Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som ammar, när har mensen kommit tillbaka? På fredag är det 12 veckor sedan förlossningen och mensen är inte tillbaka, tack o lov. Tänkte jag skulle börja använda min natural Cycles app så länge som preventivmedel, men det är svårt när man inte har mens :p

Min kom tillbaka ganska exakt 2 mån efter förlossningen 😏
Men den är lite oregelbunden, men tänker att det tar lite tid innan den svänger in sig igen kanske?
 
Ni som ammar, när har mensen kommit tillbaka? På fredag är det 12 veckor sedan förlossningen och mensen är inte tillbaka, tack o lov. Tänkte jag skulle börja använda min natural Cycles app så länge som preventivmedel, men det är svårt när man inte har mens :p

Nej, men den kom inte tillbaka alls efter första (upptäckte att jag var gravid igen när hon var 1,5 år) och efter andra kom den när han var 1,5 år så jag räknar kallt med att det dröjer ett tag :angel:
 
Börjar fundera mer och mer på det här med syskon. Fördelar och nackdelar. Svårt. Tror det har att göra med att svägerskan nyss fick sin andra.
Kommer alltid tillbaka till att det räcker med sonen, men sen börjar jag fundera igen :p.
Min största farhåga är om jag kan älska ett barn till lika mycket (gissar att det går automatiskt, men är ändå orolig).

Jag började fundera på en 2:a redan när Nora var några dagar :angel:
Men vi har sagt hela tiden att två barn kommer få räcka! Det vi känner oro för är att räcka till när barnen är äldre och har olika intressen och hobbies, jag vet ju att mitt hästintresse tog en himla massa tid, nu var ju lillsyrran också hästintresserad, så jag, mamma och syrran var i stallet jämnt. Pappa fick myyycket egentid med andra ord :p Men om nån av oss ex haft annat intresse så hade ju pappa fått rodda med det tänker jag.

Men eftersom det blir sista gången att få gå igenom den fantastiska resan igen med en graviditet och förlossning så vill jag hålla lite till på den :love: (Även om jag där och då inte gillade att vara gravid för fem öre :cautious:)
 
Börjar fundera mer och mer på det här med syskon. Fördelar och nackdelar. Svårt. Tror det har att göra med att svägerskan nyss fick sin andra.
Kommer alltid tillbaka till att det räcker med sonen, men sen börjar jag fundera igen :p.
Min största farhåga är om jag kan älska ett barn till lika mycket (gissar att det går automatiskt, men är ändå orolig).

Jag var också rätt nöjd med ett barn. Men kände ändå att jag ville ha ett barn till någon gång. Nu känner jag mig nästan som nykär i lillasyster och har verkligen fullt upp med att vårda relationen till storebror.
 
Ni som ammar, när har mensen kommit tillbaka? På fredag är det 12 veckor sedan förlossningen och mensen är inte tillbaka, tack o lov. Tänkte jag skulle börja använda min natural Cycles app så länge som preventivmedel, men det är svårt när man inte har mens :p

Jag har inte fått tillbaka min, dottern är 5mån, men satte in en 3års hormonspiral på efterkontrollen. Med lite tur kommer mensen inte tillbaka alls. Spiralen brukar dock enligt bm vara för svag för att ta bort mensen helt så vi får se.
 
Spännande att läsa om er som funderar på fler! Vi är jättenöjda med tre, även om det känns lite vemodigt att tänka att det här va sista gången man får uppleva en graviditet, första rörelserna i magen och bebismys :o:love: samtidigt vill jag verkligen inte gå igenom en förlossning till och även om jag känner mig stark i kroppen känner jag hur hårt tre graviditeter, förlossningar och bebisbärande har tagit på min stackars kropp, så förnuftet säger verkligen att tre kids räcker :)
 
Jag var också rätt nöjd med ett barn. Men kände ändå att jag ville ha ett barn till någon gång. Nu känner jag mig nästan som nykär i lillasyster och har verkligen fullt upp med att vårda relationen till storebror.
Det där sista du skriver är det som skrämmer mig. Att man måste vårda relationen till det äldre syskonet. Nu, med bara en, går det ju automatiskt liksom.
 
Det där sista du skriver är det som skrämmer mig. Att man måste vårda relationen till det äldre syskonet. Nu, med bara en, går det ju automatiskt liksom.

Jo, lite automatiskt går det. Fast det tycker jag inte har försvunnit och det funkar likadant med lillasyster, antar att dedär hormonerna är inblandade :p.

Utan det är så att storebror är i värsta gränstestaråldern. Har man lyssnat på allra gnälligaste rösten en hel dag, har lätt sömnbrist och barnet får ett psykbryt över något som man själv tycker är oviktigt så är det svårt att själv styra känslorna ibland.
En heeelt normal treåring och en ålder alla går igenom syskon eller ej.
Jag tycker att lillan tillför mer och mer för var dag, de tycker verkligen om varandra.
 
Någon här som varit/planerar åka på semester utomlands med sin lilla?
Jag har nu efter många om och men, bestämt mig för att åka över t Florida för att besöka min syster i februari.
Någon som har tips på vad som kan vara bra att tänka på? :)
 
Börjar fundera mer och mer på det här med syskon. Fördelar och nackdelar. Svårt. Tror det har att göra med att svägerskan nyss fick sin andra.
Kommer alltid tillbaka till att det räcker med sonen, men sen börjar jag fundera igen :p.
Min största farhåga är om jag kan älska ett barn till lika mycket (gissar att det går automatiskt, men är ändå orolig).

Gustav är ju vår nummer 2. Vi velade lääänge innan vi bestämde att det skulle bli en till. Dottern var och är ganska krävande med ett sjujäkla humör, så vi var länge mer än nöjda med att ha ett barn.
Det som faktiskt avgjorde för mig i slutändan var att jag vill att Astrid ska ha ett syskon när hon blir stor. Även om det har funnit många många stunder i mitt liv då jag velat göra processen kort med mina systrar så är jag idag så himla glad att jag har dom!:love:
Jag har även sett hur min egen mamma slitit med att ta hand om sin sjuka pappa när han låg för döden och tänkt att hon skulle gått under utan sina systrar.

Sen är Astrid väldigt gullig med sin lillebror, och älskar verkligen sin nya roll. Inte ett uns av avundsjuka finns det och det gör mig alldeles gråtmild. :o

Så trots att ryggen gick åt helvete, mycket pga graviditeten, så ångrar jag inte en sekund att vi bestämde oss för en till. :)
 
Någon här som varit/planerar åka på semester utomlands med sin lilla?
Jag har nu efter många om och men, bestämt mig för att åka över t Florida för att besöka min syster i februari.
Någon som har tips på vad som kan vara bra att tänka på? :)
Vi planerar till nästa höst, men då är han ju1,5 år.
Kolla upp vad som finns för bilbarnstolar om ni ska åka taxi eller privat bil tänker jag. Så ni har en söker stol.
 
Någon här som varit/planerar åka på semester utomlands med sin lilla?
Jag har nu efter många om och men, bestämt mig för att åka över t Florida för att besöka min syster i februari.
Någon som har tips på vad som kan vara bra att tänka på? :)

Hör med bvc om det är någon vaccination som är bra att tidigarelägga. USA är inget u-land såklart men utifall att...

Amma/flaskmata vid start och landning. Sväljandet tryckutjämnar öronen. Barnens kusin var hysterisk av trycket vid hela nedstigningen när de flög. Då var han lite förkyld visserligen. Så att suga ur näsan ordentligt innan och spraya koksalt i näsan om barnet är lite förkylt är nog att rekommendera.

Airshells till barnvagnar finns att hyra på flygplatsen, bokas innan, och många flygplatser förvarar dem mot en peng så man slipper släpa runt ett bagage till på resmålet.

Äter barnet ersättning så packa ner ett paket extra. Vi fick byta till ett annat märke på Teneriffa eftersom det gick mer än vì räknat med. Som väl var gick det fint.
 
Trots att jag mådde väldigt bra/precis som vanligt graviditeten igenom kan jag inte säga att jag trivdes...
Tiden sen K kom varit fantastisk men ja, som barnmorskan sa idag... ”jag förstår att du har det väldigt tufft, men det blir bättre”... Med andra ord, i nuläget känns ännu en liten väldigt avlägset.

Ser samtidigt många positiva aspekter med att ha syskon... så vi låta tiden utvisa det helt enkelt.
 
Jag skulle gärna skaffa ett barn till i alla fall. Men inte ensam. Rent tekniskt så blir det ju svårt att få till på egen hand ;) men jag tror också att det kanske skulle bli övermäktigt att rodda runt livet och ekonomin själv med två små. Folk klarar det ju såklart, om man går igenom separationer osv, men det verkar vara ett dumt utgångsläge liksom. Vi får se vad framtiden ger. Hur som helst är jag jätteglad i Noah och hur nöjd som helst om det bara blir en onge :love: jag trivdes väldigt bra som gravid och det vore ändå liite sorgligt att aldrig uppleva det igen. Dessutom skulle jag vilja gå igenom en förlossning som inte slutade med snitt... Men vi får se hur det blir!

Resa tänker vi väl göra så småningom så det blir bra att läsa era tips här :D vi väntar tills han är lite större bara. En liten roadtrip nästa vecka räcker bra som en början.

Nästa vecka ska vi nämligen äntligen (om allt går bra) träffa pappa för första gången.
 
Hör med bvc om det är någon vaccination som är bra att tidigarelägga. USA är inget u-land såklart men utifall att...

Amma/flaskmata vid start och landning. Sväljandet tryckutjämnar öronen. Barnens kusin var hysterisk av trycket vid hela nedstigningen när de flög. Då var han lite förkyld visserligen. Så att suga ur näsan ordentligt innan och spraya koksalt i näsan om barnet är lite förkylt är nog att rekommendera.

Airshells till barnvagnar finns att hyra på flygplatsen, bokas innan, och många flygplatser förvarar dem mot en peng så man slipper släpa runt ett bagage till på resmålet.

Äter barnet ersättning så packa ner ett paket extra. Vi fick byta till ett annat märke på Teneriffa eftersom det gick mer än vì räknat med. Som väl var gick det fint.
Tack för tipsen!
Ja, det där med barnvagn känns krångligast. Vissa menar att dom inte vågar ta med sin vanliga pga av risken att den går sönder. Men till en fem månaders så kan man ju inte ha dom där lätta resevagnarna verkar det som.
 
Tack för tipsen!
Ja, det där med barnvagn känns krångligast. Vissa menar att dom inte vågar ta med sin vanliga pga av risken att den går sönder. Men till en fem månaders så kan man ju inte ha dom där lätta resevagnarna verkar det som.

Airshellen vi hyrde var stor, rejält vadderad och gick som specialbagage. Visst en liten risk finns såklart att vagnen skadas men det ska nog rätt mycket till tänker jag om man hyr en sådan. Vår vagn är inte av den svindyra sorten och vi misshandlade den dagligen ut och in ur bilen ändå, en flygresa gjorde varken till eller från. Vi hivade med ett paket blöjor tilsammans med vagnen i airshellen också.
 
Fick frågan av jobbet att hoppa in ett halvt pass, men det krockar med sista babysimmet och dessutom jobbar sambon då. Så fick tacka nej. Men blev rätt sugen på att jobba lite. Hade först tänkt börja i mars/april, men kanske ska ta nåt extra pass redan innan :p.
 
Var på BVC idag och fick 3-månaderssprutan. Så ledsen Alvin blev :cry: tur sambon va med o höll honom för jag började nästan gråta själv av hans skrik när dom satte sprutorna. Visste inte jag jag var så känslig... nu är han jättetrött stackarn.
Vår BVC-sköterska kunde inte rekommendera att åka på resa innan 18-månaders vaccinationen mot mässling. Hon menade på att det är en liten risk även om man undviker att va länge på flygplatserna osv. Nu blev jag lite kluven, men samtidigt är det ju många som reser med 6-månaders bebisar till länder som känns “värre” än USA. Vi kommer ju endast bo hemma hos min syster och inte göra större utflykter än till stranden typ.
 
Var på BVC idag och fick 3-månaderssprutan. Så ledsen Alvin blev :cry: tur sambon va med o höll honom för jag började nästan gråta själv av hans skrik när dom satte sprutorna. Visste inte jag jag var så känslig... nu är han jättetrött stackarn.
Vår BVC-sköterska kunde inte rekommendera att åka på resa innan 18-månaders vaccinationen mot mässling. Hon menade på att det är en liten risk även om man undviker att va länge på flygplatserna osv. Nu blev jag lite kluven, men samtidigt är det ju många som reser med 6-månaders bebisar till länder som känns “värre” än USA. Vi kommer ju endast bo hemma hos min syster och inte göra större utflykter än till stranden typ.

Man kan ta mässling från 6 månader (väldigt aktuellt just nu där jag bor)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 485
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 589
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 103
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 592
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp