Sommarbokbingo 2021

Kryssar "med gult omslag" med Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Har läst Flyga drake av honom tidigare men tycker denna var bättre.
Utspelar sig i Afghanistan och handlar om Mariam som föds utom äktenskapet. Hon växer upp med sin mor, hennes far kommer på enstaka besök. När modern dör och hon måste flytta till sin far ser hans tre fruar till att hon (som 15-åring) snabbt blir bortgift med en mycket äldre man. Först är det ändå ganska bra, men när hon inte kan ge honom ett barn börjar misshandeln.
På samma gata där Mariam bor föds Laila till moderna föräldrar som anser att även flickor ska ha en utbildning. Hon har bra framtidsutsikter tills kriget kommer. Och hennes liv flätas samman med Mariams.
Mycket bra, rekommenderas stark. Jag har nästan sträckläst.
20210727_115909.jpg
 
Kryssar "med gult omslag" med Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Har läst Flyga drake av honom tidigare men tycker denna var bättre.
Utspelar sig i Afghanistan och handlar om Mariam som föds utom äktenskapet. Hon växer upp med sin mor, hennes far kommer på enstaka besök. När modern dör och hon måste flytta till sin far ser hans tre fruar till att hon (som 15-åring) snabbt blir bortgift med en mycket äldre man. Först är det ändå ganska bra, men när hon inte kan ge honom ett barn börjar misshandeln.
På samma gata där Mariam bor föds Laila till moderna föräldrar som anser att även flickor ska ha en utbildning. Hon har bra framtidsutsikter tills kriget kommer. Och hennes liv flätas samman med Mariams.
Mycket bra, rekommenderas stark. Jag har nästan sträckläst.
Jag läste både den och Flyga drake för några år sedan, och minns att jag tyckte samma sak med att Tusen strålande solar var bättre. Tusen strålande solar var riktigt bra!
 
Jag har precis lyssnat klart på Vävarnas barn och tyckte den var bra, som förväntat! Placerar jag på Som utspelar sig före 1900. Och bok 25 av 30 i mitt nyårslöfte och ordnad! :)

Började genast på en ny, men OJ vad uppläsaren borde göra annat i livet än att läsa in böcker. Jag ska egentligen inte klaga, eller jo. Jag ska klaga. Jag antar att man faktiskt inte sitter i flera timmar och läser in böcker helt gratis, för andra att lyssna på, därför borde man få lov att ha krav. Sluta andas ut efter varje ord i meningarna! Det blir bara piss av det. Vem godkänner alla dåliga inläsningar?

Får byta bok, den lyssnar jag på vid andra tillfällen i månaden.....
 
Detta chokladkryss...

Jag snubblade över att någon KÖPTE choklad. Extremt oväntat, då det refererades till ett barndomsminne i ett förord. (snudd på tveksamt att kryssa för:angel:) Men hen ÅT den inte. :arghh:
Eller hen som barn gjorde säkerligen det, men den delen av minnet var inte relevant att ta med i sammanhanget...

Och nu dyker det upp folk som DRICKER choklad i var och varannan bok. :arghh:
Eller i vart fall i två olika på kort tid.

Känns som någon naturmakt retas med mig...
Tror ni inte jag igen trillade på en bok där de dricker choklad. :crazy:

Konstigt fokus en får av bokbingo. :p
Nu läser jag en bok som har bild ett stort äpple mot grön bakgrund på framsidan (som dessutom verkar sakna koppling till innehållet?) MiaMias hjärna: Frukt på omslaget!!! Bingo, bingo, bingo... :bump:
Neej, det är inte det som vi letar nu. :meh:
 
Peter May, Lewismannen, del av serie
Del två av tre. Ett mosslik återfinns vid torvbrytning. Vid närmare undersökning visar det sig ha en Elvis-tatuering så det var inte så gammalt som man först trodde. Åter ett sökande på öarna i norr där gamla händelser och relationer dras upp bland människorna deras upp, och igen visar sig ha kopplingar till Finns egen familj och historia.
 
Jag är klar med två kryss till.

För krysset med en bok som börjar på B - "Beauty and the Beast" av K.M. Shea. En retelling av Skönheten och odjuret, i en fantasivärld med magi, ingen teknik och med romanceinslag. Den första boken i en serie med 11 böcker, alla baserade på en saga och alla utspelar sig i samma värld (antar jag, eftersom karaktären till nästa bok kort nämns i denna). Trevlig och snabbläst bok.

För krysset med en bok som utspelar sig före 1900 - "Frederica" av Georgette Heyer. Den mest klassiska historical romance författaren som finns, om jag har förstått det rätt, innan genren fanns som den finns idag (Frederica publicerades 1965 och är bland hennes sista böcker). Jag har läst en annan bok från henne tidigare (förra bingot kanske? eller bingot innan det) och gillade den väldigt mycket. Även den här tyckte jag var mycket bra, och jag kommer definitivt läsa fler böcker av henne i framtiden (förhoppningsvis snabbare än det tog mig att faktiskt börja läsa den här). Jag har dock fått ta fram mobilen lite då och då för att googla lite ord - även om jag tycker jag kan engelska hyfsat okej så fick jag kolla upp ord som coxcomb, liefer och dithyramb. Allmänt är det en bok jag rekommenderar de som gillar historical romance att läsa, men om man är minsta lilla ovan vid att läsa på engelska ska man nog försöka hitta en svensk översättning.
 
246DCA36-FAF3-4641-A83C-60CFE4DE2E28.jpeg


Värdelös på att uppdatera mitt eget kryss 🙈 Så här kommer nästa skörd på 8 böcker!

Med fult omslag - Sanning med modifikation. Om en papperslös amatörprovstdetektiv i Stockholm som ska lösa en kidnappning. Helt ok, men har inte lyssnat vidare i serien mer efter denna första bok.

Som inte börjar i början - En familjetragedi. Helt i linje med Edvardssons tidigare böcker. Riktigt bra! Gillar hans sätt att berätta ur fler personers synvinkel.

En kort - Korten på bordet. En av Poirot-serien, typisk Christie. Har börjat lyssna på dessa innan jag ska sova, perfekt!

Valfri bok - Genombrottet. Många har kryssat den redan. Tycker den var ruggit intressant! Lite känslosamt när ”Billdals fallet” dyker upp i dessa sammanhang då jag var jämnårig med tjejen som blev utsatt, och vi gick i samma skola... Jag cyklade samma väg som henne emellanåt... (ingen jag kände dock, men det blev ju i högsta grad påtagligt för alla i området).

Från vanliga boktråden - Je m’appelle Agneta. Behöver nog inte heller presenteras nått mer. Tycker om den. Gillar Emmas sätt att skriva både karaktärer man älskar och sådana som man blir tokiga på (maken tex).

En med dagboksanteckningar - Hemligheten på seaview cottage. En bok som utspelar sig både i nutid och under 60-talet parallellt. Helt ok, men inget jag kommer minnas i långa loppet.

Omvälvande livsval - Folk med ångest. Väldigt mycket Backman 😂 Var inte så imponerad i början, men ju mer personernas berättelser knöts samman desto bättre blev den. Gillade den mycket till slut!

En ny favorit - Yes no maybe so. Underbar relations-YA. Rekommenderas till alla som gillar den typen av YA :love:

Nu har jag bara de svårare rutorna kvar, så får nog välja lite mer utifrån krysset om jag ska lyckas. Men kul med en bingo-rad till slut i alla fall :D
 
bokbingo.png

Jag läser och läser och läser lite till. Här kommer några nya kryss:
Jane Harper - Hetta som en som utspelar sig i Oceanien. Mja, inte riktigt min typ av bok. Gillar ju deckare men jag blir så illa berörd och arg på hur illa folk beter sig mot varandra. Och som att det vore okej bara för att det är en liten ort...

Helene Tursten - En man med litet ansikte som en med fult omslag. Kanske inte jättefult men ganska ändå. Kom över denna av en slump då jag tog den ur ett bytesbibliotek på semestern. Gillade den skarpt och kommer läsa övriga böcker om Irene Huss.

Anna Jansson - Galgbergets väktare som en med minst en begravning i. Jag älskar både bok- och tv-serien med Maria Wern. Den här var lika bra som vanligt. Den hade ett väldigt sorgligt slut så jag grät en tår.
 
Kryssar en bok från 2021 med Morden på Österlen av Anders de la Motte och Måns Nilsson. Vilken kontrast det blev eftersom den förra deckaren jag läste också utspelade sig på Österlen. Det märks att denna är skriven av proffs. Välformulerat, intressanta karaktärer och med ett driv framåt hela tiden.
 
Jag kryssar Shifter wars av Kelly St Clare på rutan börjar inte i början av berättelsen. Del 1 i en serie/trilogi. Osäker på hur många delar som finns.

Kryssar bok från 2021. Moon claimed. Den 2 i samma serie som boken ovan. Men den släpptes 2021 så den hamnar här i bingot. Även om serien är rätt fånig (och inte av så hög kvalitet) så måste jag lyssna klart och få reda på vad som händer. Men del 3 får vänta för jag kan inte få in den i bingot vad jag vet nu.
 
Jag kryssar del av en serie på minst tre böcker med Spirande kärlek i bokhandeln för ensamma hjärtan av Annie Darling.

Jag hade missat att det fanns en i mitten, har läst ettan och trean tidigare.
Jag gillade denna också.
En klassisk kärleksroman, förutsägbar, men gullig och med lite poänger på slutet :). Denna handlar om Verity, som jobbar i bokhandeln.
 

Bifogade filer

  • 20210730_094733.jpg
    20210730_094733.jpg
    93,6 KB · Visningar: 4
Till er letar efter en bok där någon äter choklad kan jag tipsa om att detta sker redan i början av "Gräset är alltid blodigare på andra sidan häcken". Boken är för övrigt lovande! Mysdeckare.
 
Jag kryssar "där originalspråket inte är svenska eller engelska" med Anne Franks dagbok. Gissar att den inte behöver närmare presentation. En klassiker som står sig.

Jag har läst den tidigare, men detta var den oavkortade versionen, dvs man har lagt till de delar som Otto Frank valde att plocka bort då han tyckte de visade familjen i dålig dager. Det gör att det är tydligare att Anne är en tonåring med humörsvängningar och övertygelsen att föräldrarna inte förstår något.
Nu när jag läser den som äldre slås jag mer av hur det faktiskt var att vara instängd med sju andra personer på liten yta i över två år. Aldrig kunna gå ut, knappt få vara ensam och den ständiga rädslan att bli hittade eller bombade. Dessutom svårigheten att hitta på något meningsfullt att göra och sista året dessutom den begränsade maten. Jag förstår att de grälade en hel del.
 
Åh de den har jag velat läsa länge @Silver Girl men har inte blivit av . Ska ta tag i det som nästa bok. Så tack för påminnelsen! Får kolla om den finns som e-bok annars är den värd att ha i bokhyllan känner jag.
Jag har Anne Franks dagbok i bokhyllan men inte den versionen som nämns här. Absolut värd att införskaffa tänker jag (som inte ens kan läsa, men fortfarande älskar böcker! :love: ) så det får jag ha som projekt i veckan! Får kolla om den finns som ljudbok också. Är många år sedan jag läste den nu.
 
Kryssar en bok från 2021 med Morden på Österlen av Anders de la Motte och Måns Nilsson. Vilken kontrast det blev eftersom den förra deckaren jag läste också utspelade sig på Österlen. Det märks att denna är skriven av proffs. Välformulerat, intressanta karaktärer och med ett driv framåt hela tiden.
Tack för tipset, behöver en bok från 2021 :D
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 187
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 563
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp