Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första gången Noah "skrek" trodde jag han gjort illa sig på något vis och kom inspringande. Men han låg bara i gymmet och "skällde" på sina leksaker :D
Vi brukar också säga att V skäller på sina leksaker i babygymmet. Ibland ser han väldigt sträng ut och har verkligen fäst blicken på dem. :D
 
Köpte också en slags näpp man kan lägga mat i för att prova nytt utan risk att sätta i halsen. Någon som provat en sån?

En sån har jag också köpt! Hade en sån till mellanbarnet och tyckte den var så himla bra eftersom barnet då tidigt kan styra ätandet lite mer själv. Får lite ångest av det här med att mata med sked efter dotterns matintroduktion, då hon inte alls ville börja med mat medan några välvilliga personer i omgivningen skulle lära oss nyblivna föräldrar hur man minsann matar ett barn och halvt tvångsmatade henne :meh:

Vi har börjat med lite smakprover här. Han har hittills fått smaka lite majskrok, suga på en bit bröd och äta en liten sked fisksoppa. Han tycker det är vääääldigt spännande och skulle gärna vilja ha mer men vi tar det försiktigt för magens skull :)
 
Nora är 5 mån om några dagar och börjar nu tycka det är kul med mat, vill gärna hjälpa till att hålla i skeden och stoppa i munnen själv.
Men hon får fortfarande bara lite smakprov samtidigt som vi äter på kvällarna (inte av vår mat såklart)
Men det gör mig SÅ glad att hon verkar gilla mat, för jag var riktigt jäkla kinkig med mat när jag var liten. Jag åt bara kokt potatis och drack välling, i flera år :eek:

Hur är era små med mat? Ger ni smakportioner en gång om dagen, eller flera gånger? Eller kanske inte ens varje dag?
 
Senast ändrad:
Nora är 5 mån om några dagar och börjar nu tycka det är kul med mat, vill gärna hjälpa till att hålla i skeden och stoppa i munnen själv.
Men hon får fortfarande bara lite smakprov samtidigt som vi äter på kvällarna (inte av vår mat såklart)
Men det gör mig SÅ glad att hon verkar gilla mat, för jag var riktigt jäkla kinkig med mat när jag var liten. Jag åt bara kokt potatis och drack välling, i flera år :eek:

Hur är era små med mat? Ger ni smakportioner en gång om dagen, eller flera gånger? Eller kanske inte ens varje dag?
Noah är superintresserad av mat och tittar ivrigt på när jag äter ifall han ska få smaka något. Gröt får han dagligen, kanske en halv dl inklusive fruktmos av något slag, vi har ökat gradvis från bara smak. Sen får han smaka på fingret från min mat ibland och "egen" mat ibland. Idag blev det både någon Bebissked mannagrynsgröt i morse och linsgryta till lunch. Ibland ingenting. Jag får ta det liteförsiktigt med magen, om han fick välja skulle han nog smaka på allting :D
 
Nora är 5 mån om några dagar och börjar nu tycka det är kul med mat, vill gärna hjälpa till att hålla i skeden och stoppa i munnen själv.
Men hon får fortfarande bara lite smakprov samtidigt som vi äter på kvällarna (inte av vår mat såklart)
Men det gör mig SÅ glad att hon verkar gilla mat, för jag var riktigt jäkla kinkig med mat när jag var liten. Jag åt bara kokt potatis och drack välling, i flera år :eek:

Hur är era små med mat? Ger ni smakportioner en gång om dagen, eller flera gånger? Eller kanske inte ens varje dag?

A är också nästan 5mån och äter små portioner, typ en halv av de små barnmatsburkarna, en smörmosad kokt äggula eller gröt på 0.5dl vatten. Är hon vaken när vi äter så får hon, så upp till tre gånger om dagen. Annars blir hon arg :laugh:
Mycket vilja i den lilla redan.
 
Nora är 5 mån om några dagar och börjar nu tycka det är kul med mat, vill gärna hjälpa till att hålla i skeden och stoppa i munnen själv.
Men hon får fortfarande bara lite smakprov samtidigt som vi äter på kvällarna (inte av vår mat såklart)
Men det gör mig SÅ glad att hon verkar gilla mat, för jag var riktigt jäkla kinkig med mat när jag var liten. Jag åt bara kokt potatis och drack välling, i flera år :eek:

Hur är era små med mat? Ger ni smakportioner en gång om dagen, eller flera gånger? Eller kanske inte ens varje dag?
Det enda han äter regelbundet här är gröt (och banan). Resten tar vi väldigt långsamt för magens skull. Har dock fått smaka nån barnmatsburk och lite av vår mat. Han gapar för allt men en del spottas ut igen :p.
 
Nora är 5 mån om några dagar och börjar nu tycka det är kul med mat, vill gärna hjälpa till att hålla i skeden och stoppa i munnen själv.
Men hon får fortfarande bara lite smakprov samtidigt som vi äter på kvällarna (inte av vår mat såklart)
Men det gör mig SÅ glad att hon verkar gilla mat, för jag var riktigt jäkla kinkig med mat när jag var liten. Jag åt bara kokt potatis och drack välling, i flera år :eek:

Hur är era små med mat? Ger ni smakportioner en gång om dagen, eller flera gånger? Eller kanske inte ens varje dag?

Nu blir vår bebis fyra månader först här i dagarna så vi har bara börjat lite smått med smakprover senaste dagarna men han får smaka lite varje gång vi äter om han är vaken och pigg. Har en extra sked bara så han får smaka från min tallrik. Han får pyttelite än (typ mindre än ett kryddmått) så han bara ska få testa smaken. Tror knappt ens han fått ner något i magen än. Idag har det blivit yoghurt, banan, lingonsylt och linssoppa och så fick han slicka lite på en pannkaksbit :D han är så rolig, massa grimaser men vill gärna smaka igen :D
 
Dålig dag hos lilleman idag. Tror vi är i nåt språng för det är ofta så nu. Å andra sidan var han med mig på sjukhuset igår så det tog nog på krafterna.
Vi har babysim i eftermiddag, funderade ett tag på att sjukanmäla honom men nu somnade han i vagnen så hoppas han ska vara på bättre humör när han vaknar.
 
Vi fortsätter provsmaka lite här. Så himla kul :) Testade bebisgröt idag, sån där totalt smaklös, och lillkillen tyckte det var jäääättegott! Gapade som en fågelunge :D han fick några teskedar i morse och några nu på eftermiddagen. Clementin däremot var vidrigt tyckte han :p han fick suga lite på en klyfta men började tvärgråta. För surt gissar jag.
 
Vi fortsätter provsmaka lite här. Så himla kul :) Testade bebisgröt idag, sån där totalt smaklös, och lillkillen tyckte det var jäääättegott! Gapade som en fågelunge :D han fick några teskedar i morse och några nu på eftermiddagen. Clementin däremot var vidrigt tyckte han :p han fick suga lite på en klyfta men började tvärgråta. För surt gissar jag.
Åh, de små fågelungarna :love: Noah börjar gapa typ innan skeden ens lämnat tallriken! Imorgon ska jag hämta en barnstol så vi kan sitta tillsammans vid bordet och äta. Vi ska öva lite mer på att sitta stadigt bara.
 
Åh, de små fågelungarna :love: Noah börjar gapa typ innan skeden ens lämnat tallriken! Imorgon ska jag hämta en barnstol så vi kan sitta tillsammans vid bordet och äta. Vi ska öva lite mer på att sitta stadigt bara.

Hihi gulligt :D ibland när han är väldigt hungrig och börjar ana att det är dags för amning ser han också jätteglad ut och gapar som en fågelunge. Gäller att va beredd liksom :D

vi pallar upp bebisen med ihoprullade handdukar i matstolen, men han börjar luta väldigt mycket ibland och orkar inte sitta där många minuter åt gången än.
 
Nån är mallig över sin matstol, men hon är på tok för ostabil att sitta där själv...
DB8EFA7F-6751-4D06-BA56-2CC2C4E84D9D.jpeg

Sitter era i matstol?
 
Min dotter på snart 6 månader sitter i matstol.
Men vi har jobbat mycket med att få henne så stabil som möjligt för att kunna avlasta skallen då hon blev sned i början. Så det har varit uteslutande bära, magläge eller sitta i knä som gällt. Hon älskar sin stol och sitter fint i den. Tror att om man bara är försiktig och inte forcerar, och bebis är nöjd så är det ingen fara att öva korta stunder i taget 😊
 
Plötsligt händer det! A sov 22-04.30 utan att amma. Känner mig som en ny människa!
Jag har dessutom blivit kallad till intervju på tjänsten jag sökte mest bara för att den utannonserades. Jag hade inte tänkt börja söka förräns till våren, men så dök en väldigt passsnde tjänst upp 10min hemifrån, får se hur det går.
 
Nån är mallig över sin matstol, men hon är på tok för ostabil att sitta där själv...Visa bifogad fil 21992
Sitter era i matstol?

Jajamensan, hon sitter rätt stabilt på golvet i några minuter med, 5mån imorgon. Hon stod på alla fyra igår i någon sekund med. Hon ligger typ 2mån före sin bror motoriskt i samma ålder :). Men hon föddes urstark i kroppen och envis som sjutton, så det är inte så oväntat att hon är tidig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 887
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 270
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 352
Senast: Sirap
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 771
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp