Sommarföräldrar 2018, del 3

Skönt ändå att det är fler än K som är av den åsikten. ”Problemet” här är att han nattetid gärna fortsätter att snutta och vaknar arg/ledsen när jag försöker lirka bort honom.

@hemlig låter ju som det gick rätt smidigt när ni slutade. K äter ju varken välling eller gröt... och är vissa dagar väldigt sparsam med maten. Så jag tänker det finns en chans han faktiskt vaknar hungrig.

Ah, ja då förstår jag att det är lite värre för dig. A snuttar, somnar och släpper taget själv efter en stund. Jag somnar oftast inom några minuter. Sen vaknar hon efter ett par timmar igen och då hivar jag över henne på andra sidan och så ammar hon igen. Så håller vi på natten igenom.
Hon somnar alltid i min famn i soffan vid 20. Lägger jag henne i sängen och går därifrån vaknar hon inom en halvtimme. Så kvällarna blir lugna om man säger så :p. Fast det är rätt mysigt med en sovande liten i knät får jag erkänna.
 
Jag har väl typ försökt dra ner på amningen, men A har andra planer. Så fort vi ses efter fsk/jobb så är hon väldigt tydlig med att det ska ammas, även om hon sitter och äter kvällsmat. Sen ammar hon gärna några gånger under kvällen och halva natten igenom. Lite tröttsamt på natten, men det är det enklaste sättet att söva om henne så det får vara ett tag till.

Det är exakt samma här! Han äter gärna och mycket riktig mat men vill ändå amma också, annars går världen under typ. Är stundtals rätt less på amningen, men har gjort några försök att minska ner och orkar ärligt talat inte ta den fighten just nu :meh: men det är stundtals mysigt också, och smidigt som sagt!
 
Nu blir det massa frågor 😇
Hur har ni andra det med amning, har ni slutat? Och ni som slutat (och inte ger välling) vad ger ni den lille till kvällsmat? Ger ni något efter själva kvällsmaten, typ motsvarande amning precis innan läggdags?
Jag ammar forfarande kväll-morgon. Har inte alls ont av det, men vissa nätter kan det bli väl bra - så överväger att ta tag i det. Men då K inte tar napp - är det väldigt smidigt 😇

Vi ammar fortfarande, dock 90% av fallen i sövande syfte :angel: Framförallt är det nattetid då hon gärna ligger och snuttar :meh: Hon tar ju inte napp så känns som jag är nappen. Men det börjar bli bättre, det händer allt oftare att hon faktiskt somnar om av sig själv.
 
Det är exakt samma här! Han äter gärna och mycket riktig mat men vill ändå amma också, annars går världen under typ. Är stundtals rätt less på amningen, men har gjort några försök att minska ner och orkar ärligt talat inte ta den fighten just nu :meh: men det är stundtals mysigt också, och smidigt som sagt!

Visst är det smidigt. För mig i alla fall. Men inte för sambon när han får vabba och hon bara vill amma :crazy:
 
Även min 16-månaders somnar bara med bröstet i munnen vid läggdags och vi kör fri amning dagtid när jag är hemma.
Hon är väldigt kräsen med mat så jag ser det som en säkerhet att hon får i sig bra med näring 😊
Sen längtar jag efter att sova hela nätter och inte vara napp. Men jag är rätt säker på att nattsömnen inte nödvändigtvis blivit bättre om hon slutat amma.
Jag tror på att följa barnet så långt som möjligt.
 
Gustav har fram till för nån månad sen dragit i sig tre flaskor välling per natt. Men till slut tog vi fighten och nu äter han en flaska i soffan innan tandborstning och sen sover han oftast hela natten utan att äta nånting.
Så jäkla skönt!
Jag har ju inte kunnat amma pga mina mediciner och jag tror helt klart att det är lättare att sluta med flaska.
 
Gustav har fram till för nån månad sen dragit i sig tre flaskor välling per natt. Men till slut tog vi fighten och nu äter han en flaska i soffan innan tandborstning och sen sover han oftast hela natten utan att äta nånting.
Så jäkla skönt!
Jag har ju inte kunnat amma pga mina mediciner och jag tror helt klart att det är lättare att sluta med flaska.
Hur gjorde ni? 🙈 här är en till som vaknar på natten och ska ha välling eller ersättning flera gånger och blir helt galen om hon inte får.
 
Hur gjorde ni? 🙈 här är en till som vaknar på natten och ska ha välling eller ersättning flera gånger och blir helt galen om hon inte får.
Vi bet ihop 🙈.
Körde skift under natten typ, och var det riktigt illa fick han en macka eller grötpåse. Det tog bara ett par, tre nätter.
Men det är helt klart svinjobbigt! Jag körde t.o.m med öronproppar 🙈. Distraherade en del med TV också, whatever works liksom. 🤷‍♀️
 
Visst är det smidigt. För mig i alla fall. Men inte för sambon när han får vabba och hon bara vill amma :crazy:

Aha ja då är det ju svårt! Hos oss är det supersmidigt för maken för kiddot är bara gnällig när han är hos mig för han verkar väldigt medveten om att det inte går att amma hos pappa, bara hos mamma. Och maken sover ju skönt nätterna igenom medan jag får vakna 75 gånger per natt när barnet vill amma :meh: så i det avseendet är det mindre kul! För mig:meh:
 
Nu blir det massa frågor 😇
Hur har ni andra det med amning, har ni slutat? Och ni som slutat (och inte ger välling) vad ger ni den lille till kvällsmat? Ger ni något efter själva kvällsmaten, typ motsvarande amning precis innan läggdags?
Jag ammar forfarande kväll-morgon. Har inte alls ont av det, men vissa nätter kan det bli väl bra - så överväger att ta tag i det. Men då K inte tar napp - är det väldigt smidigt 😇
Vi är i slutskedet av amningen här (min blev nyss ett år, född i september) och vi har nu slutat nattamma då jag inte pallade mer för han ville ha tutten i munnen typ hela nätterna igenom och vägrar napp och välling. Men han tog det väldigt bra, typ 4 jobbiga nätter sen förstod han att han kunde ligga med huvudet på samma kudde och krama mig nätterna igenom istället:love: väldigt mysigt! Han försöker sträcka ner handen i BHn förfarande dock. Han har ammat typ en gång under dagen men då vi bara ammar på ett bröst så känns det nu nästan som mjölken börjat sina.
Han äter en stor skål gröt på kvällen och står sig sen till frukost :)
 
Hur gjorde ni? 🙈 här är en till som vaknar på natten och ska ha välling eller ersättning flera gånger och blir helt galen om hon inte får.


Inte välling här men amning. Hon kunde amma mellan 1-3h mellarum nattetid, jag var så oerhört trött, så en natt blev det bara fetnej från mig. Hon får amma vid 19 när hon läggs (ammar till söms) och sen igen vid 05 för att inte vakna så tidigt. Resten av uppvaken tröstas hon.

Jag tror hon också var redo att sluta, för det gick rätt smidigt. I början, och vid vissa uppvak än, är hon så vansinnigt arg, sparkar med benen och vrålar. Men det tar ca 3min max så ger hon upp, vänder sig iväg argt och somnar om.

Senaste två nätterna har inte varit roliga, mycket oro och längre uppvak. kl 1-5 känns som att vi kan räkna antalet minuter vi fått sova... Men vanligtvis vaknar hon bara till snabbsvängar där man bara kramar om henne så somnar hon om. Men så är det väl med småbarn, det pendlar.

Hoppas ni också kommer över nattätade snart!
 
Ni i tråden är så himla bra!!! Och det känns så positivt att alla här verkar vara i ungefär samma stadie som vi 😇 av de jag träffar i övrigt med barn som är ungefär i samma ålder har alla slutat amma. Jag hoppas ju också att det snart ger sig.

En dag kvar som föräldraledig, på tisdag är det jobb. Nåja inte på heltid, så inte så illa. Tänkt efter 14 månader hemma är det dags igen. Fått reda på mitt uppdrag nu med. Känns ju skönt att veta vart jag får mitt kontor
 
Aha ja då är det ju svårt! Hos oss är det supersmidigt för maken för kiddot är bara gnällig när han är hos mig för han verkar väldigt medveten om att det inte går att amma hos pappa, bara hos mamma. Och maken sover ju skönt nätterna igenom medan jag får vakna 75 gånger per natt när barnet vill amma :meh: så i det avseendet är det mindre kul! För mig:meh:
Tror det var det som gjorde det så lätt här, ungen visste att pappa inte har amningsvänliga tuttar liksom :D.
Jag sov i annat rum första 3-4 nätterna hemma när vi slutade amma och när jag sen låg bredvid ungen igen brydde han sig inte. Så han var nog redo, tack och lov.
Här sov pappan också hela nätter medan jag vaknade för varje amning. Jag vaknar fortfarande före honom så fort ungen gnyr.
 
Sluta amma gick lätt för oss vid 10 månader, dottern gillade aldrig att amma. Vi gick över på flaska med ersättning på natten istället och ja, det är det vi har problem med nu istället 🤦‍♀️ men sedan 2 nätter tillbaka är det vatten i flaskan istället. Provar först utan flaska alls men går det inte så får hon lite vatten, och hon tycker ju det är vanvård förstås och skriker så det hörs i hela byn 💁‍♀️
 
Tror det var det som gjorde det så lätt här, ungen visste att pappa inte har amningsvänliga tuttar liksom :D.
Jag sov i annat rum första 3-4 nätterna hemma när vi slutade amma och när jag sen låg bredvid ungen igen brydde han sig inte. Så han var nog redo, tack och lov.
Här sov pappan också hela nätter medan jag vaknade för varje amning. Jag vaknar fortfarande före honom så fort ungen gnyr.

Skönt! Var det mycket skrik de första 3-4 nätterna när du sov i annat rum? Problemet här är att vi inte har något annat rum innan vi är klara med övervåningen om sisådär två år, så jag skulle i så fall behöva åka bort ett tag :meh: jag tror dessutom att det har varit dålig timing att sluta senaste månaderna eftersom han fått tänder konstant sedan juni typ. Det märks att han har det tufft och då har det varit extra mammigt och snuttigt. jag har tänkt att det är lättare för alla inblandade att vänta lite, men kunde ju inte föreställa mig att det skulle vara konstant tandsprickning i flera månaderO_o han visar ju inga som helst tendenser på att vilja sluta frivilligt än så länge i alla fall. Men men någon månad till kan jag stå ut. Nu ser det ut som en tand håller på att komma fram i överkäken så om det lugnar sig lite efter den kan det ju bli bra timing🙂
 
Skönt! Var det mycket skrik de första 3-4 nätterna när du sov i annat rum? Problemet här är att vi inte har något annat rum innan vi är klara med övervåningen om sisådär två år, så jag skulle i så fall behöva åka bort ett tag :meh: jag tror dessutom att det har varit dålig timing att sluta senaste månaderna eftersom han fått tänder konstant sedan juni typ. Det märks att han har det tufft och då har det varit extra mammigt och snuttigt. jag har tänkt att det är lättare för alla inblandade att vänta lite, men kunde ju inte föreställa mig att det skulle vara konstant tandsprickning i flera månaderO_o han visar ju inga som helst tendenser på att vilja sluta frivilligt än så länge i alla fall. Men men någon månad till kan jag stå ut. Nu ser det ut som en tand håller på att komma fram i överkäken så om det lugnar sig lite efter den kan det ju bli bra timing🙂
Nej, inga skrik alls. Lite ledsen om han vaknade hungrig, men fick då som sagt en klämmis och somnade sen om.
 
Nu blir det massa frågor 😇
Hur har ni andra det med amning, har ni slutat? Och ni som slutat (och inte ger välling) vad ger ni den lille till kvällsmat? Ger ni något efter själva kvällsmaten, typ motsvarande amning precis innan läggdags?
Jag ammar forfarande kväll-morgon. Har inte alls ont av det, men vissa nätter kan det bli väl bra - så överväger att ta tag i det. Men då K inte tar napp - är det väldigt smidigt 😇
V använder inte heller napp, utan det är jag som är hans napp. ;) Så vi ammar fortfarande flera gånger per dag och flera gånger per natt och söver medelst amning. Det jobbiga med det är att det är svårt för sambon att ta läggningar och nätter, och såklart att jag inte får sova. Men jag tycker väldigt mycket om att amma och det är som sagt smidigt, så vi hänger i. Stora ammade jag tills hon var närmare 2,5 år, men det får vi se om jag orkar lika länge den här gången.

*knapplån*
V blev 14 månader i går och är ett riktigt busfrö och energiknippe. Han har inte lärt sig att gå riktigt än, men kryper med världens fart och når överallt. Han är också väldigt gosig och kramas mycket, och han och storasyster leker så skrattet bubblar :love:
 
Är inne på 7:e inskolningsveckan och det verkar faktiskt som om det börjar gå bättre nu! :bow: Hade gått bra ons och tors så i fre så fick hon stanna över lunchen, hämtade 11.45 och när jag hämtade så var ungen:
1 glad
2 satt i en matstol
3 tuggade på bröd
:eek:
Hämtade vid 11.45 idag med och det hade gått bra idag också!
Nu blir nästa etapp att ha henne där över sovstunden som är direkt efter lunchen :angel:

Ni som skolat in, har ni fått vabba något ännu? Dem där förskolebacillerna är ju inte att leka med :crazy: Nora har redan hunnit haft världens dunderförkylning med ögoninflammation så hon fick vara hemma 1,5 vecka från förskolan (både jag och sambon blev dyngförkylda också).
Nu har hon hunnit vara 1,5 vecka på förskolan igen, och nu känner jag mig risig igen och Noras näsa har börjat rinna, igen :nailbiting:
 
Är inne på 7:e inskolningsveckan och det verkar faktiskt som om det börjar gå bättre nu! :bow: Hade gått bra ons och tors så i fre så fick hon stanna över lunchen, hämtade 11.45 och när jag hämtade så var ungen:
1 glad
2 satt i en matstol
3 tuggade på bröd
:eek:
Hämtade vid 11.45 idag med och det hade gått bra idag också!
Nu blir nästa etapp att ha henne där över sovstunden som är direkt efter lunchen :angel:

Ni som skolat in, har ni fått vabba något ännu? Dem där förskolebacillerna är ju inte att leka med :crazy: Nora har redan hunnit haft världens dunderförkylning med ögoninflammation så hon fick vara hemma 1,5 vecka från förskolan (både jag och sambon blev dyngförkylda också).
Nu har hon hunnit vara 1,5 vecka på förskolan igen, och nu känner jag mig risig igen och Noras näsa har börjat rinna, igen :nailbiting:

Skolade in 2.9. Första vabb idag (storebror har dock gått på parklek hela föregående år och snällt dragit hem både det ena och det andra)de har varit förkylda en gång redan. jag tyckte inte att de var direkt sjuka. Lite snuva och hosta men ingen feber. Går 110 här hemma. Mamma däremot går i minus 50 idag.
 
Är inne på 7:e inskolningsveckan och det verkar faktiskt som om det börjar gå bättre nu! :bow: Hade gått bra ons och tors så i fre så fick hon stanna över lunchen, hämtade 11.45 och när jag hämtade så var ungen:
1 glad
2 satt i en matstol
3 tuggade på bröd
:eek:
Hämtade vid 11.45 idag med och det hade gått bra idag också!
Nu blir nästa etapp att ha henne där över sovstunden som är direkt efter lunchen :angel:

Ni som skolat in, har ni fått vabba något ännu? Dem där förskolebacillerna är ju inte att leka med :crazy: Nora har redan hunnit haft världens dunderförkylning med ögoninflammation så hon fick vara hemma 1,5 vecka från förskolan (både jag och sambon blev dyngförkylda också).
Nu har hon hunnit vara 1,5 vecka på förskolan igen, och nu känner jag mig risig igen och Noras näsa har börjat rinna, igen :nailbiting:

Japp, vi har vabbat 5 dagar totalt hittills på två omgångar. Två helger har också gått åt. Började skola in för 6 veckor sedan. Det är bara att stå ut och passa på att mysa hemma när man kan.
Det går an när det bara är feber och förkylningar. Jag ser inte fram emot magsjukesäsongen :nailbiting:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 216
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 410
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 324
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp