelvinter...) Det blir riktigt kallt...
Absolut en dregglis skyddar lite i halsen, men känns inte nog.
Men jag ska prova min filt-lösning o se :)

Börjar bli ganska knäckt av lillans dåliga sömn. Jag fattar inte riktigt hur hon får ihop den sömn hon behöver, för hon sover varken på dagen eller natten. Eller jo, klart hon sover men alltså... vääldigt korta pass, väldigt uppdelat.

På natten vaknar hon varje-varannan timma och vill äta. På dagen somnar hon bara vid amning eller efter en bra stund i sele, bil eller vagn så länge det RÖR på sig. Samma sekund som bilen eller vagnen stannar slår hon upp ögonlocken. Eller om man slutar dansa, vagga, skumpa runt med selen.

Jag är så trött, och så två vilda större barn på det. Konflikter, kaos, utbrott, gap och trots kräver en sååå stor skopa tålamod, och med denna ständiga sömnbrist är det så jäkla svårt att inte tappa det. Känner mig verkligen inte som en bra förälder nu, verkligen inte som den förälder jag vill vara.

Kan det vara ett alternativ att prova att ge ersättning på kvällen/natten och se om hon sover längre?

Kan det vara ett alternativ att prova att ge ersättning på kvällen/natten och se om hon sover längre?

Jag har tänkt tanken. Är bara rädd att sabba amningen som har kostat så mycket sår, sugblåsor, mjölkstockning osv... Just nu fungerar den jättebra och byter jag ut ett mål så kommer nog produktionen att påverkas. Å andra sidan hade den ju ändå behövt göra det om hon skulle få för sig att sova längre pass. Så ja, kanske värt att prova... Sömnen är verkligen viktig.

Jag har tänkt tanken. Är bara rädd att sabba amningen som har kostat så mycket sår, sugblåsor, mjölkstockning osv... Just nu fungerar den jättebra och byter jag ut ett mål så kommer nog produktionen att påverkas. Å andra sidan hade den ju ändå behövt göra det om hon skulle få för sig att sova längre pass. Så ja, kanske värt att prova... Sömnen är verkligen viktig.

Det är inte en möjlighet att pumpa ut och låta partner ge i flaska/kopp?

Det är inte en möjlighet att pumpa ut och låta partner ge i flaska/kopp?

Det skulle vi kunna testa, har inte provat flaska än, men så tänker jag att min man ska orka hela dagen på jobbet... Vilket är helt sjuukt att jag tänker för jag ska ju orka hela dagen med tre mycket energiska barn. Och ligger redan så mycket back i sömn. Så ja, det borde verkligen testas här...

Det skulle vi kunna testa, har inte provat flaska än, men så tänker jag att min man ska orka hela dagen på jobbet... Vilket är helt sjuukt att jag tänker för jag ska ju orka hela dagen med tre mycket energiska barn. Och ligger redan så mycket back i sömn. Så ja, det borde verkligen testas här...

Alla behöver ju få sova..kan ju vara mycket värt om han tex kan ta ett par pass så att du får sova några fler timmar i sträck ❤️

Min lille kille använder mig som levande napp dagtid. Han sover ok på nätterna, oftast somnar vi mellan 23.00-00.00, ammar ca 03.30 samt 06.30. Men på dagen är han förfärligt snuttig, han äter inte utan ligger bara och mystuttar. Han blir ledsen när jag tar bröstet ifrån honom, så jag känner mig väldigt låst på dagarna nu. Jag vill kunna gå ut lite mer, lägga ifrån mig honom osv, men jag har svårt för att kunna göra det.

Provat hur många nappar som helst, ingen vill han ha.

Provat sjal, men antingen gör jag fel eller så gillar han det inte, för han blir så ledsen när jag sätter honom i den.

Vet inte vad jag kan hitta på för att frigöra mig lite mer.. Eller om det bara är att stå ut..?

Kvällstid är min som ett plåster. Bara jag får natta. Ingen annan då skriker hon hysteriskt. Däremot sover hon längre nattetid nu. Natten som var bara två uppvak mot tidigare ca fem. De har alltså pö om pö gått ner till ca 2-3 per natt. Däremot tar jag längre tid på mig att somna om jämfört med tidigare. Det förstår jag inte riktigt varför.
I övrigt är hon väldigt positiv och lättsam bebis. Just kvällstid är hon mest krävande. Nu sover hon.

Min lille kille använder mig som levande napp dagtid. Han sover ok på nätterna, oftast somnar vi mellan 23.00-00.00, ammar ca 03.30 samt 06.30. Men på dagen är han förfärligt snuttig, han äter inte utan ligger bara och mystuttar. Han blir ledsen när jag tar bröstet ifrån honom, så jag känner mig väldigt låst på dagarna nu. Jag vill kunna gå ut lite mer, lägga ifrån mig honom osv, men jag har svårt för att kunna göra det.

Provat hur många nappar som helst, ingen vill han ha.

Provat sjal, men antingen gör jag fel eller så gillar han det inte, för han blir så ledsen när jag sätter honom i den.

Vet inte vad jag kan hitta på för att frigöra mig lite mer.. Eller om det bara är att stå ut..?

Känner igen det väldigt mycket med min äldsta när han var bebis, jisses vad han snuttade. Fast kanske lite mer på nätterna än på dagarna. Men om han sov lite bättre någon natt så blev han mer snuttig på dagen efter det, det verkade finnas ett totalt behov över ett dygn. Han gillade bärselen dock så jag bar mycket i den, lyckades få till det så att han kunde snutta i den också.

Yngsta är likadan på nätterna men hon kan vara nöjd ganska långa stunder på golvet på dagarna. Vaken, när hon är mätt och glad. Sova gör hon som sagt bara på mig eller i rullning.

Inser verkligen hur lätt mellanbarnet var som bebis! Tog napp, kunde sova vidare en stund i babyskyddet när bilen stannat och i barnvagnen när promenaden var klar.

Jaja, jag har nog inget bra råd tyvärr. Mer än ett som kanske är tråkigt att höra... Men det enda som hjälper för mig är att acceptera och tänka "this too shall pass". På gott och ont liksom. För mig personligen blir det bara jobbigare att försöka hitta nya sätt, kämpa för att göra något som inte passar in i bebisens "plan"... När jag accepterar att det får lov att vara såhär, att det är en förhållandevis kort tid... Då känns det lättare för mig.

Vi har provat lite nu med flaska och att min man har henne en bit in på natten. Uuuuuh. Vi lägger ner det kan jag säga, väldigt ledsen bebis och jag sov ännu mindre. Nej, jag får som sagt gå in i att acceptera sömnbristen, tänka att den är helt okej. Och tänka att denna helt ljuvliga bebis kommer med sina pris. Jag kommer att få sova igen, men då kommer också bebistiden att vara förbi. :heart

Hur går det för er?
Sista träffen på bebisgruppen igår innan jul och flera upplever stress och krav inför julen.
Alla behöver sänka prestationsnivån.
Hela släkten behöver inte klappar. Det är ok hoppa över julgranen i år. Allt måste inte lagas från grunden osv.

Hur går det för er?
Sista träffen på bebisgruppen igår innan jul och flera upplever stress och krav inför julen.
Hela släkten behöver inte klappar. Det är ok hoppa över julgranen i år. Allt måste inte lagas från grunden osv.

Det rullar på som bara den här. Vår grabb är lite mer än 8 veckor nu. Vissa dagar är det tufft med en väldigt vild dotter hemma (snart 1,5 år), men det går bättre och bättre för varje dag med att få in bra rutiner. Lilleman har varit väldigt snuttig och blivit ledsen så fort jag lagt ner honom, men helt plötsligt den senaste veckan har det lagt sig något och nu kan han ligga i babygymmet tex och nöja sig med att se/höra mig.

Helt klart är det så, man kan inte förvänta sig att allt ska vara perfekt hemma med småbarn. Jag själv får kämpa med att acceptera "röra", jag gillar inte när det är oordning tex, men jag skulle slita ut mig själv om jag försökte hålla det perfekt hela tiden. Det får se ut lite som hej kom och hjälp ibland, det bara är så.

Hur går det för dig karamellen?

Det rullar på som bara den här. Vår grabb är lite mer än 8 veckor nu. Vissa dagar är det tufft med en väldigt vild dotter hemma (snart 1,5 år), men det går bättre och bättre för varje dag med att få in bra rutiner. Lilleman har varit väldigt snuttig och blivit ledsen så fort jag lagt ner honom, men helt plötsligt den senaste veckan har det lagt sig något och nu kan han ligga i babygymmet tex och nöja sig med att se/höra mig.

Helt klart är det så, man kan inte förvänta sig att allt ska vara perfekt hemma med småbarn. Jag själv får kämpa med att acceptera "röra", jag gillar inte när det är oordning tex, men jag skulle slita ut mig själv om jag försökte hålla det perfekt hela tiden. Det får se ut lite som hej kom och hjälp ibland, det bara är så.

Hur går det för dig karamellen?
Förstår det med två så små!

Här går det bra 😃 känns som att bebis vuxit på alla sätt enormt mycket på senaste tiden.

Julen blir nog väldigt lugn. Nyår också. Ganska låga ambitioner. Bara ha det mysigt och pyssla, äta gott osv :)

Här går det bra, sitter just nu och tittar på lilla 5-månaders som lyckas hasa sig fram till storebrödernas tågbana och dra isär den. Sexåringen skrattar och treåringen blir vansinnig. :rofl:

Detta är en vääldigt målmedveten lillasyster!

Hur går det för er?

Precis! Vi tar det lugnt. Hade t om tänkt hoppa julgran pga ingen snö, men ska ta in en liten en.

Bäbisen fick 5-månadersvaccin i förrgår! Shit går så fort!

Här går det bra, sitter just nu och tittar på lilla 5-månaders som lyckas hasa sig fram till storebrödernas tågbana och dra isär den. Sexåringen skrattar och treåringen blir vansinnig. :rofl:

Detta är en vääldigt målmedveten lillasyster!

Oj!! Det var försigkommet (heter det så?)
Vår bäbis har börjat åla baklänges ner ur mitt knä ❤, men inte framåt ännu.
Griper efter saker och håller i leksaker nu ❤. Så kul att följa!

Oj!! Det var försigkommet (heter det så?)

Ja, till vår stora förskräckelse är hon tidig med att ta sig framåt... Med barn nr 3 är det som att man önskar att hon istället hade varit lite sen med det, det är så mycket lättare om hon ligger kvar där man har lagt henne. Men nope, hon har helt andra planer. Är också otroligt intresserad av mat! Riktigt hugger efter de kryddmåttssmå smakproverna hon får. Stopp stanna bebis, tiden går för fort ändå — du behöver INTE ha bråttom!

Samtidigt kan jag inte låta bli att bli fascinerad av hennes enorma driv. Igår kom hon upp i "planka" och stod så ett bra tag. Idag lyckades hon ställa sig i krypställning. Usch, det är alldeles för tidigt men i den här takten kommer hon snart att krypa. :nailbiting: Som sagt, hade jag fått välja hade hon inte fått göra det förrän hon är typ nio månader, men nu får jag ju inte välja och ja, då får jag väl bli fascinerad.

Senast ändrad:
Ja, till vår stora förskräckelse är hon tidig med att ta sig framåt... Med barn nr 3 är det som att man önskar att hon istället hade varit lite sen med det, det är så mycket lättare om hon ligger kvar där man har lagt henne. Men nope, hon har helt andra planer. Är också otroligt intresserad av mat! Riktigt hugger efter de kryddmåttssmå smakproverna hon får. Stopp stanna bebis, tiden går för fort ändå — du behöver INTE ha bråttom!

Samtidigt kan jag inte låta bli att bli fascinerad av hennes enorma driv. Igår kom hon upp i "planka" och stod så ett bra tag. Idag lyckades hon ställa sig i krypställning. Usch, det är alldeles för tidigt men i den här takten kommer hon snart att krypa. :nailbiting: Som sagt, hade jag fått välja hade hon inte fått göra det förrän hon är typ nio månader, men nu får jag ju inte välja och ja, då får jag väl bli fascinerad.
Min bebis blev 6 månader 12/12 och hon har krupit sedan 5,5 månad 🥲 Förstår inte alls varför hon måste ha så bråttom! Det är ett ständigt springande efter så hon inte drar katterna i svansen eller något annat tokigt 😄

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka