Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vi kör som innan - blir det så blir det :D Hade ju vart helt underbart med en liten till, men samtidigt är det himla skönt att ägna L all uppmärksamhet.

Jag vet inte om jag är korkad, men det här med SGI - grundas inte den på lönen man har som fast anställd? Om man får ett barn till så borde man få samma SGI som med första eller? Jag vet att man får det om man blir gravid inom 1 år och 9 månader, men så som jag fattar det så får man det sen också under förutsättning att man har en fast tjänst. Eller? :crazy:

Om det är så så lyfts en enorm tyngd från mitt bröst om jag får säga så!! :bump: Jag borde visst läsa på lite mer... :o Du är hur som en ängel :love:

Vi kör också lite händer det så händer det, sen får man lita på att när det händer så är man redo :)

Emil har, på tal om försiktighet, sedan ganska länge lärt sig att gå ner för kanter med benen först, baklänges liksom. Väldigt praktiskt och förnuftigt, men såklart ramlar han ändå ibland.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Ah vyssa en timme låter ungefär lika roligt som att sjunga "klappa lilla magen" 100 gånger. Idag tog det 15 minuter att lägga honom så jag har inte lika ont i nacken :)

Angående sängen så är ju det här en låg en ;) När vi bodde 3,5 år i en 1:a på 28 kvm så hade vi en loftsäng som var 180 cm över golvet. Under var det walk in closet. Man klättrade upp på en hylla. Har aldrig sovit så bra som i den sängen. Inte ett enda monster som nådde upp ju!

Mvh Miks
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Lånar min egen knapp!

Det här med att skydda sin SGI är väll när man väljer att gå ner i tid. Är ju rätt så vanligt att man inte jobbar 100 % när barnet är litet och om man då blir gravid med barn nummer 2 inom en viss tid så får man sin SGI som man hade innan man gick ner i tid. Dvs den SGI man hade när man var gravid med barn nummer 1. Löneförhöjningar följer med och bättrar på.
Alltså SGI är ju inte det samma som föräldrapenningen utan visar bara hur stor procent av lönen man ska få och vilken räknesats de ska ta. Så har jag förstått det.

*Tänk om jag pratar i nattmössan nu*

Miks
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Emil har, på tal om försiktighet, sedan ganska länge lärt sig att gå ner för kanter med benen först, baklänges liksom. Väldigt praktiskt och förnuftigt, men såklart ramlar han ändå ibland.

Mycket förnuftigt :)
Så gjorde syrrans barn också. Det är jag som varit lat kanske och inte lärt honom det.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Angående syskon. Jag var skitdålig under min graviditet så vi har tagit beslutet att vänta med syskon till sonen är inskolad på dagis. Vill inte riskera att jag blir dålig igen och dessutom måste hänga efter en vild 1,5 åring.
Jag satte in en spiral för 2 månader sedan och vi har väll lite informellt sagt att den ska ut augusti 2011. Sen tog sonen nästan 1 år att tillverka så det kommer tyvärr dröja med syskon :(

Gnarpis: Jisses vilken hemsk upplevelse. Hur gick det? Slog han sig?

Mvh Miks
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Lånar min egen knapp!

Det här med att skydda sin SGI är väll när man väljer att gå ner i tid. Är ju rätt så vanligt att man inte jobbar 100 % när barnet är litet och om man då blir gravid med barn nummer 2 inom en viss tid så får man sin SGI som man hade innan man gick ner i tid. Dvs den SGI man hade när man var gravid med barn nummer 1. Löneförhöjningar följer med och bättrar på.
Alltså SGI är ju inte det samma som föräldrapenningen utan visar bara hur stor procent av lönen man ska få och vilken räknesats de ska ta. Så har jag förstått det.

*Tänk om jag pratar i nattmössan nu*

Miks

Ärligt talat så är jag nog för puckad för att hajja det där :D Eller för lat för att orka läsa på :p

Men det där låter ju bra tycker jag! Jag får dessutom 10 % av min arbetsgivare också. Det finns vissa fördelar med att jobba statligt.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Gnarpis: Jisses vilken hemsk upplevelse. Hur gick det? Slog han sig?

Mvh Miks

Jo, men han blev nog mest rädd tror jag.
Jisses vad han har slagit sig alltså :crazy: det är en av anledningarna att jag inte vill ha fler barn. Jag pallar inte oroa mig för fler :cool:
Har ni läst min tråd om Affektanfall så hör det också hit :grin:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vilken tur då!
Ja läste den tråden, superhemskt! Men han har inte fått något mer efter det?
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Kan ju vara jag som skriver som en kratta men annars tror jag att du mest är slö :p
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Nej, tack och lov inget fler anfall. Usch det var verkligen otäckt.
Men fler tänder, nu verkar alla komma på en gång. Han måste haft fruktansvärt ont just den natten.

Jo tror jag är slö (eller vill gärna det iaf :p) annars skulle ju vem som helst kunna lura i mig vadsomhelst (nej vaddå går på reklam och försäljare :angel:)
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Så gör Ludde också, och peppar peppar så har han inte ramlat en enda gång när han klättrat ner från sängen/soffan. Mycket försiktig liten pojke :love:

Miks: Det låter ju troligt. Men jag får inte gå ner i tid :p
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

KL

Ludwig har gjort nåt oförlåtligt!

Han har sovit hos sin mormor inatt eftersom vi skulle iväg på en grillfest med några jobbarkompisar till mig. Och igårkväll fick jag ett mms med en film på L - som GÅR!! Hur stadigt som helst och med världens leende på läpparna! :love:

Han kunde väl ha väntat tills vi var där... :p
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

KL

Ludwig har gjort nåt oförlåtligt!

Han har sovit hos sin mormor inatt eftersom vi skulle iväg på en grillfest med några jobbarkompisar till mig. Och igårkväll fick jag ett mms med en film på L - som GÅR!! Hur stadigt som helst och med världens leende på läpparna! :love:

Han kunde väl ha väntat tills vi var där... :p

Vilken buse :p Emil går också nu, mer och mer för varje dag - så himla häftigt!
Sen har han fyllt 1 helt år också, i Fredags :banana: :love:
Nu är han väl officiellt ingen bebis längre, min lilla lilleman :love:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Ha ha Ludwig är en liten busunge tror jag! Tarvligt av honom!

Tillit Grattis till Emil :banana:

*Lite kl*

Här hemma är sonen 11 månader och kommer nog inte gå än på ett tag. Han studsar fram på rumpan och det går ju så himla bra så han ser liksom ingen mening med att resa sig eller krypa.

Vi har märkt att han är en liten simunge som älskar att bada. Nu när det varit så varm har vi hängt ganska mycket på stranden och fick han skulle han vara i vattnet hela tiden. Han är inte skraj för fem öre och promenerar rakt i (om man håller honom i händerna annars studsar han) som om han har simmat hela livet. Han stoppar hela huvudet i vattnet och pruttar med munnen. Så söt!
Tänkte att jag skulle slippa köpa en UV-tröja åt honom eftersom han liksom inte ska vara i solen men nu börjar jag tänka om. Om han vill bada så mycket som han gjort hitills så är det nog bra med ett rejält solskyddslager.

Sen råkade jag köpa en ny vagn förra veckan, en Bugaboo Cameleon :angel: :love: Kanske inte är det smartaste valet när man bor på landet men jag hittade en till så bra pris att jag inte kunde motstå. Har kvar min Urban Jungle Swift och kutar runt i skogen med och så får han finåka i Bugaboon :D Nää jag är inte störd, ha ha!

Mvh
Miks
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vi köpte UV-kläder till vår lille i fredags och de har använts hela helgen - superbra köp! Solskyddsfaktor 40 är det på dem. Tyvärr fanns det inga kepsar dock (sådana där med tyg ner över nacken), så det får vi komplettera med, det fungerar fint med solhatten också.

Lillen fullkomligt ÄLSKAR att bada - är helt tokig i det! Min mamma har sommarhus 3 meter från vattnet, med en liten strand, så det blir mycket badande när vi är där :)

Duktiga Ludwig och Emil som går!! Även om L dock kunde ha väntat tills ni var med ;)

Vår lille går också nu :love:, även om han fortfarande drattar omkull ibland när det är väldigt kuperat underlag. Är dock en tålig typ så han är snabb upp igen och fortsätter. De är ju så himla söta när de knatar iväg med bestämda steg, armarna i balansposition och lilla blöjrumpan vickande!

Han är så rolig nu, babblar hur mycket som helst, det mesta dock oförståeligt :angel:, mer än "tack tack", "titta", "Sigge" (min systers hund), "där" och "mamma". Och så nästan "pappa"...

Han har pippi på att plocka runt med grejer, helst i och ur andra saker. In i lådor, ut ur lådor, ner i burkar, upp ur burkar och få allt att passa i varandra.

Här om dagen var han så himla söt när han hämtade stora pastakastrullen när hans pappa och jag satt och åt middag och mödosamt ställde vid bordet, och så gick han ut i hallen och hämtade sko efter sko och stoppade i kastrullen. Det var lite svårt att få i fler än 2 st av pappas i strl 45 och några av mina... ;)

På lördag gifter vi oss :bump: Lillprinsen skall såklart få vara näbb, men kommer inte att gå in med oss, vi misstänker nämligen att han lär vilja och göra precis allt annat än att gå rakt fram till altaret :angel:

Han kommer att få vara med så länge han orkar, och så kommer hans barnvakt och hämtar honom och kör hem till oss, så han får sova i sin egen säng. Det känns toppenbra.

Bara uppåt i det här inlägget, men så är det underbart nu! Han har haft en period där han varit i riktig separationsfas, men nu har det släppt och han är sitt vanliga goa jag igen. Med enda skillnaden att han har börjat lära sig att spotta ut mat när det inte passar längre...helst halvtuggad...men men, allt kan väl inte flyta på perfekt hela tiden ;)
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Hallå på er! Hade helt och hållet glömt bort denna tråden. Vad mycket som har hänt sen sist. Tänk att våra små troll helt plötsligt är runt året!
Vet inte hur länge sen jag uppdaterade, men mycket har hänt iallafall. Enya är snart 11 månader gammal och jag börjar lite smått att planera hennes 1-års kalas! Ska bli så himla roligt! :)

Hon är så duktig min lilla tjej. Pekar och säger "dä" och "titt" (där och titta). När on ser katterna så säger hon "tiss" (kisse) och det verkar som att hon säger "mam" till mig :)
Hon började att stå själv när hon var 9 månader och när hon var 10 månader och 3 dagar så gick hon sina första 2 steg :) Sedan dess har hon bara gått hela tiden och nu kan hon gå flera meter! Snacka om att mamma är stolt :love:


Lillen fullkomligt ÄLSKAR att bada

Min tjej älskar också att bada! När hon var mindre gick vi ju på babysim och sen dess är hon en helt vild fisk i vattnet! Ställer sig, slänger sig, kryper, doppar ansiktet så man får vara helt beredd för hon håller på att drunkna ständigt :) Enyas kompis har en sån stor babypool med palmer och sånt så dom brukar ha poolparty i den! Själv har vi bara en liten rund pool här hemma, men den duger bra!

Kan ni inte uppdatera med lite bilder på era små (stora) sötnosar!? Vore roligt att se!
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Bilder på beställning, finns också i skrutttråden men jag lägger in dom här med :)

Älskade barn, det finaste som finns :love:
version-e129796e24f09486bff184cc83d4fb40


Vatten är kul :bump:
version-e129796e24f09486bff184cc83d4fb40
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 577
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 813
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 093
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp