Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kryssar Normal People av Sally Rooney som "bok med fult omslag":

71FW0emlJ4L.jpg


Även om omslaget är fult var själva boken väldigt bra och gripande, men också frustrerande och tidvis ganska sorglig. Den rörde upp mycket känslor, med andra ord! Personligen tyckte jag att det var lite för mycket sex - inget som beskrevs i detalj direkt, men det var väldigt mycket "and then they had sex". Jag förstår att det är en viktig del i historien, men kunde ändå inte låta bli att störa mig lite på det. Men allt som allt var det alltså en fantastisk bok och jag rekommenderar den till alla som vill ha något lättläst men gripande att läsa i hängmattan! :love:
 
Kryssar "oväntat slut" med The Little Friend av Donna Tartt. Jag tänkte ta denna som "fult omslag" först (omslaget är hemskt enligt mig) men kände mig tvungen att välja den här kategorin för boken tar slut väldigt tvärt och oväntat. Det var nog egentligen det enda jag ogillade med The Little Friend. Det här är den andra boken jag läser av Donna Tartt och jag gillar verkligen hennes stil - hon är en mästare på att få karaktärerna att kännas som verkliga personer.

Sen kryssar jag "valfri bok" med The Return of the King av JRR Tolkien.
32907
 
Tre nya kryss:

Med minst 300sidor - if I die before I wake av Emily Koch.
En ganska spännande roman om en man som tros ligga i koma, men egentligen ör helt medveten om allt som händer runt omkring honom. Han har varit på sjukhus i närmare två års tid, efter en klätterolycka, men inser mer och mer att det kanske inte var en olycka. Hur ska han kunna förmedla sina misstankar om vad som hänt?

En där originalspråket inte är svenska eller engelska - Babylon Berlin av avfolkar Kutcher. Bakom serien som jag förstår är populär på SVT just nu. Kriminalroman på lagom nivå för mig. Påminner om deckarna J.K. rowling skrivit under pseudonym :)

En med viktiga syskonrelationer - Here i am av Jonathan Saffran Foer. En roman om en familj där föräldrarnas relation faller sönder. Gillade den, men som ljudbok var den märklig i början då väldigt explicita sms dök upp mitt i dialoger, utan förklaring. Förhoppningsvis var det tydligare i text..

D3806D89-1E0E-4A59-9EDA-07E8988C93BA.jpeg
 
Kryssar "en genre du vanligtvis inte läser" med Ensam ung kvinna söker av John Lutz. Jag brukar inte läsa psykologiska thrillers.

Handlar om Allie som skaffar en rumskompis (Hedra) för att ha råd med hyran. Verkar bra i början, men Hedra börjar ta efter Allie, lånar hennes kläder, härmar hennes gångstil mm. Konstiga telefonsamtal, och människor som tycker sig känna Allie dyker upp. Allie hittar även en peruk som liknar hennes eget hår i Hedras rum. Och det blir värre.
Jag såg filmen för många år sedan men kom inte ihåg så mycket. Tyvärr var boken inte speciellt bra. Den bygger på en bra och spännande idé, men kunde skrivits bättre. Hade inte läst ut den om den varit längre (var på ca 250 sidor).

Har nu läst två mindre bra böcker, så jag tror jag satsar på omläsning av en jag gillar som nästa. Eller sticker emellan med en som inte går att kryssa, om den inte visar sig ha oväntat slut.
 
Senast ändrad:
Read on location - Monster av Ingrid Elfberg. Utspelar sig till större delen i Östersund, men också i Göteborg. Ingen hit tyckte jag, känns som att författaren vill skriva rappt men når inte riktigt dit. Karaktärerna känns lite platta och oövertygande.
 
Har varit utan min fysiska bricka ett tag, men nu kommer några kryss här :)

7. Del av en serie: Dead at first sight av Peter James. Älskar serien om Roy Grace!
8. En som du länge tänkt läsa: The versions of us av Laura Barnett. Intressant roman med tre olika handlingar à la "tänk om..." - alltså olika möjliga skeenden efter att två personer möts av en slump - eller en trasig cykel - på en gata i Cambridge på 50-talet.
9. Från 2019: Hej då, vi ses väl? av Linda Åkerström. Fin YA!
10. Som utspelar sig före 1900: Medea av Euripides. Dramatiskt! Blodigt!
11. Minst 300 sidor: Jag lät dig gå av Clare Mackintosh. Helt OK spänningsroman.
 
Tre nya kryss:

Med minst 300sidor - if I die before I wake av Emily Koch.
En ganska spännande roman om en man som tros ligga i koma, men egentligen ör helt medveten om allt som händer runt omkring honom. Han har varit på sjukhus i närmare två års tid, efter en klätterolycka, men inser mer och mer att det kanske inte var en olycka. Hur ska han kunna förmedla sina misstankar om vad som hänt?

Om du gillade berättarperspektivet rekommenderar jag Jag ljuger ibland av Alice Feeney :)
 
Lite trögt med läsningen nu, men har precis läst ut Så jävla kallt av Lova Lakso. Debut som är lite knackig. Har problem med etiken i den, men tänker att stor egoism nog är ganska realistiskt en period under uppväxten. Kryssar den som bok med blått omslag.

07AE219B-290B-4C01-8B40-0614C4793E5A.jpeg


Har också läst Ärr av Auður Ava Ólafsdóttir, en bok som blivit prisad i flera sammanhang. Börjar som en mer poetisk variant av Ove, där en medelålders man planerar sitt självmord, men där annat hela tiden kommer emellan. Han reser så småningom till ett krigshärjat land och boken blir något helt annat. Jag tyckte den var väldigt fin. Kryssar den som valfri bok.
 
Sjunde boken i bingon blev Stormarnas imperium av Sarah j Maas som är den femte delen i serien om glastronen.
Jag älskade den här boken! Fjärde boken i serien var bra, men lite seg. Den här var snäppet vassare!
En väldigt bra serie som jag rekommenderar om du gillar fantasy, kärlek, vändningar och spänning!
717 sidor lång så krysset blev på en bok med över 300 sidor.

32995
 
Jag är klar med två böcker till, båda av samma författare - Patricia Briggs (en av mina favoritförfattare, tillsammans med bland annat Sarah J Maas som @JEHL läste precis). Dels "Burn Bright" för valfri bok-krysset och dels "Storm Cursed" för böcker som är publicerade i år. De var båda lika bra som hennes böcker i princip alltid är :heart (för mig som älskar urban fantasy ;) )

33078
 
Jag är klar med två böcker till, båda av samma författare - Patricia Briggs (en av mina favoritförfattare, tillsammans med bland annat Sarah J Maas som @JEHL läste precis). Dels "Burn Bright" för valfri bok-krysset och dels "Storm Cursed" för böcker som är publicerade i år. De var båda lika bra som hennes böcker i princip alltid är :heart (för mig som älskar urban fantasy ;) )

Visa bifogad fil 33078

Ooh! En författare för mig att kolla upp då! :)
 
Jag kryssar en bok med bilder i (foton men det hoppas jag räknas) Jag har faktiskt läst om den här boken för att den är så fascinerade. Den handlar om unga adelsfröken Linde Klinckowström som 1926 reser ut i Europa med hästen Castor som enda sällskap. Hon är uppvuxen på godset på Stafsund. Den första ritten går till Paris där hennes syster bor. Detta ger mersmak hos Linde och hon gör om det och sen går ritten till flera olika länder i Europa, totalt sex långritter gör hon. Hon får uppleva efterkrigstidens Europa med nya ideologier och nya statsskick och hon blir uppmärksammad överallt, det är ju väldigt ovanligt att en dam ger sig ut själv i Europa på den här tiden och dessutom ensam till häst. Hon övernattar ibland i boxen hos Castor och ibland hos släktingar på olika gods. Linde dokumenterade allt i dagböcker och dessa har författaren Jan Mårtenson haft tillgång till och en dotterdotter till Linde har han haft till hjälp. Linde blev över 100 år och gick bort 2003 . Det finns många samtida foton i boken och det är fantastiskt att få följa med Linde och Castor på deras färd och uppleva Europa som det var då. Klart läsvärd alltså! Så är det man det minsta historieintresserad, intresserad av kvinnohistoria eller hästintresserad så rekommenderas denna som sommarläsning! Jag rekommenderar att inte köpa denna i pocket utan i stort format på grund av fotona.

Edit: såg nu att den var slutsåld men att låna den på biblioteket är klart värt det!

9789174242959.jpg
 
Ooh! En författare för mig att kolla upp då! :)
De är inte helt lika - Maas skriver mer episkt och mer high fantasy i andra världar (och en liten aning längre böcker :p ), medan Briggs skriver framförallt fantasy som utspelar sig i vår egen värld. Men båda skriver riktigt trevliga böcker enligt mig, och gillar du fantasy tycker jag definitivt att du ska kolla upp Patricia Briggs. Jag rekommenderar att börja med Moon Called, som är den första boken i hennes mest populära serie. Den finns på några bibliotek i Sverige, så det går ju att fjärrlåna om man inte vill köpa ;) Jag tror dock inte att de finns översatta till svenska :down:
 
33111

Kryssar bok som utspelar sig före 1900 med Justine av Marquis de Sade.

Vilken smörja! eller? Jag har lite blandade känslor inför den här. Jag är inte en speciellt historiskt kunnig person och när jag läste denna hade jag önskat att jag var den. Med dagens mått mätt är den ju ganska tam egentligen. Det är mycket sex och våld men men beskrivningarna är ganska svepande och det är mycket metaforer, ibland så pass att jag nästan fick gissa mig till vad som egentligen skedde.

Boken är ju ändå från 1791 så den är ganska jobbigt skriven ärligt talat. Det är inte svårt att förstå men känns inte riktigt "smidigt" eller vad jag ska säga. Boken är drygt 200 sidor och innehåller fem (!) kapitel, fyra av dem är väldigt korta och ett kapitel är nog ca 170 sidor. Det finns inga "avbrott" i texten någonstans så man får helt enkelt avbryta lite här och där.

Boken skrevs på typ två veckor vilket märks. Den är otroligt repetitiv och inte speciellt intressant. Verkligen en orgie i våld och misär och det märks att den är skriven för att provocera.

Varför är den intressant? För att den (troligtvis, jag är som sagt ingen expert här) var enormt vågad när den släpptes och även om det mest är porr och sexfantasier så finns det också lite samhällskritik. Den lyfter ämnen som knappast lär har varit vanliga då som homosexualitet. Jag trodde det skulle beskrivas som en sjukdom men det mesta perspektivet kommer från den homosexuellas sida där det beskrivs som ett medfött drag man inte kan eller bör försöka "åtgärda". Det är mycket kritik mot religion och samhällsklasser. Mycket prat om att leva odrägligt (ljuga, stjäla osv) ofta leder till framgång, framförallt om man inte har något från början. Det finns ingen universell "karma" som straffar den onde osv.

Boken var som sagt ändå ingen höjdare, hade den varit längre är jag osäker på om jag orkat läsa ut den. Tror nog inte jag kan rekommendera den till någon faktiskt.
 
De är inte helt lika - Maas skriver mer episkt och mer high fantasy i andra världar (och en liten aning längre böcker :p ), medan Briggs skriver framförallt fantasy som utspelar sig i vår egen värld. Men båda skriver riktigt trevliga böcker enligt mig, och gillar du fantasy tycker jag definitivt att du ska kolla upp Patricia Briggs. Jag rekommenderar att börja med Moon Called, som är den första boken i hennes mest populära serie. Den finns på några bibliotek i Sverige, så det går ju att fjärrlåna om man inte vill köpa ;) Jag tror dock inte att de finns översatta till svenska :down:

Nä, det verkar inte som att dom är översatta, men jag får väl försöka ge mig på böcker på engelska snart 😂 är bara lite lat
 
@JEHL I mitt fall har jag kommit fram till att i typ 90 % av vad jag läser inte finns översatt till svenska, eller så kommer översättningen först några år efter jag läst dem ;) Jag var skeptisk till att läsa på engelska till en början, men när jag väl började så gick det ändå hyfsat bra, och nu är de flesta böckerna jag läser på engelska :up:

Jag är klar med ett till kryss - en okänd bok som jag aldrig hört talas om. I mitt fall var det här den definitivt svåraste boken att välja, eftersom jag är en sådan som alltid går in och kollar betyg och sånt innan jag väljer att läsa någon bok. Att läsa en bok som jag inte har någon koll på var därför definitivt en, inte helt bekväm, utmaning. Så det blev en runda till biblioteket och helt enkelt bara ta en bok där jag aldrig hört talas om författaren (vilket gjorde att det blev en svensk, eftersom jag har rejält mycket sämre koll på svenska författare ;) ) och där utsidan hintade om att den ändå skulle vara lite trevlig att läsa. Och en inte så lång bok, så att jag inte skulle behöva plågas för mycket om den inte var så bra :p

Boken det slutade med var "Om ni inte börjar leva gör jag slut med er" av Eva Swedenmark. Mysig och trevlig, och intressant med lite högre ålder på huvudpersonerna än vad det brukar vara i de flesta böckerna. Det var dock svårt att hänga med i vem som var vem av de fyra huvudpersonerna när man läste boken - jag hade definitivt läst halva (boken är ju dock ganska kort ;)) innan jag slutade bläddra tillbaka till första sidorna för att kolla vem som var vem. Jag tyckte även det kändes som att det en stor del av boken handlade om fick ett lite väl enkelt slut och med en del lösa trådar, som om boken byggde upp till något och sedan lämnade det lite väl tvärt.

33133
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 703
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp