Sommar och spelande

Bukefalos 30 år!

Jag håller med om detta!
Tänker att man kan vara ganska säker på en sak; skärmen, tack vare sitt snabba, enkla dopaminaktiverande, kommer alltid smälla högre än alla andra aktiviteter.
Och i likhet med alla andra droger kommer det upplevda behovet inte bli mindre av sig självt hur mycket det än får tillfredsställas.

Tror du gör både barnet och dig själv en tjänst om du utesluter skärmar helt för barnets del nu under sommaren. Kommer förstås vara tufft i början men i mina ögon är det det finaste och bästa du kan göra för ditt barn nu. Cred till dig för att du ser och tar tag i saken!!

Jag håller inte alls med. Däremot är det oroande att barnet inte gör nåt annat alls. Då hade jag begränsat tid antingen i tid eller klockslag. Eller ännu hellre fått barnet inse att balans är viktigt. Att ja, du får spela OM du även gör annat. T.ex. är ute och leker, läser, ritar, pysslar, spelar boll med kompisar, går en runda, cyklar i omgivningarna eller vad det nu är.

Jag kommer inte strypa hans speltid helt eller ta bort tvn. Dels vill jag själv sitta vid datorn ibland, se på tv och då kan jag inte avkräva barnet en mycket mer spartansk livsstil. Sen vill jag inte värdera hans intressen som sämre än mina bara för att jag inte fullt ut kan relatera. Jag tycker ju att mina aktiviteter jag ägnade mig åt som barn var bättre men det är inte något jag säkert kan säga att så var det. Det är ändå där han "umgås" med sina vänner. Men jag behöver verktyg för att hitta en balans, man kan inte bli helt melankolisk för att det är slut med roblox.

Jag skrev ju att jag skulle fila på ett schema och dela upp dagarna tydligare i veckan, har också plitat ner aktiviteter vi kan göra ihop som ska portioneras ut med jämna mellanrum. Men idag har jag styrt upp speltiden så det blev en lucka tidigt under dagen där han kanske hade mer energi, och sedär, då kom korsordet fram :) Det gäller ju att hålla i själv också och följa upp, tidigt att ropa hej sas men tror ändå att jag kan förbättra situationen avsevärt genom att strukturera upp och bjuda in mer.

Jag kommer inte strypa hans speltid helt eller ta bort tvn. Dels vill jag själv sitta vid datorn ibland, se på tv och då kan jag inte avkräva barnet en mycket mer spartansk livsstil. Sen vill jag inte värdera hans intressen som sämre än mina bara för att jag inte fullt ut kan relatera. Jag tycker ju att mina aktiviteter jag ägnade mig åt som barn var bättre men det är inte något jag säkert kan säga att så var det. Det är ändå där han "umgås" med sina vänner. Men jag behöver verktyg för att hitta en balans, man kan inte bli helt melankolisk för att det är slut med roblox.

Jag skrev ju att jag skulle fila på ett schema och dela upp dagarna tydligare i veckan, har också plitat ner aktiviteter vi kan göra ihop som ska portioneras ut med jämna mellanrum. Men idag har jag styrt upp speltiden så det blev en lucka tidigt under dagen där han kanske hade mer energi, och sedär, då kom korsordet fram :) Det gäller ju att hålla i själv också och följa upp, tidigt att ropa hej sas men tror ändå att jag kan förbättra situationen avsevärt genom att strukturera upp och bjuda in mer.
Bara sådär som en bubblare - är det inte poppis med Pokemon go eller liknande numera? Då slår man ju lite två flugor i en smäll! :D

Mitt barn har inte direkt någon fast skärmtid men det är inte okej att avstå från andra aktiviteter för att sitta inne och spela. Det hade exempelvis inte varit okej för henne att tacka nej till att leka med en kompis för att spela. Då plockar jag bort skärmen direkt och hon får hitta på något annat.

Låter som en utmärkt strategi att stötta honom i att få sunda vanor kring spelandet snarare än att plocka bort det helt! :) Kanske kan ni hitta någon rolig sommarteater att gå på ihop vid något tillfälle om han gillar det. Här finns det sommarteater utomhus för barn att gå och titta på i en park. Så blir det som en rolig aktivitet att se fram emot ihop i sommar.

Men låt honom spela, det är väl inte så himla farligt? Om han spelar med andra så är ju det en social värld han möter på nätet. Sedan om han känner sig ensam kanske ni kan bjuda hem någon kompis han kan umgås med? Bada, fiska eller sparka boll.

Kan han inte "tjäna in" utökad skärmtid genom andra aktiviteter? "Vara med och snickra" i en timme ger 15 min mer skärmtid osv. Det gör att motivationen till att delta på aktiviteter tidigare på dagen ökar, för det blir mer tid till spel på sen eftermiddag?

Det får bli en tråd på buke om mitt upplevda dilemma med lovet och all tid det innebär. Jag har en son på drygt 10 år vars största intresse är att spela på datorn och telefonen. Han är enda barnet hos mig och vi bor lantligt utan kompisar i närheten. Dvs ganska ensamma dagar, jag jobbar varannan vecka så under vår vecka har jag i regel en del som rör hemmet att komma ikapp med. Vi har en del djur som ska tas om hand, lite odling/trädgård och sådant. Men det här spelandet vet jag inte hur jag ska angripa..

I dagsläget har vi speltid varje dag, och den är han inte särskilt bra på att portionera ut utan det bränns oftast under förmiddagen. Jag påminner men låter honom ta eget ansvar vilket kanske inte är optimalt. Hans fritidsaktivitet har uppehåll under sommaren och att styra upp umgänge med någon kompis kommer han alltid på först när tristessen är ett faktum och det är alldeles för sent att skjutsa någonstans. Jag frågar tidigare under dagen men då är det inte aktuellt. När speltiden är slut sitter han oftast vid köksbordet tills han somnar (?!) eller också kan han råka somna i sitt rum. Ligger på studsmattan, men utan att direkt hoppa på den. Vill gärna se på tv men i övrigt inte intresserad av något, varken som jag föreslår eller som han själv kan komma på. Jo spela sällskapsspel med mig men jag har liksom inte tid eller lust med det halva dagarna.

Jag vet inte hur jag ska tänka riktigt. Var själv något av en gamer som barn och vet hur roligt det kan vara, men precis varje vaken timme? Å ena sidan är det ju hans tid/liv så man kanske borde släppa det fritt och hoppas att han tröttnar såsmåningom och söker sig även till annat? Kompisarna finns ju på datorn de med. Men å andra sidan känns det snudd på sjukligt att ha ett så trist liv att man inte ens kan hålla sig vaken om ingen roar en eller datorn är igång.

Att själv aktivera honom genom att åka till stranden, badhus, bio, restaurang etc fungerar delvis men ärligt talat så orkar jag inte ställa till med något varje dag. Allt annat som är mitt ansvar måste också fungera och dygnet blir inte längre. Vi har försökt introducera fler aktiviteter men det uppstår aldrig något riktigt intresse. I sitt andra hem leker han mycket med syskon men här finns ju inte den möjligheten.

Jag kan inte vara ensam om detta men tanke på hur många barn som finns där i datorn hela dagarna, så jag hoppas få höra hur andra föräldrar resonerar och gör för själv blir jag bara uppgiven och frustrerad numera.. Har ju tänkt att får han tillräckligt tråkigt under tillräckligt lång tid kommer fantasin sprätta igång men det enda som händer är att han går och lägger sig klockan 19 för att få spela igen så snart som möjligt..
Kan du muta honom till att läsa någon rolig bok som Dagbok för alla mina fans eller Trädkoja med 39 våningar, eller Mulleböckerna eller ngt. (osäker på vilken som skulle vara rätt nivå). Min unge fick en skada på knät en sommar när han var runt tio och kunde inte bada osv. Vi åkte till biblioteket och han blev en läsare :).

Men det kan ju krävas kraftiga mutor om det ska bli roligare än att somna över köksbordet. Typ godis eller ngt. Och om man inte har några passande böcker hemma kan man vara tvungen att åka till biblioteket. (det verkar mycket lättare att börja läsa i bok snarare än på skärm om man får gissa utifrån eget barn.)

Sedan promenader, det var lite senare men ungen kunde bli motiverad till att promenera mot extra skärmtid.

Faktum är att du kan faktiskt muta med skärmtid? En halv bok läst (de är ganska korta) 1 timmas skärmtid. typ eller ngt. Eller starta med läsa en kvart och få choklad eller ngt, om det är segt.

(Forskare har sagt att det är sjukt värt att muta till läsning.)

Att teckna av/pärla sina dataspelsfigurer kan också kännas motiverande om man vill ha ngt mer än läsa.

Barn som läser får 2-3ggr så stort ordförråd som sina icke-läsande kompisar i högstadiet. Detta reflekteras hårt i betyg (och hur mkt energi barnen behöver lägga på skolan). Förstår man fler ord fattar man mer, och kan man fler ord så har man lättare att uttrycka det man förstått.

(jag är helt för mutor för läsning :laugh:)

Ja det kanske kan göra skillnad, när han inte får spela är ju kompisar intressant. Jag får nog prova förlägga tiden annorlunda, det är ju betydligt större sannolikhet att få napp när man ringer kl 10 istället för 18. Han rastar hunden men det rör sig väl om 10 min om dagen, hönsen hjälper han bara till med om jag ber honom. Men jag kanske borde ta med honom när det ska rensas ogräs i potatislandet, har inte tänkt tanken för det tycker ju inte ens jag är kul men han skulle ju inte vägra.
När jag hade tioåring gillade han faktiskt att rensa maskrosor tillsammans märkligt nog :)

Kan du muta honom till att läsa någon rolig bok som Dagbok för alla mina fans eller Trädkoja med 39 våningar, eller Mulleböckerna eller ngt. (osäker på vilken som skulle vara rätt nivå). Min unge fick en skada på knät en sommar när han var runt tio och kunde inte bada osv. Vi åkte till biblioteket och han blev en läsare :).

Men det kan ju krävas kraftiga mutor om det ska bli roligare än att somna över köksbordet. Typ godis eller ngt. Och om man inte har några passande böcker hemma kan man vara tvungen att åka till biblioteket. (det verkar mycket lättare att börja läsa i bok snarare än på skärm om man får gissa utifrån eget barn.)

Sedan promenader, det var lite senare men ungen kunde bli motiverad till att promenera mot extra skärmtid.

Faktum är att du kan faktiskt muta med skärmtid? En halv bok läst (de är ganska korta) 1 timmas skärmtid. typ eller ngt. Eller starta med läsa en kvart och få choklad eller ngt, om det är segt.

Att teckna av/pärla sina dataspelsfigurer kan också kännas motiverande om man vill ha ngt mer än läsa.
Läsning mot skärmtid är ju grymt. Får han dessutom hjälp att hitta böcker som passar hans intressen att börja med, så blir steget upp till annan litteratur kortare sen.

Ready Player One är en bok om en gamer, mig veterligen riktad mot YA?

Läsning mot skärmtid är ju grymt. Får han dessutom hjälp att hitta böcker som passar hans intressen att börja med, så blir steget upp till annan litteratur kortare sen.

Ready Player One är en bok om en gamer, mig veterligen riktad mot YA?
Har en känsla av att den är mer från 14? (och är känd för sina 80-talsreferenser) men säkert passar super för yngre när de är vana vid att läsa. Å andra sidan kan man ju kämpa sig igenom någonting om det är spännande nog och det är ju superhärligt att göra.

Har en känsla av att den är mer från 14? (och är känd för sina 80-talsreferenser) men säkert passar super för yngre när de är vana vid att läsa. Å andra sidan kan man ju kämpa sig igenom någonting om det är spännande nog och det är ju superhärligt att göra.

Precis. Men det är heller inte fel att träna upp läsningen på tex kalle anka pocket, manga osv. Man behöver träna på att hålla saker i huvudet och läsa samtidigt, och blir texten för kompakt (tex kapitelböcker) kan förståelsen lida och då blir det aldrig kul.

Ja den är kanske riktad mot lite äldre. Men jag tror nog det går att hitta lättläst bra litteratur riktad mot hans åldersgrupp, som kan vara bra "instegsbok"!

Precis. Men det är heller inte fel att träna upp läsningen på tex kalle anka pocket, manga osv. Man behöver träna på att hålla saker i huvudet och läsa samtidigt, och blir texten för kompakt (tex kapitelböcker) kan förståelsen lida och då blir det aldrig kul.
Ja ingen har sagt ngt emot serier, jag älskar serier. Jag kommenterade att en viss bok kanske var för äldre, men att å andra sidan ska man inte måste hindra barn att läsa bara för att man tror det är för svårt. Jag skrev inte ett ord negativt om serier, speciellt inte om Kalle Anka som anses ha ett väldigt bra språk, eller Kalle Anka Pocket som lärt mig mycket historia.

Ja den är kanske riktad mot lite äldre. Men jag tror nog det går att hitta lättläst bra litteratur riktad mot hans åldersgrupp, som kan vara bra "instegsbok"!
Definitivt, och jag tror på Trädkoja med 39 våningar om man har lite mer utmaningar i läsningen och Dagbok för alla mina Fans om man är lite mer inne på det och boken du föreslog om man är superintresserad eller duktig läsare. (Jag har inte läst ngn av de två första, jag har bara hört gapskratten från barn som gjort det och läst om dem ofta och tolkat utifrån det :) )

Kn: å tredje sidan lät det som att Bluefish har miljoner böcker hemma och barnet kan välja själv helt enkelt :D

Vi försöker också begränsa skärmtiden, och motivera till annat sitter ibland långt inne.

Under sommaren har barnet kunnat tjäna mer skärmtid genom att göra sysslor, tömma diskmaskin, dammsuga, klippa gräset, men också läsa, spela på sin gitarr. Då blir saker gjorda och jag behöver inte detaljstyra.

Liknande trådar

• Särintressen hos barn
  • Barnsäkra hemmet
  • Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Överviktig 7 åring

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar