Sommarbokbingo 2021

Bingo!!!!

Jäkla prestationsprinsessa
Jag kände mig tvingad till att läsa och jobba för bingo.

vilken tur att jag läste den här.
Dagens boktips! Hemmasittare av Nadia Yllner.
Vi har krigat, vi har kämpat, vi har pratat, jag har vänner som har delat med sig av tips och råd genom dessa svåra år. Här kommer några generella tips om ditt barn håller på att fastna hemma.
1 betyg kan man alltid läsa upp senare men det är svårare att laga trasiga barn.
2 Lyssna på ditt barn det är viktigt att inte genast försöka lösa problemen utan lyssna.
3 Ta hjälp av skolan berätta hur ditt barn mår i skolan och försök utverka en plan. Dokumentera mötena!
4 stå på dig prata med skolan hur vi ska gå vidare och göra nya planer. Utvärdering varje vecka är bra!
5 sök stöd hos andra föräldrar. Tex finns facebookgrupper.
6 satsa på positiv och kravlös samvaro som barnet gillar.
7 vänta inte. Ta tag i det när barnen är små.
8 Se helheten och kartlägg och samarbeta skriv dagbok. Skola, psykiatri och socialtjänst ska vara projektledare. Våga ta ett kliv tillbaka var inte en duktig flicka/man det sabbar mer än det bygger.
Jag finns här om du vill bolla tankar och idéer!
Skrev jag precis på min Instagram.

På riktigt satt jag med min olästa påse med böcker och försökte passa in dom i krysset för att kunna läsa i rätt ordning för bästa bingo resultat! Skäms och backa prestationsprinsessan resten av sommaren ska jag bara njuta. Och läsa när andan faller på!
 

Bifogade filer

  • 02EDE571-D5CE-4772-9C09-41C68CA978BD.jpeg
    02EDE571-D5CE-4772-9C09-41C68CA978BD.jpeg
    90,8 KB · Visningar: 14
Bingo!!!!

Jäkla prestationsprinsessa
Jag kände mig tvingad till att läsa och jobba för bingo.

vilken tur att jag läste den här.
Dagens boktips! Hemmasittare av Nadia Yllner.
Vi har krigat, vi har kämpat, vi har pratat, jag har vänner som har delat med sig av tips och råd genom dessa svåra år. Här kommer några generella tips om ditt barn håller på att fastna hemma.
1 betyg kan man alltid läsa upp senare men det är svårare att laga trasiga barn.
2 Lyssna på ditt barn det är viktigt att inte genast försöka lösa problemen utan lyssna.
3 Ta hjälp av skolan berätta hur ditt barn mår i skolan och försök utverka en plan. Dokumentera mötena!
4 stå på dig prata med skolan hur vi ska gå vidare och göra nya planer. Utvärdering varje vecka är bra!
5 sök stöd hos andra föräldrar. Tex finns facebookgrupper.
6 satsa på positiv och kravlös samvaro som barnet gillar.
7 vänta inte. Ta tag i det när barnen är små.
8 Se helheten och kartlägg och samarbeta skriv dagbok. Skola, psykiatri och socialtjänst ska vara projektledare. Våga ta ett kliv tillbaka var inte en duktig flicka/man det sabbar mer än det bygger.
Jag finns här om du vill bolla tankar och idéer!
Skrev jag precis på min Instagram.

På riktigt satt jag med min olästa påse med böcker och försökte passa in dom i krysset för att kunna läsa i rätt ordning för bästa bingo resultat! Skäms och backa prestationsprinsessan resten av sommaren ska jag bara njuta. Och läsa när andan faller på!
Snyggt med trådens första bingo :banana:
 
bokbingo.png

Första uppdateringen men en hel hög lästa böcker. :p
Mari Jungstedt - Några stycken ur Knutasserien. Skulle skrivit tidigare för jag glömmer bort vad jag läst lika fort som jag stängt boken typ. Men det finns postiva sidor med det. Jag kan läsa samma serie om och om igen utan att minnas vem som är mördaren :D:angel:
Simon Häggström - I skuggan av sektor 5 som en med människor på omslaget. Tycker att hans böcker är väldigt bra. Både de två första faktaböckerna och hans andra skönlitterära. Jag har fått en helt annan bild av prostitution sedan jag läst dem. Just denna handlar om misären i Rumänien som leder till hur unga flickor hamnar i sexhandeln i Sverige.
Kicki Sehlstedt - Bara ett offer som en med minst två huvudpersoner. Är den (tredje?) boken i en riktigt bra serie. Det är två starka kvinnliga huvudpersoner. Denna bok har lite två parallella spår, ett ur en flyktings perspektiv och ett spår kring sexuella övergrepp. Svårt att beskriva utan att avslöja något. LÄS!
 
Detta chokladkryss...

Jag snubblade över att någon KÖPTE choklad. Extremt oväntat, då det refererades till ett barndomsminne i ett förord. (snudd på tveksamt att kryssa för:angel:) Men hen ÅT den inte. :arghh:
Eller hen som barn gjorde säkerligen det, men den delen av minnet var inte relevant att ta med i sammanhanget...

Och nu dyker det upp folk som DRICKER choklad i var och varannan bok. :arghh:
Eller i vart fall i två olika på kort tid.

Känns som någon naturmakt retas med mig...
 
Jag kryssar "som inte börjar i början av berättelsen" med Kirurgen av Christiaan Barnard.

Författaren är den kirurg som utförde den första hjärttransplantationen och det är mycket operationsbeskrivningar och medicinska termer i boken. Huvudpersonen är en vit man i Sydafrika som 20 år efter att ha tagit läkarexamen åter träffar en av dem han gick utbildningen med, en svart man som han även delvis växte upp med. Boken utspelar sig till största delen på 50- respektive 70-talen under apartheid vilken det märks att författaren är motståndare till. Den är skriven 1975 och det finns saker beskrivna i förbifarten som inte skulle skrivits på det sättet idag, som att lesbiska kvinnor ser ut på ett visst sätt. Och annat som var självklart för många på den tiden, som att det var ok att sjuksköterskor fick en klapp på rumpan av flirtande underläkare och att barn med Downs syndrom var mindre värda.
Två tredjedelar av boken var mycket bra, men mot slutet tappade den fart och det blev liksom inget riktigt slut. Det dyker upp en konflikt pga den svarta läkarens forskning men man får aldrig reda på lösningen.
 
Senast ändrad:
Jag har läst novellsamlingen Sagor från Rollspelsklubben som är en utveckling av podcasten Rollspelsklubben där komiker spelar Drakar och demoner, Kult och Mutant. Novellerna var i de flesta fall historier kring de karaktärer de spelat och av skiftande kvalitet, men rolig grej för trogna lyssnare och illustrationerna var väldigt fina.

Kryssar den som en med minst 2 huvudpersoner.

E62DCA48-C393-432A-970B-C8C4064DCA3A.jpeg
 
Har varit så varmt idag att jag har suttit i skuggan och läst större delen av dagen och det bleven hel bok. Kryssar "som berättas i jag-form" med Den ofrivilliga bruden av Miranda Ebrahimi.
Miranda blir bortgift i Iran som 13-åring. Ett år senare är hon i Sverige med föräldrar, bröder och maken. Och ingen gör något, det accepteras att hon är gift då det är hennes kultur. Så småningom skiljer hon sig och skriver boken, men vägen dit är lång.
 
Har varit så varmt idag att jag har suttit i skuggan och läst större delen av dagen och det bleven hel bok. Kryssar "som berättas i jag-form" med Den ofrivilliga bruden av Miranda Ebrahimi.
Miranda blir bortgift i Iran som 13-åring. Ett år senare är hon i Sverige med föräldrar, bröder och maken. Och ingen gör något, det accepteras att hon är gift då det är hennes kultur. Så småningom skiljer hon sig och skriver boken, men vägen dit är lång.
Jag tyckte mycket om den. En väldigt modig författare!
 
Idag har jag läst en mycket kort bok och kryssar "en författare med ett å i namnet" med Hur svårt kan det va'? av Eva Bodfält och Åsa Nilssone.
Beskrivs som en liten bok om pedagogik för hundinstruktörer och träningskompisar. Då jag främst var ute efter det senare blev jag lite besviken, då större delen av innehållet handlar om att vara kursledare eller instruktör. Annars var den bra och mycket kan nog överföras på andra kurser än hundkurser.
 
Jag är klar med två böcker till :up:

"The Paris Library" av Janet Skeslien Charles, för krysset där det är minst en begravning. En historisk roman som utspelar sig dels i Paris under andra världskriget och dels i Montana på 80-talet. Den handlar om en ung kvinna (Odile) i Frankrike som börjar arbeta i det amerikanska biblioteket i Paris, precis innan kriget började, och sedan om tjej som lär känna blir vän med Odile när hon är äldre och bor i USA. Jag tyckte den var bra och intressant.

"Kirskålsgrannar" av Jenny Clevström, för krysset där någon åker och badar. En feelgood-roman som utspelar sig i Skåne, med stort trädgårdsfokus. Jag tyckte den var okej men inte någon favorit, framförallt för att jag inte knöt an med huvudpersonen och störde mig lite på henne. Annars är det en passande bok att läsa denna årstiden, men det är kanske inte en bok för någon som inte alls är intresserad av trädgård.

IMG_20210620_202917_613.jpg
 
Mitt första kryss blir en bok från 2021. Har läst Mord enligt manus av Dennis Magnusson. Handlar om en manusförfattare som bor tillsammans med sin tonårsdotter. Han har inte kunnat skriva något sen hans sambo mördades och jobbar på en manusskola med undervisning och handledning av studenter. En ganska invecklad historia som bitvis var ganska bra men blev lite seg emellanåt. Omdömet är väl en helt okej bok, den har ett visst driv men kanske inte en bok jag skulle läsa om igen. Men helt okej som tidsfördriv lata sommardagar.
 
Tack ;) ! Jag funderade lite på att läsa den, men jag tror att jag väljer något annat i stället :D !
:D Alla tycker ju olika, så det kan säkert finnas personer som inte är ett dugg intresserade av trädgård som ändå tycker den är bra - men det var väldigt mycket trädgårdsfokus med blommor, äpplen, växthus, skördetävling, och med nästan all handling kopplat till trädgård på något sätt. Min mormor rekommenderade att jag skulle läsa den då hon tyckte den var jättebra, vilket jag förstår nu när jag läst den då hon utöver feelgoodböcker även älskar blommor ;)
 
Två kryss klara!
En bok med två huvudpersoner fick bli En evighet från dig av Jenny Colgan. Mysig feelgood där en sjuksköterska från London gör ett arbetsbyte med en sjukskötare i en liten by i Skottland och de lär känna varandra genom arbetet och varandras vänner. Hänger ihop med hennes tidigare böcker som utspelar sig i Kirrinfief, men är ändå fristående.
En bok med en verklig person blev Stephen Fry in america av just Stephen Fry :D han har besökt alla olika stater i USA och det här är betraktelser av dem. Så han är ju liksom huvudpersonen och författaren. Tyvärr blir det lite väl mycket till slut, men att lyssna på Stephen är ju alltid trevligt!
Skärmklipp.JPG
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 042
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
395
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 561
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp