Sommarföräldrar 2021

Nu har vi väl ett par som vet verkligen börjar närma sig för? :love: hur känns det för er? Peppade? :D

Vi har ju några veckor kvar men börjar i alla fall känna att det mesta är "klart" för ankomst. Och jag känner mig definitivt klar. Värme är ju skönt men det är mindre skönt just nu. Allt blev ytterligare lite jobbigare 😅 v.35.... men det är mindre än 40 dagar kvar i alla fall... Alltid något!
 
Jag ser fram emot att ha en bebis istället för att vara höggravid. 1 vecka kvar till BF, men lär säkert gå två veckor över tiden :eek: Foglossningarna har faktiskt blivit lite bättre nu, så jag kan ta lite mera promenader igen, vilket är så skönt!

Börjar iaf bli dags att packa en BB väska nu, lite kläder till mig och bebisen, lite blöjor?, samt bilbarnstolen såklart. Men är det något mer man behöver ha med sig?

Tjockare och tröttare, men är glad att jag fortfarande kan arbeta så jag får lite socialt häng och mentalstimulans iaf.
 
Jag ser fram emot att ha en bebis istället för att vara höggravid. 1 vecka kvar till BF, men lär säkert gå två veckor över tiden :eek: Foglossningarna har faktiskt blivit lite bättre nu, så jag kan ta lite mera promenader igen, vilket är så skönt!

Börjar iaf bli dags att packa en BB väska nu, lite kläder till mig och bebisen, lite blöjor?, samt bilbarnstolen såklart. Men är det något mer man behöver ha med sig?

Tjockare och tröttare, men är glad att jag fortfarande kan arbeta så jag får lite socialt häng och mentalstimulans iaf.

En vecka bara. Spännande :D håller tummarna för en punktlig bebis!

Det där med BB-väska får de mer rutinerade svara på. Känner mig ganska bortkommen och som nybörjare i den frågan... så hoppas kanske någon kommer med goda tips! :)

Jag försöker fortsatt gå lite promenader, har inte haft någon direkt foglossning men lite ont i ligament, ländrygg och en unge som verkar ta all plats vid mina lungor har det varit lite tungt 😅 försöker få till i alla fall 4-5 km när jag tömkör en häst i skogen men det är ganska max just nu faktiskt... även ridningen är lite jobbigare, får lite ont i ligament etc men klarar de flesta dagarna i alla fall 5-7 km uteritt eller ett lättare joggingpass på ridbanan på ca 20-30 min. Man får vara glad för det lilla!
 
En unge som tar all plats vid lungorna hade jag oxå. Jag blev riktigt lättat i vecka 37(?) när han sjönk och fixerade, så kunde jag börja andras lite bättre igen :) Det blev en grym skillnad!

Men coolt att du kan rida fortfarande :) Det är ju riktigt bra :)
Jag la ner ridningen när jag sålde hästen, typ i vecka 32. Tror det slet lite mer än jag fattade, för efter det så blev fogarna mer hanterbara :o
Men det är helt galet vad jag saknar häst och ridning.
 
En unge som tar all plats vid lungorna hade jag oxå. Jag blev riktigt lättat i vecka 37(?) när han sjönk och fixerade, så kunde jag börja andras lite bättre igen :) Det blev en grym skillnad!

Men coolt att du kan rida fortfarande :) Det är ju riktigt bra :)
Jag la ner ridningen när jag sålde hästen, typ i vecka 32. Tror det slet lite mer än jag fattade, för efter det så blev fogarna mer hanterbara :o
Men det är helt galet vad jag saknar häst och ridning.

Jag håller tummarna för lite bättring inom ett par veckor. Skulle vara skönt att kunna andas, i alla fall gå upp för backen här hemma på gården utan att dö eller behöva paus :meh:

Jo det känns skönt att jag kan det. Men lyssnar på kroppen och det är ju inte lika intensivt eller lika ofta som innan men jag försöker hålla igång hästarna. Samtliga behöver det så får försöka hålla igång dom så bra jag kan några veckor till. Sambon är en klippa också och motionerar mer eller mindre alltid en häst med mig, så jag inte behöver ta två så många dagar i veckan. Han tar också med en häst om han tar en löprunda :D annars hade det varit lite väl tungt tror jag. Men jag tömkör en hel de också, då kan man vara ganska stilla i alla fall!
 
Här är det knappt tre veckor kvar till BF, men jag räknar med att gå över som jag gjorde sist. Har nyligen dragit fram babyskyddet och tvättat klädseln och ska börja packa BB-väskan i veckan. Har köpt lite matsäck att ta med, satsar mest på smoothies och nyponsoppa i småförpackningar samt kakor och godis. Sist åt jag ingenting under förlossningen men hoppas att smoothies kan ge lite energi i alla fall.

Kläder tycker jag är lite svårt, vet ju inte hur länge man blir kvar? Jag hoppas ju på att vara kvar max något dygn, och jag tycker nättrosor och sjukhusskjorta är ganska bekvämt :p Bebis kommer nog få ligga ganska mycket i bara blöja i början. Tar nog inte med mer än ett par ombyten var.
 
Jag har ju ganska långt kvar i jämförelse, drygt två månader enligt bf, så jag packar inget än. Men skönt att ha på BB sist var iallafall leggings och en mjuk tröja, för att slippa sjukhuskläderna. Och godis :D

Jag har köpt nytt babyskydd som passar på vagnen också, och ett nest, för det saknade jag sist. (Eller, vi hade ett men det var gigantiskt och inte så "ombonat") Vi har mer "annat" som behöver bli klart, typ blöj- och nappfri storebror och lite renovering :p
 
Igår var jag faktiskt in för kontroll pga minskade fosterrörelser. Efter en väldigt aktiv vecka blev det nästan helt lugnt och jag kände att jag behövde kolla för att kunna slappna av.
Fick ligga i närmare två timmar med ctg eller vad det heter. Utan annat att göra än att hålla den där lilla dosan i rätt vinkel och stirra på ett klocka :sleep:
Kurvorna såg iallafall tydligen helt normala ut och jag kände rörelser under tiden så blev tillslut hemskickad utan uppföljning.

Barnmorskan gjorde ett snabbt ultraljud för att hitta hjärtat och tydligen ligger bebis rakt upp, med huvudet under revbenen, gissningsvis känner jag då inte sparkarna så mycket då de flesta hamnar inåt/nedåt jämfört med tidigare i veckan när bebis tydligt låg på tvären. Och så är jag ju lång så det finns gott om plats...
Skönt att veta att allt såg lugnt ut iallafall, jag blir så nojig vid de tillfällena att jag inte kan tänka på något annat förrän jag fått besked...
 
Igår var jag faktiskt in för kontroll pga minskade fosterrörelser. Efter en väldigt aktiv vecka blev det nästan helt lugnt och jag kände att jag behövde kolla för att kunna slappna av.
Fick ligga i närmare två timmar med ctg eller vad det heter. Utan annat att göra än att hålla den där lilla dosan i rätt vinkel och stirra på ett klocka :sleep:
Kurvorna såg iallafall tydligen helt normala ut och jag kände rörelser under tiden så blev tillslut hemskickad utan uppföljning.

Barnmorskan gjorde ett snabbt ultraljud för att hitta hjärtat och tydligen ligger bebis rakt upp, med huvudet under revbenen, gissningsvis känner jag då inte sparkarna så mycket då de flesta hamnar inåt/nedåt jämfört med tidigare i veckan när bebis tydligt låg på tvären. Och så är jag ju lång så det finns gott om plats...
Skönt att veta att allt såg lugnt ut iallafall, jag blir så nojig vid de tillfällena att jag inte kan tänka på något annat förrän jag fått besked...
Så skönt att allt var bra! Jag har inte känt att jag behövt åka in än, men blivit orolig ett par gånger och då går det verkligen inte att fokusera på något annat förrän jag är säker på att det är lugnt.
 
Kvällen den 5/6 tittade lilla Freja ut efter en snabb förlossning som avslutades i sjukhusets badkar. Hann gå 3 timmar sedan första säkra värken. Jag fick stanna en extra natt ensam med henne, vilket kändes tufft. Detta då hon har ett litet blåsljud och min man åkte hem till storasyster. Ultraljud idag visar ett minimalt hål mellan hjärtkamrarna som kan växa ihop spontant men vi ska få remiss till kardiologen, innebär inget direkt farligt vad jag kan förstå men måste såklart följas. Annars känns det mesta bra. :heart
 
Kvällen den 5/6 tittade lilla Freja ut efter en snabb förlossning som avslutades i sjukhusets badkar. Hann gå 3 timmar sedan första säkra värken. Jag fick stanna en extra natt ensam med henne, vilket kändes tufft. Detta då hon har ett litet blåsljud och min man åkte hem till storasyster. Ultraljud idag visar ett minimalt hål mellan hjärtkamrarna som kan växa ihop spontant men vi ska få remiss till kardiologen, innebär inget direkt farligt vad jag kan förstå men måste såklart följas. Annars känns det mesta bra. :heart
Grattis! :love: Är ni hemma nu?
 
Kvällen den 5/6 tittade lilla Freja ut efter en snabb förlossning som avslutades i sjukhusets badkar. Hann gå 3 timmar sedan första säkra värken. Jag fick stanna en extra natt ensam med henne, vilket kändes tufft. Detta då hon har ett litet blåsljud och min man åkte hem till storasyster. Ultraljud idag visar ett minimalt hål mellan hjärtkamrarna som kan växa ihop spontant men vi ska få remiss till kardiologen, innebär inget direkt farligt vad jag kan förstå men måste såklart följas. Annars känns det mesta bra. :heart
Grattis! :heart
 
Kvällen den 5/6 tittade lilla Freja ut efter en snabb förlossning som avslutades i sjukhusets badkar. Hann gå 3 timmar sedan första säkra värken. Jag fick stanna en extra natt ensam med henne, vilket kändes tufft. Detta då hon har ett litet blåsljud och min man åkte hem till storasyster. Ultraljud idag visar ett minimalt hål mellan hjärtkamrarna som kan växa ihop spontant men vi ska få remiss till kardiologen, innebär inget direkt farligt vad jag kan förstå men måste såklart följas. Annars känns det mesta bra. :heart

Grattis 🥰
 
Själv har man börjat svullna upp och samla på sig en massa vätska. Misstänkte att det skulle komma, min mamma samlade på sig hysteriskt mycket, min syster likaså... så med rådande värme kan man säga att det kickade igång över en natt. Jag vet ju att stödstrumpor hjälper, men det är såååå svårmotiverat när man redan dör av värmen och får panik av vanliga strumpor 😅men benen är till och från vad som känns som stockar och fötterna får knappt plats i skorna :down: Så även om man i Sverige inte får önska svalare väder så gör jag nog det, tillräckligt svalt för att kunna ha stödstrumpor utan panikkänslor! Det hade varit drömmen. :D
 
Grattis! :love: Är ni hemma nu?
Ja, vi fick komma hem igår till storasyster. ❤ Hon är ganska kär i sin syster än så länge, bär dit snuttefiltar och hämtar blöjor.

Spinner vidare: Första sövningen av båda gjorde vi med hela familjen i samma rum. Ikväll fick vi till det bättre då bebis kunde sova på min man medan jag nattade storasyster. Första natten hemma gnällde hon varannan timme och ville äta men storasyster blev tack och lov inte störd av det förrän kl 06 på morgonen då hon vaknade av det. Vi fortsätter med att de sover i samma rum med mig om det kommer fungera lika bra i fortsättningen. 😊 Jag tog sedan sovmorgon till 10 med ammande bebis och min man roade storasyster.
 
Ja, vi fick komma hem igår till storasyster. ❤ Hon är ganska kär i sin syster än så länge, bär dit snuttefiltar och hämtar blöjor.

Spinner vidare: Första sövningen av båda gjorde vi med hela familjen i samma rum. Ikväll fick vi till det bättre då bebis kunde sova på min man medan jag nattade storasyster. Första natten hemma gnällde hon varannan timme och ville äta men storasyster blev tack och lov inte störd av det förrän kl 06 på morgonen då hon vaknade av det. Vi fortsätter med att de sover i samma rum med mig om det kommer fungera lika bra i fortsättningen. 😊 Jag tog sedan sovmorgon till 10 med ammande bebis och min man roade storasyster.
Vad skönt att ni fått till vad som kan bli en bra kvälls/nattrutin :) Mysigt om alla kan sova tillsammans!
 
Själv har man börjat svullna upp och samla på sig en massa vätska. Misstänkte att det skulle komma, min mamma samlade på sig hysteriskt mycket, min syster likaså... så med rådande värme kan man säga att det kickade igång över en natt. Jag vet ju att stödstrumpor hjälper, men det är såååå svårmotiverat när man redan dör av värmen och får panik av vanliga strumpor 😅men benen är till och från vad som känns som stockar och fötterna får knappt plats i skorna :down: Så även om man i Sverige inte får önska svalare väder så gör jag nog det, tillräckligt svalt för att kunna ha stödstrumpor utan panikkänslor! Det hade varit drömmen. :D
Fy vad jobbigt att svullna upp sådär! Jag har som tur är klarat mig från det hittills, men speciellt i helgen var värmen riktigt outhärdlig. Enda sättet att kyla ner mig var att få sitta i skuggan med fötterna i riktigt kallt vatten. Jag konstaterade också att det var helt ok med mulet väder fram tills bf :p
 
Fy vad jobbigt att svullna upp sådär! Jag har som tur är klarat mig från det hittills, men speciellt i helgen var värmen riktigt outhärdlig. Enda sättet att kyla ner mig var att få sitta i skuggan med fötterna i riktigt kallt vatten. Jag konstaterade också att det var helt ok med mulet väder fram tills bf :p
Jag sa igår till sambon att det var tusan så mycket enklare att vara höggravid (nästan iaf...) på höst och vinter när jag ändå bara höll mig inne och kollade på Netflix :p Igår rensade jag hela trädgårdslandet på ogräs för femtioelfte gången, trots pall extremt otympligt med stor mage! Kändes nästan som barnet skulle ploppa ut i förtid där ett tag....

Lider (ännu) inte så mycket av värmen eller att samla på mig vätska, men jag har ju ett tag kvar... Och sakerna man vill hinna i trädgården minskar inte direkt..
 
Jag är så galet less på att vara gravid nu :o men 3 dagar efter beräknat får man nog vara det. Har iaf kunnat fortsätta arbeta vilket är skönt. Men nu vill jag ha min bebis utanför magen istället.

Foglossningarna har hållit sig på en lite bättre nivå sista veckorna, men igår kväll blev jag tvärdålig igen, låg mest och gnällde i sängen, sambon fick massera och det var omöjligt att ligga bekvämt. Så idag får nog bli en rätt lugn dag, även om jag längtar ut i solen!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 582
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 648
Senast: orkide
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 716
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 516
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp