Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
31065


Bok 2 blir på temat som inte börjar i början på berättelsen blev "Den röda adressboken" av Sofia Lundberg.
Jag hade en hel del fördomar mot den här boken innan jag köpte/läste den. När jag läst på baksidan fick jag känslan av en djupt tragisk och sorgsen bok i stil med sången Den stora dagen och jag kände inte alls för att läsa den, men hon på bokhandeln rekommenderade och nu i efterhand är jag glad att hon gjorde det. Även om den är gripande upplever jag den som varm och inte alls så hjärtskärande som sången.
 
Två kryss klara :)

Del av en serie blev femte boken om Percy Jackson, The last Olympian, av Rick Riordan. Trevlig serie, men hade kanske uppskattat den mer om jag varit lite yngre :angel:

En där havet spelar en viktig roll: Manhattan Beach av Jennifer Egan. Hade fått bra betyg, men jag blev besviken. Inläsningen var märklig då de hade tre inläsare som läste oljan delar för de tre huvudkaraktärerna. Detta har jag vanligtvis inget emot, men boken var inte skriven med olika stycken för de olika karaktärerna, utan texten flöt mest på. Så det blev en rätt konstig upplevelse när de bytte inläsare mitt i stycken och ibland mitt i dialoger med :confused:

DB088442-344A-435A-9404-3735882C40EB.jpeg
 
Jag hoppar in i sommarens bokbingo!

Den första boken jag läste var Syndätarens dotter av Melinda Salisbury.

Denna bok köpte jag av grannbarnen genom jultidningarna. Jag fastnade för omslaget när jag bläddrade igenom tidningen. Jag hade aldrig hört talats om den innan, vilket gjorde mig glad då jag har ganska bra koll på vad som kommer ut i fantasyväg.

Boken var väldigt lättläst och den är inte så lång så den var färdigläst på en dag. Boken omnämns som fantasy, men det var väldigt lite av den varan till min besvikelse.
Berättelsen och karaktärerna är ganska platta och därför blev slutet ganska oväntat då det hände massa saker!

31099
 
Kryss #2
Jag hittade en bok jag aldrig hört talas om. Den kom för 12 år sedan och utspelar sig i min hemort. Tydligen har författaren skrivit flera böcker, men jag har inte hört talas om honom.

USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--218611920.jpeg


"Den vackra från Huddinge" av Kjell E Genberg.

Bara några meningar in i boken höll jag på att avsluta det hela. Jag blev jätteprovocerad. Men envist sa jag att jag måste ta mig igenom halva boken i a f, innan jag ger upp. Och det blev väl lite bättre. Jag fattar att han skrivit så med flit, men det tog emot till en början.
 
Kryss #2
Jag hittade en bok jag aldrig hört talas om. Den kom för 12 år sedan och utspelar sig i min hemort. Tydligen har författaren skrivit flera böcker, men jag har inte hört talas om honom.

Visa bifogad fil 31100

"Den vackra från Huddinge" av Kjell E Genberg.

Bara några meningar in i boken höll jag på att avsluta det hela. Jag blev jätteprovocerad. Men envist sa jag att jag måste ta mig igenom halva boken i a f, innan jag ger upp. Och det blev väl lite bättre. Jag fattar att han skrivit så med flit, men det tog emot till en början.
Nu blev jag jättenyfiken och vill gärna veta vad som kunde vara så provocerade så fort? Du får gärna berätta om du vill! så tidigt i boken kan det ju knappast vara mycket till spoiler heller tänker jag :D
 
Får man räkna med böcker man börjat på tidigare, men som man läser ut nu under sommaren?
 
Nu blev jag jättenyfiken och vill gärna veta vad som kunde vara så provocerade så fort? Du får gärna berätta om du vill! så tidigt i boken kan det ju knappast vara mycket till spoiler heller tänker jag :D
Alltså... Jag ska se om jag hinner få in ett citat ikväll.
 
Children of blood and bone av Tomi Adeyemi blev andra krysset i bingon!

Kungen har utplånat all magi i landet Orisha. Zélie har en chans att få den tillbaka. Tillsammans med prinsessan Amari och sin bror Tzain ger hon sig iväg för att hitta solstenen hon behöver för att återväcka magin. De stöter på många problem på vägen, inte minst Amaris bror Prins Inan...

Jag gillade verkligen den här boken och väntar med spänning på fortsättningen!

31127
 
Jag kryssar utspelar sig i Asien med Crazy Rich i Asien av Kevin Kwan, då det mesta av handlingen är förlagd i Singapore.

Rachel och Nick är ett par sen några år tillbaka och bor i New York. Han bjuder med henne till Singapore på semester över sommaren för att hon ska få träffa hans familj. Hon är inte medveten om att familjen är en av världens rikaste. Stort persongalleri (det finns ett släktträd längst fram i boken som jag återkommer till flera gånger under läsningen) och stundtals vass satir. Jag tyckte den var underhållande och läser gärna vidare i serien.

960AEBC7-C30C-4389-9E0F-4E6BE145F83D.jpeg
 
Kryssar "genre jag vanligtvis inte läser" med Old Possum's Book of Practical Cats av T.S. Eliot. Mysig liten diktsamling om katter.

Bok med blått omslag blir Harry Potter and the Half-Blood Prince av J.K. Rowling. Harry Potter-böckerna blir bättre för varje gång jag läser :D
31145
 
15601897876247621662071755438370.jpg


Kryssar en genre som jag vanligtvis inte läser med "The Witch's Vacuum Cleaner and Other Stories" av Terry Pratchett.

Har aldrig tidigare läst något av Pratchett och hade ganska stora förhoppningar, men blev rätt besviken tyvärr. De var lite kul av och till, men mest tradiga tyckte jag. Tror inte att det blir min genre...

Böejade lyssna på "Aednan" igår men den var så förskräcklig att jag gav upp och mu måste söka en ny bok på A. Varning!
 
Kryss 3 blir Är det nu allt börjar? av Siri Spont, på havet. Boken utspelar sig till största delen på engelska sydkusten, och ett par viktiga händelser sker just med havet som fond. Bra bok!
 
15602811875632975728385352987613.jpg


Nu har jag läst ut Sylvia Plaths "The Bell Jar" och kryssat en bok som jag tänkt läsa länge (över 20 år). Intressant nog läste jag precis innan den en sorts psykiatrisk introduktion/översikt och så blev det som en fallstudie kan man säga.

Boken tyckte jag mycket om!
 
På rekommendation från vanliga boktråden:

Lögnerna träd av Frances Hardinge.

Så. Himla. Bra. Men jag tyckte slutet var lite forcerat. Men, på det stora hela en fantastiskt välskriven bok.

20190612_063518.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 103
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp