Sommarföräldrar 2017 del 3

God jul! :heart Hoppas alla hade en fin julafton! Här var det julklappar i absurdum till S. :angel: Och han visar sig från sin allra bästa sida; superglad, busig och nöjd i famnen hos vem som helst. :love:
Vi hade en fin julafton, Vs förkylning till trots. Han var glad och go när han var vaken, men sov mest. Han hade mycket sömn att ta igen från natten och sedan gör väl förkylningen sitt.

Han fick fina presenter. En body med tillhörande byxor, en drake från fair trade shop, en bok och lite annat smått.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
God jul!

Här har vi sjuk och skör storasyster och snuvig bebis. Det var på vippen att vi stannade hemma men H mådde bra den 23:e så vi åkte ändå. Igår var hon sämre igen, och jag skäms lite för att vi utsätter alla för smitta :(
Vi har trots allt haft ett fint julfirande med många fina klappar, men det har varit fullt upp med barnen så jag har knappt hunnit umgås alls med familjen.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
God jul alla!
Vi har haft några dagar i Sverige med en väldigt pigg och glad bebis. Kom dock aldrig iväg till min pappa som blev förkyld och fick feber. Julafton åkte vi vidare till sambons familj i Jylland, bilturen gick bra men hon sov inte så mycket varken på förmiddagen eller eftermiddagen så hon var ganska trött och mammig hela dagen men vi fick en mysig dag iaf.
Första tanden har dessutom brutit igenom och är på väg upp.

Jag laddade för julen med feber 18-20 december och sedan en omgång av nässelutslag den 23 som fortfarande inte helt har gett med sig.. :meh: febern är borta men hostat en hel del fortfarande!
 
God fortsättning alla:heart
Efter strulig bussresa har vi nu dragit med liten ut i obygden och åkt skoter och skidor med honom nerbäddad i en gammaldags pulka med skaklar som jag fick dra:D. Han tar allt med ro och trivs så länge vi är tillsammans.j
Var lite orolig att han skulle bli förkyld för han lät lite snorig och resor brukar ju få alla baciller att bli dubbelt starka. Men vi har hållit oss friska. Upptäckte att mjölken ändrade färg några dygn och såg lite ut som råmjölk. Gulaktig liksom. Kanske det var antikroppar mot bacillerna?
 
God fortsättning alla:heart
Efter strulig bussresa har vi nu dragit med liten ut i obygden och åkt skoter och skidor med honom nerbäddad i en gammaldags pulka med skaklar som jag fick dra:D. Han tar allt med ro och trivs så länge vi är tillsammans.j
Var lite orolig att han skulle bli förkyld för han lät lite snorig och resor brukar ju få alla baciller att bli dubbelt starka. Men vi har hållit oss friska. Upptäckte att mjölken ändrade färg några dygn och såg lite ut som råmjölk. Gulaktig liksom. Kanske det var antikroppar mot bacillerna?

Kan det nog vara läste nån artikel om det på en amningsgrupp på Facebook. Om nån vars mjölk hade blivit gulare och fetare under tiden bebisen varit förkyld.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Sjukstugan fortsätter. Det verkar som att dottern har öroninflammation men nässpray och alvedon gör underverk. Vi var på vårdcentralen idag men läkaren vill vänta med att sätta in antibiotika (bra!) så vi avvaktar till fredag och hoppas det ger med sig.

Lillebror är snuvig och har lite feber men är ändå så go’ och glad som han oftast är.

Vi skulle firat en andra jul idag med mannens föräldrar och bror med familj men det fick vi stå över. Vi håller tummarna för att kunna ses på nyårsafton istället. Appropå det ska jag ta och beställa hem lite mat till nyår. Vad ska ni andra äta?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Sjukstugan fortsätter. Det verkar som att dottern har öroninflammation men nässpray och alvedon gör underverk. Vi var på vårdcentralen idag men läkaren vill vänta med att sätta in antibiotika (bra!) så vi avvaktar till fredag och hoppas det ger med sig.

Lillebror är snuvig och har lite feber men är ändå så go’ och glad som han oftast är.

Vi skulle firat en andra jul idag med mannens föräldrar och bror med familj men det fick vi stå över. Vi håller tummarna för att kunna ses på nyårsafton istället. Appropå det ska jag ta och beställa hem lite mat till nyår. Vad ska ni andra äta?

Vi har också sjukstuga. Stora som har feber och ont i öronen, änsålänge bara kraftig rodnad i örat enligt doktorn så håller tummarna att inflammationen håller sig borta härifrån.

Vi är bortbjudna på nyår och där väntar snittar till förrät, oxfilé provencale till varmrätt och pannacotta till efterrätt.

Hoppas ni kryar på er tills nyår!
 
Alltså familjesammankomster...
Ingen familj är ju perfekt. Alltid är det nåt som irriterar. Och vanligen irriterar ju svärfamiljen lite mer eftersom man inte haft lika långinvänjningsperiod.
Just jul kan min sida vara rätt påfrestande och vi spenderar många dygn tillsammans i en liten stuga utan tv och mobiltäckning. Jag är så van att mamma går i spinn och vet att det smidigaste är att bara låta henne hålla på. Det gör ju sambon oxå men det stör honom såklart och han tycker att jag borde "säga ifrån" . Jag ser inte att det skulle göra något bättre utan snarare är väl risken tvärtom. Det är liksom så subtila små saker att det känns lättare för mig att låta det rinna av.
Lite känns det som att om man tycker husets regler är jobbiga så får man låta bli att åka dit. Det är liksom svårt att ändra utan att hamna i konflikt tänker jag.
Hur gör ni när julmyset går folk lite på nerverna?
 
Alltså familjesammankomster...
Ingen familj är ju perfekt. Alltid är det nåt som irriterar. Och vanligen irriterar ju svärfamiljen lite mer eftersom man inte haft lika långinvänjningsperiod.
Just jul kan min sida vara rätt påfrestande och vi spenderar många dygn tillsammans i en liten stuga utan tv och mobiltäckning. Jag är så van att mamma går i spinn och vet att det smidigaste är att bara låta henne hålla på. Det gör ju sambon oxå men det stör honom såklart och han tycker att jag borde "säga ifrån" . Jag ser inte att det skulle göra något bättre utan snarare är väl risken tvärtom. Det är liksom så subtila små saker att det känns lättare för mig att låta det rinna av.
Lite känns det som att om man tycker husets regler är jobbiga så får man låta bli att åka dit. Det är liksom svårt att ändra utan att hamna i konflikt tänker jag.
Hur gör ni när julmyset går folk lite på nerverna?

Jag gör som du tror jag. Låter det rinna av mig. Jag är van vid att min pappa är som han är och låter han berätta samma historier om och om och om igen.

Men nåt som stört extra mycket den här julen är att svärfar har jämfört våra stora son med barnens extra kusin som är 1,5år som vi firat jul med. Han är såååå lugn och sååååå annorlunda vår T som far omkring nyfiken på livet. Bonuskusin sitter där och leker lugnt och stilla osv osv osv och så är ju aaaaaaldrig T.. Underförstått att T då är vild och lite åt det jobbiga hållet. Men då har nog svärfar glömt att T också satt stilla och lekte på samma sätt när han var 1,5år..
Och jag tror egentligen inte svärfar menar någonting illa men mamma hjärtat sätter taggarna utåt direkt. Det har jag svårt att hantera mer, tror nog svärfar märkte det också även fast jag inte sa nåt rätt ut. Försöker låta de rinna av för jag vet att svärfar älskar T oerhört.
 
@Ray vi håller familjesammankomsterna korta, annars hade jag aldrig orkat :D Vi har tur (antar jag) att vi har 35 min med bil till svärföräldrarna och 2 h till mina föräldrar så vi åker antingen över dagen eller stannar 1-2 nätter.

Men... i båda våras släkter tycker jag att syskonen med familjer är mer påfrestande än våra föräldrar.

Jag har ett syskon som kör ungefär motsatt barnuppfostringsmetodik mot oss. Hen och hens partner är auktoritära, har tusen regler som ligger benhårt fast och när barnen inte lyder (:cry:) så gormas och hotas det. Och barnen speglar deras beteende så de skriker tillbaka, är sura och gnälliga och bråkar med varandra.

Sen har vi min svåger som jag inte riktigt tål... och hans två barn som låter som en elefanthjord när de är närvarande...

Nä det är tur att det bara är jul en gång om året!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Alltså familjesammankomster...
Ingen familj är ju perfekt. Alltid är det nåt som irriterar. Och vanligen irriterar ju svärfamiljen lite mer eftersom man inte haft lika långinvänjningsperiod.
Just jul kan min sida vara rätt påfrestande och vi spenderar många dygn tillsammans i en liten stuga utan tv och mobiltäckning. Jag är så van att mamma går i spinn och vet att det smidigaste är att bara låta henne hålla på. Det gör ju sambon oxå men det stör honom såklart och han tycker att jag borde "säga ifrån" . Jag ser inte att det skulle göra något bättre utan snarare är väl risken tvärtom. Det är liksom så subtila små saker att det känns lättare för mig att låta det rinna av.
Lite känns det som att om man tycker husets regler är jobbiga så får man låta bli att åka dit. Det är liksom svårt att ändra utan att hamna i konflikt tänker jag.
Hur gör ni när julmyset går folk lite på nerverna?

Hoppar in lite...
Egentligen är ju det allra bästa att göra precis som du beskriver. Att det är smidigast att låta det rinna av och verkligen välja sina strider.

Samtidigt får man ju precis som du själv reflekterar över inse att det antagligen är mycket värre för sambon. Jag vet inte hur många gånger folk i trådar har beskrivit besvärliga svärföräldrar och fått svaren att partnern måste säga ifrån.

Inte för att jag har någon bra lösning på problemet ;) Här firas det jul alldeles för länge i bemärkelsen att vi umgås väääldigt mycket med makens föräldrar och syskon med barn. Det är inget fel på dem, jag vill också umgås med dem. Men det blir intensivt med ett gäng småbarn och lite mycket. Vi har lite samma situation som @hvala med olika syn på "barnuppfostran" också. Jag andas och tänker på att vi kommer ha ledighet tillsammans bara vår familj också :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Förstod nog att vi var fler...

Andras barnuppfostran som hos er @hvala är nog svårt att göra något åt. Överlag är det ju svårt att ändra på andra. Vi kom dock överrens om att till nästa jul bestämma att jag och sambon fixar lunch varje dag och lämnar barnen till mormor. Så kan hon nörda ner sig i middagen och varandra med det...
 
Nu kommer jag jinxa och förstöra sviten (:D) men i natt var andra natten i rad utan nattmatning :up: M har vaknat vid 04 båda nätterna men nöjt sig med att ha fått nappen ipetad och sen somnat om. Hans hud är mycket bättre så det kliar inte längre och förkylningen är på väg bort. Och storasyster är också nästan helt frisk :)

Vi vuxna är inte friska men det är ju skönt då att nätterna är lugna. Eller...? :nailbiting:
 
Nu kommer jag jinxa och förstöra sviten (:D) men i natt var andra natten i rad utan nattmatning :up: M har vaknat vid 04 båda nätterna men nöjt sig med att ha fått nappen ipetad och sen somnat om. Hans hud är mycket bättre så det kliar inte längre och förkylningen är på väg bort. Och storasyster är också nästan helt frisk :)

Vi vuxna är inte friska men det är ju skönt då att nätterna är lugna. Eller...? :nailbiting:

Låter underbart! :love:
Vi håller oss fortfarande till minst 2 matningar/natt. En bra natt så en gång o kring 2-3 och en gång vid 4-5. Men några nätter börjar hon snurra och vakna vid 23-00. :(
Hoppas verkligen snart det blir lite bättre, jag börjar jobba den 5 mars och det känns bara så långt borta att hon ska börja sova ännu bättre. Även om sambon ger flaska så lär jag vakna iaf, där är liksom inte så många rim att gömma sig i i en 2:a... :cautious:
Annars är hon generellt mindre intresserad i amningen, det är bara när hon verkligen är hungrig/trött som hon koncentrerar sig!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Låter underbart! :love:
Vi håller oss fortfarande till minst 2 matningar/natt. En bra natt så en gång o kring 2-3 och en gång vid 4-5. Men några nätter börjar hon snurra och vakna vid 23-00. :(
Hoppas verkligen snart det blir lite bättre, jag börjar jobba den 5 mars och det känns bara så långt borta att hon ska börja sova ännu bättre. Även om sambon ger flaska så lär jag vakna iaf, där är liksom inte så många rim att gömma sig i i en 2:a... :cautious:
Annars är hon generellt mindre intresserad i amningen, det är bara när hon verkligen är hungrig/trött som hon koncentrerar sig!
Åh jobbigt med stökiga nätter! Men det hinner hända mycket på två månader, jag håller tummarna för att det snart lugnar ner sig.

Det ser för övrigt ut som att jag börjar jobba i början av april. Egentligen vill jag ju vara hemma med min bebis för evigt, men han tänkte tydligen inte vara bebis för evigt!? :cautious:
 
Nu kommer jag jinxa och förstöra sviten (:D) men i natt var andra natten i rad utan nattmatning :up: M har vaknat vid 04 båda nätterna men nöjt sig med att ha fått nappen ipetad och sen somnat om. Hans hud är mycket bättre så det kliar inte längre och förkylningen är på väg bort. Och storasyster är också nästan helt frisk :)

Vi vuxna är inte friska men det är ju skönt då att nätterna är lugna. Eller...? :nailbiting:

Åh vad skönt det låter. Här kör vi stenhårt på amning varannan - var tredje timme. Eller till och med 1 gång i timmen :banghead:

Kan också vara så att jag är så trött att jag är väldigt snabb med att ta fram bröstet under natten. Så ibland skulle det säkert funka med nappen.

M blev 4månader idag. Det firade vi med lite slick på päronpuré. Väldigt skeptisk M.
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 110
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 228
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 937
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
44 037
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp