Sommarföräldrar 2017 del 3

Nu är vi på väg hem från svärföräldrarna. Vi har firat jul och nyår med makens släkt och passat på att träffa lite kompisar också. Det har varit trevligt och trots att vi umgåtts i nästan två veckor så har det fungerat fint. Barnen har varit lite förkylda men det har inte varit värre än att vi har kunnat göra det vi velat göra.

V har verkligen växt under tiden vi varit hemifrån. Han växte ur många av de bodies vi hade med oss och han har nu lärt sig att gripa i saker. Det är så häftigt att se utveckligen, och att det går så fort.

Nu ska vi mellanlanda hemma för att imorgon åka vidare söderut till min familj och fira trettondagen där. Mycket körande blir det, men så är det ju när familjen är utspridd i landet.
 
Gott nytt år allihop!
S. börjar sitta alltmer stadigt själv och griper tag (och stoppar i munnen) i det hon vill ha, det inkluderar även föräldrars kinder, näsor, munnar, hår...

Åh jobbigt med stökiga nätter! Men det hinner hända mycket på två månader, jag håller tummarna för att det snart lugnar ner sig.

Det ser för övrigt ut som att jag börjar jobba i början av april. Egentligen vill jag ju vara hemma med min bebis för evigt, men han tänkte tydligen inte vara bebis för evigt!? :cautious:
Jag lever på hoppet! :angel: Fast mönstret har sett likadant ut i typ 3 månader så hoppet är inte så stort... Tror jag behöver ändra någon rutin eller vänja henne av med ett av nattmålen. Egentligen sover hon ju länge de nätter hon sover från 19.45- ca 02, bara mamman där inte går och lägger sig lika tidigt.
Har provat några gånger att ge henne mat om hon vaknar vid 22-23 med hopp om att hon sover längre efter det men hon brukar vakna omkring 3-4 iaf och sen igen vid 5-6. Men tror jag ska prova det igen i en längre period och så försöka att få henne att somna om utan bröst om hon vaknar igen vid 3-4 så att vi på sikt kan sova från 22- omkring kl 5. Ska bara orka ta tag i det... :crazy: Har varit lite rädd för att väcka henne vid 22-23 och bryta trenden med att hon trots allt sover 6-7 i sträck. :nailbiting:
 
Nu är vi på väg hem från svärföräldrarna. Vi har firat jul och nyår med makens släkt och passat på att träffa lite kompisar också. Det har varit trevligt och trots att vi umgåtts i nästan två veckor så har det fungerat fint. Barnen har varit lite förkylda men det har inte varit värre än att vi har kunnat göra det vi velat göra.

V har verkligen växt under tiden vi varit hemifrån. Han växte ur många av de bodies vi hade med oss och han har nu lärt sig att gripa i saker. Det är så häftigt att se utveckligen, och att det går så fort.

Nu ska vi mellanlanda hemma för att imorgon åka vidare söderut till min familj och fira trettondagen där. Mycket körande blir det, men så är det ju när familjen är utspridd i landet.

Jag älskar att köra bil så hade nog gillat den delen av att vara utspridda, men inte att vara utspridda egentligen..

M har också haft en växtspurt och nu passar 62 perfekt och 68 funkar men är långt i benen och armarna så man får vika upp.
Men han börjar bli lite rund om magen. Tror han är som sin storebror ”kort och tjock” :D
 
Gott nytt år allihop!
S. börjar sitta alltmer stadigt själv och griper tag (och stoppar i munnen) i det hon vill ha, det inkluderar även föräldrars kinder, näsor, munnar, hår...


Jag lever på hoppet! :angel: Fast mönstret har sett likadant ut i typ 3 månader så hoppet är inte så stort... Tror jag behöver ändra någon rutin eller vänja henne av med ett av nattmålen. Egentligen sover hon ju länge de nätter hon sover från 19.45- ca 02, bara mamman där inte går och lägger sig lika tidigt.
Har provat några gånger att ge henne mat om hon vaknar vid 22-23 med hopp om att hon sover längre efter det men hon brukar vakna omkring 3-4 iaf och sen igen vid 5-6. Men tror jag ska prova det igen i en längre period och så försöka att få henne att somna om utan bröst om hon vaknar igen vid 3-4 så att vi på sikt kan sova från 22- omkring kl 5. Ska bara orka ta tag i det... :crazy: Har varit lite rädd för att väcka henne vid 22-23 och bryta trenden med att hon trots allt sover 6-7 i sträck. :nailbiting:

Nu är ju M så liten än (4månader) så kan nog inte börja fasa ut nattamning riktigt än..
Men jag skulle prova det om jag var du.
Det blev bättre med sonens sömn när vi började ta bort flaskan på natten. Tror oftast så vaknar de på ren rutin.

Jag skulle iof va överlycklig om jag fick sova 6-7timmar i sträck :D
I natt fick jag 3h och såg ut såhär :banana: av det..
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nu är ju M så liten än (4månader) så kan nog inte börja fasa ut nattamning riktigt än..
Men jag skulle prova det om jag var du.
Det blev bättre med sonens sömn när vi började ta bort flaskan på natten. Tror oftast så vaknar de på ren rutin.

Jag skulle iof va överlycklig om jag fick sova 6-7timmar i sträck :D
I natt fick jag 3h och såg ut såhär :banana: av det..

Jag lägger mig ju dock inte kl 19.30 ;) utan snarare 22-22.30 så det blir typ max 4 h sömn dock vaknar hon ofta till en gång under de där timmarna och får nappen.
Tror också mycket är rutin, hon äter dock en del de gånger hon vaknar så det är liksom inte bara för att snutta/ligga nära. Men jag ska försöka göra en insats och styra upp 2x matning till vid 22 och vid 5-6 istället. :p
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ang nattrutinerna så är lille 5 månader nu och sover snällt mellan 22 och 02.30 för att sen vakna och inte ge sig förrän det blir mat typ 3 ggr innan kl 07.30:meh:
Ett tag hade vi ett mål halv 3 och sen ett tidig morgon men nu är han helt galen.
Och då ger vi gröt morgon och kväll förutom amningen...
 
Ang nattrutinerna så är lille 5 månader nu och sover snällt mellan 22 och 02.30 för att sen vakna och inte ge sig förrän det blir mat typ 3 ggr innan kl 07.30:meh:
Ett tag hade vi ett mål halv 3 och sen ett tidig morgon men nu är han helt galen.
Och då ger vi gröt morgon och kväll förutom amningen...
Såna perioder har vi också haft, slitigt!
Vi ger gröt/mat till lunch och kväll utöver amningen. Hon blir 7 månader på fredag så tänker börja introducera ytterligare ett mål mat om dagen snart..
 
Vi har varit på bvc precis. Och precis som jag trodde så är M ”kort och tjock” :D
Heeeela 63,5cm och 7300g :D 4månader..

Han har gått upp 700g på en månad :D

S. är också "kort och tjock" försökte väga och mäta henne här hemma häromdagen- 8,7 kg och typ 67 cm lång och då har hon tagit ett språng i längden de senaste veckorna, hennes lår och rumpa är inte att leka med :p

Men jag ska försöka göra en insats och styra upp 2x matning till vid 22 och vid 5-6 istället. :p

Man är tydligen inte lika beslutsam kl 2.15 om natten.... Gav henne mat vid 22.30, hon tog en del men inte jättemycket (har aldrig varit så bra på att "äta i sömnen". Vaknade igen vid 1- somnade om, vaknade omkring 2.15 och det var ju då jag inte skulle amma..... :cautious: Jag gav upp ganska snabbt och hon åt en del så hon behövde det nog. Somnade om och vaknade vid 5.30 igen och fick lite till.

Började dagen med att hon fick en liten bananpannkaka till frukost med tanken att tanka på ett extra mål mat om dagen så hon kanske inte är så hungrig om natten- resultatet? Väldigt ointresserad av att amma efteråt så det gick sådär med den planen.. :banghead:
 
Vi har varit på bvc precis. Och precis som jag trodde så är M ”kort och tjock” :D
Heeeela 63,5cm och 7300g :D 4månader..

Han har gått upp 700g på en månad :D
Så mysigt med runda bebisar! :love:

Vår M vägde också 7,3 vid 4-månaderskontrollen fast han var 65,5 cm. Och två veckor senare, när vi var och gjorde pricktest precis innan jul, hade han ökat till 7,8 :angel:

Vi tömmer sista paketet blöjor strl 3 nu, sen går vi över till strl 4. Storasyster på 3 år, som bara vägrar sluta med blöja för övrigt, lämnade strl 4 i somras så lillebror är inte långt efter. M drar 74 i kläder mot syrrans 86/92. Snart är han ikapp :D
 
De är såå lika!

Följer bland annat dig på insta och skulle gärna följa fler om ni vill skriva vad ni heter där? :up:

Ja de är verkligen så himla lika :D ingen tvekan om att de är bröder. Och vem som är deras pappa :D för de, åtminstone storebror, är små kopior av sin pappa. Mini är nog mer en blandning av mig och pappa.
 
Vardag igen då.
Pappa börjar jobba igen efter 2veckors semester och stora sonen börjar på förskolan igen efter jullov.

Välbehövligt. Stora sonen behöver sina rutiner. Han börjar krypa på väggarna efter 3veckor hemma, fyllt av förkylning och öroninflammation.

Synd bara att barnen inte synkar på morgonen. Stor sonen vaknar kl.6 och mini sover som bäst mellan 05-09. Och nu måste jag börjar ryka upp honom tidigare eftersom vi måste gå hemifrån runt 08.30.. stackarn..

I natt sov mini iaf mellan 22-02. Längsta sammanhängande sedan han föddes. Är så glad att jag också la mig samtidigt så jag fick samma sömn.
 
Det tar sig @Rosen-Knoppen :D
Denna mini har stabiliserat sig efter resorna och sov 22-03 med nåt gny efter nappen. Och sen till halv 7 . Då fick han åka vagn och somnade om. Vaknade hungrig och somnade om igen i sängen...

Stora är fortfarande ledig här. Vi planerar vara hemma och mysa:)
 
Synd bara att barnen inte synkar på morgonen. Stor sonen vaknar kl.6 och mini sover som bäst mellan 05-09. Och nu måste jag börjar ryka upp honom tidigare eftersom vi måste gå hemifrån runt 08.30.. stackarn..

.

Vi har samma sak, lillasyster sover bäst på morgonen. Jag brukar nu bara flytta över henne till vagnen och ner i åkpåsen så sover hon vidare. Vaknar hon när jag tar upp henne brukar hon somna om efter amning och vagnen väl börjat rulla.

Fast om ni ska iväg med bil och så blir det ju såklart knepigare att göra så.
 
Vi har samma sak, lillasyster sover bäst på morgonen. Jag brukar nu bara flytta över henne till vagnen och ner i åkpåsen så sover hon vidare. Vaknar hon när jag tar upp henne brukar hon somna om efter amning och vagnen väl börjat rulla.

Fast om ni ska iväg med bil och så blir det ju såklart knepigare att göra så.

Så gjorde jag imorse, det funkade bra. Han öppna ena ögat och kika på mig sen somna han om. Vakna 09.25 när vi kom hem och ammade..
Perfekt!
Och varit en liten solstråle nu när han vaknat och legat i babygymmet och lekt nöjt medans jag kört ett lättare träningspass. Har ju inte tränat på ett tag nu med alla förkylningar så börjar långsamt igen.
 
Sambon har gått ner i tid på jobbet så två dagar i veckan börjar han inte förrän runt lunchtid. Gissa vad jag har gjort imorse? :D Ätit frukost ensam, gått en härlig morgonpromenad med hunden, duschat och tittat serie. :love: Allt medan lillen sovit som en gris bredvid pappa mellan 7-10.

Oftast sover han 22-06, äter och somnar om ett par timmar på morgonen (det är då jag brukar få min sömn eftersom att nätterna är ett evigt putta-in-nappen-maraton). Jag sov hyfsat bra inatt så att kliva upp tidigt gav faktiskt mer energi än att sova vidare. :up:
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 110
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 226
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 937
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
44 037
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp