Sommarföräldrar 2021

Vi hade besök hos bm igår. Allt var bra, alla värden var fina etc. Han har också vänt sig, fortfarande något ruckbar men inte mycket. Så troligen kommer han stanna kvar :) Känns skönt att han redan ligger åt rätt håll! Däremot lever han rövare på sena kvällar och nätter. Men det är i alla fall tryggt att känna honom även om han gärna får träna mindre karate där inne ibland!
 
Jag börjar känns mig redo nu, så hoppas på att han föds lite tidigt :D
Passerat 37 veckor nu så han skulle ju räknas som helt färdig.

Har gjort en stor ikea beställning så nu skruvar vi möbler och det blir mer barnanpassat. Bredare längre säng till oss, mer förvaring osv.
 
Jag börjar känns mig redo nu, så hoppas på att han föds lite tidigt :D
Passerat 37 veckor nu så han skulle ju räknas som helt färdig.

Har gjort en stor ikea beställning så nu skruvar vi möbler och det blir mer barnanpassat. Bredare längre säng till oss, mer förvaring osv.
Klokt med bredare säng! Jag och sambon köpte 160säng typ 5 år innan första barnet. Då ett uppbyte från 120, och det fanns inte på kartan att vi skulle överväga 180... Nu när sonen är 3 är det bara att konstatera att det hade varit fint med en 80säng bredvid den befintliga, alla tre kan omöjligen sova här samtidigt 😁 (Då är vi två ganska långa och storvuxna föräldrar och ett väldigt rörligt barn..)
 
Jag märker att jag börjat hamna i "noja-kring-fosterrörelser-träsket". Känner bebis flera gånger om dagen men går hela tiden och funderar på om det är kraftigt nog, tillräckligt ofta, etc... (Och då tror jag dessutom att moderkakan i framvägg dämpar en hel del...)

Var lika nojig förra gången jag var gravid och gick på flera extra kontroller, alltid utan att något var fel. Det tar massor av energi att oroa sig och jag vill verkligen vara lite chill och rationell men det ligger tydligen inte för mig.
 
Jag märker att jag börjat hamna i "noja-kring-fosterrörelser-träsket". Känner bebis flera gånger om dagen men går hela tiden och funderar på om det är kraftigt nog, tillräckligt ofta, etc... (Och då tror jag dessutom att moderkakan i framvägg dämpar en hel del...)

Var lika nojig förra gången jag var gravid och gick på flera extra kontroller, alltid utan att något var fel. Det tar massor av energi att oroa sig och jag vill verkligen vara lite chill och rationell men det ligger tydligen inte för mig.

Vad jobbigt! Tror vi alla funderar lite på det, men i mer eller mindre grad. Finns det något mönster avseende vilken tid på dagen hen är mest aktiv? I så fall kanske du kan checka av att bebis rör sig just då. Så länge bebis rör sig alls så brukar det väl vara lugnt vad jag förstått det. :) Och moderkakan i framvägg dämpar en del.
 
Vad jobbigt! Tror vi alla funderar lite på det, men i mer eller mindre grad. Finns det något mönster avseende vilken tid på dagen hen är mest aktiv? I så fall kanske du kan checka av att bebis rör sig just då. Så länge bebis rör sig alls så brukar det väl vara lugnt vad jag förstått det. :) Och moderkakan i framvägg dämpar en del.
Jag är nog överlag ganska dålig på att hitta mönster i tid, så det är lite svårt, men kväll och tidig morgon rör det sig en del. Tycker puffarna blivit mindre starka senaste veckan men det är ju också fortfarande ganska gott om plats så gissningsvis har bebis lagt sig på ett sätt så jag inte känner något. Håller lite koll så jag känner flera gånger om dagen, så egentligen är jag inte orolig, men det är lätt att börja överanalysera också.
 
Vad jobbigt! Tror vi alla funderar lite på det, men i mer eller mindre grad. Finns det något mönster avseende vilken tid på dagen hen är mest aktiv? I så fall kanske du kan checka av att bebis rör sig just då. Så länge bebis rör sig alls så brukar det väl vara lugnt vad jag förstått det. :) Och moderkakan i framvägg dämpar en del.
Nej, att bebis rör sig är inte allt. Det ska kännas som vanligt vad gäller rörelsemönster. Ändrat rörelsemönster bör också kollas upp, om det tex känns segare eller så.
 
Hur tänker ni kring föräldrapenning, någon mer där kanske partnern inte har möjlighet plocka ut längre sammanhängande ledighet?
 
Hur tänker ni kring föräldrapenning, någon mer där kanske partnern inte har möjlighet plocka ut längre sammanhängande ledighet?

Vi tänkte dela ganska lika men inte helt rakt av... jag är hemma runt 12 månader är tanken, sambon kommer delar av dessa jobba 80% och då vara hemma en dag i veckan extra. Sen är han hemma ca 7 månader heltid och sen 1-2 månader deltid vid inskolning etc! Det är planen nu men vi får se, vi kanske ändrar oss längs vägen.
 
Vi tänkte dela lika, först är jag hemma 7-8 månader och sen är han hemma lika länge. Vi kommer få barn i juni, så fördelen för oss är att vi kan vara lediga ett länge tillsammans i början :)
 
Vi tänkte dela lika, först är jag hemma 7-8 månader och sen är han hemma lika länge. Vi kommer få barn i juni, så fördelen för oss är att vi kan vara lediga ett länge tillsammans i början :)

Vi får ju i Juli så lite senare men tanken är också att vi ska vara hemma mycket tillsammans i början, i alla fall 7 veckor. Så nästan hela sommaren. Vilket känns härligt och lyxigt :)
 
Vad mysigt och få vara hemma tillsammans 🤗

Vi får en vecka ihop i början där sen får vi se hur vi ska lägga upp det.
Beror ju på om vi lyckas hitta en till lärare till skolan.
Är enorm brist på trafiklärare så ser inte så ljust ut 😕
 
Hur tänker ni kring föräldrapenning, någon mer där kanske partnern inte har möjlighet plocka ut längre sammanhängande ledighet?
Vi kommer dela ganska lika. Förra gången märkte vi att jag inte mådde bra alls av att vara hemma på heltid, vi har båda kontorsjobb och möjlighet att jobba deltid, det känns bra att båda får möjlighet att knyta an och vara hemma tidigt och nu finns ju dessutom en storebror också, så planen är ungefär att jag är hemma heltid under hösten. Sambon är under den tiden hemma måndagar och fredagar med föräldradagar vi har kvar för storebror.
Efter årsskiftet kommer vi antagligen dela 50/50 jobb och FL, inte riktigt klart hur länge men minst fram till sommaren, kanske längre. Kanske är sambon hemma 100% ett tag sista perioden före inskolning, som väl antagligen blir vid 1,5
 
Vad mysigt och få vara hemma tillsammans 🤗

Vi får en vecka ihop i början där sen får vi se hur vi ska lägga upp det.
Beror ju på om vi lyckas hitta en till lärare till skolan.
Är enorm brist på trafiklärare så ser inte så ljust ut 😕
Åh, det låter lite tufft, har ni/han eget företag eller vari ligger svårigheten? Har nog inte riktigt hängt med..
 
Hur tänker ni kring föräldrapenning, någon mer där kanske partnern inte har möjlighet plocka ut längre sammanhängande ledighet?
Jag kommer ta den mesta ledigheten av lite olika anledningar. Finns ju mycket fördelar med att dela mer lika, men har funkat bra med första barnet och båda känns som lika närvarande föräldrar :)
 
Check på glukosbelastning, gick bra att dricka sockergrejen men hatar verkligen att sitta där och vänta, törstig, hungrig och med huvudvärk pga sockret. Unnade mig en rejäl lyxmacka från bageri efteråt :D

Blodsockret var bra, även de andra proverna visade normala värden vilket var skönt och sf-måttet har hoppat upp till medelkurvan precis. Barnmorskan bekräftade att det verkligen blir rejäl skillnad på rörelserna när moderkakan ligger i framvägg också, är väl därför det känns så diffust fortfarande många gånger.
 
Min man är hemma 2,5 månad med mig, sedan är jag hemma ensam till mars. Därefter tar han 6 månader och efter det delar vi upp det, eventuellt med varannan vecka fram till början av 2023 då hon börjar förskolan
 
Check på glukosbelastning, gick bra att dricka sockergrejen men hatar verkligen att sitta där och vänta, törstig, hungrig och med huvudvärk pga sockret. Unnade mig en rejäl lyxmacka från bageri efteråt :D

Blodsockret var bra, även de andra proverna visade normala värden vilket var skönt och sf-måttet har hoppat upp till medelkurvan precis. Barnmorskan bekräftade att det verkligen blir rejäl skillnad på rörelserna när moderkakan ligger i framvägg också, är väl därför det känns så diffust fortfarande många gånger.
Vad skönt att det var normala värden!

jag upplever också stor skillnad i rörelserna, förra gången hade jag moderkakan i framvägg och även om jag tyckte det var en del rörelser så var det inte lika intensivt som nu.
 
Vad skönt att det var normala värden!
Ja, jag nojar egentligen inte särskilt mycket över sånt men just för att jag på pappret har både ålder (jag är ju inte lastgammal, men ändå..), övervikt och lite annat emot mig så är jag tacksam över att kroppen gör sitt jobb med detta, så att säga :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 401
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 611
Senast: orkide
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 705
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp