Sommartid?

Det är just det där jag inte begriper. Om du gillar att sova på morgonen varför vill du bli lurad att stiga upp tidigare? Vad klockan står på bör ju inte ha nån betydelse för när du kropp eller hjärna tycker att det är lagom att gå upp

Vadå lurad 😅
Jag går upp när jag sovit klart eller när klockan ringer.
Jag sover mina timmar oavsett om det är ljust eller inte.
 
Vadå lurad 😅
Jag går upp när jag sovit klart eller när klockan ringer.
Jag sover mina timmar oavsett om det är ljust eller inte.
Då förstår jag ännu mindre varför du vill ha ständig sommartid. Om du inte brydde dig alls hade jag förstått men varför vilja ändra tidszon när man själv vill sova på morgonen men kan styra sin tid. För att de som inte kan det ska tvi gas upp?
 
Då förstår jag ännu mindre varför du vill ha ständig sommartid. Om du inte brydde dig alls hade jag förstått men varför vilja ändra tidszon när man själv vill sova på morgonen men kan styra sin tid. För att de som inte kan det ska tvi gas upp?

Jag jobbar heltid, har ett schema och kan inte styra min tid.
Idag ställde jag klockan på sju, känns inte mindre 7 än för en vecka sen eftersom jag sovit mina 8 timmar.
Som sagt, jag uppskattar en timme mer ljus på em än på morgonen. Bara jag sovit mina timmar har jag inga problem att gå upp oavsett om det är mörkt eller inte. Ljuset påverkar inte min sömn.
 
Hoppas verkligen att det här är sista gången vi växlar tid. Kunde inte somna igår (för det var på tok för tidigt sa min kropp) och imorse var det hopplöst att kliva upp för det var alldeles för tidigt på morgonen. Suck. :(

Jag känner att jag skulle föredra normaltid framför sommartid året om, men jag är beredd att stå ut med sommartid bara jag slipper den här skiten en vecka varje halvår. :arghh:
 
Hoppas verkligen att det här är sista gången vi växlar tid. Kunde inte somna igår (för det var på tok för tidigt sa min kropp) och imorse var det hopplöst att kliva upp för det var alldeles för tidigt på morgonen. Suck. :(

Jag känner att jag skulle föredra normaltid framför sommartid året om, men jag är beredd att stå ut med sommartid bara jag slipper den här skiten en vecka varje halvår. :arghh:

Vi löser det. Vi flyttar tiden 8,5 minuter fram varje söndag istället, förutom under veckorna med vinter/sommarsolstånd då vi flyttar den endast en halv minut åt rätt håll. För Stockholm, då för att kompensera solnedgångstiden. I Malmö kör vi 6.38 minuter per vecka. Åtminstone två dagar om året kommer alla, i hela landet, vara överens om vad tiden är. Men jäklar vad anpassade vi blir till de som känner att de måste stirra blint på uret och upplever trauman kring när siffrorna uppdateras trots att ljuset är lite annorlunda än igår, varje dag.*

Eller så låter vi helt enkelt tiden rulla på i en enda riktning, i samma fart hela tiden som den i verkligheten rör på sig, en sekund adderad per sekund som passerat, med kompensation för de nanosekunder som uppstår pga jordaxelns rotationer och andra på riktigt existerande fysikaliska fenomen. Tänk så enkelt. Svindlande.

* Det finns många andra typer av anpassningar som jag tänker skulle fungera mycket bättre.
 
Senast ändrad:
Jag fattar inte varför folk är så motsträviga till att ställa om klockan.
Det är en ynka timme bara.
Jag tycker den ynka timmen spelar roll då vi får en timme ljusare kvällar och nu gör det skillnad.
Den mörkare timmen på morgonen märker jag inte och hade jag märkt den så går det ju över inom ett par veckor.
 
Jag fattar inte varför folk är så motsträviga till att ställa om klockan.
Det är en ynka timme bara.
Jag tycker den ynka timmen spelar roll då vi får en timme ljusare kvällar och nu gör det skillnad.
Den mörkare timmen på morgonen märker jag inte och hade jag märkt den så går det ju över inom ett par veckor.

Därför att urtavlan inte påverkar ljuset. Inte det allra minsta. Inte ens på nanopåverkansnivå. Jag får exakt lika ljusa kvällar även om jag slänger klockan i träsket och vägrar erkänna tideräkning överhuvudtaget. Till och med om jag vägrar kalla dem kvällar.
 
Därför att urtavlan inte påverkar ljuset. Inte det allra minsta. Inte ens på nanopåverkansnivå. Jag får exakt lika ljusa kvällar även om jag slänger klockan i träsket och vägrar erkänna tideräkning överhuvudtaget. Till och med om jag vägrar kalla dem kvällar.

För den som slutar jobbet vid 17-18 så gör den extra timmen en jäkla massa så här års - jag slipper rida i mörker
 
Därför att urtavlan inte påverkar ljuset. Inte det allra minsta. Inte ens på nanopåverkansnivå. Jag får exakt lika ljusa kvällar även om jag slänger klockan i träsket och vägrar erkänna tideräkning överhuvudtaget. Till och med om jag vägrar kalla dem kvällar.
Det där argumentet var säkert gångbart en gång i tiden men idag lever vi i en värld som styrs stenhårt av klockan så det fungerar inte att slänga den i träsket.
 
Det där argumentet var säkert gångbart en gång i tiden men idag lever vi i en värld som styrs stenhårt av klockan så det fungerar inte att slänga den i träsket.
Jag tänker att de individuella önskemålen är så mycket bredare och diversa än att det löses med en timme tidsdiskontinuitet två gånger om året, och att andra anpassningar skulle vara mycket effektivare.

Rent biologiskt verkar ljuset på morgonen vara viktigast, men jag tänker att ett modernt samhälle pallar att vara lite mer individualiserat. Utan att vrida urtavlor med speciella siffror på.
 
Jag tänker att de individuella önskemålen är så mycket bredare och diversa än att det löses med en timme tidsdiskontinuitet två gånger om året, och att andra anpassningar skulle vara mycket effektivare.

Rent biologiskt verkar ljuset på morgonen vara viktigast, men jag tänker att ett modernt samhälle pallar att vara lite mer individualiserat. Utan att vrida urtavlor med speciella siffror på.
Ja ett modernt samhälle borde vara det men sanningen är att samhället är extremt enkelspårigt vad gäller arbetstider.
/Hon som letar kvalificerat deltidsjobb men sådana existerar inte överhuvudtaget.
 
Jag förstår inte riktigt hur man kan känna sig försörd eller trött av att vi ändrar tiden en timme. Jag antar nu att ganska många av oss var lediga igår. Sett till kl gick jag upp samma tid som vanligt för att vara helg, vilket visserligen innebar 1 h tidigare egentligen. Men det kände jag av första 10 min sen var det över. Jag går ju upp tidigare på vardagar så jag ser inte riktigt skillnaden mellan att gå upp "en timme tidigare" en helgdag jmf med andra helgdagar, än att gå upp tidigare på vardagar.
Eller går ni upp exakt samma tid alla dagar i veckan? Och lägger er exakt samma tid alla dagar? Då kan jag något bättre förstå att tidskillnaden känns.

Själv går jag upp vid ganska olika tider på morgonen beorende på om det är helg eller vardag och även på vardagar kan det skilja sig åt en timme.
 
Jag förstår inte riktigt hur man kan känna sig försörd eller trött av att vi ändrar tiden en timme. Jag antar nu att ganska många av oss var lediga igår. Sett till kl gick jag upp samma tid som vanligt för att vara helg, vilket visserligen innebar 1 h tidigare egentligen. Men det kände jag av första 10 min sen var det över. Jag går ju upp tidigare på vardagar så jag ser inte riktigt skillnaden mellan att gå upp "en timme tidigare" en helgdag jmf med andra helgdagar, än att gå upp tidigare på vardagar.
Eller går ni upp exakt samma tid alla dagar i veckan? Och lägger er exakt samma tid alla dagar? Då kan jag något bättre förstå att tidskillnaden känns.

Själv går jag upp vid ganska olika tider på morgonen beorende på om det är helg eller vardag och även på vardagar kan det skilja sig åt en timme.
Jag går upp när jag vaknar, så alltid samma tid, ja. Rutinerna är också satta efter ljuset, men använder klockan för att hålla koll. En timme "fel" på klockan blir jättestressigt för mig då, hajar till varje gång med typ "oj jäklar fan hur ska jag hinna- just det." men ändå släpper inte stressen. Hela rytmen blir fel i flera dagar, för jag är van vid att klockan stämmer med rytmen helt enkelt. Några minuter om dagen förskjuts den ju normalt, men en timme kastar om saker helt! Och idag var det zoom-möte vilket ju helt plötsligt kraschade med min naturliga klocka och sen dess har jag haft huvudvärk och varit irriterad på allt=påverkar jobbet=mer stress. Ett helvete är vad det är.
 
Jag förstår inte riktigt hur man kan känna sig försörd eller trött av att vi ändrar tiden en timme. Jag antar nu att ganska många av oss var lediga igår. Sett till kl gick jag upp samma tid som vanligt för att vara helg, vilket visserligen innebar 1 h tidigare egentligen. Men det kände jag av första 10 min sen var det över. Jag går ju upp tidigare på vardagar så jag ser inte riktigt skillnaden mellan att gå upp "en timme tidigare" en helgdag jmf med andra helgdagar, än att gå upp tidigare på vardagar.
Eller går ni upp exakt samma tid alla dagar i veckan? Och lägger er exakt samma tid alla dagar? Då kan jag något bättre förstå att tidskillnaden känns.

Själv går jag upp vid ganska olika tider på morgonen beorende på om det är helg eller vardag och även på vardagar kan det skilja sig åt en timme.
Det finns ju en del forskning på fenomenet:
När vi ställer om till sommartid ökar till exempel trafikolyckorna med drygt tio procent, förutom trötta förare är det plötsligt fler bilar på vägarna när djuren ska korsa vägen i gryningen. Andra studier har visat att risken för stroke var åtta procent högre ett par dagar efter övergången till sommartid, likaså var risken för hjärtinfarkt signifikant högre än normalt. Internationella studier visar också att arbetsplatsolyckorna blir fler efter övergången till sommartid, förmodligen eftersom koncentrationsförmågan försämras.

https://www.mabra.com/halsa/trott-efter-sommartiden-sa-kommer-du-ikapp/6501441
och:
https://www.mabra.com/halsa/det-hander-med-var-halsa-om-vi-far-evig-sommartid/6501705
 
Jag förstår inte riktigt hur man kan känna sig försörd eller trött av att vi ändrar tiden en timme. Jag antar nu att ganska många av oss var lediga igår. Sett till kl gick jag upp samma tid som vanligt för att vara helg, vilket visserligen innebar 1 h tidigare egentligen. Men det kände jag av första 10 min sen var det över. Jag går ju upp tidigare på vardagar så jag ser inte riktigt skillnaden mellan att gå upp "en timme tidigare" en helgdag jmf med andra helgdagar, än att gå upp tidigare på vardagar.
Eller går ni upp exakt samma tid alla dagar i veckan? Och lägger er exakt samma tid alla dagar? Då kan jag något bättre förstå att tidskillnaden känns.

Själv går jag upp vid ganska olika tider på morgonen beorende på om det är helg eller vardag och även på vardagar kan det skilja sig åt en timme.

Ja. Jag lägger mig och kliver upp samma tid oavsett om jag jobbar eller är ledig.
 
Själv är jag helt förstörd idag, eftersom min kropp inte fattar att den ska följa klockan slaviskt.
Samma här, jag hamnar liksom ur fas. Denna natten så vaknade bra mycket tidigare än vanligt, trots att jag egentligen förlorat en timme. Det är inte första gången dygnsrytmen tar skada av själva omställningen och mina sömnsvårigheter blir värre och jag går omkring som en zombie. :D
 
Jag förstår inte riktigt hur man kan känna sig försörd eller trött av att vi ändrar tiden en timme. Jag antar nu att ganska många av oss var lediga igår. Sett till kl gick jag upp samma tid som vanligt för att vara helg, vilket visserligen innebar 1 h tidigare egentligen. Men det kände jag av första 10 min sen var det över. Jag går ju upp tidigare på vardagar så jag ser inte riktigt skillnaden mellan att gå upp "en timme tidigare" en helgdag jmf med andra helgdagar, än att gå upp tidigare på vardagar.
Eller går ni upp exakt samma tid alla dagar i veckan? Och lägger er exakt samma tid alla dagar? Då kan jag något bättre förstå att tidskillnaden känns.

Själv går jag upp vid ganska olika tider på morgonen beorende på om det är helg eller vardag och även på vardagar kan det skilja sig åt en timme.
Och jag förstår inte hur man kan bara rycka på axlarna.

Men för min del är det väl en kombination av att jag normalt har rätt svårt att somna, samt att nu när man "ska" sova en timme tidigare, så säger min hjärna typ "öh, du brukar inte gå å lägga dig så här tidig, så jag tänker inte vara med än på någon timme."
 
Och jag går bara omkring och ler. Igår kväll hade jag mycket mer ork än kvällen innan och hjärnan fungerade bättre. I morse slapp jag vakna till när solen gick upp och fick sova en timme längre. Varje dag är en njutning :)
 
Jag vill ha normaltid på sommaren och sommartid på vintern :angel:

Jag har inga problem med mörka mornar bara det blir mörkt i tid, helst ska det vara svart vid 20. Sen får det gärna börja bli ljusare runt 5-6, men det är inte så viktigt. Den mörka tiden på året har jag hellre en timme extra ljus på eftermiddagen.

Men nu när det blev ljust en timme senare funkar inte min dyngsrytm alls, kommer troligtvis inte ställa om fungerande heller. Det blir helt enkelt inte mörkt i tid, jag uppskattar inte ljusa kvällar.
 

Liknande trådar

Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
770
Senast: Squie
·
Tjatter Ja hur julpyntar ni? Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har? Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 791
Senast: Linn-Nora
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
561
IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 652
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp