Sommarbokbingo 2021

Jag kryssar "en ny favorit" med Bibliotekarien i Auschwitz av Antonio Iturbe.

Bygger på en sann historia om en ung flicka som var ansvarig för de få förbjudna böcker som fanns i barnbaracken i Auschwitz familjeläger. Lägret existerade bara under en kortare period och fanns till för att kunna visas upp för internationella besökare, som aldrig kom.
En bra skildring, med många intressanta historier och verkliga personer och händelser. Rekommenderas starkt!
 
73D8E22D-C4DE-47F4-AC21-FBAB57D16D61.jpeg
Kryssar ”titel på minst 5 ord” Jag skulle aldrig ljuga för dig av Moa Herngren. Den var bra men tog en lite otippad vändning. Omväxlande med en kvinna som beter sig på ett mer stereotypt manligt sätt (rövigt).
 
Kryssar "utspelar sig före 1900" med Odins eld av Elvira Birgitta Holm.

Handlar om vad som kan ha lett till massakern på Sandby borg på Öland under 400-talet. Ingen vet vad som egentligen hände och man har än så länge bara grävt ut en liten del. Boken utgår från en teori om vad som kan ha hänt. Berättas genom att vi får följa flickan Jorunn som växer upp på den gård som använde Sandby borg vid högtider.

Boken var lite seg i mitten så jag tog en paus och läste annat. Men hade jag bara fortsatt ett kapitel till hade den blivit bra igen. Jag har sträckläst andra halvan idag. Den är från 2021 om någon letar efter en sådan bok.
 
Två kryss! Först bingo med Bin och människor av Lotte Möller som en bok med gult omslag. Intressant ämne men tyvärr alldeles för pladdrig och dåligt redigerad.
En bok under 350 sidor fick bli Jonas Karlssons Regnmannen som är en söt och humoristisk historia om att bli gammal.
Skärmklipp.JPG
 
Sätter ett kryss på omvälvande livsval med Cirkusflickan, av Pam Jenoff. Handlar om en 16-åring som blir utkastad hemifrån då hon blir gravid med en tysk soldat, och så småningom hamnar på en cirkus. Börjar inte i början på berättelsen heller, om någon letar efter en sån bok.
 
Jag kryssar "en ny favorit" med Bibliotekarien i Auschwitz av Antonio Iturbe.

Bygger på en sann historia om en ung flicka som var ansvarig för de få förbjudna böcker som fanns i barnbaracken i Auschwitz familjeläger. Lägret existerade bara under en kortare period och fanns till för att kunna visas upp för internationella besökare, som aldrig kom.
En bra skildring, med många intressanta historier och verkliga personer och händelser. Rekommenderas starkt!
Den är verkligen jättebra :) !
 
Jag kryssar Je m'appelle Agneta av Emma Hamberg som "tips från vanliga boktråden på Buke". Det är en sådan där bok och författare som jag aldrig skulle ha plockat upp annars, men oj vad härlig den var på alla vis! Jag fnissade högt flera gånger och det känns som att Agneta och hennes tankar kommer att stanna med mig ett tag 😊 Tack för tipset @Otherside!
Även jag har läst Je m'apelle Agneta nu, och kryssar "Huvudpersonen gör ett omvälvande livsval". Kul bok :up: ! Och fick hela tiden när jag läste lust att sätta tänderna i en massa goda ostar, frasiga baguetter och mustigt vin..... :D
 
Även jag har läst Je m'apelle Agneta nu, och kryssar "Huvudpersonen gör ett omvälvande livsval". Kul bok :up: ! Och fick hela tiden när jag läste lust att sätta tänderna i en massa goda ostar, frasiga baguetter och mustigt vin..... :D
Aha! Det är DÄRFÖR jag gått runt och varit brutalt sugen på aprikosmarmelad i en vecka nu! Det kopplade jag inte alls förrän nu :laugh: (för den som inte vet så äter de även mycket aprikosmarmelad i denna bok)
 
Jag har läst och kryssat men inte delat med mig i tråden tidigare, så här kommer en klump. Lite extra nöjd med att jag än så länge, utan sådan tanke, bara läst böcker av kvinnliga författare.

1. Martina Haag - Det är något som inte stämmer
En fin bok om att bli sviken av den man älskar och vägen genom en skilsmässa. Bara ca 200 sidor, men får mycket sagt på dem.

2. Lindsey Kelk - I Heart Paris
Del tre i serien om brittiska Angela som i bok ett spontant flyttar till New York. I del tre är hon i Paris en vecka. Lättsam chic flick som inte är så minnesvärd.

3. Nicola Moriarty - The Fifth Letter
Kuriosa: författaren är syster till "Big Little Lies"-författaren Liane Moriarty, och de har en författarsyster till, Jocelyn Moriarty.
Fyra barndomsvänner är iväg på sin årliga kompisresa, och bestämmer sig för att bekänna varsin hemlighet anonymt i ett brev som sedan ska läsas upp i gruppen. Men någon av dem skriver ett femte brev och hemligheterna påverkar dem mer än de trott. Helt ok, men gjorde inget bestående intryck på mig.

4. Sue Monk Kidd - The Secret Life of Bees
Råkade hitta en bok i min bokhylla som jag inte kände igen, vilken bonus! En historia som utspelar sig på 60-talet i amerikanska södern, där 14-åriga Lily rymmer hemifrån tillsammans med sin svarta hushållerska i hopp om att hitta spår efter sin döda mammas liv. Fin historia med fokus på rasism och kvinnlig vänskap.

5. Becky Albertalli och Aisha Saeed - Yes No Maybe So
Två 17-åringar får uppdrag under sommaren att knacka dörr och kampanja för demokraternas representant inför det kommande lokala valet. Under processen lär de känna varandra, drabbas av främlingars islamofobi och antisemitism och utvecklar ett eget intresse för politik och för drömmen att kunna förändra samhället. Gullig ungdomsbok som inspirerats av ett riktigt lokalval.
20210709_075705.jpg
 
Nytt kryss som får hanna på Valfri bok. Death in Provence. Skriven av Serena Kent. Det är första delen i en serie men det har bara getts ut 2 böcker.

En mysdeckare vars huvudperson är en engelsk kvinna som precis köpt ett renoveringsobjekt i Provence och hittar ett lik i sin pool. Den var helt ok. Mysig och trevlig.
 
3. Nicola Moriarty - The Fifth Letter
Kuriosa: författaren är syster till "Big Little Lies"-författaren Liane Moriarty, och de har en författarsyster till, Jocelyn Moriarty.
Fyra barndomsvänner är iväg på sin årliga kompisresa, och bestämmer sig för att bekänna varsin hemlighet anonymt i ett brev som sedan ska läsas upp i gruppen. Men någon av dem skriver ett femte brev och hemligheterna påverkar dem mer än de trott. Helt ok, men gjorde inget bestående intryck på mig.
Hade ingen aning om att det fanns fler författare i familjen Moriarty! Intressant att den här systern skrivit en bok som låter som att den precis lika gärna kunde ha varit skriven av Liane, det låter exakt som den sortens berättelser hon tenderar att skriva.
 
Hade ingen aning om att det fanns fler författare i familjen Moriarty! Intressant att den här systern skrivit en bok som låter som att den precis lika gärna kunde ha varit skriven av Liane, det låter exakt som den sortens berättelser hon tenderar att skriva.
Verkligen! Väldigt lika idémässigt, medan nummer tre, Jocelyn, skriver ungdomsböcker där jag bara läst en (Feeling Sorry For Celia), men den gillade jag verkligen! Dock verkar de övriga böckerna hopplösa att få tag på.
 
Nästa kryss blir Kära Agnes! av Håkan Nesser. Lånade den ur en kompis bokhylla för författare med Å i namnet, men den är till stor del baserad på brev, så därför blir det den rutan jag kryssar. Väldigt kort bok, bara 160 sidor. Jag har aldrig läst något av Nesser innan, och känner väl inte efter denna bok att jag gått miste om något, även om den inte var dålig. Men jag kanske blir tvungen att läsa en till så jag kan kryssa Å med...
 
Nytt kryss "Som utspelar sig innan 1900-talet"- Madame de Pompadour av Herman Lindqvist. Intressant bok men väldigt faktamässigt skriven så ganska så torr att ta sig inom. Men otroligt intressant att läsa om Pompadour :)
Fnissar lite för mig själv här! :D Faktamässig och torr. Det förvånar mig inte om det är Herman Lindqvist ju! Han har, i filmformn, varit mycket närvarande på historielektionerna under min skoltid! :D
Tillägg: När jag hör hans namn kommer jag alltid att tänka på "kungar".
 
Jag kryssar Je m'appelle Agneta av Emma Hamberg som "tips från vanliga boktråden på Buke". Det är en sådan där bok och författare som jag aldrig skulle ha plockat upp annars, men oj vad härlig den var på alla vis! Jag fnissade högt flera gånger och det känns som att Agneta och hennes tankar kommer att stanna med mig ett tag 😊 Tack för tipset @Otherside!

Visa bifogad fil 72944

Även jag har läst Je m'apelle Agneta nu, och kryssar "Huvudpersonen gör ett omvälvande livsval". Kul bok :up: ! Och fick hela tiden när jag läste lust att sätta tänderna i en massa goda ostar, frasiga baguetter och mustigt vin..... :D
Tack för ett tips! Nu har även jag läst Hambergs bok och ja den var kul och tankeväckande! :)
Jag kryssar boktips från tråden! :)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 973
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp