Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst ut Moxie av Jennifer Mathieu som handlar om Vivian som går i en rätt vanlig high school i en rätt vanlig småstad i Texas, där man har en ovanligt tråkig attityd till tjejer. Det är killarnas fotbollslag som definierar hela stadens identitet och mycket skoltid (och pengar) går till att hylla laget. Inspirerad av sin mammas ungdomliga engagemang i Riot Grrrl-rörelsen, börjar hon synliggöra orättvisorna som pågår.

91545331-E4B2-4F8C-AE49-9A1780D1FFEB.jpeg


Eftersom bandet Bikini Kill med Kathleen Hanna är en viktig och återkommande inspirationskälla i boken, kryssar jag den som bok med musik i handlingen.

Jag tycker det var roligt att följa den feministiska framväxten i boken, karaktärerna var fint porträtterade med bra komplexitet. Kanske att budskapet stod lite i vägen för att den skulle vara riktigt medryckande, några gånger kände jag att vissa händelser bara var inskrivna för att visa på en viss problematik. Överlag gillade jag den dock.
 
33178

Så Utspelar sig i Asien och Overklig bok är helt utbytbara. Dvs båda är totalt overkliga och utspelar sig i Asien, obestämd arabisk sandöken med tja dryader och demoner kontra moderna Japan med hm levande gudar.
Den första rekommenderas till närmsta 14 åring som behöver en skjuts i läsningen och den andra Eight Million Gods rekommenderas till absolut alla! :D (Otroligt uppfriskande)

Djurens känslor av Per Jensen var lite av en besvikelse, lite för hm tunn om än väldigt intressant. Förhoppningsvis så lättläst att den når fram till någon djurindustri som kan tjäna djurhälsa (och något litet öre) på att läsa den.

Caraval var inte så dum, den är för tonårsflickor som vill läsa om lätt korkade tonårsflickor som inte kan ta ögonen från en mans bringa och fantisera om sex och sluta gapa näpet och moraliskt chockat, även om han riktar en kniv mot henne. I'm swooooning, han är sååå snygg! Å andra sidan är typ allt young adult fantasy åt det hållet numera. Flickor som rör sig i total sirap eller släpas genom den av fantastiskt vackra och ganska otrevliga män. Alla dumma situationer de hamnar i beror på deras egna korkade val, som de gör trots upprepade varningar och släpas ifrån av snygga män (bli räddad är typ mer aktivt än det de gör, för männen måste draaaa bort dem medan de inte kan ta ögonen från, utan släpas, snubblar, hänger sig kvar). Boken är inte så dum eftersom hon nästan vaknar upp mot slutet och jag har hopp om nästa för hennes syrra verkar inte riktigt lika puckad. Gah!
 
Senast ändrad:
Jag kryssar en bok med bilder i (foton men det hoppas jag räknas) Jag har faktiskt läst om den här boken för att den är så fascinerade. Den handlar om unga adelsfröken Linde Klinckowström som 1926 reser ut i Europa med hästen Castor som enda sällskap. Hon är uppvuxen på godset på Stafsund. Den första ritten går till Paris där hennes syster bor. Detta ger mersmak hos Linde och hon gör om det och sen går ritten till flera olika länder i Europa, totalt sex långritter gör hon. Hon får uppleva efterkrigstidens Europa med nya ideologier och nya statsskick och hon blir uppmärksammad överallt, det är ju väldigt ovanligt att en dam ger sig ut själv i Europa på den här tiden och dessutom ensam till häst. Hon övernattar ibland i boxen hos Castor och ibland hos släktingar på olika gods. Linde dokumenterade allt i dagböcker och dessa har författaren Jan Mårtenson haft tillgång till och en dotterdotter till Linde har han haft till hjälp. Linde blev över 100 år och gick bort 2003 . Det finns många samtida foton i boken och det är fantastiskt att få följa med Linde och Castor på deras färd och uppleva Europa som det var då. Klart läsvärd alltså! Så är det man det minsta historieintresserad, intresserad av kvinnohistoria eller hästintresserad så rekommenderas denna som sommarläsning! Jag rekommenderar att inte köpa denna i pocket utan i stort format på grund av fotona.

Edit: såg nu att den var slutsåld men att låna den på biblioteket är klart värt det!

9789174242959.jpg
Åh älskar den, läste den som tonåring och den är ju fantastisk, borde läsa om. Eller ok, jag har inte läst den där inser jag, jag har läst de hon skrev själv. Men inga bilder då, nästan, man kanske borde läsa den där också.
 
Jag hade också hopp om bok nr2. Jag blev tyvärr inte speciellt imponerad av syrran heller 😂
Åh neej, nåja köpt är köpt :cautious: (jag råkade köpa tvåan först, annars skulle jag inte köpt ettan). Kommer upp i nästa. Kanske...

Uhm jag bara måste fråga. Du verkar gilla Sara Maas? Throne of Glass? Jag har läst recensionerna och konstaterat att det är en korkad brud som släpas baklänges genom ett äventyr av snygga män som hon inte kan välja mellan medan hon väljer klänningar. Om än yrkesmördare framstår hon som att hon aldrig någonsin skulle klara att mörda någon och knappt undviker att bli mördad själv :p. Menar du att de är bättre ändå? dvs att jag kan stilla min nyfikenhet utan att bli arg? (gillar att ha lite koll på populäraste böckerna).

Måste bara säga att Eight Million Gods är härligt mer tillbaka till 80-tal. Snabb, smart, härlig, kvick urban fantasy med smarta tjejer (och killar). Så rekommenderas starkt igen!
 
Senast ändrad:
Åh neej, nåja köpt är köpt :cautious: (jag råkade köpa tvåan först, annars skulle jag inte köpt ettan). Kommer upp i nästa. Kanske...

Uhm jag bara måste fråga. Du verkar gilla Sara Maas? Throne of Glass? Jag har läst recensionerna och konstaterat att det är en korkad brud som släpas baklänges genom ett äventyr av snygga män som hon inte kan välja mellan medan hon väljer klänningar. Om än yrkesmördare framstår hon som att hon aldrig någonsin skulle klara att mörda någon och knappt undviker att bli mördad själv :p. Menar du att de är bättre ändå? dvs att jag kan stilla min nyfikenhet utan att bli arg? (gillar att ha lite koll på populäraste böckerna).

Måste bara säga att Eight Million Gods är härligt mer tillbaka till 80-tal. Snabb, smart, härlig, kvick urban fantasy med smarta tjejer (och killar). Så rekommenderas starkt igen!


Angående Sarah j maas; jaa alltså, Jag tycker personligen att glastronenböckerna är bra mycket bättre än caraval! Och jag tycker att de senare böckerna i serien är betydligt mycket bättre än de första. Det finns så många fler starka kvinnliga och intressanta karaktärer och huvudpersonen har definitivt utvecklats bort från klänningsväljandet även om det fortfarande finns inslag av trånande efter snygga killar 😂 Svårt att skriva mer detaljerat då jag inte vill spoila för mycket.
Men för att summera:
Din uppfattning skulle jag väl säga passar in på första boken och kanske på andra (kommer inte riktigt ihåg när i böckerna allt utvecklar sig) Men som jag skrev så tycker jag att böckerna bara blir bättre och bättre! Med betydligt fler starka/råa/smarta/intressanta kvinnliga karaktärer. Men killarna är fortfarande mest ögongodis och får stå tillbaka lite, det känns faktiskt som att killarna är de som trånar mest (och jag kan tycka är lite uppfriskande med omvända roller) 😂
 
Angående Sarah j maas; jaa alltså, Jag tycker personligen att glastronenböckerna är bra mycket bättre än caraval! Och jag tycker att de senare böckerna i serien är betydligt mycket bättre än de första. Det finns så många fler starka kvinnliga och intressanta karaktärer och huvudpersonen har definitivt utvecklats bort från klänningsväljandet även om det fortfarande finns inslag av trånande efter snygga killar 😂 Svårt att skriva mer detaljerat då jag inte vill spoila för mycket.
Men för att summera:
Din uppfattning skulle jag väl säga passar in på första boken och kanske på andra (kommer inte riktigt ihåg när i böckerna allt utvecklar sig) Men som jag skrev så tycker jag att böckerna bara blir bättre och bättre! Med betydligt fler starka/råa/smarta/intressanta kvinnliga karaktärer. Men killarna är fortfarande mest ögongodis och får stå tillbaka lite, det känns faktiskt som att killarna är de som trånar mest (och jag kan tycka är lite uppfriskande med omvända roller) 😂
Kul! Roligt att hon ger mer uhm karaktär åt sina kvinnliga karaktärer! Hennes nästa serie kanske är någonting för mig då, eller att helt enkelt hoppa in i serien mitt i. Sedan är ju mer avrundade män som inte är elaka och dryga roligare om de blir kära i.

Jag har bara läst recensioner av första boken så min uppfattning bygger delvis på vad de som hatat den mest skrivit på Goodreads. (Tycker det säger mycket om en bok vilka som hatar den och varför. :p )Delvis på någon vanlig recension.

Så en vacker dag kanske jag tar mod till mig och provar. Speciellt om de trots allt är bättre än Caraval, som faktiskt var helt uthärdlig i jämförelse med City of Bones första bok och Beautiful Creatures.

(Om du undrar vad jag håller på med så råkar jag älska tex Elisabeth Moon och PC Hodgell och jag råkade på dem båda genom att bara läsa mig igenom diverse böcker om kvinnor med en agenda. Haken är att nästan all Young adult låtsas vara det men fallerar katastrofalt och är kvinna släpad baklänges genom handlingen av en man. Sedan gillar jag att ha läst populära SF böcker också.)
 
Senast ändrad:
Min femte bok blev i genren "read on location" och då den utspelar sig en hel del på Gripsholms slott och jag bor i Mariefred så kändes den given :D - Den gyllene hårnålen av Maria Gustavsdotter

33195

Tyckte mycket om boken och tycker den förtjänar de goda omdömen den fått. Maria skriver väldigt bra och intressant och jag fick en väldigt bra inblick i Vasa-släkten och började förstå lite mer kring relationerna mellan Gustafs söner Erik, Johan och Karl som jag alltid haft svårt att följa tidigare. Nu handlar boken inte om dessa utan utspelar sig kring Gustafs dotter Cecilia, men i centrum står hennes vän/kammarjungfru Märta som lämnas på slottet som 10-åring och som växer upp med vasabarnen.

Men nu överger jag det historiska "träsket" ett tag och försöker hitta böcker som utspelar sig lite mer i nutid :D
 
Kul! Roligt att hon ger mer uhm karaktär åt sina kvinnliga karaktärer! Hennes nästa serie kanske är någonting för mig då, eller att helt enkelt hoppa in i serien mitt i. Sedan är ju mer avrundade män som inte är elaka och dryga roligare om de blir kära i.

Jag har bara läst recensioner av första boken så min uppfattning bygger delvis på vad de som hatat den mest skrivit på Goodreads. (Tycker det säger mycket om en bok vilka som hatar den och varför. :p )Delvis på någon vanlig recension.

Så en vacker dag kanske jag tar mod till mig och provar. Speciellt om de trots allt är bättre än Caraval, som faktiskt var helt uthärdlig i jämförelse med City of Bones första bok och Beautiful Creatures.

(Om du undrar vad jag håller på med så råkar jag älska tex Elisabeth Moon och PC Hodgell och jag råkade på dem båda genom att bara läsa mig igenom diverse böcker om kvinnor med en agenda. Haken är att nästan all Young adult låtsas vara det men fallerar katastrofalt och är kvinna släpad baklänges genom handlingen av en man. Sedan gillar jag att ha läst populära SF böcker också.)


Jaa alltså. Avsaknaden av bara rakt igenom snälla, hyggliga killar är ju stor i alla YA böcker. Alla verkar ha nån slags problem...

Jag har också insett att jag får börja läsa böcker på engelska 😂
 
Jaa alltså. Avsaknaden av bara rakt igenom snälla, hyggliga killar är ju stor i alla YA böcker. Alla verkar ha nån slags problem...

Jag har också insett att jag får börja läsa böcker på engelska 😂
Om du skulle råka göra det. Och gillar gelehallonböcker.

Läs tex Mercedes Lackey, tex By the Sword, killen är i alla fall riktigt hygglig :D och tjejen är awesome, hon har nämligen en hjärna! wohoo Och hon blir inte vansinnigt förälskad i alla män hon möter. Och hon kan vara kär och fortfarande tänka precis som normala kvinnor kan. (undvik de senare viktorianska, hon verkar hasa ur 80-talet 90-talets feminism och in på stenkorkad brud senare). Och kärleksbiten tar en härligt liten del av själva storyn, typ en bit på slutet.

Steampunk
Gail Carriger, Soulless. Är härlig. Inte Young adult.

Om du går in på hennes Young Adult så är tjejerna helt ok, har agens, men killarna fortfarande totalt vedervärdiga. Antar att det är obligatoriskt i Young Adult. Vedervärdig= föraktar kvinnor, ser ned på dem och "ääälskar" dem som de tycker om kattungar.

Om du vill läsa böcker som inte är gelehallonböcker

Elizabeth Moon, vad som helst (hennes bästa finns översatta till svenska men jag tror de är översatta nedåt till enklare språk än originalen). https://www.adlibris.com/se/sok?pn=7&ps=12&filter=author:Elizabeth+Moon

https://www.bokus.com/bok/9789100565091/faraherdens-dotter/

PC Hodgell
Naomi Novik
Becky Chambers
Ann Leckie
Scalzi
 
Senast ändrad:
Om du skulle råka göra det. Och gillar gelehallonböcker.

Läs tex Mercedes Lackey, tex By the Sword, killen är i alla fall riktigt hygglig :D och tjejen är awesome, hon har nämligen en hjärna! wohoo Och hon blir inte vansinnigt förälskad i alla män hon möter. Och hon kan vara kär och fortfarande tänka precis som normala kvinnor kan. (undvik de senare viktorianska, hon verkar hasa ur 80-talet 90-talets feminism och in på stenkorkad brud senare). Och kärleksbiten tar en härligt liten del av själva storyn, typ en bit på slutet.

Steampunk
Gail Carriger, Soulless. Är härlig. Inte Young adult.

Om du går in på hennes Young Adult så är tjejerna helt ok, har agens, men killarna fortfarande totalt vedervärdiga. Antar att det är obligatoriskt i Young Adult. Vedervärdig= föraktar kvinnor, ser ned på dem och "ääälskar" dem som de tycker om kattungar.

Om du vill läsa böcker som inte är gelehallonböcker

Elizabeth Moon, vad som helst (hennes bästa finns översatta till svenska men jag tror de är översatta nedåt till enklare språk än originalen). https://www.adlibris.com/se/sok?pn=7&ps=12&filter=author:Elizabeth+Moon

https://www.bokus.com/bok/9789100565091/faraherdens-dotter/

PC Hodgell
Naomi Novik
Becky Chambers
Ann Leckie
Scalzi
Gail Carriger, Soulless finns på svenska.

Men inte tror jag hennes internatbokserie
 
@Badger @JEHL

Något jag tycker är trevligt med Maas, och som jag annars tycker saknas i mycket framförallt YA, är att hon låter huvudpersonen först bli kär och ha en relation med någon, men sedan att det tar slut mellan dem och att huvudpersonen hittar en ny som hon passar bättre med i långa loppet - samtidigt som huvudpersonen fortfarande är vän med den gamla :) Jag tycker annars att det brukar vara väldigt vanligt i YA med att huvudpersonerna blir kär i en och sedan är det den för resten av livet :meh:

Håller också med om att Soulless är trevlig, men har inte testat internetbokserien än (tror den finns med på min to-read lista ;) )
 
@Badger @JEHL

Något jag tycker är trevligt med Maas, och som jag annars tycker saknas i mycket framförallt YA, är att hon låter huvudpersonen först bli kär och ha en relation med någon, men sedan att det tar slut mellan dem och att huvudpersonen hittar en ny som hon passar bättre med i långa loppet - samtidigt som huvudpersonen fortfarande är vän med den gamla :) Jag tycker annars att det brukar vara väldigt vanligt i YA med att huvudpersonerna blir kär i en och sedan är det den för resten av livet :meh:

Håller också med om att Soulless är trevlig, men har inte testat internetbokserien än (tror den finns med på min to-read lista ;) )
Låter väldigt trevligt! Håller med! Tycker också ofta att de i YA väljer mellan två killar vilket är rafflande i ett par stycken men är tråkigt i längden.
 
@Badger @JEHL
Några andra YA med fantasyinslag som jag tycker är väldigt trevliga (och som ni kanske redan har koll på ;) ) är annars Katherine Arden's Winternight-trilogy, Leigh Bardugo, Marissa Meyer's The Lunar Chronicles och Kristin Cashore's Graceling
 
@Badger @JEHL
Några andra YA med fantasyinslag som jag tycker är väldigt trevliga (och som ni kanske redan har koll på ;) ) är annars Katherine Arden's Winternight-trilogy, Leigh Bardugo, Marissa Meyer's The Lunar Chronicles och Kristin Cashore's Graceling
Tack :) Katherine Arden, The Bear and the Nightingale var inte så dum, speciellt började bra, men jag läste inte tvåan, kanske en dag-
Graceling var ok men fastnade inte så väldigt heller :D.

Marissa Meyers har jag inte läst och var inte så sugen på.

Men Six of Crows lät jag bli att köpa häromdagen, den är bra alltså? var min bokhandels val för Urban fantasy den här månaden. Kan fiska upp den om du rekommenderar.
 
@Badger @JEHL

Något jag tycker är trevligt med Maas, och som jag annars tycker saknas i mycket framförallt YA, är att hon låter huvudpersonen först bli kär och ha en relation med någon, men sedan att det tar slut mellan dem och att huvudpersonen hittar en ny som hon passar bättre med i långa loppet - samtidigt som huvudpersonen fortfarande är vän med den gamla :) Jag tycker annars att det brukar vara väldigt vanligt i YA med att huvudpersonerna blir kär i en och sedan är det den för resten av livet :meh:

Eller hur! Men jag ska medge att jag tyckte det var jättekonstigt i början att hon byggde upp en kärleksrelation jättelänge för att sen bara; nää, hejdå!! Typ, jag hade jättesvårt för det i början, och det är väl för att man är så totalt matad med att huvudpersonen träffar EN person som dom blir handlöst förälskade i och sedan nöts den relationen genom hela serien.
 
@Badger
När det gäller Graceling så tyckte jag egentligen bättre om Fire när jag läste dem för första gången, men när jag har läst Graceling igen så tyckte jag den blev bättre. Dock har jag allmänt kommit fram till att jag hyfsat ofta inte fastnar i serierna av första böckerna, utan det är först efter någon/några böcker som jag verkligen tycker att de blir väldigt bra - och då när jag går tillbaka till ettan igen tycker jag den blivit bättre (t.ex. Graceling, Moon Called och Ilona Andrews - och Throne of Glass ;) )

Jag tycker nog Six of Crows definitivt kan vara värt att fiska upp och testa läsa :)

@JEHL
Ja, jag kommer ihåg att det var udda när jag läste det i Throne of Glass-boken (vilket nummer i serien det nu var :p ), men det gick över ganska snabbt och nu tycker jag egentligen att det verkar mer normalt - vad är chansen att man hittar rätt direkt? Och även att den som är rätt för en vid ett visst tillfälle är inte alltid det senare, och i båda serierna genomgår huvudpersonerna ganska stora förändringar som påverkar vem dem är mycket.
 
@Badger och @__sofia__

Tack för tipsen! 😊

(Och vad är gelehallonböcker?) 😂 är det ett vedertaget begrepp som jag missat?
Nej det är mitt egna begrepp. Men liksom böcker som är som gelehallon istället för uhm broccoli eller ostsmörgås eller hm (Svenska deckare är som skogaholmslimpa med hushållsost (lite tråkigt i längden men underbart då och då, speciellt första tuggan med mordet.) och Elizabeth Moon är som äppelpaj och Ann Leckie är som knäckebröd med ost (älskar knäckebröd med ost) gelehallonböcker är såklart som smågodis, man köper en påse äter massor och de är söta och goda och sedan blir man lite lite illamående om man äter för många på rad.)
 
Nej det är mitt egna begrepp. Men liksom böcker som är som gelehallon istället för uhm broccoli eller ostsmörgås eller hm (Svenska deckare är som skogaholmslimpa (lite tråkigt i längden men underbart då och då och Elizabeth Moon är som äppelpaj och Ann Leckie är som knäckebröd med ost (älskar knäckebröd med ost) gelehallonböcker är såklart som smågodis, man köper en påse äter massor och de är söta och goda och sedan blir man lite lite illamående om man äter för många på rad.)

HAHAH helt fantastiskt! 👍🏻😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 703
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp