Sommarbokbingo 2021

Fem nya kryss från mig!

Del av en serie på minst 3 böcker: The Seven Sisters av Lucinda Riley. Den här läste jag som ljudbok och tyckte den var fantastisk både sett till historia och uppläsning. Döm då av min förvåning, och besvikelse, när jag glatt klickar mig vidare till nästa bok i serien och inser att den är katastrofalt dåligt inläst av en helt annan person! :arghh: Jag orkade 20 minuter, sedan stod jag inte ut längre. Kanske testar den svenska inläsningen och ser om den är bättre. Hoppas det, för jag vill verkligen lyssna vidare på dessa böcker!

En på max 350 sidor: Syndabocken av Sofie Sarenbrant. Nä, det här var inte hennes bästa. Jag har tyckt att de andra böckerna om Emma Sköld varit rätt ok, men den här kändes väldigt förutsägbar och lite halvdant skriven.

En med gult omslag: Sunrise by the Sea av Jenny Colgan. En riktigt härlig feel good-bok med lite mer djup än hennes tidigare böcker (jag har dock inte läst alla). För oss som läst de andra böckerna från Mount Polbearne var det underbart att återförenas med Polly och gänget! :)

En från 2021: Händelserna på hästgården av Anna Bohlin och Ulrika Fåhraeus. Som jag skrev i den andra boktråden var jag tvungen att ta den i omgångar då jag blev så upprörd, men den var intressant och hyfsat välskriven.

En som berättas i jag-form: The Family Upstairs av Lisa Jewell. Spännande, fängslande och välskrivet - precis som vanligt från denna författare. Perfekt semesterbok för den som gillar spänningsromaner med flera lager!

Sommarbokbingo 2021 8 Aug.jpeg
 
Jag kryssar huvudpersonen gör ett omvälvande livsval med Vingården för vilda drömmar av Caroline Säfstrand.

Den handlar om huvudsakligen tre personer, vars liv vävs samman; Erica, Marcus och Lilian. Feelgood med sorgkant som utspelar sig på en vingård i Skåne.
Jag gillar den, har läst alla tidigare böcker av författaren :).
 

Bifogade filer

  • 20210810_130102.jpg
    20210810_130102.jpg
    94 KB · Visningar: 14
Två kryss till klara nu :up:

"Dead Heat" av Bronwyn Parry, för en bok som utspelar sig i Oceanien. En romantic suspense bok som utspelar sig i New South Wales. Jag har läst några andra böcker av Parry som jag tyckte om, och jag tyckte även att denna var bra (och har lagt till nästa bok i serien i min att-läsa-lista). Jag har inte läst så många böcker från australiska författare, men Parry är en av mina favoriter än så länge bland de få australiska författare jag läst böcker från. Det största problemet är att få tag på dem. Det är inte böcker som finns på något bibliotek i Sverige, och det är inte tillräckligt stort intresse för böckerna att det känns som om det är lönt att be dem köpa in böckerna. Utöver det så är pappersversionen ändå "tillfälligt slut", och det gick inte köpa till min Kindle eftersom jag inte bor i Australien och kan använda deras Amazon för eböcker. Så det blev att starta upp en gammal surfplatta (som har väldigt irriterande, flimrande ljus, men mobilskärmen tycker jag blir för liten) och köpa den som ebok från Bokus istället (vilket tyvärr krånglade en del).

"Starta med får" av Nils-Åke Fag, för en bok som har en författare med Å i namnet. Som man hör på titeln så är det en bok som introducerar om man är intresserad av att köpa och har får. En kort och lättläst bok som var intressant, men ibland lite uppradande i skrivsättet. Det kändes i alla fall som om den lyckades med det den ville åstadkomma - ge läsaren basic info om saker att tänka på om man funderar på att skaffa får.
 
Tre kryss ger ett bingo!
Från 2021: Dödande lögner av Anna Sellberg. Fjärde boken om veterinären Vendela som råkar ut för allt möjligt. Trevliga deckare med hästar, vilket inte är konstigt när författaren är fd bukefalist :D
Där de äter choklad: Hollowpox av Jessica Townsend. Tredje boken i Nevermoore-serien om Morrigan Crow. Det är en fantastisk fantasy serie skriven för barn i 10-årsåldern men läses med fördel även av vuxna. Den värld som beskrivs är nästan mer fantastisk än Harry Potter, och då är jag ändå en stor Potterhead. Rekommenderas varmt!!
Fult omslag: Je m'appelle Agneta av Emma Hamberg. Den har recenserats flera gånger här i tråden och jag instämmer med hyllningarna. Den är varm, rolig, känslosam, äkta, skruvad och mycket mer! :up:
Skärmklipp.JPG
 
Tre kryss ger ett bingo!
Från 2021: Dödande lögner av Anna Sellberg. Fjärde boken om veterinären Vendela som råkar ut för allt möjligt. Trevliga deckare med hästar, vilket inte är konstigt när författaren är fd bukefalist :D
Där de äter choklad: Hollowpox av Jessica Townsend. Tredje boken i Nevermoore-serien om Morrigan Crow. Det är en fantastisk fantasy serie skriven för barn i 10-årsåldern men läses med fördel även av vuxna. Den värld som beskrivs är nästan mer fantastisk än Harry Potter, och då är jag ändå en stor Potterhead. Rekommenderas varmt!!
Fult omslag: Je m'appelle Agneta av Emma Hamberg. Den har recenserats flera gånger här i tråden och jag instämmer med hyllningarna. Den är varm, rolig, känslosam, äkta, skruvad och mycket mer! :up:
Visa bifogad fil 75219
Lyssnar du eller finns Anna Sellberg som böcker nu? Jag läste den första för några år sedan men då fanns uppföljande bara som ljudbok eller e-bok och jag vill läsa vanliga böcker.
 
Tre kryss ger ett bingo!
Från 2021: Dödande lögner av Anna Sellberg. Fjärde boken om veterinären Vendela som råkar ut för allt möjligt. Trevliga deckare med hästar, vilket inte är konstigt när författaren är fd bukefalist :D
Där de äter choklad: Hollowpox av Jessica Townsend. Tredje boken i Nevermoore-serien om Morrigan Crow. Det är en fantastisk fantasy serie skriven för barn i 10-årsåldern men läses med fördel även av vuxna. Den värld som beskrivs är nästan mer fantastisk än Harry Potter, och då är jag ändå en stor Potterhead. Rekommenderas varmt!!
Fult omslag: Je m'appelle Agneta av Emma Hamberg. Den har recenserats flera gånger här i tråden och jag instämmer med hyllningarna. Den är varm, rolig, känslosam, äkta, skruvad och mycket mer! :up:
Visa bifogad fil 75219

Åh, visst är det Anna Sellberg som skrivit hästböcker för ungdomar också? Isåfall vill jag läsa hennes vuxenböcker!

Och den där Agneta-boken kanske man skulle ta och läsa också då....

------

Jag kryssar min valfria bok med Bara ett offer - Kicki Sehlstedt.
Det är tredje boken i en serie, jag har läst de föregående. Handlar om två starka kvinnor, en journalist och en kriminolog. De är "mörka" och denna handlar om metoo. Jag brukar inte läsa såhär "mörka" böcker, men de är väldigt tänkvärda och lärorika också, kring trafficking, metoo och flyktingars situation.
 

Bifogade filer

  • 20210812_124825.jpg
    20210812_124825.jpg
    94,6 KB · Visningar: 8
Jag kryssar "del av serie på minst tre böcker" med Cold Case - Försvunnen av Tina Frennstedt.
Första delen i en för mig ny deckarserie. Ett gammalt och ett nytt fall vävs samman och Tess, chefen för Malmös coldcase-grupp blir inblandad i båda. Mycket bra, kommer definitivt läsa fortsättningen.
 
Åh, visst är det Anna Sellberg som skrivit hästböcker för ungdomar också? Isåfall vill jag läsa hennes vuxenböcker!

Och den där Agneta-boken kanske man skulle ta och läsa också då....

------

Jag kryssar min valfria bok med Bara ett offer - Kicki Sehlstedt.
Det är tredje boken i en serie, jag har läst de föregående. Handlar om två starka kvinnor, en journalist och en kriminolog. De är "mörka" och denna handlar om metoo. Jag brukar inte läsa såhär "mörka" böcker, men de är väldigt tänkvärda och lärorika också, kring trafficking, metoo och flyktingars situation.
Ja det tror jag att hon gör :)
 
Ett kryss till.

En som berättas i jag-form. A taste of home av Heidi Swain. Handlar om Fliss, som när hennes mamma dör går ett brev där mamman berättar om gården i England där hon vuxit upp och sin pappa som Fliss inte kände till. Hon lämnar sitt liv i Italien och reser till England för att söks upp sin morfar och hitta sina rötter.
20210814_183218.jpg
 
2 nya kryss och brickan börjar bli full :D
Bok med lång titel: Att uppfinna världen - hur historiens största feltänk satte käppar i hjulet av Katrine Marcal. Otroligt intressant bok om innovationer och hur det kommer sig att vi skickade människor till månen innan vi kom på att sätta hjul på resväskan.

Bok med människor på omslaget: Den Franska Fotografen av Natasha Lester. En ny favorit även om jag tyckte sista 2 kapitlen mer eller mindre forcerades, hade gärna sett lite mer djupare berättelse i dem. Handlar om en kvinnlig amerikansk krigskorrespondenter under andra världskriget som vävs ihop med personer i nutiden. Huvudpersonen är löst baserad på en verklig person, men väldigt detaljrikt information om hur verkligheten för dessa kvinnor såg ut. Flera verkliga kvinnliga krigskorrespondenter förekommer i boken oxå.

1629124876912.png
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
12 341
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 615
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp