Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Fortsätter nu när jag ändå har ångan uppe.. ;)

Spinner vidare på jämförelsen med vilda djur.
Håller mig till gräsätare, eftersom andra jämförelser haltar...

Många skriver att vilda djur äter sig feta under sommaren. Frågan är vad man lägger för värdering i orden "äta sig fet"..... Är det att lagra in ett rejält späcklager? Eller är det att äta sig till en god fysisk kondition?

De enda "vilda" gräsätare som "äter sig feta" under sommaren är hondjur som av någon anledning inte fått, eller mist sin unge tidigt under sommaren. Hon kan bli rätt fet...

Övriga äter sig till en god fysisk kondition. Handjuren har det rätt jobbigt under sommarhalvåret, med revir/rangstrider och betäckning. Råbockarna börjar hävda revir redan i maj hos oss... Hetsa getterna börjar de med redan i juni... Så de ligger inte på latsidan under sommaren. Samma sak för en vild hingst med en flock ston. Först frammåt slutet av säsongen lugnar det ner sig men han måste fortfarande ta strid för sin position mellan varven.

Detta är också mina egna erfarenheter... Jag jagar och har således kunnat dra de här erfarenheterna i samband med styckning.

Det är en enorm skillnad på fettinlagring på en rådjursget som gett di hela sommaren mot en som inte har haft någon avkomma. Däremot har jag aldrig sett en råbock med mycket fettinlagring... möjligen kan ett halvårgammalt bockkid ha den del späck. Speciellt tidigt på hösten. Tilläggas skall här att inget av dessa djur med mycket späckinlagring är i närheten så fet som en "normal" beteshäst...

Samma erfarenhet gäller älgar.

Vart vill jag då komma med det här inlägget???

Jo 90% av våra ston har ingen avkomma att ta hand om och ge di.. Alltså blir hon fet ..
95 % av våra vallacker och hingstar har inga revir/rangstrider att utkämpa och inte heller jobbar de jättehårt med betäckning... alltså blir de feta..

Om man menar att äta sig fet betyder inlagrat späck runt om på kroppen då gör i princip alla beteshästar det under sommaren. Mer eller mindre. Och att lagra in späck är inte nyttigt om det blir för mycket, vilket 90% av beteshästarna har.

Våra tamhästar behöver i de allra flesta fall INTE sommarens växtlighet för att äta sig till en god kondition för att överleva vintern. De har den fysiska konditionen redan när vi släpper dem på bete.. alltså blir resultatet feta hästar i riskzonen för allehanda välfärdsjukdomar..

I avsaknad av diande ungar och rangstrider och betäckning får man motionera beteshästen som kompensation... annars blir vilket bete som helst för mycket för vilken normal hobbyhäst som helst.
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

jättebra skriviet och bra funderingar...

jag tänker på det bara att sliter det inte väldigt på hästen om den skulle ridas 3-4min varje dag...
i det vilda så sitter ju ingen människa på och tynger....

förvisso tycker och tror jag att den timmen(troligen den vanligast tiden man rider) är alldeles för lite motion? resten av de 23 timmarna då?
men frågan är hur hästarna kan bli så slitna och få så mkt skador i benen av en enda timmes ridning kanske varje dag i veckan när de i det vilda kan ströva hela dagarna mil efter mil????

vad gör vi för fel?
 
Sv: Sommarbete, för feta hästar, hälsofara?

Min häst går upp i vikt av att kolla på mat, jag skojar inte. Han går på miniminibete med en annan lika lättfödd häst, och trots att en 'normal' häst som betade där själv skulle se ut som ett staket vi det här laget, är han överviktig (vägde 470 kg för någon vecka sen, normalvikt ligger på runt 430 kg :o) ÄNDÅ ska de andra i stallet hålla på och tjata om att han ska gå i sommarhagen, han måste ju få äta gräs! Två veterinärer har varnat mej om att han har alla förutsättningar för att få fång, och han har också haft problem med leder. Varför ska jag då ge honom mer mat, öka risken för fång och slita mer på leder som redan har varit 'trasiga'?


Jag förstår inte hur man kan tycka att det är okej att ens häst blir alldeles för fet på sommaren. Det är väl precis lika farligt för en häst att vara för fet som för en människa? Ändå är det okej att ha smällfeta hästar gå på bete... Jag fattar liksom inte charmen med smällfeta hästar som gungar fram och måste 'panikbantas' när hösten kommer.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
2 997
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 699
Senast: Eliin98
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 032
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Nu är det så att ''mitt'' halvblod är i full kondition, försöker variera ridningen så mycket det går fast det är kallt och hårt. Rider i...
2
Svar
31
· Visningar
3 700
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp