Sommarbokbingo 2021

Jag läste ju ut Vävarnas barn och placerar den på rutan Utspelar sig före 1900. Jag läste också ut Sofie Sarenbrants första med Emma Sköld, Vila i frid, och den sätter jag på rutan Max 350 sidor.
Min bricka är spretig! Å andra sidan är nog mer mitt mål att fylla hela brickan framför att få en rad. Säger vi i alla fall! :D

skärmbild1.png
 
Jag läste ju ut Vävarnas barn och placerar den på rutan Utspelar sig före 1900. Jag läste också ut Sofie Sarenbrants första med Emma Sköld, Vila i frid, och den sätter jag på rutan Max 350 sidor.
Min bricka är spretig! Å andra sidan är nog mer mitt mål att fylla hela brickan framför att få en rad. Säger vi i alla fall! :D

Visa bifogad fil 74617
Jag har spretat så mycket att varje ruta nu ger ett bingo. Har verkligen spritt ut mig över brickan :D
 
Bingo!!

Där orginalspråket inte är på svenska eller engelska Paulo Coehlo - Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät. Jag gillade verkligen alkemisten men denna bok var bara jobbig att läsa.

Sedan blev det en riktigt klassisk tant-snusk bok i kategorin Med gult omslag - Den bästa tiden av Joan Collins 🤣. Jag håller på att rensa bland mina gamla böcker för att göra plats för nya och ramlade över denna. Den kom ut 1989 och den var bättre för typ 25år sedan när jag läste den första gången och den har inte "åldrats" med behag.
1627988112731.png
 
Min boksommar har varit lite seg men här kommer en uppdatering i bingot iaf:) Har läst Stormsystern (kryssar där en åker och badar), Skuggsystern (kryssar därmed en med minst en begravning i), Pärlsystern (utspelar sig i oceanien) samt Månsystern (kryssar del av en serie med minst 3 böcker). Alla av Lucinda Riley. Helt ok böcker.

Har även läst Fem år senare av Rebecca Serle. Skulle vara feelgood men var ganska sorglig. Superbra dock! Kryssar därför "Huvudpersonen gör ett omvälvande livsval".
Skärmklipp2.jpg
 
Jag är klar med två kryss till. "Parfymen" av Patrick Süskind för krysset där originalspråket inte är svenska eller engelska (ursprungligen på tyska), och "Klara och Solen" av Kazuo Ishiguro för krysset med en bok från 2021. Båda dessa två böcker är sådana som jag började läsa för kanske två månader sedan och som har tagit så här lång tid att slutfölja trots att de båda är hyfsat korta - hade de varit längre hade jag högst troligen inte läst klart dem. Jag tyckte inte någon av dem var särskilt bra utan snarare ganska ointressanta, definitivt inte min typ av bok. Allt som allt är de än så länge de två böcker jag läst detta året som jag tyckt minst om.
 
Peter May, Lewispjäserna, ett livsval
Del tre, se mina tidigare kryss. Hela serien präglas av att val som personer gjorde för länge sedan kommer att få stor betydelse för deras och andras liv, och påverkar avgörande händelseförlopp långt senare. Även om personerna inte i den stunden ser valen och inte inser de långtgående följderna, så tillåter jag mig att kryssa rutan omvälvande livsval pga. fokuset när dåtid och nutid knyts ihop i slutet av boken.
 
9. Kryssar "går och badar": Solkräm, grillspett och en grekisk gud av Maria Fallström. Riktigt usel "feel good" roman. Handlingen var som en sliskig romanvariant på de hästberättelser jag skrev i mellanstadiet på svenskan, typ där författaren hittade en övergiven vanvårdade häst i skogen som den tog hem, red in och sen vann alla tävlingar på. De sjuka är att den ändå fått hyfsade poäng på storytel (3.9), kan aldrig mer lita på poängsystemet där tydligen..

10. Kryssar "minst en begravning": Oskyldigt dömd av Laila Brenden. Andra delen i hennes serie Fjällsystrar. Sämre än den första, så trist. När jag lyssnade på den undrade jag om jag fortfarande var så traumatiserad efter "Sockerormen" som var så fängslande och bra skriven att jag skulle behöva ta ett läsuppehåll på obestämd tid.

11. Men så hittade jag "Ladan Brann och morsan dansade till Ricky Martin" av Alex Brennheden och kan nu kryssa "en favorit". Jag kunde ju inte kalla Sockerormen en ny favorit pga av att den var så hemsk att man inte kan kalla det favorit men denna bok kan man faktiskt kalla en ny favorit. Den var en käckt skriven, humoristisk och samtidigt allvarlig biografi med hög igenkänning om hur det var att växa upp på 90 talet.
 

Bifogade filer

  • 20210804_234205.jpg
    20210804_234205.jpg
    64,6 KB · Visningar: 4
Läser just nu Nattens Oönskade Fjärilar av Carola Segerlund. Jag tänkte att den skulle passa i rutan "en som utspelar sig före 1900", men den handlar om år 1909.... :nailbiting: Så den får passa in någon annanstans i stället.... :D Samtidigt läser jag Vecka 36 av Sofie Sarenbrant. Får se vad någonstans den kan passa in i bingot!
 
Jag kryssar Med brev eller dagboksanteckningar med Paus i karriären av Maria Parkhede.

Tja, man har läst det förr. Stressad katrärkvinna tröttnar på jobbet och stan och flyr ut på landet. Inget nytt, men jag gillade den :).
 

Bifogade filer

  • 20210805_162214.jpg
    20210805_162214.jpg
    93,3 KB · Visningar: 7
Jag kryssar max 350 sidor med Vid horisonten av Nora Roberts.

Den är 349 sidor 😅👍.

Jag gillar NR:s böcker. Detta är fjärde och sista delen i serien om Chesapeake Bay. Handlar om Seth, som nu är vuxen. Tidigare har man fått följa hans trassliga barndom.
 

Bifogade filer

  • 20210807_181722.jpg
    20210807_181722.jpg
    94,2 KB · Visningar: 5
Läser just nu Nattens Oönskade Fjärilar av Carola Segerlund. Jag tänkte att den skulle passa i rutan "en som utspelar sig före 1900", men den handlar om år 1909.... :nailbiting: Så den får passa in någon annanstans i stället.... :D Samtidigt läser jag Vecka 36 av Sofie Sarenbrant. Får se vad någonstans den kan passa in i bingot!
Om du inte har kryssat i rutan att någon annan läst boken i detta kryss, så har jag läst vecka 36 :)

Själv har jag läst ut en bok till av Sarenbrant som jag har för mig jag la på valfri? Eller ja, får kolla sedan och uppdatera. Fast det skrev jag kanske. Efter den lyssnade jag på en till som jag ännu inte placerat ut, men tänkte fult omslag.
Lyssnar nu på en av den danska författaren som tidigare, som utspelar sig på Grönland, kan författaren heta typ Mads Peder Nordbro eller något åt det hållet? Jag uppdaterar sedan, orkar inte nu .... :o
 
bokbingo.png

Ett par kryss till för mig. :)

Mari Jungstedt - Där den sista lampan lyser som en som inte börjar i början av berättelsen. Jag tycker jättemycket om Knutasdeckarna och tyckte att den här var lika bra som vanligt. Dock gillade jag inte Knutas/Karininnehållet i den här boken.

Jens Lapidus - Paradis City som en från 2021. Jag höll på att lägga ifrån mig boken på första sidan då jag är allergisk mot urkonstigt språk men min man som läst den innan sa att det bara var i början han använde kolon i varenda mening. Själva innehållet var bra och spännande! Dock inte i närheten av hans tidigare böcker.
 
Sätter ett kryss på Titel på minst 5 ord med Jonas Gardells bok Till minne av en villkorslös kärlek. Tack och lov att jag har lyssnat på den, har jag läst hade jag nog slutat men nu blev det mer som en radioteater, men den är annorlunda och jag vet inte riktigt vad jag egentligen tycker om den.
Sen kryssar jag även En där de äter choklad, Bokhandeln för ensamma hjärtan av Annie Darling, den var verkligen inte för mig, det var länge sedan jag störde mig så mycket på samtliga personer i boken och vad de gör.
Det gör att jag även får in ett bingo! :) Tycker även att jag har läst lite för lite i år men å andra sidan har jag lyssnat på betydligt många fler sommarpratare än vad jag brukar hinna så det kanske jämnar ut sig. :)
 
Två nya kryss från mig.

Midsommarblot av Ewa Klingberg där huvudpersonen gör ett omvälvande livsval. Man får väl säga att dra till Australien som 16-åring och lämna sin pappa är ett omvälvande livsval. Jag har läst en hel del av författaren innan och jag måste säga att även om jag verkligen har gillat tidigare böcker också så är detta den bästa boken jag har läst av henne. Den här hade en allvarlig sida som verkligen gick på djupet. Jag verkligen rös i vissa delar av berättelsen det var en verkligt detaljerad beskrivning av en mycket otäck händelse som gjorde att jag fick ett obehag i kroppen Klart läsvärd och jag rekommenderar den verkligen, finns även lite hästar med i historien även om det inte är själva huvudhistorien.

midsommarblot.jpg



Den andra är en bok av Susanne Fellbrink som heter Än klämtar klockan. Den boken kryssar jag på en som inte börjar i början av berättelsen. Det är en skickligt uppbyggd historia om människor som blir fast på ett hotell under nyårsfirande på grund av rasande snöstorm. På hotellet händer fruktansvärda saker. Den fick mig också att få en tankeställare kring talangprogram liknande idol då det är en del av boken hur mixedtv beter sig mot deltagare i en dokusåpa som liknar Idol där unga människor vill bli kända för sin musik. Dock hoppas jag att Idol inte ens är i närheten av att behandla sina deltagare så illa som de gör i den här boken det här var mycket vidrigare. Trots att det är en bra bok och bra berättelse så tillltalade den inte riktigt mig, tycker den tar lite för mycket genvägar i slutet av boken för att få ihop berättelsen och att det blir lite osannolikt i slutet. Men har man inte svårt för den sortens upplösningar så får jag ändå rekommendera den för den har ett bra driv genom hela boken.

iu
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
9 176
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp