Sommarbokbingo 2021

En bok med originalspråk annat än svenska eller engelska blev Hoppets tåg av Viola Ardone, originaltitel Il treno dei bambini, skriven på italienska. Handlar om Amerigo som är barn i efterkrigstidens Neapel där fattigdomen är stor. Han skickas med många anda barn norrut till Bologna och får bo med fosterfamilj där. När han sen ska tillbaka till sin mor är omställning svår och han rymmer tillbaka till sin fosterfamilj.
Jag helt tagen av den här vackra berättelsen. Den oerhört skickligt skriven och jag ville inte sluta lyssna på den. Rekommenderas verkligen!
Visa bifogad fil 72770

Roligt att du tyckte så mycket om den. Den är nominerad till Årets bok och jag har i princip inte hört talas om den vare sig före eller efter nomineringen, men brukar försöka läsa igenom titlarna.
 
Har läst ut tredje delen om släktgården Neshov utanför Trondheim av Anne B Ragde, Vila på gröna ängar. Kan inte säga så mycket vad den handlar om utan att spoila tidigare delar, men den fortsätter skildra psykisk ohälsa och är således även den mörk. Skönt att sitta i hammocken och läsa idag i allafall. :)

2AB29C5B-98F1-46E9-B310-064AAAD0DC4D.jpeg


Kryssar den som bok där någon åker och badar, då ett gäng av karaktärerna badar i den närliggande fjorden.
 
@Snurrfian @Ninnurur
Är det inte ganska vanligt att böcker inom samma genre har framsidor som är ganska lika varandra?

Om jag gör en snabb och väldigt förenklad genomgång av min att-läsa-lista så har många fantasyböcker en framsida där en person är en stor del av omslaget (med lite "power pose", ibland med något vapen eller något annat som knyter an till handlingen). Feelgood böcker verkar ofta ha någon typ av trevlig miljö - allt från ett hus på landet, en vintrig scen eller en bokhandel (eventuellt med en person med på omslaget), liknande boken Snurrfian precis läst (ofta med ljusa färger). Historiska böcker verkar också ofta ha antingen en person iförd kläder från den epoken eller något annat som visar när/var boken utspelar sig. Romanceböcker har också mycket personer på omslaget, men ofta kanske inte hela personen - det verkar vara ganska vanligt med t.ex. överkroppen av en man (med eller utan kläder, och antingen att framsidan tar slut där ansiktet borde börja eller att ansiktet också är med), eller två personer som håller om varandra. Historical romance är det nästan enbart framsidor med en kvinna i en historisk klänning (dock troligtvis inte särskilt historiskt korrekt klänning) där det ibland även är med en man som håller om henne på något sätt. Deckare har jag inte så många av på min lista, men mörkare/dovare färger, framträdande titel och författare och mindre framträdande vad det nu mer är som är med på framsidan (en stad, en person, ett hus etc. - oavsett känns texten för titeln och författare mer framträdande än vad exakt det är som är med på framsidan). Cozy mystery, liknande Janet Evanovich, Stephanie Bond och liknande tycker jag är mer tydliga vad de har på framsidan - ofta något tecknat.

Nu är det här väldigt generaliserande, men jag tycker inte att det är konstigt att två feelgood/chic-lit böcker liknar varandra på framsidan, därför att jag tycker att det inte är så ovanligt att t.ex. två fantasyböcker liknar varandra eller att två deckare liknar varandra på samma sätt som feelgood gör.
Det här blivit allt mer vanligt skulle jag säga, tittar jag på äldre böcker är det mer varierade omslag än dagens böcker. Det räcker att titta på kataloger vid bokrean, man får titta noga för att förstå att det är olika böcker. Antagligen en kostnads fråga och ett sätt att underlätta för läsaren så att det ska kännas välbekant men jag blir störd. ;)
 
Gör ett till kryss idag när jag lyssnade klart på Harry Potter and the Half-Blood Prince, kryssar "En med minst en begravning i" med tanke på att jag redan har börjat lyssna på den sista boken och räknar med att kunna kryssa in den på "del av en serie på minst 3 böcker". :) Tror inte att jag behöver beskriva boken så mycket, älskar att lyssna på Stephen Frys läsning, perfekt till allt möjligt arbete.
 
Sådär, nu kan jag äntligen kryssa rutan "En där en verkligen person figurerar på något sätt". Jag har läst färdigt Jag måste, när ingen annan vill av Karen Milles. Boken handlar om Sophie Sager som levde på 1800-talet. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Bitvis var den väldigt intressant, speciellt som jag själv har sysslat mycket med släktforskning och historia och förstår precis vilka arkiv författaren har fått gräva i för att hitta fakta kring sin huvudperson. Bitvis var den lite seg dock. Men, allt som allt, skulle jag nog ge den den betyg 3 av 5.... :) Absolut läsvärd om man är intresserad av en av de första kvinnorättskämparna i Sverige.
 
Gör ett till kryss idag när jag lyssnade klart på Harry Potter and the Half-Blood Prince, kryssar "En med minst en begravning i" med tanke på att jag redan har börjat lyssna på den sista boken och räknar med att kunna kryssa in den på "del av en serie på minst 3 böcker". :) Tror inte att jag behöver beskriva boken så mycket, älskar att lyssna på Stephen Frys läsning, perfekt till allt möjligt arbete.
Hade en tanke att läsa Fången från Azkaban till chokladrutan, men nu råkade det csea en scen i den bok jag lyssnar på nu där de äter hemmagjorda chokladpraliner, så den löste sig ändå. Men lite Harry Potter är ju aldrig fel.
 
Kryssar chokladrutan med boken The Cornish Cream Tea Wedding av Cressida McLaughlin. Tämligen typisk feelgood som var ok, men inte strålande. Men fullt lagom för min hjärna.
 

Bifogade filer

  • 20210702_070759.jpg
    20210702_070759.jpg
    61,4 KB · Visningar: 9
Jag är klar med två kryss till :up:

The Murder of Roger Ackroyd av Agatha Christie, för krysset med en bok på mindre än 350 sidor. En av deckarna med Poirot, jag tror inte den behövs beskrivas mer än det eftersom jag antar att de flesta känner igen Agatha Christie och Hercule Poirot ;)

My Big Fat Fake Engagement av Lauren Landish, för krysset med människor på omslaget (två människor ;) även om omslaget är klippt så att huvudena inte finns med). Typisk romancebok som visserlig var trevlig men inte något speciellt. Jag vet inte om jag kommer läsa fler böcker av henne, jag var inte superimponerad (och har inte tid för mediokra böcker när det finns så många böcker som är bättre ;) )

IMG_20210702_102018_521.jpg
 
Jag kryssar "med brev eller dagboksanteckningar" med Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck.
Rebeckas mormor har ramlat och ligger på sjukhus. Rebecka åker för att hälsa på henne och bor i hennes stuga. Träffar grannen Arvid som först är väldigt otrevlig. Hittar mormors dagbok från 1943 när hon städar.

Hade kunnat vara en bra historia men var tyvärr väldigt förutsägbar, både nutid och 40-talet. Feelgood brukar ju inte bjuda på några större överraskningar men denna var extrem. Jag hade inte läst ut den om det inte varit för att få ett kryss till bingot. Har en annan bok hemma av samma författare, undrar nu om det är värt att läsa den, men den har fått bra kritik så kanske testar så småningom.
 
Vad snabba ni är! :)

Jag tragglar fortfarande med Oförsiktig kärlek som tidigare, men Tomas Bolme som läser är så himla jobbig att lyssna på så jag... fasen svär rakt ut ibland! Han måste lägga lite tid på att gå till talpedagog!!! Jisses!
Jag vill bli klar med den men orkar inte med långa stunder med honom, men strunta i att lyssna/läsa ut böcker är inget för mig, sånt gör jag inte. Det finns bara en författare jag avbrutit att läsa en bok av i mitt liv. Mons Kallentoft. Jag slängde boken tvärt över rummet. Det var i hans tidigare dagar, så många år sedan, men jag blev så uppretad efter inte jättemånga sidor alls, av hans dåliga språk och beskrivningar, så boken flög som en vind. :angel: Har aldrig läst något av honom sedan dess.
 
Nu kryssar jag en bok där originalspråket inte är svenska eller engelska. Jag har lyssnat på "Ödets svärd" av Andrzej Sapkowski. Originalspråket är polska. Det här är den andra boken jag läser i Witcher-serien. Jag tycker mycket om Netflixserien. De här två första böckerna är skrivna som novellsamlingar där alla novellerna handlar om Geralt men det finns inte nödvändigtvis nån röd tråd. Och kronologin är högst oklar. Därför har jag inte varit så förtjust i dem. Men i slutet av den här så tog storyn lite fart och jag tror och hoppas att storyn kommer hänga ihop mer i nästa bok.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 652
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
433
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 702
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp