Sommarbokbingo 2021

Nu kryssar jag en bok där originalspråket inte är svenska eller engelska. Jag har lyssnat på "Ödets svärd" av Andrzej Sapkowski. Originalspråket är polska. Det här är den andra boken jag läser i Witcher-serien. Jag tycker mycket om Netflixserien. De här två första böckerna är skrivna som novellsamlingar där alla novellerna handlar om Geralt men det finns inte nödvändigtvis nån röd tråd. Och kronologin är högst oklar. Därför har jag inte varit så förtjust i dem. Men i slutet av den här så tog storyn lite fart och jag tror och hoppas att storyn kommer hänga ihop mer i nästa bok.
Det blir bättre!
 
Det blir bättre!

Så skönt att höra!! Jag brukar nästan alltid tycka att böckerna är bättre än filmatiseringen så jag har tragglat mig genom de här två envist i hopp om att storyn ska få fart! Jag märker ju att det finns nåt där som kan bli riktigt riktigt bra.
 
Jag kryssar Je m'appelle Agneta av Emma Hamberg som "tips från vanliga boktråden på Buke". Det är en sådan där bok och författare som jag aldrig skulle ha plockat upp annars, men oj vad härlig den var på alla vis! Jag fnissade högt flera gånger och det känns som att Agneta och hennes tankar kommer att stanna med mig ett tag 😊 Tack för tipset @Otherside!

Sommarbokbingo 2021.jpeg
 
Jag kryssar Je m'appelle Agneta av Emma Hamberg som "tips från vanliga boktråden på Buke". Det är en sådan där bok och författare som jag aldrig skulle ha plockat upp annars, men oj vad härlig den var på alla vis! Jag fnissade högt flera gånger och det känns som att Agneta och hennes tankar kommer att stanna med mig ett tag 😊 Tack för tipset @Otherside!

Visa bifogad fil 72944

Ja, visst var den underbar! 😍
 
Jag kryssar Je m'appelle Agneta av Emma Hamberg som "tips från vanliga boktråden på Buke". Det är en sådan där bok och författare som jag aldrig skulle ha plockat upp annars, men oj vad härlig den var på alla vis! Jag fnissade högt flera gånger och det känns som att Agneta och hennes tankar kommer att stanna med mig ett tag 😊 Tack för tipset @Otherside!

Visa bifogad fil 72944

Ja, visst var den underbar! 😍
Har laddat ner e-boken från biblioteket nu, så det blir min nästa läsning när jag är klar med En andra allians :) !
 
Äääntligen klar med Oförsiktig kärlek av Peter Robinson. Långsam helt klart, kändes som att man fick dra ut boken händelserna. Lite jobbigt när det blir så av favoritförfattaren. Lite för många böcker och lever på att han en gång var en riktigt bra författare kanske. Placerar in den på "del av serie på minst 3 böcker".

Nu funderar jag på Ett annat liv av Per Olof Enquist, Mosippan av Elsie Johansson eller Vävarens barn av Per Anders Fogelström. Eller Sarenbrants serie. Under tiden jag funderar lyssnar jag på Flickan utan hud, den kanske är på annat originalspråk än engelska och svenska...
skärmbild1.png
 
Äääntligen klar med Oförsiktig kärlek av Peter Robinson. Långsam helt klart, kändes som att man fick dra ut boken händelserna. Lite jobbigt när det blir så av favoritförfattaren. Lite för många böcker och lever på att han en gång var en riktigt bra författare kanske. Placerar in den på "del av serie på minst 3 böcker".

Nu funderar jag på Ett annat liv av Per Olof Enquist, Mosippan av Elsie Johansson eller Vävarens barn av Per Anders Fogelström. Eller Sarenbrants serie. Under tiden jag funderar lyssnar jag på Flickan utan hud, den kanske är på annat originalspråk än engelska och svenska...
Visa bifogad fil 72959
Vävarnas barn är riktigt bra. Läste den förra året och sedan resten av serien och sedan Mina drömmars stad-serien. Inte helt efter varandra, varvade med lite annat. Men alla var bra!
 
Vävarnas barn är riktigt bra. Läste den förra året och sedan resten av serien och sedan Mina drömmars stad-serien. Inte helt efter varandra, varvade med lite annat. Men alla var bra!
Då blir det den. Tack för tipset!

Jag läste Mina drömmars stad- serien när jag var 15 och förra året lyssnade jag om på böckerna, riktigt bra. Har tänkt ett tag att läsa vävarnas barn och de andra, men annat har kommit emellan, men tänkt att de måste vara bra!
 
Från 2021 - Genombrottet av Anna Bodin, Peter Sjölund.
Hur dubbelmordet i Linköping löstes med hjälp av släktforskning.
Intressant att läsa om DNAteknik där Peter S gick 200 år bakåt i tiden och gjorde ett släktträd som
ringade in mördaren. Lagändringen öppnar upp för många möjligheter att lösa flertal Cold Case.

Jag hade lite svårt i början då den är skriven i nutid och inte dåtid som de flesta andra böcker.
Intressant.
 
Vad snabba ni är! :)

Jag tragglar fortfarande med Oförsiktig kärlek som tidigare, men Tomas Bolme som läser är så himla jobbig att lyssna på så jag... fasen svär rakt ut ibland! Han måste lägga lite tid på att gå till talpedagog!!! Jisses!
Jag vill bli klar med den men orkar inte med långa stunder med honom, men strunta i att lyssna/läsa ut böcker är inget för mig, sånt gör jag inte. Det finns bara en författare jag avbrutit att läsa en bok av i mitt liv. Mons Kallentoft. Jag slängde boken tvärt över rummet. Det var i hans tidigare dagar, så många år sedan, men jag blev så uppretad efter inte jättemånga sidor alls, av hans dåliga språk och beskrivningar, så boken flög som en vind. :angel: Har aldrig läst något av honom sedan dess.
Jag lyssnade på ½ bok med honom som uppläsare för flera år sedan och orkade inte fullfölja. Detta då jag hade så sjå med att hjälpa honom att andas. Han andades så tungt så dit for min koncentration.
 
Jag lyssnade på ½ bok med honom som uppläsare för flera år sedan och orkade inte fullfölja. Detta då jag hade så sjå med att hjälpa honom att andas. Han andades så tungt så dit for min koncentration.
Jag förstår dig absolut! Hans sätt att andas, läshastighet som varierar och uttal av vissa ord.
Han.
Pratar.
Liksom.
Så.
Här.
Hela.
Tiden.
Och.
Det.
Blir.
Så.
Tröttsamt.
Att.
Lyssna.
På.
Han kan inte uttala ordet tragedi. Han säger TraGedi, med G, det är väl ändå inte rätt???

I går ropade jag "Men sluuuuuuuuuuuuuuta!!!!" när jag hörde det uttalet flera gånger i rad.

Boken är intressant dock, lite rörig och det känns nu som om svaren på G, men man "ordbajsar" för att fylla ut sidorna innan man berättar slutet. Den hade med andra ord inte dött av att varit något kortare.
 
Jag kryssar "Med människor på omslaget" och har läst En andra allians av Denise Rudberg. Precis som med ettan tyckte jag också mycket om nummer två i serien. Jag känner mig förflyttad bakåt i tiden, och relationerna mellan människorna är intressanta. Jag ser fram emot att läsa nummer tre!
 
Jag kryssar "Med människor på omslaget" och har läst En andra allians av Denise Rudberg. Precis som med ettan tyckte jag också mycket om nummer två i serien. Jag känner mig förflyttad bakåt i tiden, och relationerna mellan människorna är intressanta. Jag ser fram emot att läsa nummer tre!
Jag gillar också dem! Håller utkik efter bok tre men den har inte kommit till mitt bibliotek än tyvärr.
 
51BC20B7-A593-42EE-AD26-C44E5B68537B.jpeg

Kryssar ”bok med brev/dagboksanteckningar” Änglarna i Åmsele av David Lagercrantz, handlar om trippelmordet i Åmsele, hade höga förväntningar, blev besviken.
 
Har lyssnat klart på Flickan utan hud nu av Mads Peder Nordbo. Placerar den på Som inte börjar i början av berättelsen. Den hoppar mellan 1973 och 2014. Är lite lång för handlingen, och hade nog gjort sig förtjänt av att förlora en del sidor, men inte så dålig att jag inte är sugen på att läsa danskens andra bok! Som jag då funderar på att sätta på rutan om annat språk! ;) Men den tiden den sorgen, som man säger. Nu lyssnar jag på Vävarnas barn först.

Namnlös.png
 
Läste ut del 4 i Ragdes serie som börjar med Berlinerpopplarna, Det finns alltid förlåtelse. Det händer inte så mycket i den här boken, förutom att Torunn, huvudkaraktären, bestämmer sig för att återvända till släktgården som hon numera äger. Och därmed bryta med sitt gamla liv i Oslo. Jag finner ett visst lugn i det stillsamma tempot, men stör ihjäl mig på att författaren inte har koll på vad som hänt i de tidigare böckerna.

Kryssar den på rutan för omvälvande livsval.
1B09720E-B67E-4E90-BC54-D1914FF6F178.jpeg
 
Robert Åsbacka, Kistmakarna, Å i namnet
En roman som är olik vad jag brukar läsa, men ändå passerar som bra. Välskriven även om jag har svårt att göra en vettig sammanfattning om vad den handlar om. En avdankad författare och hans liv samt några individer på studiecirkeln Bygg din egen kista.

Nora Roberts, Tur i kärlek, någon badar
Harlequinbok med typisk kärlekshistoria. Passar bra när hjärnan inte funkar med annat. De mer klicheartade inslagen i de romantiska scenerna känns lite mer fåniga i talboksversion, inser att jag skummar dessa när jag läser själv.
(detta är den andra jag läser men den första som passar något kryss) Lyxkryssare där kvinnan jobbar som croupier gör strandhugg i turistparadis där de två som fortfarande förnekar att de är kära hamnar kyssandes i vattnet...

Johanna Syrén, Selektiv mutism. En handbok för familjer och anhöriga, från 2021
En kortare bok om en ganska okänd och missförstådd diagnos skriven av en förälder med egen erfarenhet. Informativ som första introduktion, men lite mycket av praktiskt föräldraperspektiv för mig.
 
Verkar som jag har missat ett kryss som jag trodde jag hade rapporterat.
Ålevangeliet som någon annan redan har kryssat.
Inte bara om ålen, utan om naturen och kulturen och livet. Förstod inte det först utan ville komma till svaret på gåtan om Sargassohavet. Imponerande hur han skrivit ihop de stora sammanhangen kombinerat med en intressant faktaredovisning. Och en faccinerande varelse.
 
Jag kryssar Med en titel som börjar på B med Bedragen av Katerina Janouch.

Jag rekommenderar inte den här boken. Jag har lagt bort den flera gånger, men har inte haft någon annan bok att läsa, då det är kö på bibblan på dem jag reserverat.
Så i brist på annat läste jag väl klart den då. Men nä, asså. Jag tycker huvudpersonen och boken som helhet är för negativ och klagande. Inget man blir glad av direkt. Inte vad jag behöver nu och ingen annan gång heller. Sen finns det förstås någonting där, jag läste ju ändå klart den, den är inte helt fruktansvärd. Intressant att läsa om yrket barnmorska t ex.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 056
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
395
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 562
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp