Sommarbokbingo 2021

Jag kryssar Som inte börjar i början av berättelsen med Möjlighet till självhushållning av Karin Jansson.

Hmm, jomen jag gillade den. Inte bästa boken jag läst, men absolut helt okej! Det är samma författare som skrivit Byvalla och Sweet Home Dalarna. Jag gillar dem också.

Handlar om ett par som tröttnar på stan och hyr en liten gård med lite djur och odlingar att sköta och så trasslar det förstås till sig lite.
 

Bifogade filer

  • 20210710_204204.jpg
    20210710_204204.jpg
    91,3 KB · Visningar: 11
Peter May, Svarthuset, en ny favorit
En polis som är uppvuxen på Hebriderna men inte varit tillbaka dit på 18 år skickas iväg för att utreda att mord där som har tydliga likheter med ett som han redan utreder på fastlandet. Stort utrymme går till skildringar av minnen från skoltiden och hur han från den tiden har en gemensam historia med de personer han nu utreder. Bra bok både sett till språket, berättelsen och miljöer/personer. Kommer läsa de efterförjande i serien.
 
Har läst Livet kan börja av Sheila O´Flanagan och kryssar rutan "En ny favorit"
Boken handlar om Imogen som en dag får nog av sin kontrollerande make och försvinner spårlöst från hemmet i Dublin och startar om i en liten by i Frankrike där hon bodde som barn.

Den där lät bra, tack för tipset :). Rätt säker på att jag har läst tidigare böcker av henne.
 
Några kryss från mig :

4. Kryssar "med verklig person" :Hit med flaskan! Handbok för panikslagna mammor av Emma Knyckare. Rolig självbiografi som passar ypperligt att läsa när man är nybliven mamma som jag.

5. Kryssar gul bok : Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Jag valde den för att omslaget var det gulaste jag hittade så jag hade inga förväntningar men jag sträckläste boken. Det var en fängslande, hemsk och gripande bok om förintelsens offer.

6. Kryssar "som någon annan läst" Händelserna på hästgården. Hemsk hemsk historia. Måste lyssna på något fiktivt efter mina två senaste böcker så jag inte känner att det bara finns ondska..

Så roligt att det "kommer till någon nytta" att man lyssnar på så många böcker när man ammar.
 

Bifogade filer

  • 20210711_225911.jpg
    20210711_225911.jpg
    59,6 KB · Visningar: 7
Jag kryssar Titel på minst fem ord med Kär och galen i bokhandeln för ensamma hjärtan av Annie Darling.

Jag gillade den 👍 :). Det är fortsättningen på Bokhandeln för ensamma hjärtan. Jag tycker författaren utvecklats och denna är bättre än den första :). Mysig.
Fast det blir minusbetyg för vikthetsen i boken 👎, övervägde att lägga bort boken pga det, men ville ändå läsa den och det är mindre än i vissa böcker iaf.
 

Bifogade filer

  • 20210712_084548.jpg
    20210712_084548.jpg
    93,4 KB · Visningar: 7
Jag är klar med fyra böcker till :up:

Uppdrag Hail Mary av Andy Weir, för krysset med en bok som någon annan redan läst i detta kryss. Jag håller med @Ottisen om att det är en väldigt bra bok som jag starkt rekommenderar att läsa.

An Ember in the Ashes av Sabaa Tahir, för krysset med en bok som tipsats om i andra boktråden. Bra bok, men inte fantastisk - men jag räknar med att läsa de andra i serien också och att jag då gillar dem mer när jag kommit in i serien mer.

Druid Vices and a Vodka, för krysset med en bok som berättas i jag-form, och Hunting Fiends for the Ill-Equipped, för krysset med en titel på minst 5 ord. Båda av Annette Marie och i samma serie (eller ja, samma värld, men olika serier inom samma värld och man följer olika karaktärer även om det är överlapp med att karaktärerna träffar varandra, samma händelser etc.). En trevlig urban fantasy serie, där det här var bok 8 och 9 i det gemensamma universe-serien. Jag räknar med att läsa resten också, men jag gör faktiskt så att jag köper böckerna i den här serien i bokformat (vilket jag inte gör så ofta, jag lånar på biblioteket om det är möjligt och köper annars en del som eböcker). Och då jag köper två böcker åt gången så det blir ett hopp innan jag får nästa två :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20210713_084430_174.jpg
    IMG_20210713_084430_174.jpg
    224,8 KB · Visningar: 8
Jag kryssar "En som någon annan redan läst i detta krysset" med Genombrottet av av Anna Bodin och Peter Sjölund. En MYCKET intressant bok som faktiskt inte var så vetenskapligt "torr" som jag hade förväntat mig, utan som väckte många känslor. Peter Sjölund är en mycket kunnig person, och därtill verkligt trevlig (har varit på föreläsning med honom för ett par år sedan) :) .
 
Hurra, äntligen lyckades jag kryssa en där de äter choklad! Svinajakten, av Anna Bovaller. En deckare som utspelar sig på Österlen. Den var väl okej... Alldeles för många trådar dras in alldeles för tidigt i boken, så det blir rätt rörigt och inte särskilt spännande. Helt okej tidsfördriv men inte direkt så jag längtar efter nästa.
 
Jag har läst ut del 5 och avslutande del 6 i Neshov-serien av Anne B Ragde, Det är min tur nu och Dottern. Stör mig lite på att författaren (fortfarande) inte har koll på tidigare böcker och att de troligen bytt översättare. Saker som behandlades med djup och finess i de tre första böckerna blir sen mer ytliga och upprepande. Tycker ändå om serien som helhet och just nu var det precis vad jag behövde.

Jag kryssar annat originalspråk (norska) och del i serie.
 

Bifogade filer

  • 26EC97C7-8D12-4AA0-AB73-D8FA9F1BDB35.jpeg
    26EC97C7-8D12-4AA0-AB73-D8FA9F1BDB35.jpeg
    60,5 KB · Visningar: 5
Jag är klar med tre kryss till och fick nu mitt första bingo :)

Jag fastnade i en paranormal romance serie av Kelly St Clare nu under veckan, och läste alla tre böckerna i serien. Första boken, Blood Trial, var okej men sedan tycker jag att de andra (Vampire Debt och Death Game) var bättre. Jag kryssar den första boken i rutan för omvälvande livsval (handlingen centrerar runt en ung arvtagerska som får för sig att lämna sitt lyxliv och istället försöka börja leva ett vanligt liv med jobb, lägenhet etc. - det gick väl så där). Den andra boken kryssar jag som valfri och den tredje som en bok i en serie med minst tre böcker i.

IMG_20210716_091721_352 (1).jpg
 
Jag kryssar "som någon annan läst i detta kryss" med Som pesten av Hanne Vibeke Holst.
Bra och spännande. Vissa detaljer kändes lite konstruerade för spänningens skull
att huvudpersonens make spionerade på henne kändes långsökt, även hela deras förhållande tyckte jag kändes konstruerat
men grunden är nog ganska verklighetstrogen.

Bra bok som kan rekommenderas, och man ska inte avskräckas av sidantalet. En del medicinsk terminologi som man kanske som oinsatt kan finna ovant men inte svårt.
 
Jag kryssar "som någon annan läst i detta kryss" med Som pesten av Hanne Vibeke Holst.
Bra och spännande. Vissa detaljer kändes lite konstruerade för spänningens skull
att huvudpersonens make spionerade på henne kändes långsökt, även hela deras förhållande tyckte jag kändes konstruerat
men grunden är nog ganska verklighetstrogen.

Bra bok som kan rekommenderas, och man ska inte avskräckas av sidantalet. En del medicinsk terminologi som man kanske som oinsatt kan finna ovant men inte svårt.
Åh, den gillade jag med! Blev så fascinerad av att hon (omedvetet såklart) tajmade utgivningen till pandemins början…
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 080
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp