Sommarbokbingo 2021

Är det nån som tänkt läsa Sofie Sarenbrandts senaste, Skyddsängeln? Jag har precis läst ut den och den skulle passa på en som någon annan läst i bokbingot :devil::p
 
07C47A55-8998-4996-BD4E-356817AEFF07.png

Två kryss till. Den jag ville ha av Sheila O’flanagan kryssar den på en med fult omslag. Andra krysset en bok där originalspråket inte är svenska eller engelska Skeppet av Stefán Máni.
 
Mitt första bingo 😊.
Kryssar där någon åker och badar med En sommar att minnas - Elin Hilderbrand.

Först när jag började läsa tyckte jag inte alls att den verkade bra. Men jag fortsatte eftersom jag inte hade någon annan bok hemma.
Och tja, det är väl inte den bästa boken jag läst eller någon jättestor läsupplevelse, men helt okej! Jag kan ha lite svårt för den här typen av böcker, det här att det känns typ... jag vet inte, halvt om halvt på skämt och halvt om halvt allvarligt?
Men som sagt, helt ok ändå.
Den handlar iaf om fyra kvinnor, en mamma, hennes syster och mammans döttrar, som åker till sitt sommarhus där de inte varit på många år. Ena dottern har ställt in sitt bröllop och mår inte bra och det blir enomvälvande sommar.
 

Bifogade filer

  • 20210817_175508.jpg
    20210817_175508.jpg
    85,8 KB · Visningar: 7
Fortfarande inget bingo - väldigt spridda skurar..... :p Jag fattas minst två kryss på varje rad.

Nu kryssar jag "en på max 350 sidor" med I stället för dig av Sofie Sarenbrant. Inte hennes bästa, om ni frågar mig. Den kändes....jag vet inte....lite för overklig..... Inte riktigt trovärdig tyvärr.
 
Stefan Brink, Vikingarnas slavar. Den Nordiska träldomen under yngre järnålder och äldsta medeltid, Utspelar sig före 1900.
Sammanställer en mängd olika källtyper för att undersöka i vilken utsträckning det fanns slavar och vilken roll de hade i det vikingatida Norden. Gör upp med gamla myter och påpekar att man måste diskutera vad som menas med en slav för det kan se olika ut beroende på hur hela samhällsordningen och produktionsformerna fungerar.

I Norden var ofri troligen en juridiska status som innebar att man var underordnad en husbonde/herre som förde ens talan och ansvarade för en gentemot övriga samhället. Men den sociala statusen hängde inte nödvändigtvis ihop med om en var fri/ofri utan kunde variera utifrån andra kriterier. Ofria behövde inte vara piskade arbetsträlar, de kunde ha roller som liknade en landbo eller vara tjänare med visst självständigt ansvar. Merparten av de slavar som tillfångatogs under vikingarnas räder var handelsvaror som såldes utomlands för att ge pengar.

Sharon Molem, De sjukaste överlever. Om goda virus, hoppande gener och egenskaper som går i arv, Titel med 5 ord.
Populärt skriven bok om arv och gener med fokus på hur och varför vi ärver egenskaper söm gör oss sjuka. Kort sammanfattat så kan något ge överlevnadsvärde på kort sikt och då prioriterar evolutionen det även om det även kan göra oss sjuka på lång sikt.

Det finns teorier om att avvikelsen som ger diabetes idag kunde underlätta att överleva kyligt istidsklimat, att någon defekt på blodkropparna är ogynnsam för malariamyggorna, att genen som i dubbla upplagor ger cystisk fibros i enkel upplaga ger visst skydd mot TBC osv. Även epigenitik beskrivs t.ex. hur moderns och mormoderns näringsintag påverkar barnets ämnesomsättning som ett skydd mot svält, att krig påverkar könsfördelningen på de nyfödda barnen osv.
 
12. Kryssar "Oceanien" ; Kärleksrutten- Nya Zeeland av Caroline Twamley. Läs inte! Hade aldrig läst klart den om det inte vore för att det vore slöseri med ett kryss :crazy:

13. Kryssar "från 2021"- med boken "Katthotellet vid kusten" av Jessica Devert. Helt okej feelgood!

14. Kryssar en där de äter Choklad- med boken "Jag lämnar ekorrhjulet" av Åsa Axelsson. Skulle kryssa en "författare med Å" med denna bok men så käkade de choklad i den :banana:. Mycket intressant bok som verkligen gav en tankeställare. Rekommenderas!

15. Kryssar "serie med minst tre böcker" - "Många lögner små"-av Annika Estassy. Bok tre i en feelgoodserie. Ganska trivsam!
 

Bifogade filer

  • 20210822_224112.jpg
    20210822_224112.jpg
    70,1 KB · Visningar: 3
Jag läste ut Vargen av Katarina Wennstam tidigare idag och kryssar den som "Valfri bok". Jag har inte läst något av den författaren tidigare men följer henne på Instagram och uppskattar där hennes skarpa analyser och slagkraftiga formuleringar som fullkomligen osar av feminism och en vilja att förändra. Blev väldigt glad att upptäcka att en hel del av den varan tycks återfinnas även i hennes böcker, så jag kommer definitivt att läsa fler!
Sommarbokbingo 2021 22 Aug.jpeg


Nu ska jag leta upp nån kul bok som någon annan läst i detta kryss så blir det snart bingo för mig med! :)
 
Jag kryssar Som någon redan läst i detta kryss med Ewa Klingberg-Midsommarblot

Kul med lite omväxling när det var en 60-årig man som var huvudperson.
I övrigt ja en helt okej bok, inte wow, men kan tänka mig att läsa de andra, detta är första boken i en liten serie.
Handlar om att huvudpersonen Niklas far går bort och Niklas börjar nysta i ett gammalt fall han skrev om. Fallet rör också hans äldre halvsyster, som han inte haft kontakt med på 55 år, då hon lämnade Sverige.
 

Bifogade filer

  • 20210823_143215.jpg
    20210823_143215.jpg
    86,9 KB · Visningar: 5
Bild1.png

Med fult omslag platsar "Visning pågår" av Sofie Sarenbrant och äntligen på rutan med där annat språk än svenska eller engelska placerar jag då "Mannen från Thule" av Mads Peder Nordbro. "Visning pågår" var faktiskt inte riktigt bra får jag erkänna. Tyckte den var lite ...osannolik. Lite... lite... tja, sådär svenskt tramsig, som när man försöker göra en deckare likt britterna tex.

Men även om "Mannen från Thule" kan ha varit lite överdriven (haha, milt uttryckt) emellanåt så tyckte jag om den. Den var väldigt speciell och inte helt trovärdig kanske, men å andra sidan tror jag att det beror på att det utspelar sig på Grönland och det ska ju mest bara vara vackert och trevligt. Typ. Svårt att föreställa sig gruvligheter. Och samtidigt var den som en spark på smalbenet om att "Du, även här förekommer gruvligheter". Men jag tyckte ändå om den. Jag skulle kunna anmärka på språket lite grann. Och ändå tyckte jag om den. Hur jag än vänder och vrider på det, så tyckte jag om en medelmåttig bok som skulle få 3 av 5 bokmärken av mig. Det är inte varje dag man läser en bok där handlingen utspelar sig på Grönland, där en av huvudpersonerna är en kvinna som inte har ett hårstrå på kroppen och är helt tatuerad överallt och bär runt på ett gevär vart hon än går, och där livet skiljer sig från mitt ganska radikalt. Helt klart en frisk fläkt bland "gubbdeckarna"!! Och jag gillar friska fläktar på det viset.
 
Ny Bingo då jag kryssar rutan "En som berättas i jag-form" - Jonas Eckel av Karin Fossum, en bok som som inte lämnar något avtryck och som även hade passat i max 350 sidor och fult omslag.
 
EAEC5F62-980F-499B-BF10-029D3B352C87.jpeg

Min underbara fru på psyket av Mark Lukach kryssar jag på ”där någon åker och badar” och Händelserna på hästgården av Anna Bohlin och Ulrika Fåhraeus kryssar jag på ”från 2021”
 
Jag är klar med tre kryss till, två kvar nu innan hela brickan är kryssad :D

"A Time of Gifts" av Patrick Leigh Fermor, för krysset med en bok med brev- eller dagboksanteckningar. Boken handlar om första biten på en resa till fots som Patrick gjorde på 30-talet som 19-åring, mellan England och Konstantinopel/Istanbul. Den här första bokan handlar om från London till att han kommer in i Ungern, och berättar lite om var han gick, beskrivningar av platser/folk etc. Trevlig bok, men jag hade den som fjärrlån från biblioteket vilket gjorde att jag hade en strikt deadline på när den skulle vara färdigläst eftersom det inte gick att låna om etc. (eller ja, det går ju om man ber dem låna den igen, och det går ju köpa den också). Och det här är en bok som jag tror att man får mer utdelning av om man faktiskt tar sin tid och kollar upp namn, platser, pjäser, målningar etc. som nämns - men det tar en evighet att bli klar med boken om man ska kolla upp alla :p Google var redan välanvänt även om jag inte kollade upp varenda sak som nämndes som jag inte var helt hundra på ;)

"Vem har sagt något om kärlek" av Elaf Ali, för krysset med en bok där en verklig person figurerar. Boken handlar om Elafs uppväxt i en familj som flytt till Sverige från Irak och där starka hedersnormer styrt uppväxten, vilka hon nu tagit sig bort från. Mycket intressant bok om hederskultur som jag definitivt rekommenderar er att läsa! (ganska kort och snabbläst)

"The Soulmate Equation" av Christina Lauren, för krysset med en bok med gult omslag. En contemporary romance (dvs romantisk bok som utspelar sig i nutid) som handlar om en ensamstående mamma som en sen kväll skriver upp sig för en dejtingapp där man får förslag på vem man ska dejta utifrån DNA matchning. En trevlig bok :)
 
Maria Turtschaninoff, Arra, tips från boktråden
Tänkte jag skulle ta något som var lite annat än jag brukar läsa. Räknas väl som YA och fantasy-facket antar jag (?) men jag uppfattar den egentligen som en väldigt klassisk saga. Om den fattiga flickan och den goda prinsen. Den är så välskriven att det blir en njutning att lyssna på berättelsen. Tänk om det hade funnits sådana kvinnoroller i böckerna när jag var ung. Den hunsade och tystade flickan som innerst inne är stark och med tiden finner sin röst och agerar kraftfullt. Rekommenderas!
 
Wundersmeden- Morrigan Crow och den hemliga kraften av Jessica Townsend. Kryssar den som en med människor på omslaget. Mycket bra bok, synd bara att det var så länge sedan jag läste den första att jag helt glömt bort vad som händer i den. Ger mig direkt i kast med del tre.

20210829_160749.jpg
 
Nästa kryss blir en från 2021. Rule of Wolves av Leigh Bardugo. Älskar hennes böcker om Grisha. Har dragit ut på den här så länge som möjligt eftersom jag inte ville att den skulle ta slut. Nu tror jag att jag tänker börja om med hennes böcker från början.

20210829_171806.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
478
· Visningar
12 276
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 613
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp