Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har avslutat Arseniktornet av Anne B. Ragde. Den var lite jobbig att lyssna på pga av eländiga människoöden, men bra och jag rekommenderar den!

Fick bryta med lite torrare stoff - startade en lärobok i socialt arbete som jag tänkte lyssna mig igenom av rent intresse (har börjat på ett nytt jobb med administration inom psykiatri och boendestöd typ).

Undrar vad som ska komma härnäst på bingot...
 

Bifogade filer

  • 15615791809643713998708680158549.jpg
    15615791809643713998708680158549.jpg
    198,8 KB · Visningar: 10
Kryssar ”utspelar sig före 1900”.
Har läst ”Den underjordiska järnvägen” av Colson Whitehead. Den tar inte upp något särskilt årtal, men utspelar under slaveriet i USA så det är innan 1865. Boken följer en flicka som rymmer från ett bomullsplantage. Den har fått superbra recensioner och jag förstår det. Den var bra! 4/5 får den av mig :)
 

Bifogade filer

  • 0EDA180E-120D-44E9-82CC-68771978919E.jpeg
    0EDA180E-120D-44E9-82CC-68771978919E.jpeg
    57,5 KB · Visningar: 9
Med ett tips från vanliga boktråden kryssar jag
Mellan rött och svart av Jan Guillou.
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--1784712636.jpeg


Som vanligt lyckas Guillou fånga min uppmärksamhet och vilja få mig att läsa mer. Eftersom jag inte läst Brobyggarna får den följa med i resväskan nästa vecka, trots att den uthandlar sig före boken ovan. :angel:
 
portletResources

Blått omslag...
Ok, men inte så mycket mer. Störde mig lite på hur dialogerna formulerades, men är osäker på om det är författarens fel eller om det var uppläsningen som fick mig att känna dem som stela ibland.

Och nu möts jag av Biblioteket har uppnått maximalt antal utlån av e-böcker för denna period.
Så får vänta till månadsskiftet innan jag kan låna nästa bok.
 
portletResources

Blått omslag...
Ok, men inte så mycket mer. Störde mig lite på hur dialogerna formulerades, men är osäker på om det är författarens fel eller om det var uppläsningen som fick mig att känna dem som stela ibland.

Och nu möts jag av Biblioteket har uppnått maximalt antal utlån av e-böcker för denna period.
Så får vänta till månadsskiftet innan jag kan låna nästa bok.
Vad var det för bok?




Äsch! Den kom fram nu när jag citerade.
 
portletResources

Blått omslag...
Ok, men inte så mycket mer. Störde mig lite på hur dialogerna formulerades, men är osäker på om det är författarens fel eller om det var uppläsningen som fick mig att känna dem som stela ibland.

Och nu möts jag av Biblioteket har uppnått maximalt antal utlån av e-böcker för denna period.
Så får vänta till månadsskiftet innan jag kan låna nästa bok.

Jag ser inte vad det var för bok...
 
portletResources

Blått omslag...
Ok, men inte så mycket mer. Störde mig lite på hur dialogerna formulerades, men är osäker på om det är författarens fel eller om det var uppläsningen som fick mig att känna dem som stela ibland.

Och nu möts jag av Biblioteket har uppnått maximalt antal utlån av e-böcker för denna period.
Så får vänta till månadsskiftet innan jag kan låna nästa bok.
Lärdom: lita inte på att bilden ska fungera för vital information.
Boken är "Aldrig vid din sida" av Märta Holmerin
 
Mitt tredje kryss blir i rutan "utspelar sig före 1900" och är "Pottungen" av Anna Laestadius Larsson, andra delen i en trilogi som utspelar sig under 1700-1800-talet i Sverige och är en fortsättning på boken Barnbruden. Jag tycker böckerna är väldigt välskrivna,mycket intressanta och ger stor inblick i Sveriges historia under denna period.

Jag är väldigt intresserad av svensk historia speciellt under just 1700-1800-talet och då jag även släktforskar tycker jag det är otroligt intressant att se vad som hände i Sverige/världen och sätta det i relation till min egen släkt så denna trilogi passar perfekt in för mig. Min nästa bok kommer naturligtvis vara bok 3 i serien "Rävfhonan" som hamnar under rubriken "Del av en serie"

32193
 
Kryssar rutan bok som du aldrig hört talas om. Har läst den här boken:

168340_13070971_o_1.png


Var en väldigt bra bok, jag hade svårt att lägga ifrån mig den. Maddie har ärvt ett hus i Cornwall som hon bestämmer sig för att flytta till efter att hennes make John dött i sjukdom. Med till Cornwall flyttar också Hanna som var Johns dotter och är tonåring. Jag tycker Liz Fenwick på ett väldigt bra sätt skildrar tonåringen Hanna som är både rebellisk, arg, ledsen och frustrerad för att hon har sorg efter pappan och dessutom är i en känslig ålder. Hon lägger en stor skuld på Maddie för att hon tycker att det var Maddies fel att hennes pappa dog, ja det mesta är Maddies fel, dessutom har Maddie tvingat henne att flytta dit från London där hon hade hela sitt liv med vänner o.s.v. Att Maddie fick vårdnaden om Hanna är enligt hennes sätt att se på saken det värsta som har hänt henne. Hanna har också blivit övergiven av sin mamma som stack när hon var fyra år och detta spär ju ytterligare på hennes sorg och att hon är förbannad på livet.

Det gamla huset visar sig behöva mer omsorg och renovering än vad Maddie förstått och detta kostar också mer pengar och Maddie har dessutom sin egen sorg att hantera efter John.

Deras liv och konflikter skildras väldigt levande och också de människor de möter, Maddie finner sig snart involverad med två män samtidigt och det rör ju till situationen. Hon får snabbt en väninna i Tamsin som är från trakten. Huset visar sig ha en spännande historia och Maddie börjar söka efter sin egen far som hon aldrig träffat.

Den här boken kan jag verkligen varmt rekommendera i sommar, tycker den var härligt skriven och kommer definitivt att läsa fler böcker av denna författaren!
 
Mitt tredje kryss blir i rutan "utspelar sig före 1900" och är "Pottungen" av Anna Laestadius Larsson, andra delen i en trilogi som utspelar sig under 1700-1800-talet i Sverige och är en fortsättning på boken Barnbruden. Jag tycker böckerna är väldigt välskrivna,mycket intressanta och ger stor inblick i Sveriges historia under denna period.

Jag är väldigt intresserad av svensk historia speciellt under just 1700-1800-talet och då jag även släktforskar tycker jag det är otroligt intressant att se vad som hände i Sverige/världen och sätta det i relation till min egen släkt så denna trilogi passar perfekt in för mig. Min nästa bok kommer naturligtvis vara bok 3 i serien "Rävfhonan" som hamnar under rubriken "Del av en serie"

Visa bifogad fil 32193

Åh böckerna av henne är så bra, har lästa hela serien och till och med läst om böckerna vid ett tillfälle! Jag gillar böcker som utspelar sig historiskt överhuvudtaget verklighet eller fiktion!
 
Jag är klar med två kryss till - Agatha Christies "Och så var de bara en" till rutan med ett oväntat slut och Julia Quinns "Mr Cavendish, I Presume" för en bok som utspelar sig innan 1900.

Jag är egentligen inte mycket för deckare, men brukar tycka att Agatha Christies böcker är ganska trevliga. Den här var dock ett lite annat stuk, inte något som helst "cozy mystery" över det utan mer suspense/thriller - vilket jag inte är superglad i även om boken var bra. Jag föredrar de lite mer trevliga Poirot och Miss Marple. Det var definitivt ett oväntat slut - när man var kom till epilogen förstod man inte alls vad som hade hänt egentligen.

Julia Quinn tycker jag väldigt mycket om, framförallt de första böckerna i Bridgerton-serien. Det här var väl dock inte hennes bästa bok, även om det definitivt var trevlig läsning om man gillar historical romance. Den var dock lite udda från hennes andra då det är två olika böcker som utspelar sig samtidigt, och när jag kollade upp boken i efterhand så var det här visst tvåan i serien snarare än ettan - även om det nog egentligen inte gjorde något då den var skriven så att man kan läsa den separat.

32309
 
Då det varit för varmt idag för att göra något annat än sitta still har jag hunnit läsa en bok till. Jag kryssar "read on location" med Fem pärlor till jungfruns krona - Dottern av Maria Gustavsdotter. Första delen av tre om en kvinnas liv i Kalmar på 1500-talet. Jag tyckte den var bra och kommer fortsätta med de andra två.
 
Femte krysset blev Legend av Stephanie Garber. Andra boken i serien om Caraval. Tyvärr är det någonting jag inte gillar med böckerna. De fångar mig inte på samma sätt som andra böcker. Jag gillar inte heller de två huvudkaraktärerna, systrarna Dragna. Ganska ointressanta och sjåpiga.

Det sjätte krysset blev Kampen om järntronen av George R. R. Martin. En bok som jag tänkt läsa länge. Jag har de andra böckerna också, men jag kommer nog inte läsa dom tyvärr. Det är inte ofta jag tycker det, men jag föredrar faktiskt filmatiseringen framför boken.
32427
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
12 153
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp