Sommarbokbingo 2021

Bestämde mig för att läsa om Berlinerpopplarna av Anne B Ragde och den var lika bra som jag mindes den. Den handlar om tre bröder som i princip helt brutit kontakten med varandra, men som
samlas när deras mor ligger för döden. En av dem har en dotter som också reser dit för att träffa sin farmor för första, och sista, gången. Fantastiska personporträtt.

CB8AAF45-EBE0-4F37-BB76-08DE5BAD8DF7.jpeg

En av bröderna är begravningsentreprenör, så passande nog förekommer det en del begravningar.
 
Kul att det är så mycket aktivitet i tråden! :)

Jag kryssar Lite död runt ögonen av David Ärlemalm som en där huvudpersonen gör ett omvälvande livsval. Just sådana är det gott om i den här boken! Den handlar om Arto, en f.d. missbrukare som efter att ha förlorat sin fru i en överdos gör sitt bästa för att få livet på rätt köl igen för att få behålla vårdnaden om sin sjuåriga dotter. Det går inte helt enligt plan, och han lockas snart in i de mörkaste delarna av Stockholms skuggsida.

Jag var inte jätteförtjust i boken från början då den är skriven lite knepigt, men den lyckades ändå beröra mig ordentligt och jag läste de sista 100 sidorna i ett sträck i eftermiddags. Den är kort, bara 197 sidor, och även om historien lätt hade kunnat fortsätta i ett 50-tal sidor till kändes det ganska rätt att avsluta där den gjorde - trots att det var många frågor man inte fick svar på. Den rekommenderas och skulle även passa in på rutan "en där de äter choklad", "en på max 350 sidor" eller "en med gult omslag".

Sommarbokbingo 2021.jpeg
 
Jag har läst Vandrande stjärna av JMG Le Clezio. Handlar främst om Ester som är en ung judisk flicka under andra världskriget. Hon bor med sina föräldrar i den del av Frankrike som är ockuperat av Italien. När Italien kapitulerar 1943 kommer tyskarna för att ta över området och Ester flyr med sin mor till fots till Italien. Några år senare tar de sig till Israel. Då får man också lära känna Najma, en palestinsk flicka som Ester kort möter.
Boken beskriver en kort tidsperiod i taget och hoppar sedan flera år framåt, vilket gör att det känns som man missat något. Det varierar också mellan berättare och jag-form vilket jag fann lite irriterande. Historien var bra, men jag gillade inte berättarstilen.

Jsg hade tänkt kryssa den på annat orginalspråk, men på båten till Israel blir Ester bjuden på choklad av en ung man I besättningen. Och då det verkar vara ett svårt kryss väljer jag att kryssa "där de äter choklad".
 
Kryssar en bok med 2 huvudpersoner, The Surgeon av Tess Gerritsen, en deckare två av de poliser som jagar en seriemördare är huvudpersoner.

Och så bok med gult omslag:
Visa bifogad fil 72258
Mysig bok!
Jag har läst... ja lyssnat på alla i serien om poliserna av Tess Geritsen. En av mina favoritförfattare faktiskt. Vissa kan vara lite ointressantare än andra beroende på vad man är intresserad av, men jag tycker ingen av dem är dålig. Men så är jag en enkel person och orkar inte alltid med tunga böcker.
 
Jag har läst... ja lyssnat på alla i serien om poliserna av Tess Geritsen. En av mina favoritförfattare faktiskt. Vissa kan vara lite ointressantare än andra beroende på vad man är intresserad av, men jag tycker ingen av dem är dålig. Men så är jag en enkel person och orkar inte alltid med tunga böcker.
Jag såg tv-serien Rizzoli & Isles först och klarade sedan inte att läsa böckerna då de både hade likheter och var helt olika tv-serien. Men rent objektivt var de bra böcker, jag gillar i vanliga fall den typen av böcker.
 
Einar Kárason, Stormfåglar. Under 350 sidor.
En isländsk trålare befinner sig 1959 på vinterfiske i norra Atlanten och drabbas av en storm som inte verkar ha något slut. I en dramatisk berättelse på 100 sidor får vi följa besättningens kamp mot skoningslösa naturkrafter om herraväldet över båten. Skönlitterär men inspirerad av en verklig händelse. Man kommer nära personerna och kan inte släppa boken innan man vet hur det ska gå för dem.

Aisa Bibi, Dödsdömd. En verklig person
En kristen pakistansk kvinna anklagas efter en konflikt med sina grannar för att ha talat illa om Profeten. På bristfällig bevisning döms hon till döden enligt den kontroversiella hädelseparagrafen. Hennes ärende uppmärksammas av en utländsk journalist och hennas sak blir politiskt kontroversiell, både inrikes i relation till den inflytelserika islamistiska rörelsen och internationellt i relation till mänskliga rättigheter. Hon sitter fängslad i 9 år, varav en stor del i isolering för hennes egen säkerhets skull och är efter frigivningen tvungen att leva på hemlig ort utomlands. Hennes egen berättelse om allt som hände.
 
Jag såg tv-serien Rizzoli & Isles först och klarade sedan inte att läsa böckerna då de både hade likheter och var helt olika tv-serien. Men rent objektivt var de bra böcker, jag gillar i vanliga fall den typen av böcker.
Jag har inte sett serien alls så jag har ju inte den att jämföra med. Men minns när jag precis började med första boken och reagerade på namnet och sedan andra boken..."känner inte jag igen dem? Jag har ju inte läst hennes böcker förut så det kan jag ju inte. Men.... jag KÄNNER igen dem! Vad är det med min hjärna?!" Sedan en dag strax efter när jag pratade med mamma i telefon berättade hon vad hon sett på TV och det var den serien så då visste jag var jag hört namnen ifrån, serien som mamma följer ju! :D :angel:

Men böcker och serier är sällan lika och sällan lika bra så det är faktiskt flera jag inte sett serien av men ändå läst böckerna. Serien om polisen Carol Jordan och psykologen Tony Hill av Val McDermid dock har jag både läst och sett tv-versionen Mord i Sinnet av och gillar båda. Kan dock inte förstå varför hennes senaste två (?) i serien inte är översatta till svenska. Tidigare kunde jag läsa på engelska och även lyssna, men nu kan jag ju inte ens läsa längre och lyssna på engelska fixar inte hjärnan att reda ut så jag har inte kunnat "läsa" de senaste där. Likadant med Simon Becketts senaste om rättsläkaren David Hunter, som inte heller är översatt till svenska. Val McDermid är favoritförfattare och Simon Beckett också, men jag kan inte läsa/lyssna på deras böcker längre. Sorgligt faktiskt. Men Simon Beckett, sanslöst bra, jag är riktigt imponerad över hur han skriver, passar mig perfekt!
 
Jag har läst... ja lyssnat på alla i serien om poliserna av Tess Geritsen. En av mina favoritförfattare faktiskt. Vissa kan vara lite ointressantare än andra beroende på vad man är intresserad av, men jag tycker ingen av dem är dålig. Men så är jag en enkel person och orkar inte alltid med tunga böcker.
Kul, jag fick låna ett helt gäng av Rizzoli & Isles-serien av en kompis, jag har inte heller sett den på tv. Oftast tycker jag det är lika bra att inte ha gjort det, tv-formen brukar i mina ögon hålla mer än max en säsong. Ska fortsätta plöja dem sen!
 
73785B77-D855-40A0-9333-1E33E7D3017E.jpeg
Kryssar Max 350 sidor, har läst Arthur gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem. Det är en fin historia, men blev lite väl smörig. Äntligen har jag iaf pallrat mig till biblioteket så jag inte behöver rota i bokhyllan efter olästa böcker...(dom är sällan så bra).
 
Hoppar in i tråden. Har just läst Uppdrag Hail Mary. Rekommenderas till 3000%, fantastisk bok. Berättas i jag-form så jag kryssar i det.
Jättebra att du hoppade in i tråden! Nu vet jag exakt var jag ska kryssa "Uppdrag Hail Mary", a.k.a. boken som jag precis fick meddelande om att jag kan hämta på biblioteket ("En som någon annan redan läst i detta kryss" ;) )
 
Vad fint du gjort det! Hur gör du så, skriver in i bilden? Jag är ibland oteknisk....

Jag, som inte visste om jag skulle vara med, läste ju en bok med en begravning i- Glasfåglarna av Elsie Johansson. Sedan dess har jag läst ut Vecka 36 av Sofie Sarenbrant, som skulle kunna passa in på en bok med flera huvudpersoner. Och då i dag ännu en av Sofie Sarenbrant som heter Istället för dig, som skulle kunna läggas på ..... vet inte ännu, choklad tror jag, även livsval. Men den får kanske vänta. Och nu lyssnar jag på en annan lättlyssnad, Peter Robinsons Oförsiktig kärlek, som jag helt klart lägger just nu på Med fult omslag....
Får nog skriva mina böcker mer tydligt- jag som inte visste om jag skulle vara med har nu råkat läsa fyra ändå. Eller lyssnat.

Glasfåglarna av Elsie Johansson- På Begravningsrutan
Vecka 36 av Sofie Sarenbrant- På Två huvudpersonerrutan.
Istället för dig av Sofie Sarenbrant- På chokladrutan.
Sluta aldrig gå, från gatan i SaoPaolo till Vindeln i Norrland av Christina Rickardsson- På Titel med minst 5 ord.

Började på Flickan utan hud av Mads Peder Nordbo, vet inte om den är bra. Och har ännu inte kommit så långt i Peter Robinsons Oförsiktig kärlek. Blev besviken när jag såg att Alex Marwood inte har skrivit fler än de tre jag läste, alltså riktigt spännande läskiga, men flera år gamla nu. Samma med Fiona Barton som jag läst två av. Och Tess Geritsens böcker är bortplockade från Nexstory i ljudboksvarianten.... nästa hon skriver då, kommer de inte ha den i ljudbok då? VARFÖR är det så att "mina" författare inte översätts eller ljudboken inte finns eller författaren inte skriver mer? Blir knäpp.
Namnlös.png
 
Några nya kryss:
En författare med ett "å" i namnet - De Ensamma av Håkan Nesser. Två personer i samma bekantskapskrets hittas döda på samma ställe med 35års mellanrum. Helt ok bok i sig men jag stör mig otroligt mycket på att författaren skriver att det tar två timmar m bil till Strömstad från Kymlinge och 2½ från samma ställe till typ både Göteborg och Lund - kan man inte ha lite bättre koll på Sveriges Geografi....

En verklig person figurerar på något sätt - Så blev jag ett av Sveriges värsta Nättroll av Bobbo Sundgren. Bobbo gör upp med sitt förflutna som nättroll och förklarar mekanismer som ligger bakom trollande, trollfabriker och psykologin som driver trollen. Väldigt intressant att se bakom inläggen på olika forum.

Huvudpersonen gör ett livsomvälvande val - Stormvakt av Kristina Ohlsson. Kristinas nya deckarserie om August Strindberg som lämnar livet i finansbranschen i Stockholm för att öppna en second hand butik på västkusten. August anländer till Hovernäs samma dag som en kvinna försvinner och han blir indragen i fallet. Jag gillade denna bok :)

1624622478093.png
 
Tror inte jag kommer fylla brickan, men några kryss ska jag försöka få dit.

Har lyssnat på Christmas at the Island Hotel av Jenny Colgan. Kryssar den som del av en serie med minst tre böcker.

Normalt brukar jag gilla hennes böcker, men den här var ett riktigt sömnpiller.

20210625_204556.jpg
 
Även jag har läst Brunstkalendern av Emma Hamberg som bok på B. Gillar Emma Hamberg men denna har jag missat! En trevlig bok, hon skriver på ett rappt och rakt sätt som verkligen tilltalar mig. Tänkte nog ta och klämma in hennes nya som tips från boktråden sen.
 
Jag kryssar rutan "En där de äter choklad". Lika i döden av Anna Roos passade där. En deckare som jag tyckte var hyfsad. Den var spännande, men ibland kändes språket nästan lite krystat och onödigt tillkrånglat.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
468
· Visningar
11 900
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 585
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp