Sommar-/höstföräldrar -25

Bukefalos 30 år!

Ja, till vår stora förskräckelse är hon tidig med att ta sig framåt... Med barn nr 3 är det som att man önskar att hon istället hade varit lite sen med det, det är så mycket lättare om hon ligger kvar där man har lagt henne. Men nope, hon har helt andra planer. Är också otroligt intresserad av mat! Riktigt hugger efter de kryddmåttssmå smakproverna hon får. Stopp stanna bebis, tiden går för fort ändå — du behöver INTE ha bråttom!

Samtidigt kan jag inte låta bli att bli fascinerad av hennes enorma driv. Igår kom hon upp i "planka" och stod så ett bra tag. Idag lyckades hon ställa sig i krypställning. Usch, det är alldeles för tidigt men i den här takten kommer hon snart att krypa. :nailbiting: Som sagt, hade jag fått välja hade hon inte fått göra det förrän hon är typ nio månader, men nu får jag ju inte välja och ja, då får jag väl bli fascinerad.

Min bebis blev 6 månader 12/12 och hon har krupit sedan 5,5 månad 🥲 Förstår inte alls varför hon måste ha så bråttom! Det är ett ständigt springande efter så hon inte drar katterna i svansen eller något annat tokigt 😄

Jösses! Vår kommer snart att krypa också då låter det som! Han blir 5 månader imorgon ❤.
Vi får se till att barnsäkra! Och städa golven bättre.
Smakprover ska han få fler också, han har provat potatis en gång bara ännu.

Varit lite si och så till och från med motivationen att amma dagtid. Det finns ju så mycket mer intressant att hålla koll på 🙄
Men nu funkar det inte alls dagtid. Jag måste pumpa och hälla över på flaska. Och det räcker inte. Hon får mycket ersättning nu också.
Nätterna är det inga problem. Då ammas det gärna.
Får se om detta ger med sig. Nu kan hon ta bröstet men drar bak huvudet och släpper sen och skrattar. Inte jättebekvämt…

Varit lite si och så till och från med motivationen att amma dagtid. Det finns ju så mycket mer intressant att hålla koll på 🙄
Men nu funkar det inte alls dagtid. Jag måste pumpa och hälla över på flaska. Och det räcker inte. Hon får mycket ersättning nu också.
Nätterna är det inga problem. Då ammas det gärna.
Får se om detta ger med sig. Nu kan hon ta bröstet men drar bak huvudet och släpper sen och skrattar. Inte jättebekvämt…

Åh, låter som min. Fast vi ammar väl mest för mys, hungern får han ersättning mot. Men ändå.

På tal om amning (allmänt riktat) så känner jag mig ledsen ibland över hur lite stöd jag upplever att vi fick kring det i början. Först var bm amningsgalen, men sen vid minsta lilla motgång skulle vi ge ersättning... tråkigt, tänk ifall det kommit igång annars? Men men.
Nu känner jag som sagt att vi ammar mest för mys, och att dricka/äta bättre blir inte av, för jag känner det ändå inte kommer så mkt? Men det är väl dumt... Men kan det påverkas?

Och, en helt annan sak, hur kommer ni att göra med dop/namngivning?
Vi ska ha namngivning om ca 5 veckor. Tror inte bäbisen får gudföräldrar, inte då iaf. Har/ska era barn få det?
Och vad ger man till "prästen"? Hon som ska namnge vårt barn vigde oss i somras och fick då en liten delikatesskorg, så nåt annat vore kul nu.

Nu har jag ingen erfarenhet av att ge ersättning, men gällande om produktionen vid amning går att påverka så ja, bebis lägger "beställning" hela tiden som påverkar hur mycket som produceras. Varje amningstillfälle är som en kommunikation mellan bebisens behov och mjölkproduktionen. Även sammansättningen av mjölken ändras ifall bebis t.ex. har en infektion på gång i kroppen. Detta sker bl.a. tack vare salivkontakt vid amning. Så häftigt!

Vid det här laget (bebis är 5 månader) känns det inte alls som att det "kommer så mycket" mjölk för min del, men faktum är ju att det kommer mer än någonsin eftersom hon är större nu och växer så det knakar! Men kroppen vänjer sig och anpassar så att det blir precis rätt mängd.

Jag kan verkligen rekommendera Asabea Brittons bok "Nära", fantastisk vägledning kring amning men även andra sätt att ge sitt barn näring!

Känner mig lite stressad när hon håller på tränar eller vad hon pysslar med. Vänder sig åt sidorna och hamnar på mage men handen fastnar i märklig klämd position.
Vad ska jag göra då? Vända tillbaka henne fortast möjligt? På rygg?

Känner mig lite stressad när hon håller på tränar eller vad hon pysslar med. Vänder sig åt sidorna och hamnar på mage men handen fastnar i märklig klämd position.
Vad ska jag göra då? Vända tillbaka henne fortast möjligt? På rygg?

Det är jättebra att hon tränar så. Dröjer nog inte länge förrän hon får ordning på den där handen, men du kan hjälpa henne med att flytta ut handen så att hon ligger bra på mage istället. 😊

Du kan lägga dig, en leksak eller något annat roligt att titta på framför henne så kommer hon sträva ännu mer efter att få handen i en bättre position för att kunna trycka upp överkroppen med den och kunna ligga där och spana. 🥰

Hur ser erat nyår ut?
Här var det lite firande igår men ändå relativt stillsamt. Idag bara hemma och stallet. Trerätters strax. Luktar fantastiskt :D
Bebis har fått bada sen finkläder på. Mest för att kunna ta kort och skicka :rofl:
Nu har hon bara body på sig och hoppas hon somnar relativt snart för hon har varit så i gasen idag och egentligen inte sovit mer än i
bilen.

Gott nytt år 🥳

Gott nytt år!

Här fick treåringen magsjuka imorse så nyårsplanerna med släkt och kompisar fick ställas in. Sexåringen har varit helt förkrossad över detta, men han har fått styra dagen här hemma. Vi har tänt en liten eld ute, spelat brädspel, pusslat, bakat pizza, dansat och tittat på Bäst i test. Treåringen piggnade på och alla barn har varit nöjda trots allt. :heart

Ställde fram vår analoga klocka så tolvslaget firade vi med barnen när klockan egentligen var 22. Nu nattar min man de "stora", bebis somnade precis i vagnen när jag var ute med henne och hunden på en liten promenad. Bebis kommer vakna snart igen, hon sover aldrig länge för sig själv sådär. Men jag njuter verkligen av en liten paus i magsjukan — OM det redan är över för treåringen så blir det nästa familjemedlems tur när som helst. Tar nog en vecka minst innan vi är förbi det hela.

Åh, jag hade köpt en guldig liten klänning till bebis som hon skulle haft på nyårsfirandet idag. Nu glömde jag bort att ta på den här hemma ikväll. Men men, hon får väl vara fin i den imorgon istället. Eller vi ligger väl kanske sjuka då, usch sån ångest detta med att bara vänta på nästas tur... Men som sagt, jag är verkligen tacksam över att vi fick en så fin nyårsafton tillsammans ändå. Min fina familj. :heart

Nu har jag ingen erfarenhet av att ge ersättning, men gällande om produktionen vid amning går att påverka så ja, bebis lägger "beställning" hela tiden som påverkar hur mycket som produceras. Varje amningstillfälle är som en kommunikation mellan bebisens behov och mjölkproduktionen. Även sammansättningen av mjölken ändras ifall bebis t.ex. har en infektion på gång i kroppen. Detta sker bl.a. tack vare salivkontakt vid amning. Så häftigt!

Vid det här laget (bebis är 5 månader) känns det inte alls som att det "kommer så mycket" mjölk för min del, men faktum är ju att det kommer mer än någonsin eftersom hon är större nu och växer så det knakar! Men kroppen vänjer sig och anpassar så att det blir precis rätt mängd.

Jag kan verkligen rekommendera Asabea Brittons bok "Nära", fantastisk vägledning kring amning men även andra sätt att ge sitt barn näring!

Tack, ja det känns som om något händer iaf eftersom hans favoritbröst växer... verkligen favorit är det, lägger jag honom till höger ålar han sig bakåt så han halvsitter bredvid mig och äter på vänster 😄. Försöker rugbygrepp, liggamning och pumpa själv ibland.

Hur ser erat nyår ut?
Här var det lite firande igår men ändå relativt stillsamt. Idag bara hemma och stallet. Trerätters strax. Luktar fantastiskt :D
Bebis har fått bada sen finkläder på. Mest för att kunna ta kort och skicka :rofl:
Nu har hon bara body på sig och hoppas hon somnar relativt snart för hon har varit så i gasen idag och egentligen inte sovit mer än i
bilen.

Gott nytt år 🥳

Vi gjorde inget speciellt alls (eller vi åt god mat, men inget spec med bäben), jag är glad att bäbis inte blev störd av fyrverkerierna :).

Men på tal om mat, vad har era små fått smaka hittills? Behöver lite inspiration. Vår har smakat potatis, smörgåsrån, morot och banan.

Men på tal om mat, vad har era små fått smaka hittills? Behöver lite inspiration. Vår har smakat potatis, smörgåsrån, morot och banan.

Hon får prova nästan allt som kan mosas till en bebissäker konsistens. Så länge det inte är för salt osv. Ett tips är att ha en vitlökspress redo när man käkar, pressa en liten portion av det som står på bordet till bebisen i den. 😊 Älskar smaknappen också! Så smidigt att lägga i en bit broccoli eller något och ge henne.

4-månadersgröt äter hon med stor aptit också. Nu får hon inte så mycket mer än en tesked ungefär, men det hon får hugger hon ivrigt efter. Hon blir nästan irriterad av att hon får så lite, efter att hon har smakat på något kommer hon alltid på att hon är akut superhungrig! 😄

Hon får prova nästan allt som kan mosas till en bebissäker konsistens. Så länge det inte är för salt osv. Ett tips är att ha en vitlökspress redo när man käkar, pressa en liten portion av det som står på bordet till bebisen i den. 😊 Älskar smaknappen också! Så smidigt att lägga i en bit broccoli eller något och ge henne.

4-månadersgröt äter hon med stor aptit också. Nu får hon inte så mycket mer än en tesked ungefär, men det hon får hugger hon ivrigt efter. Hon blir nästan irriterad av att hon får så lite, efter att hon har smakat på något kommer hon alltid på att hon är akut superhungrig! 😄

Åh! Jag trodde det var för tidigt för smaknapp? Har fått upp reklam för dem, de ser roliga ut!
Tack för tipset, tycker det känns läskigt att ge honom av vår mat, men ska försöka bli bättre.

Gröt ska vi också försöka börja med och fler grönsaker var ju bra tips också :).

Surströmming!

Nej då. Bara mosad potatis och mosad morot än så länge. Inget rån ens än. Det är väl dags snart.

Haha :p

😊
Jag gav vår en pyttebit rån i munnen, bm sa att det smälter i munnen, men det förstod han sig inte på. Då mosade jag en liten bit i lite bröstmjölk istället, det gillade han.

Idag rullade hon över på mage helt och sen tillbaka igen 🤩
Tyckte det var nyss hon lärde sig komma på mage ens.
Orkar även hålla uppe huvudet längre.
Känns som det händer massa framsteg just nu.
Konstant snackar hon också. Roligt förstås men också lite tröttsamt 😅

Åh❤
Vår rullar till mage i sängen där det är mjukt (mot mig) eller när han ligger på sin kil. Han har nog inte gjort det än på helt plant underlag tror jag. Däremot mage ---> rygg hela tiden nu, i början för några månader sen var det nog lite tur, nu är det verkligen med flit.

Eller hur massa prat o olika utvecklingfaser hela tiden ❤.
Vår har hittat sina fötter nu o äter på dom 😄.

Ville bara förtydliga, han lägger sig inte o sover på mage, utan kan rulla mot mig om jag trycker ner åt mitt håll när han är vaken. :)

Fast är de så stora att de kan rulla till och från mage så löser de att sova på magen.
Man kan ju som förälder inte ha stenkoll på dem hela nätterna liksom 😊😊
Så skulle han sova på mage nu lär det gå alldeles strålande.

Fast är de så stora att de kan rulla till och från mage så löser de att sova på magen.
Man kan ju som förälder inte ha stenkoll på dem hela nätterna liksom 😊😊
Så skulle han sova på mage nu lär det gå alldeles strålande.

Just det ja, ja det har vår sköterska sagt också ja :)
Men känns skönt att han inte börjat med det än iaf vad jag sett.

Alltså den lilla handen som mycket bestämt sträcks fram till precis allt, och om den får nå fram så ska det... krafs, krafs, krafsas! Det är så gulligt. ❤️ Ok, mindre gulligt när hon krafsar febrilt i mitt ansikte när jag ammar henne, men allt annat krafsande är supersött.

Nu är det många timmar varje dag ute i pulkabacken med treåringen och sexåringen, vilket bebis HATAR. Hon är väldigt rörlig på golvet, hasar sig obehindrat fram. Så att bara ligga still i vagnen, eller hänga i selen, med supermycket kläder för att hon inte ska bli kall... Nej, det är verkligen inte hennes melodi. Hon hatar ju att sova också, annars hade det varit så enormt mycket lättare om hon kunde sova en stund i vagnen eller selen när hennes bröder leker. Nej, istället är det så enormt mycket gnäll nu. Men de stora måste ju också få komma ut och leka i snön. Idag satte jag mig med bebis i knät och åkte pulka jättelångsamt med henne. Det var en mycket likgiltig bebis hela vägen, men hon var mindre missnöjd än att vara i vagnen/selen i alla fall. 😆

Idag var jag till en ny bm för o kolla om knipövningarna gett resultat. Ha Ha. Not so much. Fick andra övningar och remiss till sjukgymnast. Blö. Men bra bm iaf och hon poängterade att inget är fel.
Hur gick det för dig @Skrottiskrott med knipet?

Åh vad segt att det inte har gett resultat! Men bra att bm kunde remittera! Jag tyckte att det var jobbigt att leta runt.

Väl hos fysioterapeuten konstaterade hon att jag hade en överspänd bäckenbotten. Muskler som hela tiden är lite på spänn går dåligt att spänna ännu mer för att få starkare, så överspänd bäckenbotten = svag bäckenbotten. Det var väldigt mycket som föll på plats när jag fattade att jag hade överspänd bäckenbotten, alltså symptom som jag haft i flera år.

Så för min del fick jag sluta knipträna och börja med avslappningsövningar i form av meditation och speciella yogaövningar för just överspänd bäckenbotten. Det är fortfarande en lång resa kvar, jag har gått omkring och tokspänt mig runt hela bäckenet i flera år tror jag, men jag märker redan jättestor skillnad. Och nu kommer jag på mig själv med att jag verkligen spänner mig jättemycket runt hela bäckenet vid olika former av stress, något jag inte var medveten om innan.

Ibland får jag för mig att testa lite knipträning men då får jag en riktigt huggande smärta efteråt, så det är jag tydligen inte redo för än. Kanske ska jag faktiskt aldrig knipträna, det går att stärka bäckenbotten på andra sätt.

Skulle det visa sig att det är överspändhet som är boven även för dig så kan jag sååå varmt rekommendera Frida Trönnbergs kurser m.m. som finns online. De har hjälpt mig väldigt mycket, jag har slutat gå till fysio för Fridas kurs gav mycket mer och var lättare än att krångla med barnvakt och att hitta tider som jag kunde komma loss på. Jag tyckte att fysio var givande de första gångerna, men sedan kände jag ingen mening med att åka dit gång på gång bara för att göra övningar jag ändå gjorde hemma.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka