Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Gullan86

Trådstartare
Ja som överskriften lyder.

Jag har funderat på detta efter att ha sett massa grymt feta hästar på bete.

Varför utsätter man hästen för extremt mkt näringsrikt gräs i mängder där den blir extremt tjock och får problem, sadeln ligger inte bra, påfrestar leder osv, fångrisk, kolikrisk osv osv...

Varför ger inte alla i så fall fri tillgång på mat under vinter när det är okej att ge hur mkt bete som helst under sommaren?

jag menar vissa hästar kan ju äta hur mkt som helst och endå vara perfekta i hull men de allra flesta går upp mkt kraftigt i vikt under sommaren och fortsätts ridas som vanligt med denna kraftiga övervikt som påfrestar kroppen...

vad tycker ni andra?
Gullan som har sina lättfödda hästar i nerbetad hage med lagom mkt mat och sina unghingstar på näringsrikt bra bete.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Ja, det är hemskt. Min är lättfödd och därför har jag sett till att hon går på ganska magert bete och hålls igång med skrittpromenader för att banta magen. I mitt stall där hästen står vintertid, har dom väldigt kraftigt bete där PONNYER som har haft kolik tidigare, står. Fattar INTE grejen. :eek:
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Jag önskar att det vore så lätt att bara sätta hästen på magertbete. Min gamla ponny går nu på ganska obefintligt bete och ser ut som en julgris ändå. Skrittas bara pga av att hon måste röra sig för att hon har en skada som gör att hon måste hållas igång.

Hon blir fet bara hon tittar på mat under sommaren och jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra för att banta ner henne. Kan ju tillägga att förra året stod hon inne på nätterna hela sommaren pga skadan men det hjälper inte.

Har någon tips så är dom välkomna:)
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Nu är det som så att hästar är GJORDA för att vara feta på sommaren och smala på vintern i det fria...

Kolla på björnen som tokäter upp sig hela sommaren DÄR kan vi prata om feta djur på hösten... För att gå i ide och komma ut magra på våren..

De flesta djuren äter upp sig under sommaren passa på när maten finns för under vintern så är det svårare att få tag på mat!


Jag tycker att häsatr skall få möjlighet att få gå ute dygnet runt omde kan... lättfödda hästar kan gå på magert bete och svårfödda kan gå på kraftigare bete.

Man kan låta hästen gå ute dygnet runt i vinterhagen och fodra med hö för att gräset inte räcker men bara hästen får gå ute dygnet runt tycker jag..

Min häst går på lösdrift året runt och hon stortrivs jag vill kunna erbjuda min häst ett naturligt liv..
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Våra hästar är lätt feta så här i början av sommaren. Något händer med det nya vårgräset och hästarna ser ut som övergödda julgrisar. Men framåt juli när gräset har växt ordentligt och vi kan släppa dem i övervuxna hagar, då börjar de bli i normalhull igen.

Så jag ser det som ett övergående stadie.

/Nissen som får slita sitt hår för att ha hästarna i lagom hull över vintern och sedan fasas över hur feta de kan bli av lite gräs.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

HÄstar må vaa gjorda fär att bli feta på sommaren och svälta på vintern men den värld vi skapat för hästarna är inte riktigt sådan. Även om man rider häten regelbundet på vinterhalvåret så rör den sig oftast inte så mkt som den skulle ha gjort i vilt tillstnd + att vi faktiskt inte svälter våra djur.

Sen får man tänka på att ju tjockare hästen blir desto högre belastning på lederna, det kanske funkar i naturen men vi sätter dessutom upp en människa på ryggen, som kanske också den ätit lite för mkt...

Min häst är väldigt lättfödd och får inte gå på sommarbete. Dels pga att det är svårt att hitta det "optimala magra betet" och att jag bedömmer skaderisken som för stor.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Jag har lite svårt att förstå hur folk tänker när de släpper sin häst på bete och låter den bli smällfet. Har en ponny på mitt bete nu som ser ut som en högdräktig märr, och jag har svårt att se det charmiga i detta. Jag ser som du nämner, hur detta belastar hästens kropp och utsätter den för vissa risker som tex fång.
MÅSTE man ha sin häst på bete dygnet runt då? Jag har min ponny i skogshagen hela sommaren (ute dygnet runt) och han äter hösilage som resten av året. Dels pga att han tidigare haft fång, men också för att han blir jättetjock av gräs, och jag har inte tid att träna honom under tiden.

Det där med att hästar är gjorda för att äta upp sig under sommaren köper jag inte som argument att låta hsäten bli fet. I dagens hästvärld finns inget behov av detta eftersom vi har gott om bra foder att välja på under vinterhalvåret. Hö, inplastat grovfoder, energi- och proteinkraftfoder etc. Jag hoppas och tror inte att det finns hsätägare som göder hästen under sommaren för att sen successivt svälta den under vintern..
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Jag hoppas och tror inte att det finns hsätägare som göder hästen under sommaren för att sen successivt svälta den under vintern..

Jag håller med dig i ditt inlägg. Men undrar om inte ovanstående ändå är bättre än en häst som är jättefet året om? Jag menar inte att de ska svälta under vintern men ibland kan man undra vilket som är värst.
Det är ju inte naturligt för dem att äta massor av bra foder året om och samtidigt knappt göra av med ngn energi. De är ju anpassade till att växa, vara dräktiga, digivande osv året om.

Sedan är jag på ngt sätt lika övertygad om att hästar ska äta gräs på sommaren. Det är inte lätt att få ihop det. Jag har själv två ponnyer av den lättfödda varianten min egen tillhör de där luftlevande typerna som blir tjock av att se på gräs.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Ja, jag förstår inte heller varför många göder upp sina hästar för mycket på sommaren och en del jojo-bantar dom också, vilket inte heller är bra.
Sen tycker jag att en del är dåliga på att vänja sina hästar stegvis inför betet så de får både fång och kolik. :(
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

ja det är hemskt detta faktiskt, som någon skrev att banta hästen på vintern och göda den på sommaren...
det är som sagt inte naturligt heller.

för skulle man gå helt efter det naturliga så skulle hästen svälta ihjäl på vintern, det är ju snö som bekant på vintrarna i sverige och vi har stängt in hästarna i små rutor, hade de varit lösa hade de kanske kunnat gräva fram lite gammalt gräs såsom rådjuren får göra.
Men de hade definitvit inte orkat träna på hög nivå i så fall.

på vintern rör sig ju hästarna inte lika mkt och försöker spara på energin.
på sommaren äter de så mkt de kan gör att klara vintern.

vi människor har ju fångat hästarna och rubbat deras naturliga förmåner.
då tycker iaf jag att man skall försöka balansera upp det lite, eftersom vi ger hästarna mat på vintern kan man ju inte säga att de ska ha hur mkt mat på sommaren med.

sen som någon sa så gör de ju inte alls av med samma energi som i det vilda där de rör sig nästan alla timmar på dygnet för att leta mat.

och vi tycker att de gör av med mkt energi när vi rider 1timme inte ens varje dag. av dygnets 24 timmar.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Nej självklart ska de inte vara feta året om. Men jag tycker att det där med att de ska äta upp sig på sommaren, låter som att "eftersom vi inte kan ge så mycket foder på vintern". I dagens samhälle kan vi ju faktiskt erbjuda en bra foderstat året om.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Nej självklart ska de inte vara feta året om. Men jag tycker att det där med att de ska äta upp sig på sommaren, låter som att "eftersom vi inte kan ge så mycket foder på vintern". I dagens samhälle kan vi ju faktiskt erbjuda en bra foderstat året om.

Jag håller med dig. Det är definitivt inte en tanke jag har för mina egna småttingar. Däremot skadar det inte om vårt gamla varmblod äter upp sig lite. Han får massor av mat på vintern men det är inte helt enkelt att få i honom allt man vill. Men sommargräset i hagen går ner.

Jag tänker mer på att de ska ladda förråden av vitaminer och mineral och att det dessutom är det bästa de vet - att få gå i en stor hage och äta vad de vill.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

PÅ Island var det naturligt att äta upp sig på sommaren och halvsvälta på vintern. DEt är det som format vår islandshäst, därför kan vi dra ner på vintern och inte lassa på för fullt bara för att VI kan.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Jag kan väl tänka som så, att en häst som bara går som sällskapshäst tar nog inte skada av att bli lite fet på sommaren, för att sen få Leta foder under vinterhalvåret.
Det är ju som sagt så hästarna är utformade.
Då syftar jag inte på att man direkt svälter hästen, men att den kanske går i en stor BRA hage under vintern och tuggar i sig det som finns med viss stödfodring.

Däremot om man ska belasta hästen i form av ridning eller annan träning så är det mest sjukt om man skulle resonera så att man göder hästen på sommaren och bantar resten av året.
En häst i träning - oavsett om den är överviktig eller ej - behöver ordentligt med mat för att orka och bygga muskler.
Ser inte något positivit i att banta en häst i träning..
Förstår heller inte hur folk resonerar när de tränar en fet häst heller, men det är ju en annan sak.
I min värld så motionerar man en fet häst väldigt lätt tills den fått en hyfsad vikt, SEN kan man börja ställa krav i träningen.

Tyvärr är det väl så att folk vill ju att "hästarna ska få vara hästar" på sommaren, både på gott och ont.
Finns hästar i mitt stall som blir SUPERFETA på sommaren och som sen går på några kg ensilage under vintern.
Ett exempel är ett stort halvblod(/korsning) som brukar få ca 8 kg ensilage :grin:
Och den givan är mer regel än undantag kan man väl säga.. Då står hästarna inne väldigt länge på spån, så det är itne så att de tuggar på buskar större delen av dagen.
Sjukt.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

till _Runaway_

fång hästar ska absolut inte äta hösilage..
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Jag har turen att ha en häst som klarar av att gå på bete utan att bli fet, han går även på fri tillgång på vintern och håller sig då i bra hull, kanske liite mycket mage beroende på hur stor hagen än (nu i vinter var det stor hage = bra hull förra vintern var det en mindre hage då det var ett annat stall och då fick han lite mycket mage)
Jag skulle aldrig släppa en häst som hade lätt för att lägga på sig på rikligt bete, och dessutom utom motion.
Däremot skulle jag kunna göra det om betet var sådär och hästen fick motion.

Men de flesta tänker ju som så att hellre än för fet häst en en för tunn, jag är snarare tvärt om, hellre ha den lite för tunn då det sparar på lederna och senorna än en för tjock (givetvis är ingenting åt det extrema hållet, man ska inte se revbenen från flera meter)
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Det kan dom visst, det finns inget som pekar på att hösilage skulle vara sämre än torrhö för fånghästar. Då har jag rådfrågat både min hemmaveterinär samt Strömsholms veterinär och hovslagare som är något av en expert på fång.
Ge lite mer fakta innan du hasplar ur dig tack.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Jag håller med. Är hästen sjukt fet redan på våren så släpper man den inte på ett rejält bete om man har nån hjärna. Om hästen dessutom bara går hela sommaren och inte gör nåt. Det är helt sjukt. Vet en häst som går på ett bra bete och den är så fet att den har valkar på halsen, nacken och fettet dallrar när den går, över hela ryggen och rumpan. :crazy: Och den var fet innan betet. Och det är 2 mån kvar av betet. :crazy:

Mina hästar kan gå på bete utan att rulla fram efter en månad, de blir tjockare men det beror även på att jag brukar åka bort på semester osv och att de kanske då inte tränar lika hårt hela sommaren. Jag håller alltid igång dem så att de inte ser ut som tunnor. Jag har dem hellre lite slimmade än för tjocka, å andra sidan är det svårare att få upp en häst i hull än att banta den. Enligt mina erfarenheter.

De har gått på fri tillgång på bra hösilage på vintern utan att bli tjocka. Jag tror att det är för att jag alltid har gett dem så mkt hö som de äter, de har aldrig känt att de måste hetsäta när det finns, utan de vet att de har mat liksom. I det stallet som hade fri tillgång så åt stoet (liten vbltrav.) 5 kg hösilage på natten och valacken (stor vbltrav. i träning) 8 kg. Alltså det var vad de åt och inte vad jag gav. De andra hästarna i det stallet som fick 3-4 kg hösilage på natten (stora halvblod i tävlingskondis) inne lämnade ju inte balen i hagen på hela dagen sen. Och såg ut därefter.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Det är svårt att hålla vissa hästar i lagom hull... Efter att ha haft ett antal hästar både lättfödda och svårfödda så är min uppfattning att de lättfödda hästarna är svårast att utfodra. Nordsvensk, fjording, welch cob och en korsning har jag baserat mina erfarenheter på vad gäller lättfödda hästar.
Halvblod, varmblodstravare har fått representera de "svårfödda".

Har man sen som jag, vilket inte är ovanligt... ett enormt kraftigt bete är det ännu svårare att hålla de lättfödda hästarna i någorlunda lagom hull under sommarmånaderna. Liten nedbetad hage med stödfodring till långt efter midsommar känns inte så roligt.
Att släppa på övervuxet bete låter sig ju inte göras tidigt på sommaren. Det tar ju ett tag innan betet blir övervuxet...

Vissa av de hästar jag haft här... har blivit "feta av att stå i en gruspaddock".. På sådana hästar finns bara en sak att göra. Det är att öka motionen. Många timmar i skritt och trav, samt stallvisstelse ett antal timmar per dygn.

Det är väl där skon klämmer för de flesta med hästar som blir smällfeta på bete... Man motionerar dem inte i tillräckligt stor omfattning. Husse och matte vill ju vara hästlediga.... just under den tid på året då hästen borde få som mest motion... Att ägarna vill vara lediga är ju också en orsak till att hästarna går ute dygnet runt... och därför inte får möjligheten att stå på stall några timmar.

Att jämföra våra förädlade tamhästar med vilda släktingar låter sig inte göras hur lätt som helst. Vilda hästar lever inte på och av jordbruksmark. De lever i de flesta fall på marker som ger ett magert bete. Av den anledningen strövar de åtskilliga kilometer varje dag under födointaget. Ytterst få hästägare i vårt land har möjlighet att återskapa de förhållandena för hästar på betesgång.

För att förtydliga vad jag menar... Tar nu ett exempel med en av människor skapad ras, men som ändå är nära sitt vilda ursprung, fjordhästar... en ras som skapats under relativt karga förhållanden. Den rasen har för att överleva måst utveckla förmåga att ta till sig näring ur minsta lilla gröna blad. En förmåga som hjälpt dem att bli feta på sommaren även om tillgången varit knaper bitvis. Den förmågan sitter kvar även fast den numer råkar leva i småland på marker som ger tonvis med gräs under sommaren... För en ägare till en fjording är det svårt att efterlikna förhållandena som en gång skapat rasen. Vill man ha hästen på bete så kan man i alla fall se till att den får kilometervis (läs mil) med motion i benen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
2 997
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 699
Senast: Eliin98
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 026
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Nu är det så att ''mitt'' halvblod är i full kondition, försöker variera ridningen så mycket det går fast det är kallt och hårt. Rider i...
2
Svar
31
· Visningar
3 699
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp