Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft en lässvacka (semester med två små barn innebär definitivt inte tid över för att läsa :p) men kryssar äntligen mitt andra kryss med bok som jag tänkt läsa länge: Hypnotisören av Kepler. Riktigt spännande!
 
Tredje dagen hemma från jobbet med förkylningen från helheter och jag orkade äntligen läsa ut nästa bok i bingot. Redan när jag såg brickan bestämde jag mig för att till rutan "utspelar sig före 1900" skulle jag läsa om min favoritbok. Stolthet och fördom av Jane Austen. Tror inte den behöver någon närmare presentation.

20190704_094542.png
 
32540

Jag kryssar "Del av en serie" med Skendöda av Louise Boije af Gennäs, andra boken i en trilogi. I botten finns en rätt bra historia men oj vad författaren skulle behöva hjälp med att redigera texten! Alldeles för svamlig och spretig, dessutom börjar den bli lite väl osannolik. Får se om jag läser sista boken när den släpps eller om jag stannar här.

Sedan kryssar jag även "med blått omslag" med boken Det var vi skriven av Golnaz Hashemzadeh Bonde. En bok + författare jag aldrig hört talas om innan och som jag inte skulle valt om det inte var för det blåa omslaget. Blev mycket positivt överraskad! Dessutom var den raka motsatsen till boken ovan, avskalat språk och korta kapitel där mycket fick läsas mellan raderna. Handlar om en kvinna i femtioårsåldern som får beskedet om att hon inom kort kommer dö i cancer vilket ger henne ångest och tillfälle att reflektera över sina val i livet. Bland annat flykten från Iran till Sverige och hur detta har format hennes relationer. Rekommenderas!
 
Jag lägger in mina sex första böcker.

Del av en serie - Den frusna elden (#3 om Niels Oxen) av Jens Henrik Jensen
Där havet spelar en viktig roll - Drottningklockan av Elisabeth Öhman
Från 2019 - Det bästa som har hänt mig av Johanna Schreiber
Där en syskonrelation spelar en viktig roll - Testamente av Nina Wähä
Valfri bok - Järtecken av Christoffer Carlsson
Med bilder i - Peder Fredricson

C276306D-A370-4FBB-865B-FC5ED65EC3D0.jpeg
 
Tredje dagen hemma från jobbet med förkylningen från helheter och jag orkade äntligen läsa ut nästa bok i bingot. Redan när jag såg brickan bestämde jag mig för att till rutan "utspelar sig före 1900" skulle jag läsa om min favoritbok. Stolthet och fördom av Jane Austen. Tror inte den behöver någon närmare presentation.

Visa bifogad fil 32514
Gillar din systematiska approach för att beta av rutorna :)
 
Har läst ut "Hjärnstark. Hur motion och träning stärker din hjärna" av Anders Hansen.
Håller med om de goda omdömen den fått. Trevlig att läsa och informativ.

Kortfattat så förbättras allt av att du rör på dig: minne, koncentration, inlärning, ångest, depression, stress, kreativitet, problemlösning... Och effekterna är stora.
Gör vad som helst, minsta lilla utöver att sitta still påverkar. (tom stå vid skrivbordet) Gå/springa är bra. Konditionsstärkande ger mest, om möjligt pulstoppar för bättre effekt.

Kryssar en bok med bilder i. Lite generös tolkning. Det finns ritade bilder i kapitelslut och vid faktarutor, typ. Dekorativa, men inte så att de är illustrationer till själva texten egentligen. Därför jag tänker det är på gränsen till godkänt.
Jag läser bingot bokstavligt. Det finns bilder. Check. :angel:
 
Två böcker här.
Ett mörker mitt ibland oss, read on location. På Gotland under Almedalsveckan, (inte för att jag var i närheten av den men var i stan i alla fall)

Dread Nation, bok som utspelar sig före 1900-, precis efter amerikanska inbördeskriget med hm zombies... men

32573
 
Jag kryssar rutan en genre jag vanligtvis inte läser. Jag har läst

169310_13073774_o_1.png


Genren jag vanligtvis inte läser är dystopi och detta är en en dystopisk bok som utspelar sig i framtiden. I USA är det ekonomiskt kris av stora mått, hus blir utmätta, folk bor i bilar och på gator drar kriminella fram mördare såväl som de som lever på att råna folk. Charmaine och Stan är bokens huvudpersoner och de lever som så många andra i sin bil efter att de inte kunde behålla huset när båda blev arbetslösa. Charmaine jobbar emellanåt på en bar men dåligt med pengar har de och att tvätta kläder och andra basala hygiensaker som en dusch är dyrt. När de får chansen att gå med i projektet Internharmoni/positron där de blir lovad boende och jobb så tar de chansen. Det är en stad bakom murar och de skriver på och kontraktet varar livet ut. De blir varnade av bl.a. Stans bror som säger att folk inte kommer ut levande ifrån. Internharmoni är staden de bor i, de får en villa och jobb. Men där bor de bara varannan månad. Varannan månad är de interner i fängelset Positron. Tanken är att varje bostad och jobb delas av två personer och de bor i villan varannan månad och lever i staden och sen när de är interner så är det andra personer som bor i villan, avbytarna och har jobben de har.

Det är en intressant framtidsskildring och läskig också för det händer ju naturligtvis saker som gör att allt inte är bra innanför Internharmonis murar. Alla är övervakade hela tiden och i fängelset är Charmaine förste läkemedelsadministatör och skickar folk till en "alternativ verklighet" som de säger genom de läkemedel hon administrerar.

Det här hade kunnat vara en intressant och bra bok men tyvärr tyngs den ner av i mitt tycke alltför många transportsträckor som inte driver handlingen framåt, den hade mått bra av kortas ner 50-100 sidor, det är min upplevelse av den. Historien i sig är intressant men den tappar tempo hela tiden och det blir alltför mycket detaljer kring vissa saker som gör att det stoppar upp och mitt intresse bibehålls inte. Vissa kapitel läste jag inte klart för jag kände att det inte tillförde något.
 
"Som inte börjar i början av berättelsen"

Italienska nätter av Katherine Webb

ItalienskaNatterPKT-494x800.jpg


Jag började läsa denna förra sommaren, men tyckte att den var så seg att jag inte ens kom igenom de första sidorna. Nu lyssnade jag på den och den är jättespännande! En bok som man nog skulle kunna kryssa på oväntat slut också. :)
 
Nu har jag tagit till min nödlösning för read-on-location.

20190707_211221.jpg


Jag ser järnverket från mitt köksfönster. Och jag förekommer dessutom på bild i boken. 😄 Mer spännande än så blir det inte när jag ska hitta en bok som utspelar sig på min hemort.
 
Jag är klar med två kryss till - "Mordet vid Stjärnesand" för read on location och "Thinking in Systems" för en bok som jag länge velat läsa.

"Mordet vid Stjärnesand" var ett väldigt intressant koncept - det är en mix av true crime och skönlitteratur, där författaren använt sig av rättegångshandlingar, kyrkopapper etc. för att få en så sann historia som möjligt men lagt till dialog etc. för att få till ett mer skönlitterärt läsande.

"Thinking in Systems" var definitivt intressant att läsa, men jag vet inte om den riktigt var så omvälvande som den borde ha varit med tanke på hur många gånger den har rekommenderats på jobbet. Jag får väl helt enkelt se i framtiden hur mycket jag får ut av den nu efter att jag läst den.

32814
 
Två kryss för mig. Kryssar "valfri bok" med Fem pärlor till jungfruns krona - änkan av Maria Gustavsdotter.

Och "där musik är en del av handlingen" med The Stars Shine Down av Sidney Sheldon. En lite nostalgisk bok för mig då det är den första engelska roman jag läste utanför skolan. Jag var 14 år och vi var på husvagnssemester till Italien. Jag hade läst ut alla mina böcker och även de mamma hade med på svenska. Hon hade just läst ut denna så hon kunde hjälpa mig när jag inte förstod. Att jag faktisk kunde förstå det mesta utan att kunna alla orden var fascinerande och jag har sedan dess läst mycket på engelska.
Tycker dock idag inte handlingen är så bra, men ok som tidsfördriv. Berättar om musiken i en spoiler då det kommer en bit in i boken:

Huvudpersonen gifter sig med en konsertpianist och hans myckna turnerande skapar konflikter.
 
32869

Fjärde krysset blir Fellside av M.R Carey under kategorin "blått omslag".

Boken handlar om Jess Moulson som blir satt i fängelset Fellside efter att hög på heroin ha startat en brand i sin lägenhet som ledde till en tioårig pojkes död. Väl där får hon inte bara hantera hat från både personal och andra fångar över vad hon gjort utan det verkar också som hon är hemsökt. Det är typ handlingen utan spoilers.

Jag tyckte den var bra, lättläst och fängslande (hehe skjut mig.. :D) och med bra, korta kapitel. Fullt godkänd men inget mästerverk, påminner mig lite om Stephen King fast snäppet sämre.

Handlingen är inte extremt förutsägbar som i att man förstår slutet med en gång men man hinner pussla ihop bitarna innan de så att säga avslöjas, jag tyckte dock inte det förstörde upplevelsen. Jag känner mig lite kluven till slutet dock men det var ändå helt okej :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
478
· Visningar
12 265
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 612
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp