Sommarbokbingo 2021

Jag kryssar "från 2021" med Skuggliljan av Johanna Mo.
Andra delen av en deckarserie som utspelar sig på Öland och i Kalmar. Det börjar med ett ett försvinnande av en man och hans lille son och utvecklar sig därifrån. Jag tyckte den var mycket bra, har också läst första delen och måste nu vänta ett år på nästa. För min del som bor i Kalmar känner jag ju igen många ställen och miljöer och det bidrar säkert till jag gillar dessa böcker.
 
A93C74E1-5411-42F3-89FB-E8326FF823FD.png
Kryssar ”titel som börjar på b”. Bara på
besök av Beth O’leary, en mysig feelgood som handlar om ett barnbarn (30 års åldern) och en mormor som byter plats/liv med varandra😊 gillade den!
 
En bok som utspelar sig före 1900 blev Drottningens chirurg av Agneta Pleijel. En osammanhängande historia om en arkiater som intresserade sig för förlossningsvård i Stockholm i mitten av 1700-talet. Fick höja hastigheten för att ta mig igenom boken. Rekommenderas inte.
Skärmklipp.JPG
 
Wohooo! Hittade en bok där de faktiskt äter choklad, inte bara en gång men två :D
Valde boken pga den långa titeln och tänkte kryssa "fler än fem ord i titeln", men nu får det bli "choklad-kryss" istället:
Ett frågetecken är ett halvt hjärta av Sofia Lundgren. Lämnar inget större intryck och jag hade nog inte läst klart den om det inte var för bokkrysset.
 
Fortsätter med Ragdes serie och har läst ut Eremitkräftorna. Den tar vid direkt efter första boken och de skildrar så bra tystnadskulturen som jag tror finns i många (lantbrukar)familjer, den som gör att man fortsätter slita för någon diffus framtid som ingen egentligen pratar om. Lite mer mellanbok kanske, mörkare men fortsatt fina relationsbeskrivningar.

Passar på att kryssa chokladrutan, då det vid ett tillfälle tröstäts chokladkaka.

4A12048C-93BE-4C14-8EA3-C26AB04DF31B.jpeg
 
Kryssar för "En där en verklig person figurerar på något sätt" då jag just läst ut De sju systrarna: Maias bok av Lucinda Riley.
Kanske inte den bästa boken i världshistorien men jag fastnade i den ändå. Den verkliga person som figurerar i boken är Paul Landowski som är skulptören bakom Cristo-statyn i Rio de Janeiro.
bokbingo3.jpg
 
Kryss på bok i jag-form, men det är nästan så jag skäms eftersom även det är en i serien om Charley Davidson :D får se om jag lyckas pricka in choklad i den serien, det pratas mycket om det men än så länge har ingen ätit något :cautious:
 
Råkade sträckläsa en bok igår, det var verkligen inte meningen men jag sögs in. Så jag kryssar rutan bok från 2021 och rekommenderar Händelserna på hästgården: familjen berättar. Det som verkligen drabbade mig var att det hade kunnat varit jag, jag hade lätt kunnat hamna i samma situation och inte vetat hur jag skulle kunna ta mig därifrån. Hästarna var så viktiga för mig och längtan efter att bli sedd. Jag kan verkligen rekommendera den, just för hur den verkligen beskriver hur någon dras in och inte hittar en utväg.

Jag såg att @bettysmatte hade läst boken när jag valde bland kryssalternativen - men först nu såg jag denna kommentar som exakt sammanfaller med mina funderingar när jag var ute och grejade bland höbalarna efter att ha läst klart.

Hur många vi är som hade kunnat hamna i den situationen som naiva tonåringar som sökte och behövde bekräftelse, utan någon chans att fatta allvaret innan det var för sent. Hur otroligt lätt det är att hitta aningslösa offer för en erfaren förövare som har "rätt" förutsättningar att utnyttja. Och hur slumpmässigt det kan förändra ett helt liv, eller flera, på så många sätt att ens vägar råkar korsas med en psykopat i stället för en normal och vettig tränare vid fel tillfälle i livet.

Jag kryssar alltså också "Händelserna på hästgården", om det inte framgick, och rekommenderar den som läsning eller lyssning. :)
sommarbokbingo.JPG
 
Jag hänger på! Hittills har jag avverkat dessa tre ljudböcker:
1. Den saknade systern av Lucinda Riley, den sista boken i en serie som jag tyckte var trevlig
2. Late Bloomer av Emma Hamberg, upptäckte hennes böcker nu i våras och har lyssnat på nästan alla nu. Underbara karaktärer och man skrattar gott.
3. Där den sista lampan lyser av Marie Ljungstedt. En spännande bok, som de brukar vara i denna serie.
20210629_220456.jpg
 
Jag hänger på! Hittills har jag avverkat dessa tre ljudböcker:
1. Den saknade systern av Lucinda Riley, den sista boken i en serie som jag tyckte var trevlig
2. Late Bloomer av Emma Hamberg, upptäckte hennes böcker nu i våras och har lyssnat på nästan alla nu. Underbara karaktärer och man skrattar gott.
3. Där den sista lampan lyser av Marie Ljungstedt. En spännande bok, som de brukar vara i denna serie. Visa bifogad fil 72717

Jag har hört att Den saknade systern inte är sista boken. Och att den sista inte riktigt är helt klar, vilket ställer till det eftersom författaren tyvärr gick bort alldeles för ung nyligen.

Jag lyssnar på den femte boken i serien. Eller lyssnade, jag stod inte ut längre!! Så störiga individer i den boken!! Och den är så irriterande skriven. Varannan minut är det någon som utbrister "Dios mio!" i den delen av boken jag är i nu. Så jag tar en paus och lyssnar på annat ett tag. Synd för de andra böckerna har varit riktigt bra!
 
Jag har hört att Den saknade systern inte är sista boken. Och att den sista inte riktigt är helt klar, vilket ställer till det eftersom författaren tyvärr gick bort alldeles för ung nyligen.

Jag lyssnar på den femte boken i serien. Eller lyssnade, jag stod inte ut längre!! Så störiga individer i den boken!! Och den är så irriterande skriven. Varannan minut är det någon som utbrister "Dios mio!" i den delen av boken jag är i nu. Så jag tar en paus och lyssnar på annat ett tag. Synd för de andra böckerna har varit riktigt bra!
Jag har också lyssnat på alla, och har tagit två i stöten och sen tagit något annat mellan, just för att det lätt blir lite ”too much” generellt med dem ibland 😬
 
Lite för dålig på att uppdatera, så det blir så många kryss samtidigt 😂

7CE2CC59-3E45-4CD0-879A-7D2AB2814B27.jpeg


Händelserna på hästgården - Som någon annan kryssat redan. Tänker att den inte behöver så mycket förklaring 😅
Midnattsblot - Från 2021. Andra delen i järvhögatrilogin. Superbra! YA med lite övernaturliga inslag.
Det ondas väsen - 11e delen i serien om Armand Gamache. Gillar verkligen serien, det är väldigt trevliga deckare där fokuset är är mer på mysteriet än mord och äckel. Denna var riktigt bra!
Denna dagen ett liv - En biografi om Astrid Lindgren. Väldigt genomgående skildring. Jätteintressant!
The girl they left behind - titel på minst fem ord. Roman om en flicka som lämnas när hennes judiska föräldrar flyr pogromen i Rumänien under andra världskriget. Intressant historia (som är inspirerad av författarens mamma). Tyvärr var det ingen av karaktärerna som gjorde mig engagerad, så blev bara 3 av 5 i betyg på goodreads.
Goodnight from London - med en begravning. Roman om en journalist från USA som flyttar till London för att rapportera om andra världskriget. Tyckte den var jättebra!
 
Jag kryssar "med minst två huvudpersoner" med I oxögat av Ida Andersen.
Handlar om pigan Sissel och drängen Eskil som gifter sig 1741 i Småland. Skildrar ungefär ett år av deras liv och fokuserar en del på Eskils arbete där han var med att bygga det som sedan blir Kosta glasbruk.
Jag tyckte den var bra, men saknar det där lilla extra för att räknas som ny favorit.
 
1625067022186.png

Velade var jag skulle placera den här, men det blev på ett fult omslag, även om det kanske snarare är helt fantasilöst, samma typ av omslag på samtliga böcker av den här typen. En feelgood bok som har viss potential men så tror jag författaren inser att det blir för många sidor och alla intressanta trådar knyts ihop på få sidor och utan någon som helst känsla. Det hade varit bättre att ha skippat ett par sidospår och istället byggt upp historien bättre. Så vill man läsa något enkelt med feelgood utan någon som helst ansträngning är det här boken för dig. :)
 
Visa bifogad fil 72763
Velade var jag skulle placera den här, men det blev på ett fult omslag, även om det kanske snarare är helt fantasilöst, samma typ av omslag på samtliga böcker av den här typen. En feelgood bok som har viss potential men så tror jag författaren inser att det blir för många sidor och alla intressanta trådar knyts ihop på få sidor och utan någon som helst känsla. Det hade varit bättre att ha skippat ett par sidospår och istället byggt upp historien bättre. Så vill man läsa något enkelt med feelgood utan någon som helst ansträngning är det här boken för dig. :)
Varför ser 90% av alla icke-deckare ut så??
 
Jag har hört att Den saknade systern inte är sista boken. Och att den sista inte riktigt är helt klar, vilket ställer till det eftersom författaren tyvärr gick bort alldeles för ung nyligen.

Jag lyssnar på den femte boken i serien. Eller lyssnade, jag stod inte ut längre!! Så störiga individer i den boken!! Och den är så irriterande skriven. Varannan minut är det någon som utbrister "Dios mio!" i den delen av boken jag är i nu. Så jag tar en paus och lyssnar på annat ett tag. Synd för de andra böckerna har varit riktigt bra!
Men då känner du som jag för jag började tröttna på slutet av serien men jag tänkte det berodde på att jag var i slutet av min graviditet/nybliven mamma och därför inte kunde koncentrera mig lika bra. Jag tyckte den sjunde boken var sämst faktiskt. Ja hon har ju tyvärr gått bort men hon kanske redan skrivit en till, vem vet..
 
@Snurrfian @Ninnurur
Är det inte ganska vanligt att böcker inom samma genre har framsidor som är ganska lika varandra?

Om jag gör en snabb och väldigt förenklad genomgång av min att-läsa-lista så har många fantasyböcker en framsida där en person är en stor del av omslaget (med lite "power pose", ibland med något vapen eller något annat som knyter an till handlingen). Feelgood böcker verkar ofta ha någon typ av trevlig miljö - allt från ett hus på landet, en vintrig scen eller en bokhandel (eventuellt med en person med på omslaget), liknande boken Snurrfian precis läst (ofta med ljusa färger). Historiska böcker verkar också ofta ha antingen en person iförd kläder från den epoken eller något annat som visar när/var boken utspelar sig. Romanceböcker har också mycket personer på omslaget, men ofta kanske inte hela personen - det verkar vara ganska vanligt med t.ex. överkroppen av en man (med eller utan kläder, och antingen att framsidan tar slut där ansiktet borde börja eller att ansiktet också är med), eller två personer som håller om varandra. Historical romance är det nästan enbart framsidor med en kvinna i en historisk klänning (dock troligtvis inte särskilt historiskt korrekt klänning) där det ibland även är med en man som håller om henne på något sätt. Deckare har jag inte så många av på min lista, men mörkare/dovare färger, framträdande titel och författare och mindre framträdande vad det nu mer är som är med på framsidan (en stad, en person, ett hus etc. - oavsett känns texten för titeln och författare mer framträdande än vad exakt det är som är med på framsidan). Cozy mystery, liknande Janet Evanovich, Stephanie Bond och liknande tycker jag är mer tydliga vad de har på framsidan - ofta något tecknat.

Nu är det här väldigt generaliserande, men jag tycker inte att det är konstigt att två feelgood/chic-lit böcker liknar varandra på framsidan, därför att jag tycker att det inte är så ovanligt att t.ex. två fantasyböcker liknar varandra eller att två deckare liknar varandra på samma sätt som feelgood gör.
 
En bok med originalspråk annat än svenska eller engelska blev Hoppets tåg av Viola Ardone, originaltitel Il treno dei bambini, skriven på italienska. Handlar om Amerigo som är barn i efterkrigstidens Neapel där fattigdomen är stor. Han skickas med många anda barn norrut till Bologna och får bo med fosterfamilj där. När han sen ska tillbaka till sin mor är omställning svår och han rymmer tillbaka till sin fosterfamilj.
Jag helt tagen av den här vackra berättelsen. Den oerhört skickligt skriven och jag ville inte sluta lyssna på den. Rekommenderas verkligen!
Skärmklipp.JPG
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 652
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
433
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 702
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp