Sommarbokbingo 2021

Kryssar "valfri bok" med Cold Case - Väg 9 av Tina Frennstedt. Andra delen i en deckarserie som jag verkligen gillar.
Tack för tipset om dessa, har precis läst första boken och har andra på vänt! Riktigt bra, tycker jag. Läste också att det tydligen ska bli en serie genom Anagram, samma produktionsbolag som gjort Tunna blå linjen. Kan nog bli bra :up:
 
Nästa kryss, en titel på minst 5 ord.

Hollowpox: Morrigan Crow & Wundjurens mörka gåta av Jessica Townsend.

Också mycket bra bok som riktar sig till lite äldre barn, unga tonåringar. Magi och galna äventyr.

20210831_112247.jpg
 
Trippeluppdatering verkar vara min grej :D
Brev eller dagboksanteckningar: Dina brev lägger jag under madrassen av Astrid Lindgren och Sara Schwardt. En mycket intressant brevväxling mellan Sara, en strulig flicka som växer upp och under tiden får stöd av Astrid genom brev. De träffades aldrig, men brevväxlade i ca 20 år.
Författare med Å i namnet: Döden går på visning av Anders de la Motte och Måns Nilsson. Del ett i Morden på Österlen. Sån där myspysig deckare som jag gillar! :up: lite "enklare" än dela Mottes årstidsserie som jag älskar, men helt klart läsvärd!
En som berättas i jag-form: En gyllene bur: en sann historia av Carmen Bin Laden. Mycket intressant självbiografi om hur det var att gifta in sig i klanen Bin Laden, ha ett överflöd av pengar men ändå vara fängslad i sitt hem som kvinna i Saudiarabien. Och hur det var att ha namnet Bin Laden efter 9/11. Carmen gifte sig med en av Usamas väldigt många bröder. Muhammed Bin Laden hade 22 fruar så det är en ganska stor syskonskara. Det är lite mycket olika namn ibland, men den är ändå informativ och bra :up:
Skärmklipp.JPG
 
De bortglömda namnens bok blev den som jag kryssade "som inte börjar i början av berättelsen med". Boken börjar år 2005, men den största delen av handlingen är en tillbakablick till andra världskriget. Vilken helt suverän bok. Spännande, gripande och med beskrivningar som gjorde att man bara sögs in i handlingen...... :heart
 
Nu ni!
Har inte skrivit nåt om mina lästa böcker i tråden, men ikväll är det dags.
IMG_20210831_225058_5~2.jpg
Där någon badar:
Skogens systrar - Petrus Dahlin
Överraskad och på väg att läsa nästa del.

Titel på minst fem ord:
Hormonstark: ta kontroll över dina hormoner och bli ditt bästa jag - Martina Johansson
Författaren är duktig på att sätta ord på det andra försökt förmedla tidigare. Välskriven.

Del av serie:
Svalans torn - Andrzej Sapkowski
Ännu en bok om Häxkarlen (The Witcher) och hans vänner.

Huvudpersonen gör omvälvande livsval:
Parasjalkainen laivanvarustaja - Arto Paasilinna
Handlar om en redare som gör en hel del livsomvälvande val i en komedi med nostalgi (om tider utan sociala medier, smarta telefoner eller datorer i hemmen).
Har letat efter en svensk titel, men den verkar inte ha översatts.
 
Dödlig dressyr av Anna Sellberg får bli mitt kryss på max 350 sidor. Hittar inga uppgifter om hur många sidor den innehåller då jag lyssnat på den, men den är så pass kort som ljudbok att den inte kan vara så lång.

20210901_075630.jpg
 
Fortsätter med Anna Sellberg. Dödande lögner fick bli min valfria bok eftersom jag inte lyckas få in den på någon annan ruta. Därmed får jag bingo. :up:

Visa bifogad fil 76300

Kul att du läst Anna Sellberg. Jag läste den första efter tips här.
Tyckte den var lite dyster, men det verkar som om de som följer är bra då eftersom du fortsatt? :) Jag ska nog ta och läsa de andra också.

------

Mitt nyaste kryss blir En ny favorit
med Sommar i strandhuset av Veronica Henry.
Först hade jag tänkt mig den som en bok från vad läser vi nu-tråden, men sen såg jag att jag mindes fel och det inte var där jag sett den...
Men ny favorit kan också passa ganska bra. Jag kände med personerna i boken och fick tårar i ögonen vid flera tillfällen. En feelgood-bok. Om en tjej som ska gifta sig och mtp det känner att hon vill få lösa lite frågor kring sitt förflutna.

Men en fråga - såg orden "tajmer" och "stajlist" i boken. Är detta nya vedertagna stavningar (av stylist och timer menar jag)? Aldrig stött på dem tidigare.
 

Bifogade filer

  • 20210901_191234.jpg
    20210901_191234.jpg
    88,1 KB · Visningar: 2
Kul att du läst Anna Sellberg. Jag läste den första efter tips här.
Tyckte den var lite dyster, men det verkar som om de som följer är bra då eftersom du fortsatt? :) Jag ska nog ta och läsa de andra också.

------

Mitt nyaste kryss blir En ny favorit
med Sommar i strandhuset av Veronica Henry.
Först hade jag tänkt mig den som en bok från vad läser vi nu-tråden, men sen såg jag att jag mindes fel och det inte var där jag sett den...
Men ny favorit kan också passa ganska bra. Jag kände med personerna i boken och fick tårar i ögonen vid flera tillfällen. En feelgood-bok. Om en tjej som ska gifta sig och mtp det känner att hon vill få lösa lite frågor kring sitt förflutna.

Men en fråga - såg orden "tajmer" och "stajlist" i boken. Är detta nya vedertagna stavningar (av stylist och timer menar jag)? Aldrig stött på dem tidigare.
"Stajlist" fick jag faktiskt upp:
https://svenska.se/saol/?sok=stajlist

Men "tajmer" känns väldigt mysko.... O_o ?
 
Har lyssnat på "Tusen strålande solar" och lägger den på gult omslag.
Tyckte om den, lite lång tidvis, kanske för att jag ville veta vad som skulle hända? Slutade nog lite väl kort för mig, kunde inte låta bli att tänka "Men mer då?"

Det var min bok nummer 30 för i år vilket innebär att mitt nyårslöfte om 30 böcker numera anses uppfyllt! :)

Nu vet jag inte riktigt vilken jag ska lyssna på. Behöver lyssna antingen på en som innehåller en levande person eller en från 2021.


skärmbild.png
 
Kryssar utspelar sig i Oceanien med Jag utan dig av Kelly Rimmer.

Rekommenderas! Jag tyckte den var jättefin. Den handlar om Lilah och Callum som möts på färjan mellan Sydney och förorten Manly. De blir kära, men Lilah bär på en hemlighet...
 

Bifogade filer

  • 20210902_205752.jpg
    20210902_205752.jpg
    89,5 KB · Visningar: 2
Har lyssnat på "Tusen strålande solar" och lägger den på gult omslag.
Tyckte om den, lite lång tidvis, kanske för att jag ville veta vad som skulle hända? Slutade nog lite väl kort för mig, kunde inte låta bli att tänka "Men mer då?"

Det var min bok nummer 30 för i år vilket innebär att mitt nyårslöfte om 30 böcker numera anses uppfyllt! :)

Nu vet jag inte riktigt vilken jag ska lyssna på. Behöver lyssna antingen på en som innehåller en levande person eller en från 2021.


Visa bifogad fil 76365

Jag måste ju då rekommendera Je m'appelle Agneta som är från 2021 om du inte redan läst den. Den är riktigt bra!
 
Jag kryssar andra boken i Seven Sisters-serien, Stormsystern, som "en som utspelar sig före 1900". Jag blev inte alls lika förtjust i den här som i den första boken, men det kan också bero på att det började dåligt rent tekniskt sett... Jag föredrar att lyssna på engelska men den engelska inläsningen var fruktansvärt dålig, så därför blev jag "tvungen" att lyssna på svenska vilket jag inte gillar. Stör mig mycket mer på uttal, intonation och nyanser när det är på svenska. Själva historien var inte heller sådär överdrivet spännande tyckte jag, och det kändes som att boken gott kunde ha varit typ 100 sidor kortare. Nja, ingen höjdare!

Sommarbokbingo 2021 22 Aug.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
479
· Visningar
12 291
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 615
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp